beantwoord

overstap in enschede op trein naar gronau- munster

  • 14 November 2021
  • 55 reacties
  • 2085 Bekeken

Reputatie 6

Ik heb een vraag over een niet NS traject maar misschien zijn er andere reizigers die toch het antwoord weten....Gisteren in alle vroegte met weekend vrij gereisd naar gronau. Op station Enschede check je uit , ik kwam uit Zwolle dus reisde al met Blauwnet. Met je OV chip kun je tot gronau reizen. Echter door de poortjes heen staat er vervolgens een zuil op het perron maar toen ik weer in wilde checken kreeg ik foutmelding omdat ik al uitgecheckt was...keolis ziet overstap niet. Dus terug naar poortjes, daar weer ingecheckt maar er niet doorheen gelopen en toen snel weer naar de Duitse boemel. Dit alles in vier minuten. En terug hetzelfde probleem...iemand een idee hoe dat anders kan?

icon

Beste antwoord door Tamzin 14 November 2021, 16:01

Bekijk origineel

55 reacties

Reputatie 7
Badge

Vroeger stopte de trein naar Duitsland van een afgelegen spoor die je alleen met een lange wandeling via de spoorwegovergang kon bereiken. Wat dat betreft is het tegenwoordig stukken beter.

Reputatie 7

 Of kunnen treinen van/naar Duitsland op Enschede ook andere sporen dan 1 gebruiken?

Nee. Het spoor uit Duitsland loopt sinds de Duitse trein er is dood. Oorspronkelijk stopten op dit spoor de IC's van NS maar destijds is het opgeknipt en er is een stootblok tussen gezet + een voetgangersoversteek met trapje als "noordtoegang"  tot het station. 

De grote regionale wens is al jaren om de succesvolle verbinding te laten doorrijden naar Hengelo (een logisch knooppunt) mede in het kader van de Euregionale samenwerking. Maar er schijnt geen capaciteit te zijn op station Hengelo, de veiligheidssystemen zijn anders, er zouden dan teveel stoptreinen tussen Hengelo en Enschede rijden waardoor een andere trein geofferd moet worden enz. 

Reputatie 7
Badge +1

Dat je (info van Noah van Blauwnet) een minuut moet wachten na een uitcheck om weer in te kunnen checken voor DB is wel apart (de heenreis).. maar zie https://twitter.com/KeolisBlauwnet/status/1460961455453388810 (grappig dan… doe maar wat korter graag want de overstap is krap!)

Nee hoor, dit werkt exact zoals we het wilde. (👉゚ヮ゚)👉 ^Noah

Nou geweldig, Keolis/Blauwnet belemmert dus actief en met opzet een goede overstap. Dan zou je de provincie moeten vragen wat die daarvan vindt.

Badge +3

Het nut van dat ‘overstapmeubel’ in Enschede ontgaat mij ook, als je toch door de poortjes naar buiten moet voor de enige overstap die je verder brengt… :rolling_eyes:

En waarom je daarna niet (maar na een paar minuten pas?) bij het paaltje op spoor 1 kunt inchecken na een Blauwnet uitcheck bij een poortje ontgaat me ook.

Of kunnen treinen van/naar Duitsland op Enschede ook andere sporen dan 1 gebruiken?

Reputatie 7

Nou kom ik daar toch regelmatig maar heb nog nooit deze paaltjes gezien. Nooit opgevallen….. Maar ze zijn er dus wel degelijk inderdaad! Valt denk ik niet op omdat iedereen gewoon standaard rechtdoor loopt en de poortjes doorgaat, er is geen enkele reden om binnen de poortjes van Blauwnet op NS (of andersom) om te checken lijkt me. Maar waarom staan ze er dan wel?? Het kan niet vanwege de DB-trein zijn. En mocht je in een gek geval gelijk terug willen richting Hengelo met de andere vervoerder, kan je toch ook heen en weer door de poortjes?

Badge +3

Nou de foto doet t m. Dank! Dat is dus daar “overkatten “ naar NS, bij NS poortje uitchecken en bij de zuil op het perron van de DB boemel weer inchecken. Alleen…dan zit ik nog met terug. Want je checkt op Gronau in en moet in Enschede door de poortjes…of zal ie dan “overstap” registreren?

Ja, een poortje heeft geen vertraging/blokkering als je daar incheckt kort na een uitcheck bij het paaltje waar DB aankomt, en zal altijd open gaan met als registratie een incheck (in dit geval een overstap).

