beantwoord

Poortje meldt onterecht "barcode te vaak gebruikt"

  • 9 October 2021
  • 37 reacties
  • 2786 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

Vandaag deed ik een retour vanuit België naar Eindhoven. Omdat er in Breda 20 minuten overstaptijd is, ben ik daar zowel op de heenweg als op de terugweg even uit het station geweest. Toen ik op de terugweg weer het station in wilde, beweerde het poortje in rood: “Barcode te vaak gebruikt” (ticket in de NSI-app). Helaas was die melding te snel weg om er een foto van te kunnen nemen.

Er is echter geen limiet aan het aantal reisonderbrekingen. Bovendien is het helemaal niet zo vreemd om op de heen- en de terugweg een reisonderbreking te maken, maar daar houdt NS nu blijkbaar geen rekening mee.

Kan het aantal keren dat een barcode wordt geaccepteerd dus flink worden verhoogd?

Alvast bedankt

icon

Beste antwoord door Sanne NS 9 October 2021, 20:01

Bekijk origineel

37 reacties

@RailRunner15 (Edwin) of @Henk_NL weten misschien meer over (nieuwigheden m.b.t.) het gebruik van barcodes?

Nope, maar hier schieten de tranen je toch van in de ogen. Onvoorstelbaar. 

Reputatie 7
Badge +3

Controle in een trein van NS? Dat is iets uit de vorige eeuw.

Reputatie 7
Badge +3

Met meer controle in de trein hoef je dit soort ongebruiksvriendelijke trucjes niet toe te passen :wink:

HaCon genereert gewoon tickets met barcode idd, ook die van NMBS functioneren.

[knip]

Ter info: dit ticket was bij NS 1 euro (per enkele reis) goedkoper geweest.

Ja klopt, maar om andere praktische redenen koop ik bij NMBS. Ben vaste klant op dit stuk, moet nog altijd eens passes scoren. 

Reputatie 7
Badge +1

NMBS rekent 1 euro voor alle tickets die volgens het normale internationale tarief worden afgegeven. Dus ook aan het loket en daar komen dan nog de extra kosten voor loketafgifte bij. Behalve voor Roosendaal en Maastricht, want die bestemmingen vallen onder het beheerscontract met de Belgische staat en dan kunnen dat soort toeslagen niet.

Wat voor gedoe bedoel je hier eigenlijk?

Dat er bij controle van je ov-chipkaart met een vrij reizen abonnement (afgekocht reisrecht) bij controle door conducteurs onterecht correcties/registraties gemaakt worden wegens niet ingecheckt, of dat je uitcheckt op je bestemming met je ov-chipkaart zonder incheck.

Met zo'n 100/100% e-ticket voor 1 euro kan je dat soort dingen grotendeels voorkomen, en zou bij conducteurs in ieder geval een belletje moeten doen rinkelen dat die registratie (met als gevolg een correctietarief op je factuur) achterwege moet blijven.

Dank je voor de uitleg. 10 jaar (of zoiets) na de grootschalige invoering van de OV-chipkaart kent het personeel de regels dus nog steeds niet. Niet dat het me verbaast, helaas. NS doet zijn best om de misinformatie in stand te houden, zie bv. de chippaaltjes op de perrons in Breda en Roosendaal met misleidende teksten op de bordjes erbij.

Edit:

Ooit een langdurig geldige Keycard geprobeerd? Die is gratis.

https://www.ns.nl/reisinformatie/passageproducten/keycard.html

Punt is namelijk dat je op een internationale reis in principe nooit met je chipkaart zou moeten in- of uitchecken. Bij 2 aansluitende abonnementen heb je dus iets aanvullends voor de poortjes nodig. Je koopt nu telkens voor 1 euro per enkele reis de poortpassage, terwijl die eigenlijk gratis is, waarvoor die keycards er zijn.

Reputatie 7
Badge

In feite zeg je daarmee dat er wel een limiet is?

