beantwoord

overstap vanuit Halfweg/Haarlem/Beverwijk op sloterdijk Richting Schiphol. Specifiek voor aansluiting thalys op schiphol.

• 30 januari 2020
  • 12 reacties
  • 563 Bekeken

Hoi NS.

Ik heb een vraag over de dienstregeling vroeg op de ochtend en dan specifiek de aansluiting van de sprinter uit regio halfweg/Haarlem/Beverwijk op de eerste Thalys (6:15 vanaf Amsterdam CS, of 6:34 vanaf Schiphol). De aansluiting is het snelst en gemakkelijkst via Haarlem - Amsterdam Sloterdijk - Schiphol, door overstap van de sprinter vanuit regio Halfweg/Haarlem/Beverwijk richting Amsterdam centraal (aankomst bij Sloterdijk om 06:14) op de sprinter vanaf Amsterdam centraal naar Hoofddorp (vertrek bij Sloterdijk om 06:18, aankomst Schiphol 06:28 op hetzelfde spoor als de daaropvolgend vertrekkende Thalys). Zodra je bij Sloterdijk de overstap naar de sprinter naar hoofddorp hebt gehaald, ben je zeker van de aansluiting op de thalys op schiphol, omdat die thalys vanaf amsterdam CS achter de sprinter aan moet en bij schiphol op hetzelfde spoor halteert. Maar de overstap van 6:14 - 6:18 op Sloterdijk is maar 4 minuten, en wordt daarom ook niet aangegeven als overstap op de NS reisplanner. Voor een overstap de andere kant op, van schiphol > sloterdijk> haarlem, wordt 5 minuten nodig geacht, zie ik op een aangeboden reis van NS-reisplanner. Ik ga er daarom dus vanuit dat er werkelijk maar 1 minuutje gewonnen hoeft te worden door de sprinter vanuit Halfweg/Haarlem/Beverwijk om deze overstap daadwerkelijk als optie aan te bieden. 

Vanuit de zaan-regio is een dergelijke overstap op Sloterdijk wél voorzien. Vanuit zaandam komt er op 6:11 een sprinter aan in sloterdijk (7 minuten speling) die stopt in Sloterdijk op ander perron, en komt aan vanaf ander spoor dat niet kruist met de sprinter uit Haarlem.

In principe is dit probleem er elk uur (voor elke thalys), maar voor latere uren kan men in ieder geval uit Haarlem voor de veilige optie kiezen om de intercity die 6 min. eerder vanuit Haarlem vertrekt te pakken. Dan heb je ruim de tijd voor de overstap op Sloterdijk. Die intercity gaat alleen nog niet ten tijde van de eerste Thalys… (en is sowieso voor Halfweg / Beverwijk etc. niet mogelijk).

Nou ja, als het mogelijk is…, ik denk dat het in principe zou kunnen. Op dit uur is die sprinter de enige gebruiker van het hele spoor tussen alkmaar > haarlem > sloterdijk.  Ook op later uren zie ik eigenlijk wel ruimte om een minuutje eerder te rijden op dit traject. Maar misschien mis ik iets…

Vriendelijke groeten, Jurrien 

icon

Beste antwoord door Robert B 30 januari 2020, 21:14

In de hele vroege ochtend is er inderdaad geen optie Alkmaar - Beverwijk - Haarlem en moet je sowieso via Sloterdijk.

Vanuit Haarlem zelf past er dus best iets eerders tussen, da’s geen dienstregeling omgooien of hogere wiskunde. Moet er alleen wel een hele vroege sprinter klaar staan nabij Haarlem (plus personeel).

Bekijk origineel

12 reacties

Zoals ik het begrijp wil je nu  je gaat nu dus een hele dienstregeling omgooien om de eerste Thalys op Schiphol te kunnen halen. Hoeveel reizigers zullen dat ook willen vraag ik mij af. Bedenk wel dat deze stoptrein vanuit Hoorn vertrekt. Ik denk dat het helemaal niet zo gemakkelijk gaat helaas en gezien het doel dan ook niet gerealiseerd gaat worden. 

Badge +3

In de hele vroege ochtend is er inderdaad geen optie Alkmaar - Beverwijk - Haarlem en moet je sowieso via Sloterdijk.

Vanuit Haarlem zelf past er dus best iets eerders tussen, da’s geen dienstregeling omgooien of hogere wiskunde. Moet er alleen wel een hele vroege sprinter klaar staan nabij Haarlem (plus personeel).

Reputatie 7
Badge

Zodra je bij Sloterdijk de overstap naar de sprinter naar hoofddorp hebt gehaald, ben je zeker van de aansluiting op de thalys op schiphol, omdat die thalys vanaf amsterdam CS achter de sprinter aan moet en bij schiphol op hetzelfde spoor halteert.

Daar ben ik helemaal niet zo zeker van @jurmeister .

Reputatie 7
Badge +3

Vanaf station Haarlem kun je de hele nacht met lijn 300 in 37 minuten naar Schiphol reizen. Vertrek om 5.25, 5.35 of 5.45. Ruim op tijd voor de Thalys.

Makkelijker en sneller dan de trein.

Badge

Je zou ook gewoon de eerste sprinter kunnen nemen om 5.40 uur en dan ben je al om 5.53 uur op Sloterdijk en heb je ruim voldoende tijd om over te stappen op de sprinter vanuit Hoorn Kersenboogerd welke naar Schiphol gaat en daar om 6.14 uur al aankomt.

