Overstap in Venlo

• 10 oktober 2019
  • 16 reacties
  • 408 Bekeken

Reputatie 6
19 oktober kom ik 's avonds tegen 21.00 uur na een lange reis uit Zwitserland via Düsseldorf in Venlo aan. Normaal reis ik door naar Breda via Eindhoven, maar er zijn weer werkzaamheden. Omreizen via Nijmegen met Arriva zegt de planner, of de snelbus van Eindhoven naar Tilburg. De vervangende bus zie ik niet zitten na 10 uur treinreizen. Nu is die overstap van Eurobahn op Arriva maar 3 minuten en ik heb er al slechte ervaringen mee, want in de vorige reis waren er ook werkzaamheden rond Eindhoven, Eurobahn was 1 minuutje later, je moet het hele perron afrennen met koffers en Arriva vertrok exact op tijd, de deuren gingen mooi recht voor mijn neus (en nog meerdere reizigers uit Duitsland) dicht. De extra (om)reistijd is al ongeveer 45 minuten en daar kwam toen nog 30 minuten bij. Geen hartelijk welkom terug in Nederland en geen aanbeveling voor op vakantie met de trein. Ik wist toen ik het treinkaartje boekte (6 maanden geleden) niet dat er werkzaamheden zouden zijn - anders had ik een weekend eerder gekozen.
Ik weet natuurlijk dat het hier geen NS betreft, maar van Arriva kreeg ik een standaardbericht dat er niet gewacht wordt, ook niet in zo'n geval en met werkzaamheden op andere trajecten. Dus dat wordt spannend die zaterdagavond. Daarom toch hier deze situatie aangegeven en vraag me af hoe andere reizigers hier tegenaan kijken.

16 reacties

Reputatie 7
Badge
Kijk er (helaas voor u) niet anders tegen aan dan de reactie van Arriva ook doet.
Treinen van NS en/of andere vervoerders zullen niet wachten op reizigers welke om wat voor reden dan ook niet op vertrektijd (lees ong. 30 seconde eerder) aanwezig zijn.
Reputatie 7
Badge +3

Ik weet natuurlijk dat het hier geen NS betreft, maar van Arriva kreeg ik een standaardbericht dat er niet gewacht wordt, ook niet in zo'n geval en met werkzaamheden op andere trajecten.

Arriva kan niet wachten omdat de Maaslijn enkelspoor is.
Reputatie 7
Badge
Ook bij een dubbelsporige lijn wordt er niet gewacht. Het treinpersoneel heeft de opdracht altijd op tijd te vertrekken, behalve als de ProRail treindienstleider toestemming geeft om te wachten.
Immers hij/zij kan zien wat de gevolgen daarvan zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Ik wist toen ik het treinkaartje boekte (6 maanden geleden) niet dat er werkzaamheden zouden zijn - anders had ik een weekend eerder gekozen.
Had je voor het boeken ook gekeken op het PDF overzicht waarnaar een link op de NS werkzaamheden pagina staat?
Die PDF staat daar al volgens mij vanaf begin van dit jaar en geeft een lijst van werkzaamheden die minimaal één dag duren en waarbij omreizen, extra overstappen noodzakelijk is of vervangend busvervoer wordt ingezet en loopt tot en met december 2019.
De exacte gevolgen (bus, omreizen, extra reistijd) weet je dan natuurlijk nog niet, maar je kunt er dan wel alvast rekening mee houden dat je er hinder van hebt.

Daar staat wel van 17 oktober 2019 t/m 21 oktober 2019 werkzaamheden Eindhoven-Boxtel.
Reputatie 4
ALS u dit hele lange traject op 1 doorgaand (en dan gewoonlijk dus erg duur) ticket hebt gereisd, dan hebt u, want tenminste +60 op aankomst, recht op de EU-regels, die ook NS-INT en DB hanteren, voor vergoeding bij vertraging: 25% (of 50 als het tenminste 2 uur was) Die moet U aanvragen bij degene/spoorwegmij die het ticket heeft verkocht aan U.
In de praktijk is met de explosie in gebruik van smartfones het zeer aan te raden zo'n 2 uur voor aank. bvb net voor Köln, na te gaan welke verstoringen er nu weer eens gelden op het NS deel en zo mogelijk terzake aan te pasen. bvb door nog snel een FLIXbus te boeken van DUS directo naar Eindhoven als de tijden passen. Inmiddels is gratis wifi zelfs doorgedrongen tot de meerderheid van DB-ICE treinen.
Reputatie 7
Badge
Er is geen vertraging @bahnrider immers de reis duurt gepland langer door werkzaamheden op het traject.
Reputatie 6

