overstap gemist DB trein | NS Community
beantwoord

overstap gemist DB trein

  • 29 November 2021
  • 21 reacties
  • 802 Bekeken

Reputatie 1

ik heb een klacht over de rit Borne-Gronau.

In enschede is er een hele rare overstap, waarbij je eerst moet uitchecken met poortjes. Vervolgens kun je lekker wachten met inchecken bij de DB trein en heb hem daardoor gemist. (ik moest zeker zo’n 5 minuten wachten)

Kan dit misschien worden opgelost? Uiteindelijk word het toch gezien als overstap, dus wat maakt het uit of ik binnen 5 minuten weer incheck bij de DB trein…?

Valt er ook compensatie te krijgen?

icon

Beste antwoord door JurgenH 29 November 2021, 18:05

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Dat gaat dan om de overstap van Blauwnet naar DB toch? Ik denk dat je daarvoor bij Blauwnet moet zijn.

Toevallig las ik laatst het e.a. over blauwnet en die tijdelijke blokkering bij het inchecken.

Dat ging over dit topic:

 

Alleen daar was de time-out 1 minuut?

Badge +3

Die info dat de time-out 1 minuut zou zijn kwam van KeolisBlauwnet op Twitter (in de persoon van ^Noah), maar enkele leden hier zeiden al dat het veel langer was.

Je zou er nog omheen kunnen werken door op het perron in Enschede uit te checken (Blauwnet) en in te checken bij NS, en dan door een NS poortje naar buiten te gaan.

De andere (wellicht handiger) optie is om door een Blauwnet poortje naar buiten te gaan en dan check je aan de buitenkant van het zojuist gepasseerde poortje weer in en kan je naar Gronau met je Blauwnet incheck (zonder door het poortje te gaan).

Hoef je in ieder geval niet minutenlang te wachten bij dat paaltje op het ‘Duitse perron’ (spoor 1).

Geld Terug bij Vertraging is in ieder geval geen optie.

Reputatie 7
Badge +1

Ik kan alleen maar aanraden om bij zowel Blauwnet als de provincie te klagen, aangezien Blauwnet het geen probleem lijkt te vinden (zie het andere topic). Misschien verandert dat als er genoeg klachten komen of als de provincie een andere mening heeft.

Verder kun je in Enschede ook buiten de poortjes komen door op de infoknop te drukken en te zeggen dat je een geldig internationaal kaartje hebt maar dat het poortje niet opengaat. Dan hoef je nergens uit te checken.

Badge +3

Benieuwd wat de reactie van KeolisBlauwnet deze keer is (heb dit topic uiteraard even doorgezet). https://twitter.com/oldschoolrobert/status/1465373581148409858

Toegegeven, Blauwnet reageert sneller dan het paaltje (antwoord binnen een minuut) :sweat_smile:

De tijd kan helaas niet verder verkort worden. Nogmaals: Uit testen blijkt dat bij overstappen er genoeg tijd is kort te wachten totdat inchecken weer mogelijk is. ^Noah

En een minuut later:

Aanvullend daarop: Er gaat binnenkort iemand langs het nogmaals te testen. ^Noah

en

We gaan het checken. Ik zal proberen een terugkoppeling te geven zodra ik meer weet. ^Noah

Reputatie 7
Badge +1

Tja… Snelle reactie, dat wel.

Maar even voor mijn eigen beeld:

Je komt dus met een blauwnet sprinter aan in Enschede, moet dan door de poortjes naar buiten toe en vervolgens op een ander perron weer inchecken bij blauwnet. Het systeem ziet dat dan als een overstap.

Maar wat is dan het hele nut van zo'n time-out? Normaal is dat om te voorkomen dat je per ongeluk weer incheckt en zo een uitcheck mist. Maar je gaat toch niet per ongeluk een perron op, om daar in te checken?

 

Maar wat is dan het hele nut van zo'n time-out? Normaal is dat om te voorkomen dat je per ongeluk weer incheckt en zo een uitcheck mist. Maar je gaat toch niet per ongeluk een perron op, om daar in te checken?

NS blokkeert om die reden ook alleen een nieuwe transactie bij hetzelfde poortje/paaltje. Andere vervoerders blokkeren echter nieuwe transacties bij al hun paaltjes/poortjes.

Overigens is het nu twee minuten bij Blauwnet voor zover ik me herinner. Dat @Phamhuis 5 minuten moest wachten kan niet kloppen. 

Reputatie 1

 

NS blokkeert om die reden ook alleen een nieuwe transactie bij hetzelfde poortje/paaltje. Andere vervoerders blokkeren echter nieuwe transacties bij al hun paaltjes/poortjes.

Overigens is het nu twee minuten bij Blauwnet voor zover ik me herinner. Dat @Phamhuis 5 minuten moest wachten kan niet kloppen. 

