Poortje meldt onterecht "barcode te vaak gebruikt" | NS Community
beantwoord

Poortje meldt onterecht "barcode te vaak gebruikt"

  • 9 October 2021
  • 37 reacties
  • 2684 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

Vandaag deed ik een retour vanuit België naar Eindhoven. Omdat er in Breda 20 minuten overstaptijd is, ben ik daar zowel op de heenweg als op de terugweg even uit het station geweest. Toen ik op de terugweg weer het station in wilde, beweerde het poortje in rood: “Barcode te vaak gebruikt” (ticket in de NSI-app). Helaas was die melding te snel weg om er een foto van te kunnen nemen.

Er is echter geen limiet aan het aantal reisonderbrekingen. Bovendien is het helemaal niet zo vreemd om op de heen- en de terugweg een reisonderbreking te maken, maar daar houdt NS nu blijkbaar geen rekening mee.

Kan het aantal keren dat een barcode wordt geaccepteerd dus flink worden verhoogd?

Alvast bedankt

icon

Beste antwoord door Sanne NS 9 October 2021, 20:01

Bekijk origineel

37 reacties

Badge +3

Die tekst is in zoverre misleidend omdat je al betaald hebt voor het traject dat op je internationale ticket staat. En met dat ticket kan je dus ook door poortjes op je bestemming in NL!

Die onderste regel is sowieso bizar, een ov-chipkaart is niet geldig(?) maar het abonnement dat er op staat natuurlijk wél.

En vanaf Heerlen mag je gewoon met je ov-chipkaart naar Aachen, of van Enschede naar Gronau of naar Leer vanaf Groningen.

Reputatie 7
Badge +1

Het is verstandig om met een abonnement waarop je ingecheckt bent wél uit te checken bij doorreis naar het buitenland, om problemen met te veel gemiste in/uitchecks te voorkomen (en andersom, dat je zou moeten betalen voor een uitcheck ergens zonder incheck).

Ja, maar dat is dus een uitzonderingssituatie.

Badge +3

Het is verstandig om met een abonnement waarop je ingecheckt bent wél uit te checken bij doorreis naar het buitenland, om problemen met te veel gemiste in/uitchecks te voorkomen (en andersom, dat je zou moeten betalen voor een uitcheck ergens zonder incheck).

Reputatie 7
Badge +1

Wat staat er ongeveer aan ‘misleidende teksten’ bij de paaltjes in Breda en Roosendaal?

Ik kan me er wel iets bij bedenken, maar met een internationaal ticket vanuit BE naar een station in Nederland hoef je echt niet in Roosendaal of Breda de trein uit om in te checken. Eventueel kan dat ook gewoon bij een overstap in Rotterdam of zo, of met de IC direct (vanuit Brussel) in Amsterdam pas.

In principe moet je op een internationale reis nergens in- of uitchecken, ook niet voor aansluitende binnenlandse treinen. Situaties waarbij je dat wel moet, zijn uitzonderingen. NS beweert echter in o.a. Roosendaal, Breda en Rotterdam:

Dit impliceert dat iedereen zou moeten in- of uitchecken en zowel reizigers als personeel worden erdoor op het verkeerde been gezet. Foto is alweer 7 jaar oud maar er is sindsdien niets veranderd.

Badge +3

Over internationaal reizen met NS (vrij reizen in NL) abonnementen zijn inderdaad de nodige topics, en hoe personeel daarmee omgaat.

Wat staat er ongeveer aan ‘misleidende teksten’ bij de paaltjes in Breda en Roosendaal?

Ik kan me er wel iets bij bedenken, maar met een internationaal ticket vanuit BE naar een station in Nederland hoef je echt niet in Roosendaal of Breda de trein uit om in te checken.

Eventueel kan dat ook gewoon bij een overstap in Rotterdam of zo, of met de IC direct (vanuit Brussel) in Amsterdam pas bij vrij reizen.

Bij kortingsabonnementen is dat al verrekend in je internationale ticket, dan vooral nergens in/uitchecken met je ov-chipkaart.

