beantwoord

Prijs naar Aken

• 6 augustus 2015
  • 17 reacties
  • 2734 Bekeken

Hoe duur is een treinkaartje van Heerlen naar Aachen HBF?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 7 augustus 2015, 14:14

Tickets van Heerlen naar Aachen hbf zijn niet online aan te schaffen, maar alleen via de kaartautomaat. Je zou er een tweet richting DB tegenaan kunnen gooien. Wil je toch een online ticket aanschaffen dan kun je kiezen voor de route Hoensbroek - Aachen hbf en ben je (vol tarief) 6,50 EURO kwijt.
Bekijk origineel

17 reacties

Ik heb zo geen idee hoeveel DB (de vervoerder die de dienstregeling uitvoert) daarvoor in rekening brengt. Als niemand anders het antwoord weet, zou je het zelf even kunnen checken. Dat kan bij iedere NS-automaat in geheel Nederland.
Tickets van Heerlen naar Aachen hbf zijn niet online aan te schaffen, maar alleen via de kaartautomaat. Je zou er een tweet richting DB tegenaan kunnen gooien. Wil je toch een online ticket aanschaffen dan kun je kiezen voor de route Hoensbroek - Aachen hbf en ben je (vol tarief) 6,50 EURO kwijt.
Klaas-Jan NS
Waarom kun je niet vanuit Heerlen online een kaartje kopen naar Aachen?
De lijn Heerlen - Aachen wordt geëxploiteerd door DB. Verkoop gaat dus via hun, tenzij je vertrekstation anders is dan Heerlen, vandaar dat ik Hoensbroek als optie geef. Om een ander voorbeeld te geven, Venlo - Duitsland is ook niet online te koop, terwijl wanneer je Tegelen invoert het kopen van zo'n bewijs wel mogelijk is, omdat je dan nog deels reist met een trein dat geëxploiteerd wordt door een Nederlandse vervoerder. Op de lijn Groningen - Leer ligt het weer anders, omdat daar een Nederlandse vervoerder (Arriva) rijdt tot in Duitsland. Kortom: Wanneer je een ticket wil aanschaffen voor een treinreis geheel met een buitenlandse vervoerder; dan gaat de aanschaf van dat ticket ook via die betreffende vervoerder.
Wellicht leuk voor TS om DB hierover te benaderen op Twitter: https://twitter.com/DB_Bahn/with_replies

Hallo allemaal.

Afgelopen zaterdag ben ik van Heerlen naar Aken gereisd (retour). Op station Heerlen heb ik in de automaat een heen- en terugticket aangeschaft met 100% korting NL, want ik beschik over een Dalvrij Weekendvrij abonnement van NS. Ik ging er vanuit uit dat het tonen van mijn OV-chip naast mijn papieren kaartjes voldoende zou zijn.

Omdat ik naderhand niet zeker was of dit zo wel klopte heb ik informatie gevraagd aan de mevrouw van het infoloket Arriva. Volgens haar had ik met mijn OVChip gewoon kunnen inchecken bij Arriva Heerlen, en uitchecken bij Arriva in Aachen (want daar staat dus ook een paal, je moet het toevallig maar weten). Aanschaf van de tickets was dan niet nodig geweest. Mevrouw voegde er wel aan toe dat ik dan nog wel moest in- en uitchecken met mijn OV-chipkaart, ook al had ik papieren kaartjes. Dat heb ik gedaan, maar heb het idee dat dit toch niet klopt. Met de papieren kaartjes in- en uitchecken bij Arriva lukte overigens niet  Kreeg foutmelding. Bij NS-paal wel. Heel verwarrend allemaal.

Mijn vraag : heb ik nu onnodig 2 tickets aangeschaft, en teveel betaald ?

En als dat zo is. Betaal je dan met DalWeekendvrij niets over het Duitse traject ?

Groet

Reputatie 7
Badge +3

Jouw dalvrij was geldig geweest tot Aken. Als je zowel heen als terug hebt in en uit gecheckt met jouw dalvrij en niet met de kaartjes zou je het geld van de kaartjes terug kunnen vragen bij de vervoerder die de kaartjes verkocht.

Reputatie 7
Badge +4

Wat bedoelt u precies met DalWeekendvrij? Bij Weekendvrij en Dalvrij geldt wat Mode schrijft. 

Bedankt voor de snelle reacties. Ik zal mij tot Arriva wenden.

@ Thom : ik bedoel NS Dal Vrij Abonnement ( Onbeperkt reizen buiten de spits en het hele weekend )

Reputatie 7
Badge +4

Voortaan gratis naar Aken dus. 😉 In het Noorden kunt u met de Dalvrijkaart ook gratis naar Leer. Voor de overige trajecten geldt weer dat Nederlandse stations als Duitse trajectpunten gelden, en de zogenaamde Ländertickets bij grotere afstanden al snel interessant worden.

Internationaal reizen is soms wat puzzelen maar het kan flink opleveren/besparen. Op die manier kom je met de combinatie Dalvrij-Landerticket een eind Duitsland in voor weinig geld.