Reputatie 7
Badge +1

Bij online via NSI geboekte tickets komt geen aparte keycard. Die is immers niet nodig want NSI geeft tickets uit met een voor de poortjes bruikbare barcode.

Wat betreft de gemaakte onderbrekingen: zie mijn vorige bericht.

De barcode op het e-ticket dat Henk_NL gepost heeft suggereert meer dan een stationspassage, mede gezien het ‘watermerk’ in de foto. Maar goed, dat was geen NSI ticket maar van NMBS.

NS genereert soortgelijke barcodes. Daar zit eigenlijk alles in wat je op het ticket zelf ook kunt lezen.

Reputatie 4

Je reis op zowel de heen- als terugweg onderbreken in Breda zou gewoon mogelijk moeten zijn inderdaad, op dezelfde dag.

@RailRunner15 (Edwin) of @Henk_NL weten misschien meer over (nieuwigheden m.b.t.) het gebruik van barcodes?

Bij mijn weten openen die alleen alle poortjes in Nederland op de geldigheidsdatum en wordt er verder niets geregistreerd door een poortje, maar voor internationale tickets kan dat natuurlijk anders zijn (geen Aztec code?).

Bij de term ‘barcode’ denk ik trouwens eerder aan een EAN streepjescode.

 

Volgens mij geven tickets van International een extra keycard erbij, omdat niet op alle tickets een barcode wordt afgedrukt. Deze keycard is niets meer of minder dan een stationspassage en geen reisrecht. Ik weet niet of dat in dit geval ook zo was.

Voor zover ik weet worden dit soort onderbrekingen niet tegengehouden, tenzij je dat dus vaak in een korte tijd doet en in één richting.

PS: Het is gewoon een barcode. Binnen de barcodes onderscheiden we 1D (EAN) en 2D (bv. Aztec, QR etc.)

Reputatie 7
Badge +1

Volgens mij geven tickets van International een extra keycard erbij, omdat niet op alle tickets een barcode wordt afgedrukt. Deze keycard is niets meer of minder dan een stationspassage en geen reisrecht. Ik weet niet of dat in dit geval ook zo was.

Voor zover ik weet worden dit soort onderbrekingen niet tegengehouden, tenzij je dat dus vaak in een korte tijd doet en in één richting.

Bij online via NSI geboekte tickets komt geen aparte keycard. Die is immers niet nodig want NSI geeft tickets uit met een voor de poortjes bruikbare barcode.

Wat betreft de gemaakte onderbrekingen: zie mijn vorige bericht.

HaCon genereert gewoon tickets met barcode idd, ook die van NMBS functioneren.

Reputatie 7
Badge +1

@Sanne NS Ik zie dat mijn vraag nu als beantwoord is gemarkeerd en jouw antwoord als beste is aangegeven.

Mijn vraag is echter nog steeds niet beantwoord, zoals ik al geschreven had, en er kan dus ook nog geen “beste antwoord” zijn.

@Daniël NS wordt dit probleem nog opgelost? Zo nee, waarom niet?

Badge +3

Volgens mij geven tickets van International een extra keycard erbij, omdat niet op alle tickets een barcode wordt afgedrukt. Deze keycard is niets meer of minder dan een stationspassage en geen reisrecht. Ik weet niet of dat in dit geval ook zo was.

Voor zover ik weet worden dit soort onderbrekingen niet tegengehouden, tenzij je dat dus vaak in een korte tijd doet en in één richting.

Bij online via NSI geboekte tickets komt geen aparte keycard. Die is immers niet nodig want NSI geeft tickets uit met een voor de poortjes bruikbare barcode.

Wat betreft de gemaakte onderbrekingen: zie mijn vorige bericht.

De barcode op het e-ticket dat Henk_NL gepost heeft suggereert meer dan een stationspassage, mede gezien het ‘watermerk’ in de foto er boven.

Anders krijg je natuurlijk conducteurs die die passagecode gaan scannen :rofl: Maar goed, dat was geen NSI ticket maar van NMBS.

Badge +3

NS genereert soortgelijke barcodes. Daar zit eigenlijk alles in wat je op het ticket zelf ook kunt lezen.

