beantwoord

Plaats van eersteklas rijtuig

• 12 november 2019
  • 9 reacties
  • 296 Bekeken

We (mijn vrouw en ik) reizen vaak met de internationale, Duitse trein van Hengelo naar Amsterdam v.v. Deze trein is meestal zeer druk. Om er zeker van te zijn dat we kunnen zitten, hebben we ons abonnement laten upgraden naar de eerste klas. We zijn respectievelijk 76 en 75 jaar oud. Jarenlang was het regel dat bij de trein naar Amsterdam het eersteklas rijtuig zich vooraan bevond en bij de trein richting Berlijn achteraan. Als het anders was, werd dat omgeroepen. De laatste maanden wordt vaak van die regel afgeweken zonder dat dit wordt omgeroepen. Ook het personeel op de perrons kon ons niet helpen, de NS-klantenservice evenmin. Dat leidde er vaak toe dat we moesten rennen van de ene kant van de trein naar de andere. Lopen door de trein is meestal geen optie. Door de drukte zijn de gangpaden vol met staande reizigers. Eén maal hebben we met ons dure kaartje lange tijd moeten staan. Het zou heel fijn zijn als op de stations wordt omgeroepen, waar het eerstekas rijtuig zich bevindt. Dat kon een half jaar geleden. Waarom gebeurt dat nu niet meer?   

icon

Beste antwoord door Jeroen 13 november 2019, 04:50

Op Amsterdam wordt het inderdaad altijd omgeroepen als de trein in de omgekeerde volgorde rijdt, maar ik heb geen idee waarom dat op andere stations niet (meer) wordt omgeroepen.

Bekijk origineel

9 reacties

Hallo F Wimmenhove, welkom op de NS Community. 

Ik kan me voorstellen dat het erg vervelend is om dit niet van te voren te weten. Ik heb het nagevraagd en krijg te horen dat het al sinds lange tijd alleen op Amsterdam wordt omgeroepen. De waarom kan ik helaas niet toelichten.

(@Jeroen weet jij hier wellicht meer over?)

Reputatie 3

Een andere optie is om een zitplaatsreservering te maken via bahn.de 

Badge

Op Amsterdam wordt het inderdaad altijd omgeroepen als de trein in de omgekeerde volgorde rijdt, maar ik heb geen idee waarom dat op andere stations niet (meer) wordt omgeroepen.

Lijkt mij dus tijd om dit weer in te gaan voeren. Zitplaatsreservering in Duitsland gaan regelen is wel een mogelijkheid maar kost weer geld. In dit digitale tijdperk zou e.e.a. toch niet zo moeilijk moeten zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Een andere optie is om een zitplaatsreservering te maken via bahn.de 

Ook al reserveer je dan heb je nog steeds hetzelfde probleem dat de rijtuigen zich in de verkeerde volgorde bevinden.

Reputatie 4

Vorige week donderdag werd het op Hilversum rond 7:15 wel omgeroepen. Alleen niet door de automatische omroepstem. Die kondigde de trein alleen maar aan. Er achteraan werd er los nog door iemand meegedeeld dat de trein in omgekeerde volgorde reed.

In de app OVInfo die ik gebruik stond het overigens ook vermeld, dus vermoed in andere apps ook.

Reputatie 7
Badge +3

Wellicht is het mogelijk om het op de CTA te zetten als de rijtuigen in omgekeerde volgorde rijden. Ben je niet afhankelijk van wel/niet omroepen.

Badge +3

Het blijft verbazingwekkend dat allerlei informatie die bekend is in de organisatie niet via de CTA gecommuniceerd wordt maar wel in de app.

In de app OVInfo die ik gebruik stond het overigens ook vermeld, dus vermoed in andere apps ook.

Deze informatie zit inderdaad in de stroom serviceberichten die horen bij het (deel)systeem verstoringsinformatie. Voor zover ik weet, ik zou het terug kunnen zoeken, voor alle stations op de route van de IC Berlijn.

Reageer