Poortjes lusten geen Online-tickets van Deutsche Bahn, ra ra, Service- & Veiligheidspet!

• 17 januari 2018
  • 14 reacties
  • 850 Bekeken

Reputatie 2
Dat er soms Kafkaëse-toestanden bij het OV-Chipkaartsysteem kunnen ontstaan, is algemeen-bekend. Kan gebeuren, alleen jammer dat zulke dingen eerst moeten gebeuren, ipv ze vooraf zoveel mogelijk vermeden proberen te worden. Volgend akkefietje had ik nog niet voorbij zien komen (lees: zo zout heeft men het vast nog niet gegeten!). Ik wil beginnen aan mijn reis naar Kaldenkirchen en heb daarvoor keurig bij Deutsche-Bahn een internationaal vervoersbewijs NS-station-Kaldenkirchen (met VDU en RailPlus-korting) gekocht. Deze zijn 4 dagen geldig, je mag ermee ook in de middagspits reizen en ik kan ermee Bonuspunten bij DB sparen (gaat niet snel, maar geef je 1000 euro binnen 3 jaar uit, heb je een gratis enkele reis binnen Duitsland bij elkaar gespaard!). Afijn, ik de QR-code op mijn instapstation tegen het glaasje gehouden (om 12:00, dus geheel tussen ochtend- en middagspitsperiode in!). Begint het systeem te verkondigen dat de barcode in Nederland niet geldig is. Dat is wel erg gek. Ik betaal voor mijn reis, toon een geldig vervoersbewijs, alleen lust het poortje hem niet. Na tussenkomst van een medewerker van Service en Veiligheid, die mijn kaartje 2-3x goed bekeken heeft - en niks geks kon ontdekken - werd ik alsnog binnengelaten, waarbij de betreffende medewerker zijn voorhoofd enorm gefronst heeft. Heb op mijn deel van de reis nog geen controle gehad, dus kan ook nog niet zeggen of de kaartlezers van het controle-personeel niet goed ingesteld kan. Wat is er op dit moment toch aan de hand met het systeem? Wat vindt NS nou zelf van dit soort dingen en hoe denken ze dit euvel binnen niet al te lange termijn op te gaan lossen?

14 reacties

Het is mij nog even niet duidelijk met wat voor vervoerbewijs je de reis had gemaakt. Je geeft aan hier 4 dagen mee te kunnen reizen? Betreft het dan een dagkaart?
Reputatie 7
Badge
Nee, bij veel buitenlandse collega's (o a DB en SNCF) is een e-ticket enkel of retour niet op 1 vaste vooruitbepaalde dag geldig (te maken), maar binnen een bepaalde periode van 4 of 5 dagen op de reisdag te valideren bij de stempelautomaat. De QR of Aztec code werkt dan die 4 dagen, ook voor de retourreis. Dat is "service": Je zou ziek kunnen worden, je terugreis is een dag later, of je afspraak wordt ineens een dag verzet...

