Poortje meldt onterecht "barcode te vaak gebruikt" | NS Community
beantwoord

Poortje meldt onterecht "barcode te vaak gebruikt"

  • 9 October 2021
  • 37 reacties
  • 2682 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

Vandaag deed ik een retour vanuit België naar Eindhoven. Omdat er in Breda 20 minuten overstaptijd is, ben ik daar zowel op de heenweg als op de terugweg even uit het station geweest. Toen ik op de terugweg weer het station in wilde, beweerde het poortje in rood: “Barcode te vaak gebruikt” (ticket in de NSI-app). Helaas was die melding te snel weg om er een foto van te kunnen nemen.

Er is echter geen limiet aan het aantal reisonderbrekingen. Bovendien is het helemaal niet zo vreemd om op de heen- en de terugweg een reisonderbreking te maken, maar daar houdt NS nu blijkbaar geen rekening mee.

Kan het aantal keren dat een barcode wordt geaccepteerd dus flink worden verhoogd?

Alvast bedankt

icon

Beste antwoord door Sanne NS 9 October 2021, 20:01

Bekijk origineel

37 reacties

Badge +3

Je reis op zowel de heen- als terugweg onderbreken in Breda zou gewoon mogelijk moeten zijn inderdaad, op dezelfde dag.

@RailRunner15 (Edwin) of @Henk_NL weten misschien meer over (nieuwigheden m.b.t.) het gebruik van barcodes?

Bij mijn weten openen die alleen alle poortjes in Nederland op de geldigheidsdatum en wordt er verder niets geregistreerd door een poortje, maar voor internationale tickets kan dat natuurlijk anders zijn (geen Aztec code?).

Bij de term ‘barcode’ denk ik trouwens eerder aan een EAN streepjescode.

Reputatie 7
Badge +1

Bij de term ‘barcode’ denk ik trouwens eerder aan een EAN streepjescode.

"Blokjescode” zou naar mijn mening ook beter zijn - het zijn immers blokjes...

Reputatie 7
Badge +3

Begrijp ik dat je een ticket via NS internationaal gekocht hebt? Misschien gelden daarvoor andere regels dan voor binnenlandse tickets.

Hoi Rvdborgt! 

Wat vreemd dat jij deze melding hebt ontvangen zeg. Ik heb het even nagevraagd omdat dit voor mij ook een totaal onbekende melding is. Die heeft de volgende voorwaarden voor dit ticket ontdekt en wat je dient te doen in een situatie als deze: 

De vierkante barcode op uw internationale ticket biedt u voldoende mogelijkheden om de poortjes te openen voor:

  • Een eventuele terugreis;
  • Het onderbreken van uw reis;
  • Het betreden of verlaten van een station om bijvoorbeeld iets uit een bagagekluis te halen. Gaan de poortjes na een aantal passages niet meer open? Ga dan naar de Informatiezuil bij de poortjes en druk op de blauwe knop. De medewerker waarmee u contact krijgt, helpt u graag verder. U kunt ook naar een servicemedewerker gaan als die op het station aanwezig is.
Reputatie 7
Badge +1

Begrijp ik dat je een ticket via NS internationaal gekocht hebt? Misschien gelden daarvoor andere regels dan voor binnenlandse tickets.

Via NSI gekocht inderdaad. De voorwaarden zijn anders maar niet wat betreft reisonderbrekingen: die zijn onbeperkt (!) toegestaan binnen de geldigheidsduur.

Reputatie 7
Badge +1

De vierkante barcode op uw internationale ticket biedt u voldoende mogelijkheden om de poortjes te openen voor:

  • Een eventuele terugreis;
  • Het onderbreken van uw reis;
  • Het betreden of verlaten van een station om bijvoorbeeld iets uit een bagagekluis te halen. Gaan de poortjes na een aantal passages niet meer open? Ga dan naar de Informatiezuil bij de poortjes en druk op de blauwe knop. De medewerker waarmee u contact krijgt, helpt u graag verder. U kunt ook naar een servicemedewerker gaan als die op het station aanwezig is.

Bedankt, maar… dat was mijn vraag niet. Uiteraard ben ik op die manier door de poortjes gekomen maar daar ging het me nu niet om. Mijn punt is dat het aantal keren dat de poortjes je doorlaten *zeer* beperkt is ingesteld, bij lange na niet voldoende voor een normaal gebruik. 5 keer op een retour is voldoende voor 1,5 reisonderbreking, terwijl dat onbeperkt is toegestaan. En mijn vraag is dus om dat aantal van 5 een flink stuk te verhogen. Je kunt weliswaar altijd wel door de poortjes maar het is verre van klantvriendelijk als je daarvoor iemand anders nodig hebt.

Reputatie 6

De vierkante barcode op uw internationale ticket biedt u voldoende mogelijkheden om de poortjes te openen voor:

  • Een eventuele terugreis;
  • Het onderbreken van uw reis;
  • Het betreden of verlaten van een station om bijvoorbeeld iets uit een bagagekluis te halen. Gaan de poortjes na een aantal passages niet meer open? Ga dan naar de Informatiezuil bij de poortjes en druk op de blauwe knop. De medewerker waarmee u contact krijgt, helpt u graag verder. U kunt ook naar een servicemedewerker gaan als die op het station aanwezig is.