Precies, en die opent poortjes (voor zover groot genoeg afgedrukt). Die limiet voor het aantal keer is vreemd (nieuw voor ons allemaal zo te lezen).

Er werd wel gewerkt aan restricties voor codes m.b.t. spits/daltijden en de locatie van de poortjes, dus niet klakkeloos alle poortjes in NL maar wel die op je traject natuurlijk (Breda en Eindhoven).

Reputatie 6
Badge +2

Hoi rvdborgt ! Het lijkt erop dat het beste antwoord al is geselecteerd omdat het ernaar uitzag dat je vraag was beantwoord. Ik zal jouw suggestie over het verhogen of onbeperkt maken van de QR-code intern doorzetten zodat hierna gekeken kan worden. De juiste afdeling zal hier dan verder mee aan de slag gaan. Ik kan dus niet toezeggen dat dit ook echt veranderd zal worden. Mocht je in de toekomst nog eens tegen dit probleem aanlopen, kun je altijd de informatieknop bij de poorten gebruiken zodat de poortjes alsnog voor je geopend kunnen worden.

Reputatie 7
Badge +1

HaCon genereert gewoon tickets met barcode idd, ook die van NMBS functioneren.

[knip]

Ter info: dit ticket was bij NS 1 euro (per enkele reis) goedkoper geweest.

Badge +3

Ter info: dit ticket was bij NS 1 euro (per enkele reis) goedkoper geweest.

Haha dat klopt! NMBS/B-europe rekent 1 euro voor een e-ticket.

Handig als je 100% korting in NL én 100% korting in BE hebt (bijv. een campus abonnement tot de grens), want die tickets verkoopt NS International niet. Voorkom je een hoop gedoe mee soms, voor die ene euro.

Reputatie 7
Badge +1

Ter info: dit ticket was bij NS 1 euro (per enkele reis) goedkoper geweest.

Haha dat klopt! NMBS/B-europe rekent 1 euro voor een e-ticket.

Handig als je 100% korting in NL én 100% korting in BE hebt (bijv. een campus abonnement tot de grens), want die tickets verkoopt NS International niet. Voorkom je een hoop gedoe mee soms, voor die ene euro.

NMBS rekent 1 euro voor alle tickets die volgens het normale internationale tarief worden afgegeven. Dus ook aan het loket en daar komen dan nog de extra kosten voor loketafgifte bij. Behalve voor Roosendaal en Maastricht, want die bestemmingen vallen onder het beheerscontract met de Belgische staat en dan kunnen dat soort toeslagen niet.

Wat voor gedoe bedoel je hier eigenlijk?

Badge +3

Je reis op zowel de heen- als terugweg onderbreken in Breda zou gewoon mogelijk moeten zijn inderdaad, op dezelfde dag.

@RailRunner15 (Edwin) of @Henk_NL weten misschien meer over (nieuwigheden m.b.t.) het gebruik van barcodes?

Bij mijn weten openen die alleen alle poortjes in Nederland op de geldigheidsdatum en wordt er verder niets geregistreerd door een poortje, maar voor internationale tickets kan dat natuurlijk anders zijn (geen Aztec code?).

Bij de term ‘barcode’ denk ik trouwens eerder aan een EAN streepjescode.

Reputatie 7
Badge +1

Bij de term ‘barcode’ denk ik trouwens eerder aan een EAN streepjescode.

"Blokjescode” zou naar mijn mening ook beter zijn - het zijn immers blokjes...

Reputatie 7
Badge +3

Begrijp ik dat je een ticket via NS internationaal gekocht hebt? Misschien gelden daarvoor andere regels dan voor binnenlandse tickets.

Hoi Rvdborgt! 