Dat je (info van Noah van Blauwnet) een minuut moet wachten na een uitcheck om weer in te kunnen checken voor DB is wel apart (de heenreis).. maar zie https://twitter.com/KeolisBlauwnet/status/1460961455453388810 (grappig dan… doe maar wat korter graag want de overstap is krap!)

Nee hoor, dit werkt exact zoals we het wilde. (👉゚ヮ゚)👉 ^Noah

Reputatie 6

Nou de foto doet t m. Dank! Dat is dus daar “overkatten “ naar NS, bij NS poortje uitchecken en bij de zuil op het perron van de DB boemel weer inchecken. Alleen…dan zit ik nog met terug. Want je checkt op Gronau in en moet in Enschede door de poortjes…of zal ie dan “overstap” registreren?

Badge +3

Niet als je wisselt van vervoerder. (Alleen als je op saldo reist, bij Flex heb je dat probleem inderdaad niet)

Bij een incheck (Overstap OK) gevolgd door een uitcheck binnen 60 minuten wordt de incheck geannuleerd.

Het is dan een passage (géén reis), maar het kan wel roet in het eten gooien bij vervolg van je reis (op saldo).

Voor Flex maakt het inderdaad niet uit, desnoods gewoon even contact opnemen om e.e.a. recht te zetten.

Reputatie 7

Ze staan precies in het midden voor de twee perrons en de poortjes, je kunt bij blauwnet uitchecken, vervolgens bij NS inchecken, dan bij NS door de poortjes naar buiten en dan inchecken bij het blauwnet paaltje op spoor 4.

Met daarbij wel de kans dat de in/uitcheck bij NS (passage eigenlijk) een reis met Blauwnet opknipt. Nou is dat meestal niet zo’n probleem (veel langeafstandskorting krijg je niet), maar toch… 

Je check toch iedere keer binnen 35 minuten in en uit, dan blijft de lange afstandskorting toch behouden?

Niet als je wisselt van vervoerder. (Alleen als je op saldo reist, bij Flex heb je dat probleem inderdaad niet)

Reputatie 1

Ze staan precies in het midden voor de twee perrons en de poortjes, je kunt bij blauwnet uitchecken, vervolgens bij NS inchecken, dan bij NS door de poortjes naar buiten en dan inchecken bij het blauwnet paaltje op spoor 4.

Met daarbij wel de kans dat de in/uitcheck bij NS (passage eigenlijk) een reis met Blauwnet opknipt. Nou is dat meestal niet zo’n probleem (veel langeafstandskorting krijg je niet), maar toch… 

Je check toch iedere keer binnen 35 minuten in en uit, dan blijft de lange afstandskorting toch behouden?

Badge +3

Ze staan precies in het midden voor de twee perrons en de poortjes, je kunt bij blauwnet uitchecken, vervolgens bij NS inchecken, dan bij NS door de poortjes naar buiten en dan inchecken bij het blauwnet paaltje op spoor 4.

Met daarbij wel de kans dat de in/uitcheck bij NS (passage eigenlijk) een reis met Blauwnet opknipt. Nou is dat meestal niet zo’n probleem (veel langeafstandskorting krijg je niet), maar toch… 

Reputatie 1

Ik ken de situatie niet in Enschede, maar vermoedelijk staan er binnen de poortjes overstapzuilen:

Met een tweede chipkaart inchecken bij blauwnet of NS en dan door het juiste poortje naar buiten, zodat je met de andere chipkaart de reis vervolgt en in Gronau uitcheckt.

Ik betwijfel of er overstapzuilen staan want in Enschede is er geen logische overstap te bedenken van NS op Blauwnet v.v. binnen de poortjes.

Er staan geen overstapzuilen. Er zijn alleen poortjes voor NS en voor Blauwnet, en op het enige perron buiten de poortjes (waar alleen maar de DB- trein komt) staat een los Blauwnetpaaltje.

Volgens mij staan er wel degelijk paaltjes van beide vervoerders binnen de poortjes in Enschede dus kun je daar gewoon uitchecken en inchecken.

Waar staan die dan en wat schiet je ermee op? Je moet daarna alsnog door de poortjes en inchecken bij Blauwnet lukt blijkbaar pas 2 minuten na uitchecken.