Nee, er zijn geen poortjes, en dat is geen fraude uitlokken. Ik word in buitenland bijna altijd onderweg gecontroleerd op het stempelen op het vertrekstation, en anders maakt de knip- of stempeltang van de conducteur verder ongeldig voor de dagen erna.
DB tickets zouden gewoon geaccepteerd moeten worden, mits het ticket natuurlijk geldig is.
Recent nog zelf meegemaakt bij een paar buitenlandse reizigers die een ticket bij DB hadden gekocht: Die waren verbaasd dat die barcode ook gewoon werkte bij de Nederlandse poortjes.
Reputatie 2
Het is een gewoon internationaal-vervoerbewijs van Deutsche Bahn. Daarip helden ook de vervoersvoorwaarden die Deitsche-Bahn (al dan niet in conclaaf met NSI heeft opgesteld). Deze vervoersbewijzen zijn i.t.t. NS 4 dagen geldig. De voorwaarde dat het NS-deel op 1 dag afgelegd dient te worden is hierop niet van toepassing, tenzij de totale afstand (NL en D-delen bij elkaar opgeteld) onder de 100 km komt te liggen, dan zijn ze slechts 1 dag geldig. Aangezien Leeuwarden-Kaldenkirchen beduidend meer dan 100 km is, moet je ermee 4 dagen kunnen reizen. Overigens kon ik er later op de dag er wél probleemloos mee door de poortjes. Het lijkt mij daarom een eenmalige systeemvergissing, al lijkt het mij geen overbodige luxe om dit probleem voorlopig te blijven volgen en er ondetzoek naar laten te voeren. Alles is immers beter, dan dat reizigers onterecht niet door de poortjes komen, zeker als het gaat om reizigers uit het buitenland, die vanzelfsprekend veel minder bekend zijn met ons poortjessysteem en vaak niet gelijk weten hoe te handelen.
Met deze had het poortje gewoon open moeten gaan. Soms kan dit gebeuren als er een vouwtje in het vervoerbewijs zit of als de qr code niet goed is afgedrukt. Om hiervoor alle poortjes te controleren lijkt mij overbodig. Alsnog bedankt dat je dit komt melden.
Reputatie 2
En nog iets: DB geeft tickets af die door meerdere personen gebruikt kunnen worden. Meestal wetrn ze daar niet bij dat ze per persoon moeten scannen. Hierdoor gaat de piepjes gelijk af. Dat wil weleens leiden tot taferelen, waarbij er een mefewerker van S&V erop afstormt. Waarbij de groep dan weer mag gaan uitleggen dat er geen enkel zwartrij- of tailgate-bedoelingen bij gepaard zijn gegaan. Heb je een slechtgehumeurde medewerker, kunnen er niet al te fijne situaties uitkomen. Ben je als groep wat later (bijv. als de bus vertraging had), heb je een Sparpreis, je wordt allen staande gehouden, mist daardoor de trein, waardoor in Duitsland het kaartje ineens ongeldig wordt en zomaar 100-150 Euro per persoon bijbetaald kan worden, (om het maar verder niet te hebben over het niet meer thuis kunnen komen en al het geregel van slaapplekken oid, de volgende dag te laat op je werk verschijnen etc.) en dat omdat het systeem rust op het principe: "elke reiziger is een potentiële zwaryrijder!". Niet dat zoiets scheer en inslag is, maar je zult maar net zien dat zoiets ooit eens gaat gebeuren. Een niet al te leuk visite-kaartje of afscheidscadeaurje dat NS hiermee afgeeft, om het maar even door de bril van een buitenlandse reiziger te bekijken.
Reputatie 2
@Erryt, alle poortjes controleren lijkt mij overbodig. Het systeem had mijn kaartje wel gelezen, bij een vouw in de code zal er wel iets gestaan hebben als "code onbruikbaar", of code niet leeabaar". Ik geef aan wat er is gebeurd. NS kan van alle gebeurtenissen een logboek bijhouden. Enerzijds zal het systeem bijhouden wat dagelijks wel en niet goed gaat, (lijkt mij sterk als dat niet zo is én mocht dat daadwerkelijk niet bijgehouden worden, vind ik dat persoonlijk reuze-onhandig). Wat hier op het forum voorbij komt aan gebeurtenissen op het Nederlandse spoorwegnet, in de treinen en op de stations is voor NS alleen maar een goede methode om uit bepaalde gebeurtenissen lering te trekken en - zij het hier en daar met weinig inspanning en jhiste procesaansturing - ervoor te zorgen dat gemaakte fouten in de toekomst tot een zo klein mogelijk minimum beperkt kunnen worden. Wat dat betreft ligt de bal toch echt bij NS.
Badge +3
Het probleem met de poortjes in Nederland is dat er veel te weinig personeel (en op sommige stations helemaal geen personeel) aanwezig is om reizigers te helpen. Het is een buitengewoon klantonvriendelijk systeem dat uitgaat van wantrouwen.

In bijvoorbeeld Groot-Brittannië zijn ook veel stations met poortjes afgesloten. Maar daar is altijd iemand aanwezig bij de poortjes om te helpen bij een ongebruikelijke situatie. Zo mag je bijna altijd iemand naar de trein begeleiden.
Precies, daar is het veel beter geregeld. Bij de metro staan ze ook.

Ik heb zelf ook al 2x bij poortjes gestaan die niet open gingen. Medewerker lukte het ook niet. Was goed uitgeprint en zaten geen vouwen in.
Reputatie 4
Ik had met een e-ticket van NS International precies hetzelfde probleem. Ticket keurig geprint, niet gevouwen, maar het poortje weigerde open te gaan. Probleem trad zowel op bij het ticket voor de heenreis als dat voor de terugreis.
Badge +3
De geruchten gaan dat de poortjes recent een update gehad hebben en daarna voor de nodige problemen zorgen. Wellicht is dit er ook een gevolg van. :?
Dat impliceert dat de poortjes voor "de update" niet voor de nodige problemen hebben gezorgd...... Hmmmmmm ?
Tickets van Deutsche Bahn die niet aanvaard worden door de poortjes, dat gebeurt steeds. Het is geen kwestie van een vouw in je ticket ofzo.

Ik reis elke 2 weken van Antwerpen (BE) naar Ibbenbüren (DE) en koop daarvoor mijn kaartje via de app van DB, soms ook aan een ticketautomaat van DB. Een papieren DB-ticket heeft niet eens een QR-code. Het digitale ticket wel; wanneer de treinbegeleider dat scant wordt het aanvaard, maar wanneer ik het scan aan de poortjes krijg ik de boodschap dat het niet herkend of aanvaard wordt.
Il vraag nu telkens een Key Card op de trein Brussel-Amsterdam (waar ik op zit tussen Antwerpen en Breda). Maar is daar geen technische oplossing mogelijk? Ik moet telkens uitleggen waarom ik een Key Card nodig zou hebben (met alle wantrouwen vandien). En ik had onderweg ook eens een medewerker aan de hulplijn-paal die carrement weigerde om me het station uit te laten bij een overstapt.
Waarom is het zo moeilijk?
Het lijkt erop dat er een fout in de code zit die DB uitgeeft. Tijdens controle krijg ik ze gewoon uitgelezen, maar ik heb het inderdaad eerder gezien dat reizigers er niet doorheen komen. Geen idee waar dat exact door komt helaas.

Reageer