Bedankt, maar… dat was mijn vraag niet. Uiteraard ben ik op die manier door de poortjes gekomen maar daar ging het me nu niet om. Mijn punt is dat het aantal keren dat de poortjes je doorlaten *zeer* beperkt is ingesteld, bij lange na niet voldoende voor een normaal gebruik. 5 keer op een retour is voldoende voor 1,5 reisonderbreking, terwijl dat onbeperkt is toegestaan. En mijn vraag is dus om dat aantal van 5 een flink stuk te verhogen. Je kunt weliswaar altijd wel door de poortjes maar het is verre van klantvriendelijk als je daarvoor iemand anders nodig hebt.

Er is geen gebruikslimiet voor deze codes. Je kunt onbeperkt gebruik maken van de code op de dag dat deze geldig is, maar er zit wel een fail safe in dat de code blokkeert als deze te veel gebruikt wordt in een korte tijd. Ik weet niet hoe, maar deze zal in dit geval afgegaan zijn. 

Reputatie 7
Badge

In feite zeg je daarmee dat er wel een limiet is?

Reputatie 7
Badge +3

Er is geen gebruikslimiet voor deze codes. Je kunt onbeperkt gebruik maken van de code op de dag dat deze geldig is, maar er zit wel een fail safe in dat de code blokkeert als deze te veel gebruikt wordt in een korte tijd. Ik weet niet hoe, maar deze zal in dit geval afgegaan zijn. 

Waarom is een "fail safe” nodig als er geen gebruikslimiet is? Ik ben benieuwd naar het antwoord want dit gaat mijn gevoel voor logica te boven.

Reputatie 7
Badge +3

Failsafe vanwege te veel gebruikt in korte tijd, lijkt mij bedoeld om te voorkomen dat met ticket voor meerdere mensen poortjes geopend worden. TS ging op heen- en terugweg tussentijds door de poortjes. Ik ben benieuwd wat NS onder korte tijd verstaat.

Reputatie 7
Badge +4

Ik zou me in kunnen denken dat het kan dat er een aantal kaartjes illegaal worden afgedrukt en dat het reizen van verschillende mensen op die manier zo wordt gedetecteerd. Dat lijkt me niet onverstandig om in te bouwen.

Reputatie 6

MoDe zit op het goede spoor. Dit is inderdaad zo om te voorkomen dat een groep mensen met maar een code door de poortjes komt. Ik kan helaas niet de exacte details vrijgeven over de check-in en -uit mogelijkheden binnen een bepaald tijdslimiet, maar dit zal vrijwel nooit een probleem zijn bij normaal gebruik. Wat rvdborgt nu heeft meegemaakt hoort dus niet voor te komen. 

Reputatie 7
Badge +3

Maar dan is er dus wel een gebruikslimiet voor deze codes en kun je ze niet onbeperkt gebruiken.

Reputatie 7
Badge +3

Met meer controle in de trein hoef je dit soort ongebruiksvriendelijke trucjes niet toe te passen :wink:

Reputatie 7
Badge +3

Controle in een trein van NS? Dat is iets uit de vorige eeuw.

Reputatie 7
Badge +1

Hallo Rian. Je speurt wel alles op. Ik vermoed zelf dat hetzelfde regime geldt als voor de QR-codes InterRail van buitenlanders, ook daar zit een nogal beperkte limiet op-zowel in aantal als in tijd. Zo zal ik bvb met mijn 2-maands IR niet de terugreis op het eind de poorten zonder meer kunnen passeren-maar gelukkig is mijn thuisstatie slechts bepaald.

Je zal zelf nog beter weten als ik welke de limieten zijn voor IR, maar er is natuurlijk best kans dat het inmiddels weer is aangepast-NS is immers als de dood voor mogelijke fraude, zeker als er ooit iets is geconstateerd van een geheel onwetende buitenlander die er niks van snapt.

Overigens is het hier nog redelijk te doen voor reizen met IR-neem bvb Spanje=Rodalies/Cercanias of FRankrijk met steeds meer poorten en onbemenste stations daarbij.

Enne-aan controle IN treinen schijnen ze bij die SNCF in FR ook een groot broertje dood te hebben

@RailRunner15 (Edwin) of @Henk_NL weten misschien meer over (nieuwigheden m.b.t.) het gebruik van barcodes?

Nope, maar hier schieten de tranen je toch van in de ogen. Onvoorstelbaar. 

Reputatie 7
Badge +1

MoDe zit op het goede spoor. Dit is inderdaad zo om te voorkomen dat een groep mensen met maar een code door de poortjes komt. Ik kan helaas niet de exacte details vrijgeven over de check-in en -uit mogelijkheden binnen een bepaald tijdslimiet, maar dit zal vrijwel nooit een probleem zijn bij normaal gebruik. Wat rvdborgt nu heeft meegemaakt hoort dus niet voor te komen. 