Reputatie 7
Badge +1

NMBS rekent 1 euro voor alle tickets die volgens het normale internationale tarief worden afgegeven. Dus ook aan het loket en daar komen dan nog de extra kosten voor loketafgifte bij. Behalve voor Roosendaal en Maastricht, want die bestemmingen vallen onder het beheerscontract met de Belgische staat en dan kunnen dat soort toeslagen niet.

Wat voor gedoe bedoel je hier eigenlijk?

Dat er bij controle van je ov-chipkaart met een vrij reizen abonnement (afgekocht reisrecht) bij controle door conducteurs onterecht correcties/registraties gemaakt worden wegens niet ingecheckt, of dat je uitcheckt op je bestemming met je ov-chipkaart zonder incheck.

Met zo'n 100/100% e-ticket voor 1 euro kan je dat soort dingen grotendeels voorkomen, en zou bij conducteurs in ieder geval een belletje moeten doen rinkelen dat die registratie (met als gevolg een correctietarief op je factuur) achterwege moet blijven.

Dank je voor de uitleg. 10 jaar (of zoiets) na de grootschalige invoering van de OV-chipkaart kent het personeel de regels dus nog steeds niet. Niet dat het me verbaast, helaas. NS doet zijn best om de misinformatie in stand te houden, zie bv. de chippaaltjes op de perrons in Breda en Roosendaal met misleidende teksten op de bordjes erbij.

Edit:

Ooit een langdurig geldige Keycard geprobeerd? Die is gratis.

https://www.ns.nl/reisinformatie/passageproducten/keycard.html

Punt is namelijk dat je op een internationale reis in principe nooit met je chipkaart zou moeten in- of uitchecken. Bij 2 aansluitende abonnementen heb je dus iets aanvullends voor de poortjes nodig. Je koopt nu telkens voor 1 euro per enkele reis de poortpassage, terwijl die eigenlijk gratis is, waarvoor die keycards er zijn.

Badge +3

NMBS rekent 1 euro voor alle tickets die volgens het normale internationale tarief worden afgegeven. Dus ook aan het loket en daar komen dan nog de extra kosten voor loketafgifte bij. Behalve voor Roosendaal en Maastricht, want die bestemmingen vallen onder het beheerscontract met de Belgische staat en dan kunnen dat soort toeslagen niet.

Wat voor gedoe bedoel je hier eigenlijk?

Dat er bij controle van je ov-chipkaart met een vrij reizen abonnement (afgekocht reisrecht) bij controle door conducteurs onterecht correcties/registraties gemaakt worden wegens niet ingecheckt, of dat je uitcheckt op je bestemming met je ov-chipkaart zonder incheck.

Met zo'n 100/100% e-ticket voor 1 euro kan je dat soort dingen grotendeels voorkomen, en zou bij conducteurs in ieder geval een belletje moeten doen rinkelen dat die registratie (met als gevolg een correctietarief op je factuur) achterwege moet blijven.

Reputatie 7
Badge +1

Ter info: dit ticket was bij NS 1 euro (per enkele reis) goedkoper geweest.

Haha dat klopt! NMBS/B-europe rekent 1 euro voor een e-ticket.

Handig als je 100% korting in NL én 100% korting in BE hebt (bijv. een campus abonnement tot de grens), want die tickets verkoopt NS International niet. Voorkom je een hoop gedoe mee soms, voor die ene euro.

NMBS rekent 1 euro voor alle tickets die volgens het normale internationale tarief worden afgegeven. Dus ook aan het loket en daar komen dan nog de extra kosten voor loketafgifte bij. Behalve voor Roosendaal en Maastricht, want die bestemmingen vallen onder het beheerscontract met de Belgische staat en dan kunnen dat soort toeslagen niet.

Wat voor gedoe bedoel je hier eigenlijk?

HaCon genereert gewoon tickets met barcode idd, ook die van NMBS functioneren.

[knip]

Ter info: dit ticket was bij NS 1 euro (per enkele reis) goedkoper geweest.

Ja klopt, maar om andere praktische redenen koop ik bij NMBS. Ben vaste klant op dit stuk, moet nog altijd eens passes scoren. 

Badge +3

Ter info: dit ticket was bij NS 1 euro (per enkele reis) goedkoper geweest.