Ze staan precies in het midden voor de twee perrons en de poortjes, je kunt bij blauwnet uitchecken, vervolgens bij NS inchecken, dan bij NS door de poortjes naar buiten en dan inchecken bij het blauwnet paaltje op spoor 4.

https://indebuurt.nl/enschede/nieuws/niet-meer-paffen-op-station-enschede-nieuwe-regels-vanaf-1-oktober~107804/#&gid=1&pid=1 Als je goed kijkt kun je ze zien staan links van de trein.

Reputatie 1

Ik ken de situatie niet in Enschede, maar vermoedelijk staan er binnen de poortjes overstapzuilen:

Met een tweede chipkaart inchecken bij blauwnet of NS en dan door het juiste poortje naar buiten, zodat je met de andere chipkaart de reis vervolgt en in Gronau uitcheckt.

Ik betwijfel of er overstapzuilen staan want in Enschede is er geen logische overstap te bedenken van NS op Blauwnet v.v. binnen de poortjes.

Er staan geen overstapzuilen. Er zijn alleen poortjes voor NS en voor Blauwnet, en op het enige perron buiten de poortjes (waar alleen maar de DB- trein komt) staat een los Blauwnetpaaltje.

Volgens mij staan er wel degelijk paaltjes van beide vervoerders binnen de poortjes in Enschede dus kun je daar gewoon uitchecken en inchecken.

Waar staan die dan en wat schiet je ermee op? Je moet daarna alsnog door de poortjes en inchecken bij Blauwnet lukt blijkbaar pas 2 minuten na uitchecken.

Ze staan precies in het midden voor de twee perrons en de poortjes, je kunt bij blauwnet uitchecken, vervolgens bij NS inchecken, dan bij NS door de poortjes naar buiten en dan inchecken bij het blauwnet paaltje op spoor 4.

Reputatie 7
Badge +1

Ik ken de situatie niet in Enschede, maar vermoedelijk staan er binnen de poortjes overstapzuilen:

Met een tweede chipkaart inchecken bij blauwnet of NS en dan door het juiste poortje naar buiten, zodat je met de andere chipkaart de reis vervolgt en in Gronau uitcheckt.

Ik betwijfel of er overstapzuilen staan want in Enschede is er geen logische overstap te bedenken van NS op Blauwnet v.v. binnen de poortjes.

Er staan geen overstapzuilen. Er zijn alleen poortjes voor NS en voor Blauwnet, en op het enige perron buiten de poortjes (waar alleen maar de DB- trein komt) staat een los Blauwnetpaaltje.

Volgens mij staan er wel degelijk paaltjes van beide vervoerders binnen de poortjes in Enschede dus kun je daar gewoon uitchecken en inchecken.

Waar staan die dan en wat schiet je ermee op? Je moet daarna alsnog door de poortjes en inchecken bij Blauwnet lukt blijkbaar pas 2 minuten na uitchecken.

Reputatie 1

Ik ken de situatie niet in Enschede, maar vermoedelijk staan er binnen de poortjes overstapzuilen:

Met een tweede chipkaart inchecken bij blauwnet of NS en dan door het juiste poortje naar buiten, zodat je met de andere chipkaart de reis vervolgt en in Gronau uitcheckt.

Ik betwijfel of er overstapzuilen staan want in Enschede is er geen logische overstap te bedenken van NS op Blauwnet v.v. binnen de poortjes.

Er staan geen overstapzuilen. Er zijn alleen poortjes voor NS en voor Blauwnet, en op het enige perron buiten de poortjes (waar alleen maar de DB- trein komt) staat een los Blauwnetpaaltje.

Volgens mij staan er wel degelijk paaltjes van beide vervoerders binnen de poortjes in Enschede dus kun je daar gewoon uitchecken en inchecken.

Reputatie 7
Badge

Als dit probleem alleen speelt met het paaltje van Blauwnet dan zou ik bij het poortje inchecken en er niet doorheen gaan. Is natuurlijk wel een oplossing voor ‘gevorderden’. Velen hebben er dus niets aan, omdat je precies moet weten wat wel/niet werkt.

Misschien de provincie Overijssel benaderen als Blauwnet het zelf niet oplost?

Als je in Enschede door (Blauwnet) poortjes naar buiten moet voor de trein naar Duitsland, en daar geen paaltjes zijn om in te checken… poortje… maar dan wordt het wel erg ingewikkeld en je hebt de kans dat je NS in/uitcheck je Blauwnet reis verstoort.