Wat vreemd dat jij deze melding hebt ontvangen zeg. Ik heb het even nagevraagd omdat dit voor mij ook een totaal onbekende melding is. Die heeft de volgende voorwaarden voor dit ticket ontdekt en wat je dient te doen in een situatie als deze: 

De vierkante barcode op uw internationale ticket biedt u voldoende mogelijkheden om de poortjes te openen voor:

  • Een eventuele terugreis;
  • Het onderbreken van uw reis;
  • Het betreden of verlaten van een station om bijvoorbeeld iets uit een bagagekluis te halen. Gaan de poortjes na een aantal passages niet meer open? Ga dan naar de Informatiezuil bij de poortjes en druk op de blauwe knop. De medewerker waarmee u contact krijgt, helpt u graag verder. U kunt ook naar een servicemedewerker gaan als die op het station aanwezig is.
Reputatie 7
Badge +1

Begrijp ik dat je een ticket via NS internationaal gekocht hebt? Misschien gelden daarvoor andere regels dan voor binnenlandse tickets.

Via NSI gekocht inderdaad. De voorwaarden zijn anders maar niet wat betreft reisonderbrekingen: die zijn onbeperkt (!) toegestaan binnen de geldigheidsduur.

Reputatie 7
Badge +1

De vierkante barcode op uw internationale ticket biedt u voldoende mogelijkheden om de poortjes te openen voor:

  • Een eventuele terugreis;
  • Het onderbreken van uw reis;
  • Het betreden of verlaten van een station om bijvoorbeeld iets uit een bagagekluis te halen. Gaan de poortjes na een aantal passages niet meer open? Ga dan naar de Informatiezuil bij de poortjes en druk op de blauwe knop. De medewerker waarmee u contact krijgt, helpt u graag verder. U kunt ook naar een servicemedewerker gaan als die op het station aanwezig is.

Bedankt, maar… dat was mijn vraag niet. Uiteraard ben ik op die manier door de poortjes gekomen maar daar ging het me nu niet om. Mijn punt is dat het aantal keren dat de poortjes je doorlaten *zeer* beperkt is ingesteld, bij lange na niet voldoende voor een normaal gebruik. 5 keer op een retour is voldoende voor 1,5 reisonderbreking, terwijl dat onbeperkt is toegestaan. En mijn vraag is dus om dat aantal van 5 een flink stuk te verhogen. Je kunt weliswaar altijd wel door de poortjes maar het is verre van klantvriendelijk als je daarvoor iemand anders nodig hebt.

Badge +3

NMBS rekent 1 euro voor alle tickets die volgens het normale internationale tarief worden afgegeven. Dus ook aan het loket en daar komen dan nog de extra kosten voor loketafgifte bij. Behalve voor Roosendaal en Maastricht, want die bestemmingen vallen onder het beheerscontract met de Belgische staat en dan kunnen dat soort toeslagen niet.

Wat voor gedoe bedoel je hier eigenlijk?

Dat er bij controle van je ov-chipkaart met een vrij reizen abonnement (afgekocht reisrecht) bij controle door conducteurs onterecht correcties/registraties gemaakt worden wegens niet ingecheckt, of dat je uitcheckt op je bestemming met je ov-chipkaart zonder incheck.

Met zo'n 100/100% e-ticket voor 1 euro kan je dat soort dingen grotendeels voorkomen, en zou bij conducteurs in ieder geval een belletje moeten doen rinkelen dat die registratie (met als gevolg een correctietarief op je factuur) achterwege moet blijven.

Badge +3

Over internationaal reizen met NS (vrij reizen in NL) abonnementen zijn inderdaad de nodige topics, en hoe personeel daarmee omgaat.

Wat staat er ongeveer aan ‘misleidende teksten’ bij de paaltjes in Breda en Roosendaal?

Ik kan me er wel iets bij bedenken, maar met een internationaal ticket vanuit BE naar een station in Nederland hoef je echt niet in Roosendaal of Breda de trein uit om in te checken.

Eventueel kan dat ook gewoon bij een overstap in Rotterdam of zo, of met de IC direct (vanuit Brussel) in Amsterdam pas bij vrij reizen.

Bij kortingsabonnementen is dat al verrekend in je internationale ticket, dan vooral nergens in/uitchecken met je ov-chipkaart.

Reageer