Dat klopt helaas wel, heb het elke minuut opnieuw geprobeerd. En pas na 5 minuten stond er OVERSTAP OK.

 

NS blokkeert om die reden ook alleen een nieuwe transactie bij hetzelfde poortje/paaltje. Andere vervoerders blokkeren echter nieuwe transacties bij al hun paaltjes/poortjes.

Overigens is het nu twee minuten bij Blauwnet voor zover ik me herinner. Dat @Phamhuis 5 minuten moest wachten kan niet kloppen. 

Dat klopt helaas wel, heb het elke minuut opnieuw geprobeerd. En pas na 5 minuten stond er OVERSTAP OK.

Ik vermoed dat de wachttijd dan na iedere poging weer opnieuw begint te tellen. Het zou fijn zijn als Blauwnet eens zou aangeven hoe het in de software precies is geïmplementeerd. 

Reputatie 7

Wonderlijk. Ik ben er gisteren geweest en kon na uitchecken bij de Blauwnetpoortjes na 2 minuten weer inchecken bij het paaltje om naar Glanerbrug over te stappen. Net als anders en net als drie andere mensen die ook stonden te wachten bij het paaltje en steeds probeerden in te checken, met steeds de mededeling 'u bent al uitgecheckt".  Bijzonder dat het bij jou @Phamhuis 5 minuten duurt.

Hoe dan ook, het is een aparte constructie zo, door de lay-out van perrons en sporen in combinatie met poortjes.

Reputatie 6
Badge +2

Tja… Snelle reactie, dat wel.

Maar even voor mijn eigen beeld:

Je komt dus met een blauwnet sprinter aan in Enschede, moet dan door de poortjes naar buiten toe en vervolgens op een ander perron weer inchecken bij blauwnet. Het systeem ziet dat dan als een overstap.

Maar wat is dan het hele nut van zo'n time-out? Normaal is dat om te voorkomen dat je per ongeluk weer incheckt en zo een uitcheck mist. Maar je gaat toch niet per ongeluk een perron op, om daar in te checken?

 

Dat komt waarschijnlijk omdat het de gewoonte is om paaltjes van Blauwnet op alle stations hetzelfde te programmeren (afgezien van het gegeven op welk station het staat), net zoals het de gewoonte is om paaltjes van NS op alle stations hetzelfde te programmeren. Hiervan afwijken heeft ook zijn nadelen qua ingewikkeldheid voor de reiziger. Dan is het beter om voor Blauwnetpaaltjes op alle stations de wachttijd 15 seconden te maken en/of alleen te laten gelden bij hetzelfde paaltje, zoals bij NS.

Reputatie 7
Badge +1

Toelichting: voor de Binnenlandse treinen zijn er poortjes te ENS, met vrij gemakkelijke hantering: want 1 perron is voor Ns (slechts 2xIC/hr) en 1 perron is voor KEO=Bl.net (2 SPR en ma-vr dag 1 sneltrein). je kan met wat wurmken wel binnendoor naar de andere (dus verkeerde).

DB valt (heeft ook mogelijkheid tot binnenl. vervoer tot Glanerbrug, en sinds 1/8 ook per sjip tot Gronau) hier onder bl.net, want provinciale subsidie.

Met die nog vrij nieuwe sneltrein van Keo is de overstaptijd zeer kort (overigens stopt die niet te Borne), zeker als die net wat te laat is, of omgekeerd als DB net wat te laat is.

Ik vermoed vrijwel zeker dat pamh zichzelf in de wielen reed door steeds opnw te proberen-afwisselen met de andere paal kan helpen,. OF; probeer dat eens: sjek weer IN bij de bl.net poort -elke Insjek is toch geldig! kan je nog iemand helpen die zwart wil reizen……….. Bij poorten werken In/UIT apart van elkaar.

Badge +3

Een update van KeolisBlauwnet:

Dag Robert. We hebben het getest met stopwatch. Er moet 1 minuut gewacht worden tussen het uitchecken bij het poortje en het inchecken bij het paaltje. Bij een overstap van 5 minuten is dit ruim voldoende. Wij zien dan ook geen reden de wachttijd aan te passen. ^Noah

Ik vermoed dat na elke melding ‘u bent reeds uitgecheckt’ je dus opnieuw een minuut moet wachten. Onhandig als dat zo is.

Reputatie 7
Badge +1

Een update van KeolisBlauwnet:

Dag Robert. We hebben het getest met stopwatch. Er moet 1 minuut gewacht worden tussen het uitchecken bij het poortje en het inchecken bij het paaltje. Bij een overstap van 5 minuten is dit ruim voldoende. Wij zien dan ook geen reden de wachttijd aan te passen. ^Noah

Er is blijkbaar nog geen inzicht. Uit verschillende klachten blijkt immers dat er wel een probleem is. En zonder verklaring bij dat paaltje blijven mensen het meermaals proberen en geven het dan op, zeker als die minuut na elke poging weer opnieuw ingaat.

