Skip to main content
beantwoord

Overstap Eurostar in Brussel-Zuid Midi

  • 4 July 2024
  • 6 reacties
  • 310 Bekeken

Binnenkort reis ik met Eurostar van Amsterdam naar Londen St. Pancras. Nu is het zo dat je daarvoor momenteel moet overstappen op Brussel-Zuid Midi waar de paspoortcontrole plaats vindt. Nu heb ik de volledige reis via Eurostar geboekt (zowel Amsterdam-Brussel Zuid als Brussel-Zuid-Londen) maar ik zie dat de overstaptijd in Brussel slechts 48 minuten bedraagt. Echter: de website van Eurostar vermeld dat 30 minuten voor vertrek de poortjes van het perron van vertrek sluiten. Dat lijkt me wat krap: als de trein op tijd aankomt zou je dan 18 minuten hebben om door de poortjes te gaan. Wat zijn de ervaringen met deze overstap? Is het eenvoudig te doen?

6 reacties

De planner houdt over het algemeen wel rekening met de overstaptijd inclusief de check in en de tijd van de douane. Het is ongeveer 7 minuten lopen om bij het juiste spoor te komen. Dan heb je dus nog 11 minuten speling.

Reputatie 7
Badge

Als je met de Eurostar tussen Amsterdam en Brussel reist dan moet het wel kunnen aangezien je vlakbij de Eurostar terminal stopt. Reis je met de IC naar Brussel dan kan het zijn dat je na aankomst een flink stuk moet lopen naar de terminal en dan het krap worden.

Reputatie 4

De planner houdt over het algemeen wel rekening met de overstaptijd inclusief de check in en de tijd van de douane. Het is ongeveer 7 minuten lopen om bij het juiste spoor te komen. Dan heb je dus nog 11 minuten speling.

Bedankt voor de reactie: ik ga daar maar vanuit dan. Evengoed oogt het krapjes. Als ik ergens een afspraak in Nederland heb dan neem ik ruim meer marge als ik met de trein reis.🙂

Maar het lijkt me wel dat ze op het stuk tussen Amsterdam en Brussel, doordat het over de HSL gaat, niet zo snel te maken hebben met vertragingen als dat de normale treinen dat hebben. Geen sprinters die in de weg kunnen zitten of al te veel wissels. Ik ga het ervaren.

Als anderen nog specifieke ervaringen hebben dan hoor ik ze graag trouwens.

Dit is een verbinding die weer even terug is gekomen in de plaats van de directe trein, vanwege de verbouwing van Amsterdam Centraal.

Zoals ik het heb begrepen zou er een speciale rij zijn voor alle mensen die met die Eurostar naar Brussel rijden en de aansluitende trein zou moeten wachten op de reizigers bij eventuele vertraging in het controleproces. Ik heb zelf ook al enkele malen meegemaakt dat er nog inderdaad keurig gewacht werd tot iedereen overgestapt en door het controleproces was bij een vertraagde binnenkomst.

Daarnaast, zelfs als die overstap door enorme vertraging niet vastgehouden wordt, dan zou je zonder problemen omgeboekt moeten worden naar de volgende trein, zeker als je de tickets in één boeking bij Eurostar hebt gekocht.

Reputatie 4

Dit is een verbinding die weer terug is gekomen als compensatie voor het tijdelijk wegvallen van de directe verbinding door de verbouwing van Amsterdam Centraal.

Zoals ik het heb begrepen zou er een speciale rij zijn voor alle mensen die met die Eurostar naar Brussel rijden en de aansluitende trein zou moeten wachten op de reizigers bij eventuele vertraging in het controleproces. Ik heb zelf ook al enkele malen meegemaakt dat er nog inderdaad keurig gewacht werd tot iedereen overgestapt en door het controleproces was bij een vertraagde binnenkomst.

Daarnaast, zelfs als die overstap door enorme vertraging niet vastgehouden wordt, dan zou je zonder problemen omgeboekt moeten worden naar de volgende trein, zeker als je de tickets in één boeking bij Eurostar hebt gekocht.

Dat klinkt al helemaal geruststellend. Dank voor deze reactie!👍

Ik krijg nu ook van collega's van NS international te horen dat de 30 minuten niet voor jou geldt in dit geval.

Reageer