Haha dat klopt! NMBS/B-europe rekent 1 euro voor een e-ticket.

Handig als je 100% korting in NL én 100% korting in BE hebt (bijv. een campus abonnement tot de grens), want die tickets verkoopt NS International niet. Voorkom je een hoop gedoe mee soms, voor die ene euro.

Reputatie 7
Badge +1

HaCon genereert gewoon tickets met barcode idd, ook die van NMBS functioneren.

[knip]

Ter info: dit ticket was bij NS 1 euro (per enkele reis) goedkoper geweest.

Reputatie 6
Badge +2

Hoi rvdborgt ! Het lijkt erop dat het beste antwoord al is geselecteerd omdat het ernaar uitzag dat je vraag was beantwoord. Ik zal jouw suggestie over het verhogen of onbeperkt maken van de QR-code intern doorzetten zodat hierna gekeken kan worden. De juiste afdeling zal hier dan verder mee aan de slag gaan. Ik kan dus niet toezeggen dat dit ook echt veranderd zal worden. Mocht je in de toekomst nog eens tegen dit probleem aanlopen, kun je altijd de informatieknop bij de poorten gebruiken zodat de poortjes alsnog voor je geopend kunnen worden.

Badge +3

NS genereert soortgelijke barcodes. Daar zit eigenlijk alles in wat je op het ticket zelf ook kunt lezen.

Precies, en die opent poortjes (voor zover groot genoeg afgedrukt). Die limiet voor het aantal keer is vreemd (nieuw voor ons allemaal zo te lezen).

Er werd wel gewerkt aan restricties voor codes m.b.t. spits/daltijden en de locatie van de poortjes, dus niet klakkeloos alle poortjes in NL maar wel die op je traject natuurlijk (Breda en Eindhoven).

Reputatie 7
Badge +1

Bij online via NSI geboekte tickets komt geen aparte keycard. Die is immers niet nodig want NSI geeft tickets uit met een voor de poortjes bruikbare barcode.

Wat betreft de gemaakte onderbrekingen: zie mijn vorige bericht.

De barcode op het e-ticket dat Henk_NL gepost heeft suggereert meer dan een stationspassage, mede gezien het ‘watermerk’ in de foto. Maar goed, dat was geen NSI ticket maar van NMBS.

NS genereert soortgelijke barcodes. Daar zit eigenlijk alles in wat je op het ticket zelf ook kunt lezen.

Badge +3

Volgens mij geven tickets van International een extra keycard erbij, omdat niet op alle tickets een barcode wordt afgedrukt. Deze keycard is niets meer of minder dan een stationspassage en geen reisrecht. Ik weet niet of dat in dit geval ook zo was.

Voor zover ik weet worden dit soort onderbrekingen niet tegengehouden, tenzij je dat dus vaak in een korte tijd doet en in één richting.

Bij online via NSI geboekte tickets komt geen aparte keycard. Die is immers niet nodig want NSI geeft tickets uit met een voor de poortjes bruikbare barcode.

Wat betreft de gemaakte onderbrekingen: zie mijn vorige bericht.

De barcode op het e-ticket dat Henk_NL gepost heeft suggereert meer dan een stationspassage, mede gezien het ‘watermerk’ in de foto er boven.

Anders krijg je natuurlijk conducteurs die die passagecode gaan scannen :rofl: Maar goed, dat was geen NSI ticket maar van NMBS.

Reputatie 7
Badge +1

@Sanne NS Ik zie dat mijn vraag nu als beantwoord is gemarkeerd en jouw antwoord als beste is aangegeven.

Mijn vraag is echter nog steeds niet beantwoord, zoals ik al geschreven had, en er kan dus ook nog geen “beste antwoord” zijn.

@Daniël NS wordt dit probleem nog opgelost? Zo nee, waarom niet?

HaCon genereert gewoon tickets met barcode idd, ook die van NMBS functioneren.

Reputatie 7
Badge +1

Volgens mij geven tickets van International een extra keycard erbij, omdat niet op alle tickets een barcode wordt afgedrukt. Deze keycard is niets meer of minder dan een stationspassage en geen reisrecht. Ik weet niet of dat in dit geval ook zo was.