Wat vindt de provincie ervan?

Reputatie 7

 

Ik vermoed dat na elke melding ‘u bent reeds uitgecheckt’ je dus opnieuw een minuut moet wachten. 

Dat is niet zo.  Ik kan binnen 1 minuut steeds mijn chipkaart voor het paaltje houden,  steeds komt de melding "u bent al uitgecheckt", maar exact 1 minuut na uitchecken bij het poortje lukt het opeens wel: "overstap OK". 

Het helpt misschien als er een bordje bij komt te staan, of een tekststicker op de paaltje, waarop die ene minuut niet kunnen inchecken aangegeven staat.

Ik vermoed dat de wachttijd dan na iedere poging weer opnieuw begint te tellen. Het zou fijn zijn als Blauwnet eens zou aangeven hoe het in de software precies is geïmplementeerd. 

Neh, er staat een pointer naar de laatste transactie, en die tijd wordt als referentie gebruikt. In essentie iets als if ((Instant.now().getEpochSecond() - lastTransactionTime) < 60) {}

Badge +3

Inmiddels ook bevestigd door KeolisBlauwnet, en een (fout)melding ‘U bent reeds uitgecheckt’ is natuurlijk geen transactie.

Nee, de minuut begint niet opnieuw. 

We hebben het met twee verschillende kaarten getest en komen tot de conclusie dat de wachttijd slechts 1 minuut is. De reiziger in kwestie kan contact met ons opnemen, dan kunnen we eventueel een test doen met zijn/haar kaart. ^Noah

 

Ik vermoed dat na elke melding ‘u bent reeds uitgecheckt’ je dus opnieuw een minuut moet wachten. 

Dat is niet zo.  Ik kan binnen 1 minuut steeds mijn chipkaart voor het paaltje houden,  steeds komt de melding "u bent al uitgecheckt", maar exact 1 minuut na uitchecken bij het poortje lukt het opeens wel: "overstap OK". 

Bij NS of Blauwnet? De implementatie is bij NS anders dan bij andere vervoerders 

Badge +3

Bij NS of Blauwnet? De implementatie is bij NS anders dan bij andere vervoerders 

Als het is zoals het er staat (inchecken bij een paaltje na uitchecken bij een poortje) zal dat wel om Enschede gaan?

En als KeolisBlauwnet het getest heeft (met twee kaarten en een stopwatch) dan geloof ik graag dat het toch echt 1 minuut is, en dat je in die tijd je kaart meerdere keren aan kunt bieden zonder dat er dan een nieuwe minuut ingaat.

Voor TS (Patrick) en anderen, je mag dus contact met ze opnemen om het met jouw kaart te testen! :smile:

Reputatie 7

 

Ik vermoed dat na elke melding ‘u bent reeds uitgecheckt’ je dus opnieuw een minuut moet wachten. 

Dat is niet zo.  Ik kan binnen 1 minuut steeds mijn chipkaart voor het paaltje houden,  steeds komt de melding "u bent al uitgecheckt", maar exact 1 minuut na uitchecken bij het poortje lukt het opeens wel: "overstap OK". 

Bij NS of Blauwnet? De implementatie is bij NS anders dan bij andere vervoerders 

Dit is bij overstap vanuit Blauwnet op Blauwnet in Enschede. Bij uitchecken na een NS-reis bij het NS-poortje kan je direct bij het losse paaltje inchecken.

Andersom is het ook zo: kom je uit Gronau, check je uit bij het paaltje, wil je doorreizen met Blauwnet moet je 1 minuut wachten voor de poortjes.

Badge +3

Nog een reactie van iemand die sinds kort voor NS werkt (en een personeels-passagepas heeft, dus de uitcheck bij een poortje tegenwoordig kan overslaan):

Als je om :29 uitcheckt kun je om :30 weer inchecken. Ook als je dat in de laatste seconden van :29 doet kun je in de eerste seconden van :30 weer inchecken is mijn ervaring.

Badge +3

Dit is bij overstap vanuit Blauwnet op Blauwnet in Enschede. Bij uitchecken na een NS-reis bij het NS-poortje kan je direct bij het losse paaltje inchecken.

Andersom is het ook zo: kom je uit Gronau, check je uit bij het paaltje, wil je doorreizen met Blauwnet moet je 1 minuut wachten voor de poortjes.

Dat laatste is natuurlijk helemaal bizar, maar het zal wel… :sweat_smile:

Poortje: Wat kom je doen?
Jij: Inchecken (dus overstappen) graag!
Poortje: Nee, wacht maar een minuut, want je bent al uitgecheckt

Mocht dat een probleem zijn, dan check maar in bij NS en dan een overstap naar Blauwnet bij het ‘overstapmeubel’ binnen de poortjes. NS poortjes/paaltjes zullen dat gewoon toestaan.

Reageer