Er is wel een Blauwnet paaltje op het perron bij de trein naar Gronau. Het probleem is dat als je uit Hengelo komt met Blauwnet je eerst door de poortjes moet om uit te checken en dat Blauwnet dan je kaart voor twee (?) minuten blokkeert voordat je bij het Blauwnet paaltje naar Gronau weer mag inchecken. En omdat de aansluiting krap is kan het bij een kleine vertraging mis gaan.

Als je met NS in Enschede komt is er geen probleem. Dan ga je door de poortjes en kun je wel gelijk bij het Blauwnet paaltje naar Gronau inchecken.

NS kent na het uitchecken ook zo'n korte blokkade maar bij NS is die alleen voor hetzelfde poortje/paaltje waarbij je hebt uitgecheckt. Bij ieder ander paaltje kun je wel gelijk weer inchecken.

Die blokkade is er om te voorkomen dat mensen hun kaart te lang voor het poortje houden of het nog een keer proberen als ze niet zeker weten of de uitcheck goed ging en dan onopzettelijk gelijk weer inchecken. Maar een halve minuut lijkt me daarvoor meer dan genoeg.

 

Kansloze reactie van de klantenservice. 

Zou het helpen om even gauw in en uit te checken bij NS?

Badge +3

Ware het niet dat je OV-chipkaart twee minuten geblokkeerd is als je met Blauwnet uit de richting Hengelo bent gekomen. 

Dat is dan nog wel een dingetje, want zoals ik al zei is de tijd bij NS inmiddels (van ik meen 90 seconden) gereduceerd tot een paar seconden.

Ik ga eens navraag doen op Twitter. Eerste antwoord heb ik al binnen een minuut gekregen:

Dat klopt. Na enkele momenten is de "time-out" verstreken en kan er ingecheckt worden. ^Noah

Tweede antwoord (hoe lang is die time-out dan?):

Bij ons is deze ongeveer 1 minuut. Uit ervaring blijkt dat het kort genoeg is om gemakkelijk te kunnen overstappen naar de DB Regio-trein. ^Noah

Er staan geen overstapzuilen. Er zijn alleen poortjes voor NS en voor Blauwnet, en op het enige perron buiten de poortjes (waar alleen maar de DB- trein komt) staat een los Blauwnetpaaltje.

Zie je wel!? En dan is dat dus de plek om in/uit/over te checken richting of vanuit Duitsland.

Ware het niet dat je OV-chipkaart twee minuten geblokkeerd is als je met Blauwnet uit de richting Hengelo bent gekomen. 

Badge +3

Er staan geen overstapzuilen. Er zijn alleen poortjes voor NS en voor Blauwnet, en op het enige perron buiten de poortjes (waar alleen maar de DB- trein komt) staat een los Blauwnetpaaltje.

Zie je wel!? En dan is dat dus de plek om in/uit/over te checken richting of vanuit Duitsland.

Reputatie 7

Ik ken de situatie niet in Enschede, maar vermoedelijk staan er binnen de poortjes overstapzuilen:

Met een tweede chipkaart inchecken bij blauwnet of NS en dan door het juiste poortje naar buiten, zodat je met de andere chipkaart de reis vervolgt en in Gronau uitcheckt.

Ik betwijfel of er overstapzuilen staan want in Enschede is er geen logische overstap te bedenken van NS op Blauwnet v.v. binnen de poortjes.

Er staan geen overstapzuilen. Er zijn alleen poortjes voor NS en voor Blauwnet, en op het enige perron buiten de poortjes (waar alleen maar de DB- trein komt) staat een los Blauwnetpaaltje.

Ik ken de situatie niet in Enschede, maar vermoedelijk staan er binnen de poortjes overstapzuilen:

Met een tweede chipkaart inchecken bij blauwnet of NS en dan door het juiste poortje naar buiten, zodat je met de andere chipkaart de reis vervolgt en in Gronau uitcheckt.

Ik betwijfel of er overstapzuilen staan want in Enschede is er geen logische overstap te bedenken van NS op Blauwnet v.v. binnen de poortjes.

Reputatie 7
Badge +1

Maar dan ben je niet uit gecheckt toch? Lijkt me relevant als je met een chipkaart met NS reist.

De vraag ging over een reis Zwolle - Gronau, dus voor de chipkaart een overstap van Blauwnet op Blauwnet.

Reputatie 7
Badge

Maar dan ben je niet uit gecheckt toch? Lijkt me relevant als je met een chipkaart met NS reist.

Reageer