Maar het gebeurde wel, dus ergens staat er iets te beperkt ingesteld en dat moet dus worden aangepast.

Ik ging op de heenreis tussen 10:18 en 10:38 even station Breda uit en op de terugweg tussen 15:21 en 15:42. En in Eindhoven tussen 11:15 en 14:45. Lijkt me niet bepaald excessief. Gaan jullie er iets aan doen?

Reputatie 4

Je reis op zowel de heen- als terugweg onderbreken in Breda zou gewoon mogelijk moeten zijn inderdaad, op dezelfde dag.

@RailRunner15 (Edwin) of @Henk_NL weten misschien meer over (nieuwigheden m.b.t.) het gebruik van barcodes?

Bij mijn weten openen die alleen alle poortjes in Nederland op de geldigheidsdatum en wordt er verder niets geregistreerd door een poortje, maar voor internationale tickets kan dat natuurlijk anders zijn (geen Aztec code?).

Bij de term ‘barcode’ denk ik trouwens eerder aan een EAN streepjescode.

 

Volgens mij geven tickets van International een extra keycard erbij, omdat niet op alle tickets een barcode wordt afgedrukt. Deze keycard is niets meer of minder dan een stationspassage en geen reisrecht. Ik weet niet of dat in dit geval ook zo was.

Voor zover ik weet worden dit soort onderbrekingen niet tegengehouden, tenzij je dat dus vaak in een korte tijd doet en in één richting.

PS: Het is gewoon een barcode. Binnen de barcodes onderscheiden we 1D (EAN) en 2D (bv. Aztec, QR etc.)

Reputatie 7
Badge +1

Volgens mij geven tickets van International een extra keycard erbij, omdat niet op alle tickets een barcode wordt afgedrukt. Deze keycard is niets meer of minder dan een stationspassage en geen reisrecht. Ik weet niet of dat in dit geval ook zo was.

Voor zover ik weet worden dit soort onderbrekingen niet tegengehouden, tenzij je dat dus vaak in een korte tijd doet en in één richting.

Bij online via NSI geboekte tickets komt geen aparte keycard. Die is immers niet nodig want NSI geeft tickets uit met een voor de poortjes bruikbare barcode.

Wat betreft de gemaakte onderbrekingen: zie mijn vorige bericht.

HaCon genereert gewoon tickets met barcode idd, ook die van NMBS functioneren.

Reputatie 7
Badge +1

@Sanne NS Ik zie dat mijn vraag nu als beantwoord is gemarkeerd en jouw antwoord als beste is aangegeven.

Mijn vraag is echter nog steeds niet beantwoord, zoals ik al geschreven had, en er kan dus ook nog geen “beste antwoord” zijn.

@Daniël NS wordt dit probleem nog opgelost? Zo nee, waarom niet?

Badge +3

Volgens mij geven tickets van International een extra keycard erbij, omdat niet op alle tickets een barcode wordt afgedrukt. Deze keycard is niets meer of minder dan een stationspassage en geen reisrecht. Ik weet niet of dat in dit geval ook zo was.

Voor zover ik weet worden dit soort onderbrekingen niet tegengehouden, tenzij je dat dus vaak in een korte tijd doet en in één richting.

Bij online via NSI geboekte tickets komt geen aparte keycard. Die is immers niet nodig want NSI geeft tickets uit met een voor de poortjes bruikbare barcode.

Wat betreft de gemaakte onderbrekingen: zie mijn vorige bericht.

De barcode op het e-ticket dat Henk_NL gepost heeft suggereert meer dan een stationspassage, mede gezien het ‘watermerk’ in de foto er boven.

Anders krijg je natuurlijk conducteurs die die passagecode gaan scannen :rofl: Maar goed, dat was geen NSI ticket maar van NMBS.

Reputatie 7
Badge +1

Bij online via NSI geboekte tickets komt geen aparte keycard. Die is immers niet nodig want NSI geeft tickets uit met een voor de poortjes bruikbare barcode.

Wat betreft de gemaakte onderbrekingen: zie mijn vorige bericht.

De barcode op het e-ticket dat Henk_NL gepost heeft suggereert meer dan een stationspassage, mede gezien het ‘watermerk’ in de foto. Maar goed, dat was geen NSI ticket maar van NMBS.

NS genereert soortgelijke barcodes. Daar zit eigenlijk alles in wat je op het ticket zelf ook kunt lezen.

Badge +3

NS genereert soortgelijke barcodes. Daar zit eigenlijk alles in wat je op het ticket zelf ook kunt lezen.

Precies, en die opent poortjes (voor zover groot genoeg afgedrukt). Die limiet voor het aantal keer is vreemd (nieuw voor ons allemaal zo te lezen).

Er werd wel gewerkt aan restricties voor codes m.b.t. spits/daltijden en de locatie van de poortjes, dus niet klakkeloos alle poortjes in NL maar wel die op je traject natuurlijk (Breda en Eindhoven).

Reageer