Bedankt voor de goede tips ! Dat was geheel nieuw voor mij. Op naar Leer ;)

Reputatie 5

Dit punt staat ook zeer uitgebreid in de site van ROVER en is onderwerp geweest van discussie doordat mensen er door zouden worden misleid. Uiteraard wijst NS-INT elke aansprakelijkheid af, maar dat is de kniereflex die ze altijd geven als het op mogelijk betalen aankomt. En ook ARV zal dat niet doen, al mag je hopen dat als heel veel mensen zo´n claim indienen ze wat scheutiger worden in het geven van de info.

Vanaf Heerlen kan men OOK desgewenst gebruik maken van het AVV tarief, dat verder reizen in DE toelaat en ook geldt op lokale bustram etc. Dat kan je op de ARV-automaat vinden.

Terzijde: sinds dec. 19 zijn deze INTern. automaattickets ook nog eens 1 eur opgelsagen vanwege dat chipje erin. Dus je bent dubbelop geld kwijt, al is het hooguit wat eurootjes door de korte afstand. Overigens zijn dit soort tickets op elk station dat NS bedient in heel NL al te koop voor aanvang reis.

Reputatie 6
Badge +2

Op naar Leer ;)

Je kunt op het moment vanuit Nederland wel alleen met de bus naar Leer.

Een paar weken ging ik laat in de middag vanuit Leer naar Groningen en een deel van de reizigers moest achterblijven, omdat er niet genoeg plek was. Dan moet je dus twee uur wachten voordat de volgende bus naar Groningen gaat. Je hebt ook de optie om dan met een lijnbus naar Weener te gaan en dan met de trein naar Groningen, maar dan ben je erg lang onderweg. Ik heb dat gedaan en had een uur en drie kwartier vertraging. Ik vind het erg onhandig allemaal, maar misschien was dit een uitzondering.

Verder vind ik Leer ook niet zo bijzonder voor zoveel gereis, maar dat is natuurlijk persoonlijk. :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +4

Naar Leer is vooral ook belangrijk vanwege de goede verbindingen naar Norden (eilanden) en natuurlijk Bremen en Hamburg. Dan mag je wel in de IC. Je reist voor 24 euro heel Niedersachsen door en dat Bundesland is groter dan Nederland. Je komt tot Helmstedt, bijna voormalig Oost-Duitsland. Kan ook vanaf Hengelo-Bad Bentheim- Osnabrück.

De snelbus is er in vijftig minuten, sneller dan de trein ooit reed. De brug over de Eems is nog steeds kapot, en de Wiederaufbau wordt wat minder kordaat doorgezet dan eeeeh eertijds.

Na whatsapp contact met klantenservice Arriva heb ik inmiddels een restitutieverzoek met bijlagen tickets verstuurd. De uitkomst zal ik hier meedelen. Wellicht handige info. voor anderen die hier ook ‘in de fout’ zijn gegaan. Mogelijk wordt het probleem doorgeschoven naar NS.

Uiteindelijk vind ik het vreemd dat er bij de kaartenautomaat van NS (na het aanvinken van 100% korting op NL traject) geen melding verschijnt dat reizen naar Aachen helemaal gratis is met NS Dal Vrij Abonnement (uiteraard tijdens daluren en weekend). Wellicht dat dat anders is in de kaartenautomaat van Arriva.

RESTITUTIE TREINKAARTJES ARRIVA HEERLEN-AKEN MET NS DAL VRIJ ABONNEMENT

Voor diegenen die het interesseert, c.q. aangaat, een reactie op mijn 2 berichten van 2 dagen terug.

Arriva heeft mij gisteren een email gestuurd als antwoord op mijn verzoek tot restitutie van heen- en terugtickets met 100% korting over het NL traject (Heerlen-Aken) ad. 9,60 euro. Ze waren 4,80 euro per stuk in de NS automaat.

Binnen 2 weken wordt het genoemde bedrag door Arriva naar mij overgemaakt. Er is verder geen toelichting gegeven.

Kortom. Beschik je over een NS Dal Vrij Abonnement, dan kun je kosteloos heen en weer naar Aken reizen als je incheckt tijdens de daluren of in het weekend bij Arrivapaal Heerlen. Bij aankomst Heerlen niet vergeten eerst uit te checken bij NS-paal. Heb je toch ergens in NL bij NS automaat papieren tickets gekocht naar Aken met 100% korting over het NL traject, dan was dit niet nodig geweest, en kun je je geld terugvragen middels een online restitutieverzoek bij Arriva, met foto's tickets in de bijlage.

NB. In Aken staat dus ook een Arrivapaal om weer uit- en in te checken met je NL OV-Chipkaart. Je moet het toevallig maar weten ;)

Ik hoop dat het nog te volgen is.

Goede reis

Reputatie 7
Badge +4

U kunt sowieso al gratis en zonder extra kaartjes met uw Vrij-abonnement naar Aken reizen, gewoon door correct in- en uit te checken, ook in Aken. De onnodig extra gekochte kaartjes werden vergoed.

Voor de meelezers: Vrij reizen naar Aken kan met AltijdVrij, Dalvrij en Weekendvrij, en ook met een dagkaart of Keuzedag, mits geldig op die tijd. Het kan niet met een actie dagretour, want dan kan Aken niet worden geselecteerd. In Heerlen uitchecken bij NS en inchecken bij Arriva. In Aken uitchecken bij Arriva. Het paaltje staat in Aken aan het eind van de gang net voor de grote hal naast het Reisezentrum. Terug het omgekeerde.

Reageer