beantwoord

Overstappen met een buitenlands treinkaartje

• 22 februari 2017
  • 24 reacties
  • 610 Bekeken

Reputatie 1
Mijn zus heeft een duits e-ticket van Abcoude naar Duitsland met een overstap op Bijlmer Arena. Daarvoor heeft ze 9 minuten de tijd.
Op Bijlmer Arena moet ze eerst uit de poortjes, en vervolgens er weer in. Helaas openen de poortjes niet met een Duitse scancode. Dit probleem is bij de NS bekend maar kennelijk kost het veel tijd om het op te lossen. Er zijn een paar mogelijkheden:

- twee keer snel achter iemand aan lopen door de poortjes;
- twee keer op de informatiezuil drukken in de hoop dat er snel genoeg iemand reageert en de poortjes open doet
- over de poortjes heen klimmen
- een harde trap tegen de poortjes geven in de hoop dat ze bezwijken
- een half uur eerder vertrekken in de hoop dat er dan voldoende tijd is.

Wat is de beste aanpak?
icon

Beste antwoord door Slidestops 23 februari 2017, 09:38

De oplossing is niet zo heel moeilijk. In de trein van Abcoude naar Bijlmer Arena, zoek je even de conducteur op die je gewoon een Poortpassage code kan geven, als je aangeeft een internationaal ticket te hebben.. Met die code kun je gewoon probleemloos de poortjes door. Probleem opgelost zonder overtredingen te begaan door achter iemand aan te lopen of iets dergelijks. En ja, je kunt wél een boete krijgen voor tailgaten met een geldig vervoersbewijs.
Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Probeert u eerst eens in te checken bij een poortje met 'Scan Ticket'. Die lezers hebben een soort doorzichtige bovenkant, een soort glasplaat. Bij de poortjes met een paarse opdruk en ov-chipsymbool zal het nooit lukken. De Scanticketlezers zijn vrijwel altijd aan de rechterkant te vinden, bij het brede poortje

Ik reis regelmatig naar Duitsland met een kaartje van DB en heb er nooit problemen mee. Mogelijk is de Handyticket beter leesbaar. U kunt altijd bij de zuil even vragen het poortje open te doen. Dat bespaart onnodige boetes en ergernis 😉
Reputatie 1
Nee, bij het glasplaatje werkt het niet, dan was er niets aan de hand. Het probleem is bekend bij de NS
Reputatie 6
Badge
Netjes de infozuil gebruiken en het probleem uitleggen. Ik weet dat ze snel reageren!
Achter iemand anders aanlopen, kan je een boete opleveren van 90 euro, evenals een poortje slopen of beklimmen. Zorg ook voor wat extra tijd.
Reputatie 1
De reactietijden bij de infozuilen zijn wisselend weet ik uit ervaring. En het moet dus twee keer. Ik zou er denk ik voor kiezen om maar achter iemand aan te lopen. Op station Bijlmer let niemand daar op. Het zou belachelijk zijn als je een boete krijgt terwijl je wel een geldig kaartje hebt.
Een half uur eerder vertrekken kan niet eens, het is een ticket waarbij je je moet houden aan het vastgestelde reisschema.
Reputatie 6
Badge
Vooropgesteld is het natuurlijk belachelijk, dat dit probleem bestaat. Persoonlijk zou ik gewoon achter iemand anders aan lopen, maar er zijn ook verhalen bekend, dat dit boetes oplevert, wat natuurlijk in dit geval eigenlijk de omgekeerde wereld is.

Ik denk, dat het handiger is om naar Utrecht te reizen en daar over te stappen. Over de treinbinding hoef je je in NL geen zorgen te maken. Je moet alleen in de goede trein zitten die op dat tijdstip de grens overgaat.
Reputatie 6
De reactietijden bij de infozuilen zijn wisselend weet ik uit ervaring. En het moet dus twee keer. Ik zou er denk ik voor kiezen om maar achter iemand aan te lopen. Op station Bijlmer let niemand daar op. Het zou belachelijk zijn als je een boete krijgt terwijl je wel een geldig kaartje hebt.