Ik weet natuurlijk dat het hier geen NS betreft, maar van Arriva kreeg ik een standaardbericht dat er niet gewacht wordt, ook niet in zo'n geval en met werkzaamheden op andere trajecten.Arriva kan niet wachten omdat de Maaslijn enkelspoor is.

Weet ik. Maar 30 seconden later vertrekken ipv recht voor je neus exact op de seconde de deur te sluiten terwijl er meerdere mensen met tassen en koffers voor de deur staan EN wetende dat op de NS-route werkzaamheden zijn, vind ik weinig klantvriendelijk maar zeer star! Sorry hoor..... Zo kweek je geen begrip. Het betreft geen onnozele laatkomers die te laat van huis zijn gegaan. Op een druk station met vele sporen en aansluitingen snap ik het maar niet in Venlo om 21.00 uur in de avond in deze situatie. Die halve minuut haal je er wel weer uit en je hebt ontzettend blije klanten. Het leverde dan ook woedende mensen op. Wat doet dat met de beeldvorming over treinvervoer.
Zal mij benieuwen hoe het de 19e zal gaan.
Reputatie 6

Ik wist toen ik het treinkaartje boekte (6 maanden geleden) niet dat er werkzaamheden zouden zijn - anders had ik een weekend eerder gekozen.Had je voor het boeken ook gekeken op het PDF overzicht waarnaar een link op de NS werkzaamheden pagina staat?

Die heb ik gemist. Goed te weten dat het nu gelukkig zo lang tevoren genoemd staat. In eerdere jaren was dat niet toch?
Reputatie 7
Badge +3
@Rene74
Juist het stuk tussen Venlo en Venray is extreem krap, daar haal je een te laat vertrek uit Venlo niet in met consequenties voor de tegentrein als gevolg. De Maaslijn worstelt niet voor niets met de punctualiteit.
Reputatie 6
En welke consequenties in Venlo dan precies als de tegentrein vanuit Venray ook 30 seconden tot een minuut later vertrekt. Het is wel erg gesteld als alles zo krap aan elkaar hangt, dat zou niet moeten. In Zwitserland is ook wel veel enkel spoor (en frequentie wat lager) maar dat gaat toch wel anders... Ik kom er al jaren en werkelijk waar, het is een clichébeeld maar dat werkt daar allemaal soepeler, minder stressvol, meedenkender. Beleefde verontschuldigingen nadat we een keer een overstap hadden gemist en een halfuur moesten wachten (werd sympathiek goedgemaakt met een beker koffie). Ook daar is weleens iets, maar niet zo frequent als bij ons. En dat accepteer je dan ook sneller. Wij zeggen altijd tegen elkaar als we uit Düsseldorf vertrekken naar Venlo: wat zal er nu weer aan de hand zijn op de route naar Breda en checken de reisplanner alvast op storingen. In de helft van de gevallen is er dan ook iets aan de hand, zo is onze ervaring.

En de Maaslijn had natuurlijk al jaren geleden geüpgraded moeten worden. Net zoals inmiddels met Zwolle-Enschede is gebeurd. Maar dat is weer ander topic.
Reputatie 7
Badge +3

Ik wist toen ik het treinkaartje boekte (6 maanden geleden) niet dat er werkzaamheden zouden zijn - anders had ik een weekend eerder gekozen.Had je voor het boeken ook gekeken op het PDF overzicht waarnaar een link op de NS werkzaamheden pagina staat?
Die heb ik gemist. Goed te weten dat het nu gelukkig zo lang tevoren genoemd staat. In eerdere jaren was dat niet toch?

