beantwoord

Overstap in Heerlen richting Aken

• 8 juli 2019
  • 12 reacties
  • 420 Bekeken

Badge
Ik wil deze week van Eindhoven naar Aken. De aanbevolen reisoptie gaat van Eindhoven met de IC naar Heerlen en dan met de sneltrein naar Aken. De overstap in Heerlen bedraagt echter een luttele 2 minuten (cross-platform). Weten jullie hoe haalbaar deze overstap is? Komt de IC uit Eindhoven meestal punctueel aan in Heerlen? En wacht de sneltrein bij vertraging van de IC?

Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Thom 8 juli 2019, 14:31

Hou wel rekening met de werkzaamheden die er nu zijn overdag. Het heeft geen voorspellende waarde, maar ik heb bij deze verbinding nog nooit misgegrepen.
Bekijk origineel

12 reacties

Badge
Allen bedankt voor de tips! Ik heb de overstap van 2 minuten netjes gehaald (evenals de terugweg).

Het viel me trouwens wel op dat de trein richting Aken een 3 minuten langere rijtijd heeft op Heerlen-Herzogenrath dan richting Maastricht (16 vs 13 minuten). Omdat de trein in Herzogenrath symmetrisch kruist ontstaat dus die scheve overstap te Heerlen (2 minuten richting Aken, 6 minuten richting Eindhoven). Weet iemand wat hier de reden van is?
Reputatie 7
Badge +4
Hou wel rekening met de werkzaamheden die er nu zijn overdag. Het heeft geen voorspellende waarde, maar ik heb bij deze verbinding nog nooit misgegrepen.
Reputatie 7
Badge +3
Dat komt omdat Heerlen-Landgraaf enkelspoor is en de trein naar Aachen niet later uit Heerlen kan vertrekken omdat anders de trein uit Kerkrade weer niet op tijd weg kan uit Landgraaf. In Herzogenrath wordt de symmetrie dan weer hersteld.

Het is door die enkelsporige stukken echt een heel gepuzzel. In 2021 wordt Heerlen-Landgraaf dubbelspoor. Dan komt er ook een sneltrein naar Aachen bij. Door die sneltrein in Aachen kort te laten keren op de stoptrein terug naar Maastricht (en omgekeerd) is voor een halfuursdienst naar Aachen dan geen extra trein nodig.
Reputatie 6
Badge
Toevallig zit ik nu in die trein. Zelf heb ik de overstap nooit gemist. Het is slim richting heerlen vrij vooraan (tweede deur) in te stappen, zodat je bij de fameuse omcheck paaltjes uitkomt. Ga in heerlen alvast bij de deur staan.

Heb niet het idee dat de trein wacht, daar heeft arrival geen belang bij. Overstap is dus haalbaar maar krap, zou wat ruimer mogen.
Ik moest laatst in Heerlen overstappen op de stoptrein naar Kerkrade, die wachtte niet en reed net voor mijn neus weg
Reputatie 7
Badge +3
Ik wil deze week van Eindhoven naar Aken. De aanbevolen reisoptie gaat van Eindhoven met de IC naar Heerlen en dan met de sneltrein naar Aken. De overstap in Heerlen bedraagt echter een luttele 2 minuten (cross-platform). Weten jullie hoe haalbaar deze overstap is? Komt de IC uit Eindhoven meestal punctueel aan in Heerlen? En wacht de sneltrein bij vertraging van de IC?
Dat is een hele goede vraag. Het is extreem krap en gaat fout bij de minste of geringste vertraging. De intercity naar Heerlen zit wel heel ruim in zijn tijd zodat kleine vertragingen onderweg vaak nog wel kunnen worden goedgemaakt, maar 10 minuten vertraging onderweg is fataal.

Als u minder risico wil lopen kunt U een halfuur speling nemen (koffie drinken in Heerlen) of de trein naar Maastricht een kwartier eerder te nemen en dan met de stoptrein van Sittard naar Heerlen gaan. Die aansluiting wordt in Heerlen wel vrijwel altijd gehaald.

De trein naar Aachen wacht in Heerlen absoluut niet, Dat komt omdat het stuk Heerlen-Herzogenrath enkel spoor is en de treinen elkaar in Herzogenrath tegenkomen. Wachten in Heerlen zou betekenen dat de trein de andere kant op moet gaan wachten in Herzogenrath en dat de aansluiting richting Eindhoven in Heerlen dan weer gemist wordt.
Reputatie 7
Badge +3
Ik moest laatst in Heerlen overstappen op de stoptrein naar Kerkrade, die wachtte niet en reed net voor mijn neus weg
Dat heb je zo met enkelsporige trajecten.
Badge +3
Misschien een idee om met een Kruidvat dagkaartje te reizen, die zijn gewoon geldig en het bespaart je het omchecken NS-Arriva in Heerlen. Je zit dan wel met spitsbeperkingen, dus vertrek na 9:00 en niet reizen tussen 16:00-18:30.
Reputatie 6
Badge
Klopt, enkelspoor. Trein kan daardoor niet wachten. In herzhogenrath wordt inderdaad 'op elkaar 'gewacht. Bij mij is het 5/5 goed gegaan.

En nog een getal: op 5 retours 1x controle.
Reputatie 4
Dat dubbelspoor is niet nodig als de stoptrein Kerkrade - Sittard met een kwartier omgeklapt wordt (en in Sittard aan de stoptrein richting Roermond wordt gekoppeld). Dan past zelfs 2x per een stoptrein Heerlen - Aachen, en kan Heerlen De Kissel weer open. Te Heerlen wijzigen hierdoor enkele overstaptijden.
Reputatie 4
.
Reputatie 7
Badge +3
Je wil in Sittard liever aansluiten op de intercity Maastricht-Amsterdam anders worden de aansluitingen in de daluren wel heel erg beroerd. Daarnaast worden de aansluitingen van Kerkrade naar Maastricht dan erg slecht.

Met twee stoptreinen naar Aachen kun je niet kort keren in Aachen en dan heb je extra treinen nodig. Het voordeel van een sneltrein naar Aachen is juist dat dat geen extra trein kost.

De Kissel trok gemiddeld 0,5 reizigers per trein, ik denk dat dat definitief is afgeschreven.

Reageer