beantwoord

Overstappen Duitsland

• 20 juli 2021
  • 7 reacties
  • 245 Bekeken

Ik heb vandaag mijn tweede prik gehad ik wil het liefst zo snel mogelijk met de trein naar Oostenrijk op pad. Maar dan moet ik dus door Duitsland heen. Maar voor zo ver ik weet ziet Duitsland mij pas over 14 dagen als ‘volledig gevaccineerd’.

Voor de reis die ik voor ogen heb zijn 3 tussenstops in Duitsland nodig. Als doorreiziger ben je daar uitgezonderd voor het hebben van een negatief testresultaat, vaccinatiebewijs of herstelbewijs.

Maar geldt een overstap op een treinstation wel als doorreis?

(Meeste info die ik hierover kan vinden gaat over eigen vervoer.)

icon

Beste antwoord door iMark 20 juli 2021, 15:42

Wanneer je door Duitsland reist met doel het land zo snel mogelijk weer te verlaten dan hoef je je niet te registreren. Ook een overstap geldt als doorreis. Je zult je wel aan de lokale regelgeving voor wat betreft mondkapjes moeten houden.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/duitsland/reizen/reisadvies/continenten/europa/country#anker-coronavirus

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je door Duitsland reist met doel het land zo snel mogelijk weer te verlaten dan hoef je je niet te registreren. Ook een overstap geldt als doorreis. Je zult je wel aan de lokale regelgeving voor wat betreft mondkapjes moeten houden.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/duitsland/reizen/reisadvies/continenten/europa/country#anker-coronavirus

Reputatie 7
Badge +4

En dat is dus een Duits medisch mondkapje, bijvoorbeeld FFF2.

Hou wel rekening met de Oostenrijkse bepalingen.

Reputatie 3

En dat is dus een Duits medisch mondkapje, bijvoorbeeld FFF2.

FFP2 is geen voorbeeld van een ‘Duits medisch mondkapje’. 

Dat zijn in Duitsland twee verschillende dingen. Als men daar over een medisch mondkapje spreekt, dan wordt een gewoon OP-masker bedoeld die we hier in Nederland ook gebruiken. FFP2-masker is een filterend halfmasker. In het OV in NRW is bijvoorbeeld een (medisch) mondkapje nog steeds verplicht, maar FFP2 of beter al meer dan een maand niet meer. Onder medisch mondkapje wordt daar dus iets anders verstaan dan onder FFP2-masker, die in bijvoorbeeld Beieren dan weer wel verplicht is. Dat heet dan ook ‘FFP2-Maskenpflicht’.

https://www.bundesregierung.de/breg-de/suche/regelung-zu-masken-1842704

Der Medizinische Mund-Nasen-Schutz (MNS; Operations-(OP-)Maske) dient dem Schutz anderer vor dem Kontakt mit infektiösen Tröpfchen eines Infizierten.

Filtrierende Halbmasken (FFP2 bzw. FFP3 oder KN95/N95) schützen zusätzlich auch den Träger der Maske vor Tröpfchen und Aerosolen.

Badge +3

Als FFP geen verplichting (meer) is zal elk standaard wegwerp/einwegs maskertje (blauw/roze) wel geaccepteerd worden, want uiterlijk zijn die gelijk en niemand gaat de verpakking controleren natuurlijk.

Soms staat er op een doos medical, soms surgical, soms IIR, met dan soms ook weer een sticker er op geplakt ‘not for medical use’.

Maar dat laatste zal wel geweest zijn omdat medische mondkapjes in Nederland eigenlijk niet mochten wegens ‘tekorten in de zorg’, of zodat je ze als particulier of bedrijf toch per doos kon bestellen zonder AGB-code voor artsen.

https://nos.nl/artikel/2327443 (uit maart 2020).

Reputatie 7
Badge +4

Door Duitsland met de trein reizen om naar Oostenrijk te komen, gaat toch echt via Beieren. 😉 Maar mogelijk heb ik niet opgelet bij Topografie. Nuchtere noordelijkheid maakt dat ik wisselen per Bundesland niet praktisch vind, lol.

Reputatie 6

Je kan ook een omweggetje maken via Zürich. Kom je niet door Beieren. Plus dat je door de mooie Arlberg spoorlijn rijdt.

Reputatie 7
Badge +4

Mooie route, helemaal eens, maar het zal veelal niet zo gaan. Gewoon het vereiste mondkapje opzetten, is overal in Duitsland ok, dan schiet je zo door Beieren. Dat is standaard. Deze vereiste lijkt me niet iets om van in de stress te schieten en een andere route te nemen, hoe mooi ook, dat zeker.

Ik fietste het ooit ten dele, ruim genomen, maar dat is een tijdje geleden. ;-)

Reageer