Andere jaren heb ik ook een PDF daar gezien, alleen liep die niet altijd tot eind van het jaar, maar werd wel eens halverwege het jaar geupdate. Nu loopt die tot eind december 2019, dus weet je nog niets over bv het eerste half jaar van 2020.
Dit jaar was de PDF die er nu staat naar ik meen ergens in februari geplaatst met de eerste werkzaamheden erop vermeld al in maart. Die van 2018 eindigde dacht ik net als nu met december (2018). Toen was er dus wel een periode die je niet een half jaar of langer van te voren daarop kon terug vinden.
Reputatie 7
Badge
En welke consequenties in Venlo dan precies als de tegentrein vanuit Venray ook 30 seconden tot een minuut later vertrekt.
De consequentie is dat de trein 30 tot 60 seconde te laat aankomt te Venlo, en dat willen vervoerder Arriva, ProRail, en de reizigers welke wel op tijd waren niet.
Probeert de machinist de vertraging eruit te rijden, dan kost dit ook onacceptabel meer energie.
Je kan er nog vele berichten aan wijden, maar de trei en zullen precies op tijd vertrekken. En dat streven eordt de komende jaren alleen maar verder ontwikkeld @Rene74
Reputatie 6
@AbbeyRoad
Ach, ze kunnen zich buiten de grote steden, waar veel reismogelijkheden per uur zijn, beter richten op reizigerspunctualiteit dan de punctualiteit van de treinen zelf. Heb je veel meer aan. Als het volgende week in Venlo wéér mis gaat met die overstap na zoveel uren reizen en trekken met bagage ben ik er wel klaar mee en lonkt het vliegtuig ben ik bang.
Reputatie 7
Badge
@Rene74

Ik zou zelf ook erg balen als ik hierdoor een overstap zou missen. Anderzijds kan ik hier moeilijk anders schrijven dan het officiële beleid van de vervoerders is.
Ik kan mij nog goed de overstap te Duisburg herinneren van enkele jaren geleden van een binnenlandse Duitse trein op de ICE.
Kwam precies 3 minuten te kort door een vertraging van ruim 20 minuten.
Wachttijd op de volgende ICE was precies 3 uren.
Overigens best leuke binnenstad dat Duisburg, met prima restaurant.
Ben zelf al jaren geleden grotendeels overgestapt op het vliegtuig, dan sta je na 2 relaxte uurtjes gewoon in Zürich, Wenen, Krakau, Innsbruck of Liverpool.
Reputatie 6
Mooi toch. Het hoogste doel van treintjesrijders is het zoveel mogelijk op tijd rijden van treintjes. Reizigers zijn alleen maar een bron van verstoringen in het bereiken van dit Hoogste Doel. Hoe minder reizigers, hoe beter de treintjes op tijd kunnen rijden.
Reputatie 7
Badge +3

NS TEVREDEN OVER PROEF MET MINIATUURTREIN

Treinen rijden vrijwel altijd op tijd en vallen minder vaak uit als ze kleiner zijn. Dat blijkt uit een proef op de modelspoorbaan van de NS en Prorail in Utrecht. Op het vijftien meter lange traject reed 98% van de miniatuurtreinen exact volgens de dienstregeling.

De spoorbedrijven startten begin dit jaar een proef met een modelspoorbaan tussen de kantine en het kantoor van de directie. Slechts één keer raakte het treinverkeer verstoord, toen een medewerker per ongeluk een locomotief van de rails schopte. De proef laat zien dat het modelspoor veel betrouwbaarder is dan het grote spoor, waar reizigers veel vaker met vertragingen werden geconfronteerd.

“Er blijkt een rechtstreeks verband tussen het aantal storingen en de schaalgrootte van het materieel. Hoe kleiner de trein, hoe kleiner het aantal storingen”, aldus een woordvoerder van het spoorbedrijf.
Naar aanleiding van de positieve testresultaten hebben de NS en Prorail besloten de intercity’s en sprinters te verkleinen tot schaal 1:87. De verwachting is dat de schaalverkleining tevens leidt tot aanzienlijk minder geslaagde zelfmoorden op het spoor.

🤣

Reageer