Ben je ruim op tijd op Schiphol en mocht die 2e sprinter een keer niet rijden heb je nog een andere mogelijkheid om op tijd op Schiphol te zijn. 

Ik zie geen reden om hiervoor een dienstregeling te gaan aanpassen.  Overigens kan het zomaar zijn dat de Thalys en de sprinter niet op hetzelfde spoor op Schiphol stoppen en als de sprinter vertraging heeft kan de Thalys ook zomaar voor de sprinter uit rijden en loop je het risico de trein te missen met zo'n krappe overstap.  De Thalys komt pas tussen Sloterdijk en Lelylaan op hetzelfde spoor te rijden als de sprinter.

Vanaf station Haarlem kun je de hele nacht met lijn 300 in 37 minuten naar Schiphol reizen. Vertrek om 5.25, 5.35 of 5.45. Ruim op tijd voor de Thalys.

Makkelijker en sneller dan de trein.

Ben ik met je eens. Ik ga zelf volgende week naar Lissabon. Ga dan ook met de Zuid-Tangent naar Schiphol

Badge +3

Off-topic, maar ben wel benieuwd (uit andere topics) of je voor lijn 300 in de nacht een vaste prijs betaalt of dat NS Flex gewoon van halte naar halte rekent.

In Utrecht gaat dat soms namelijk (nog) mis met nachtbussen, van U-OV (Syntus Utrecht werkt geloof ik wel, of andersom).

Bij eentje heb je dan ineens saldo nodig, ook al heb je Flex.

Lijn 300 is inderdaad ideaal voor een vroege vlucht of na een avondje stappen/concert in ‘020’ (of P60 Aalsmeer, leuke evenementen daar) naar een hotel dat je niet de hoofdprijs kost.

Reputatie 7
Badge +3

Lijn 300 kent geen nachttarief. Je betaalt gewoon €4,79 voor een rit zonder korting.

Reputatie 5
Badge

En vanaf die andere plekken-dan rij je toch gewoon 5 min verder door tot Ams CS-vermijd je ook nog eens de dubbele overstap met de stress dat treintje 2 zo vroeg op de morgen weer eens uitvalt, al moet je in Ams wel veel verder lopen. Is nog goedkoper ook, voor TLS vaste prijs en voor NS stuk minder KMs.

Reputatie 3

Ik ga er daarom dus vanuit dat er werkelijk maar 1 minuutje gewonnen hoeft te worden door de sprinter vanuit Halfweg/Haarlem/Beverwijk om deze overstap daadwerkelijk als optie aan te bieden. 

Precies datzelfde heb ik inderdaad ook al eens in een ander topic voorgesteld. Niet alleen voor de Thalys, maar ook voor iedereen die ‘gewoon’ naar Schiphol moet vanaf richting Halfweg/Haarlem/Beverwijk. Hopelijk kan straks met de nieuwe SNG sprinters een minuutje gewonnen worden in de dienstregeling.

De doorgewinterde reizigers weet dat de stoptrein vanuit Beverwijk om 14 en 44 aankomt en dat de trein naar schiphol van perron 12 om 18 en 48 vertrekt. Overstap is zoals ik al aangaf gemakkelijk haalbaar. (2 roltrappen of 2 trappen op. Duur misschien 1 minuut). Ik snap eigenlijk niet dat de App deze overstap niet toont en bijvoorbeeld een overstap op Amsterdam CS van spoor 1 naar 10B in 4 minuten wel . Bij deze laatste moet je toch echt wel flink doorlopen om deze te halen, in geval van Sloterdijk red je dat echt gemakkelijk. Alleen voor een overstap via Sloterdijk II (spoor 9 en 10) heb je echt wel 5 minuten nodig. 

Hoi,

Sorry voor de vraag hierboven hoor. Ik bedoelde het niet slecht of zo. Maar dit is een overstap die een veel snellere reistijd mogelijk maakt naar Lelylaan/schiphol vanuit halfweg/haarlem/beverwijk dan met de bus naar schiphol (die enkel mogelijk is vanuit haarlem/hoofddorp). Zoals pingpong aangeeft wordt deze overstap al gebruikt door de doorgewinterde reizigers, maar is hij net te krap om aangegeven te worden in de reisplanner. Het is niet alleen voor mij (ik woon zelfs (nog) niet in die regio). Maar ik zie dat deze optie heel simpel is in te passen, zeker gezien deze in de praktijk zelfs al gebruikt wordt door vele reizigers die het zelf al weten. Maar hij blijft nu net ietwat risicovol, terwijl hij volgens mij gemakkelijk ietsje overstapvriendelijker te maken is. De enige belemmering is de intercity die nu 6 minuten eerder uit haarlem vertrekt. Als je daar een vertrek verschil van 5 minuten aandurft, dan heb je net een minuutje meer. Zoals pingpong ook aangeeft  is deze overstap in feite zelfs elk half uur. 

Nogmaals, dit is niet enkel voor mij, maar dit is een vraag om een veelgemaakte overstap ietsje gebruiksvriendelijker maken. 

Maar het hoeft niet. Als je liever een overstap ongebruiksvriendelijk wilt laten, ook prima. Ik geef het enkel aan… Ik zie alleen zelf niet waarom het niet kan, en volgens mij voegt het enkel iets toe als het wel kan...

Reageer