Voor zover ik weet worden dit soort onderbrekingen niet tegengehouden, tenzij je dat dus vaak in een korte tijd doet en in één richting.

Bij online via NSI geboekte tickets komt geen aparte keycard. Die is immers niet nodig want NSI geeft tickets uit met een voor de poortjes bruikbare barcode.

Wat betreft de gemaakte onderbrekingen: zie mijn vorige bericht.

Reputatie 4

Je reis op zowel de heen- als terugweg onderbreken in Breda zou gewoon mogelijk moeten zijn inderdaad, op dezelfde dag.

@RailRunner15 (Edwin) of @Henk_NL weten misschien meer over (nieuwigheden m.b.t.) het gebruik van barcodes?

Bij mijn weten openen die alleen alle poortjes in Nederland op de geldigheidsdatum en wordt er verder niets geregistreerd door een poortje, maar voor internationale tickets kan dat natuurlijk anders zijn (geen Aztec code?).

Bij de term ‘barcode’ denk ik trouwens eerder aan een EAN streepjescode.

 

Volgens mij geven tickets van International een extra keycard erbij, omdat niet op alle tickets een barcode wordt afgedrukt. Deze keycard is niets meer of minder dan een stationspassage en geen reisrecht. Ik weet niet of dat in dit geval ook zo was.

Voor zover ik weet worden dit soort onderbrekingen niet tegengehouden, tenzij je dat dus vaak in een korte tijd doet en in één richting.

PS: Het is gewoon een barcode. Binnen de barcodes onderscheiden we 1D (EAN) en 2D (bv. Aztec, QR etc.)

Reputatie 7
Badge +1

MoDe zit op het goede spoor. Dit is inderdaad zo om te voorkomen dat een groep mensen met maar een code door de poortjes komt. Ik kan helaas niet de exacte details vrijgeven over de check-in en -uit mogelijkheden binnen een bepaald tijdslimiet, maar dit zal vrijwel nooit een probleem zijn bij normaal gebruik. Wat rvdborgt nu heeft meegemaakt hoort dus niet voor te komen. 

Maar het gebeurde wel, dus ergens staat er iets te beperkt ingesteld en dat moet dus worden aangepast.

Ik ging op de heenreis tussen 10:18 en 10:38 even station Breda uit en op de terugweg tussen 15:21 en 15:42. En in Eindhoven tussen 11:15 en 14:45. Lijkt me niet bepaald excessief. Gaan jullie er iets aan doen?

@RailRunner15 (Edwin) of @Henk_NL weten misschien meer over (nieuwigheden m.b.t.) het gebruik van barcodes?

Nope, maar hier schieten de tranen je toch van in de ogen. Onvoorstelbaar. 

Reputatie 7
Badge +1

Hallo Rian. Je speurt wel alles op. Ik vermoed zelf dat hetzelfde regime geldt als voor de QR-codes InterRail van buitenlanders, ook daar zit een nogal beperkte limiet op-zowel in aantal als in tijd. Zo zal ik bvb met mijn 2-maands IR niet de terugreis op het eind de poorten zonder meer kunnen passeren-maar gelukkig is mijn thuisstatie slechts bepaald.

Je zal zelf nog beter weten als ik welke de limieten zijn voor IR, maar er is natuurlijk best kans dat het inmiddels weer is aangepast-NS is immers als de dood voor mogelijke fraude, zeker als er ooit iets is geconstateerd van een geheel onwetende buitenlander die er niks van snapt.

Overigens is het hier nog redelijk te doen voor reizen met IR-neem bvb Spanje=Rodalies/Cercanias of FRankrijk met steeds meer poorten en onbemenste stations daarbij.

Enne-aan controle IN treinen schijnen ze bij die SNCF in FR ook een groot broertje dood te hebben

Reputatie 7
Badge +3

Controle in een trein van NS? Dat is iets uit de vorige eeuw.

Reputatie 7
Badge +3

Met meer controle in de trein hoef je dit soort ongebruiksvriendelijke trucjes niet toe te passen :wink:

Reputatie 7
Badge +3

Maar dan is er dus wel een gebruikslimiet voor deze codes en kun je ze niet onbeperkt gebruiken.

Reageer