Ja, dat is belachelijk. Dus het gebeurt - dit is de NS. Kijk maar: https://forum.ns.nl/op-station-17/boete-achter-iemand-aanlopen-door-poortje-geldig-vervoerbewijs-31280/
Reputatie 7
De oplossing is niet zo heel moeilijk. In de trein van Abcoude naar Bijlmer Arena, zoek je even de conducteur op die je gewoon een Poortpassage code kan geven, als je aangeeft een internationaal ticket te hebben.. Met die code kun je gewoon probleemloos de poortjes door. Probleem opgelost zonder overtredingen te begaan door achter iemand aan te lopen of iets dergelijks. En ja, je kunt wél een boete krijgen voor tailgaten met een geldig vervoersbewijs.
Reputatie 1
Poortpassage code? Werkt die dan ook weer om de poortjes binnen te gaan?
Reputatie 7
Jahoor geen probleem 😉
Reputatie 1
Toch een raar 'officieel' antwoord. In de gebruiksvoorwaarden staat nergens dat je gebruik moet maken van een passeercode of een informatiezuil, of dat 'tailgaten' verboden is. Je moet gewoon in het bezit zijn van een geldig kaartje en reizen met de aangegeven treinen. Inchecken met de code kan niet, die wordt niet herkend en trouwens op station Abcoude is helemaal geen mogelijkheid om een code te scannen. We willen wel proberen om zo'n passeercode te bemachtigen, maar op dit traject verstopt de conducteur zich vaak in de cabine. Hier onder de gebruiksvoorwaarden volgens het duitse treinkaartje:

Wichtige Nutzungshinweise:
- Beauftragen Sie niemals Unbekannte mit der Buchung eines personalisierten Online-Tickets zu vermeintlich besonders günstigen Preisen. Tickets werden nur zu dem aufgedruckten Originalpreis ausgegeben. Mit der Nutzung eines solchen Online-Tickets erkennen Sie die Gültigkeit des durch den Buchenden für Sie abgeschlossenen Beförderungsvertrags zu dem aufgedruckten Preis an
- Die Fahrkarte muss ausgedruckt vorliegen und gilt nur zusammen mit einem Personalausweis, Reisepass, elektronischen Aufenthaltstitel, BüMA oder der BahnCard des Fahrkarteninhabers.
- Bei Tickets mit BahnCard-Rabatt müssen Sie eine gültige BahnCard vorlegen können
- Bei Flexpreisen auch in anderen Zügen als in der Reiseverbindung angegeben innerhalb der Geltungsdauer gültig (ggf. Aufpreis für anderen Weg erforderlich). Der Fahrtantritt bei Flexpreisen Inland muss am angegebenen Fahrtantritt erfolgen. Soll der Tag des Fahrtantritts geändert werden, so ist ein Umtausch erforderlich
- Erstattung oder Rücknahme über www.bahn.de, in DB Reisezentren oder die in Ihrer
Auftragsbestätigung angegebene Serviceadresse. Keine Erstattung oder Rücknahme in Reisebüros
- Das Online-Ticket gilt nur für den unter "Fahrkarte" angegebenen Reiseabschnitt. Die Übersicht "Ihre Reiseverbindung" enthält ggf. Reiseinformationen zu Teilstrecken (z.B. mit dem Bus), für die ein weiteres Ticket erforderlich ist
- Es gelten die nationalen und internationalen Beförderungsbedingungen der jeweiligen Beförderer bzw. innerhalb von Verkehrsverbünden und Tarifgemeinschaften deren Beförderungsbedingungen. Den jeweiligen Beförderer finden Sie unter: www.DieBefoerderer.de bzw. www.bahn.de/agb
Reputatie 7
Een conducteur op een stoptrein zal toch redelijk vaak naar buiten moeten en je hebt dus vaak genoeg de kans om hem te zien/aan te spreken. Met een code kun je niet inchecken. Die zijn puur voor poort passage. Als Abcoude geen poortjes heeft, kun je de code inderdaad niet scannen. Als Abcoude wel poortjes heeft is er minimaal 1 poortje waar je kan scannen.
Reputatie 7
Badge +3
Dat zal vast de netste/mooiste workaround zijn, maar het is natuurlijk absurd dat er blijkbaar verwacht wordt dat je de conducteur persoonlijk aanspreekt om zo'n passagekaart te krijgen. Wie weet dat nou?
Het probleem moet gewoon opgelost worden 🙂
Maar waarom lukt het niet om in te checken ? De duitse e-tickers hebben een grote qr-code die het gewoon zou moeten doen..
Reputatie 7
Met een e-ticket kun je nooit inchecken. Het is enkel en alleen voor poortpassage. Normaal gezien hebben de Duitse tickets inderdaad gewoon een code erop staan (het is de onderste als er 2 opstaan). Ik ben nog nooit iemand tegengekomen met een e-ticket zonder code. Indien dat wel zo is dan kan deze persoon op het station op de infozuil verder, maar deze kan van de conducteur een key-card krijgen (internationale treinen) of een poort-passage (nationale treinen).
Reputatie 1
Slidestops is duidelijk niet goed op de hoogte. Nog even hoe het afgelopen is.
Omdat we onvoldoende vertrouwen hadden in de geboden oplossingen ben ik meegereisd naar station Bijlmer, zodat mijn zus zo nodig bij mij kon 'tailgaten'. Dat bleek uiteindelijk net niet nodig.
In de stoptrein hadden we de conducteur direct gevonden, maar hij had er nog nooit van gehoord dat hij iemand een kaartje met een passeercode kon geven. Hij raadde aan om op Bijlmer Arena dan maar achter iemand aan te lopen (!). Toch maar de infozuil geprobeerd bij het uitchecken. Dat ging redelijk snel. Bij het inchecken voor het andere perron duurde het langer voordat er iemand reageerde. Toen we zeiden dat we haast hadden merkte zei op dat we beter wat eerder hadden kunnen komen. Zucht. Als de stoptrein meer dan één minuut vertraging had gehad hadden we het niet gehaald. Ware het niet dat de aansluitende intercity ook vertraging had. NS, het wordt wel heel moeilijk als jullie zelf ook niet weten hoe het werkt.
Slidestops en ik zijn als hoofdconducteurs goed geinformeerd. Zelf heb ik Keycards bij om reizigers te voorzien van een code om de poortjes te passeren. De poortpassage die wij ook kunnen uitgeven, staat als mogelijkheid op ons Uitstel van Betalingen boekje. Rechtsboven moet ik aangeven of het een vervoersbewijs is of een poortpassage. Laatst een poortpassage afgegeven en een collega had dat nog nooit eerder gezien. Het heeft te maken dat niet elke collega zijn of haar verantwoordelijkheid pakt om op de hoogte te zijn van deze opties. NS heeft genoeg informatie gegeven om het rijdend personeel te informeren.
En als aanvulling op de foto's hierboven. Dit wordt in de volksmond ons bonnenboekje genoemd, dat elke hoofdconducteur bij zich heeft en nooit zonder mag komen te zitten.
Reputatie 7
Poortpassage key-cards heb ik niet, maar doelde inderdaad op de Poortpassage functie van het UvB boekje. Volgens mij ben ik juist heel goed geïnformeerd en ik wil zeker stellen beter geïnformeerd dan de meeste 😉
Reputatie 1
Als ik het goed zie dan is de poortpassage dus een soort formuliertje dat aangeeft dat de reiziger door het poortje heen mag. Dat schiet niet op, want dat blijkt ook al uit zijn of haar treinkaartje. En wel een raar om te zeggen dat de conducteur dat zou moeten weten, daar schiet je als reiziger niets mee op. De conducteur was trouwens heel druk met reizigers die niet hadden kunnen inchecken. Dat bleek te komen door het feit dat ze voor elke treinmaatschappij hun OV chipkaart apart moesten activeren, ook al zoiets onhandigs. De conducteur ging daar heel professioneel en begripvol mee om. Gelukkig zijn de meeste conducteurs vriendelijke mensen die meer denken in oplossingen dan in regeltjes.
Op de foto geef ik aan dat het een poortpassage is en het deel dat wij meegeven staat de code op. Die ga ik hier dus niet publiceren. Ik zal de achterkant zo fotograferen zonder code, want anders kunnen andere reizigers ook niet naar buiten toe, die geen geldig vervoersbewijs hadden. Blijkbaar dacht ik te makkelijk.
Dit deel krijgt de reiziger mee, voor- en achterkant, juist om de poortjes legaal te passeren.
De conducteurS van Internationale treinen en servicemedewerkers op het perron hebben andere passage keycards. Deze zijn 10 keer te gebuiken. Volgens mij werken er collega's op bijlmer/arena.. misschien kunt u het daar eens navragen
Reputatie 7
Die van ons zijn 8 keer te gebruiken 😉
Klopt jullie hebben andere dan wij

Reageer