beantwoord

Prijs Oldenzaal grens naar Bad Bentheim

Reputatie 7
Ik reis binnenkort naar Bad Bentheim en heb Dalvrij binnen Nederland. Heb dit alles ingevuld in de planner en er komt een retourtarief uit van 12 euro. Dit vind ik behoorlijk veel, gezien dat Bad Bentheim slechts 9 km over de grens ligt. Klopt het en zo ja, waarom is dit zo duur? En kan het goedkoper eventueel?
icon

Beste antwoord door Denice NS 10 mei 2017, 11:23

Het tarief dat je ziet staan in de planner is het juiste tarief, Rene.

Ik heb even bij mijn collega's van NS International gepeild of dit goedkoper kan maar ik kreeg jammer genoeg te horen dat dit niet kan. De tarieven zijn vastgesteld door NS en de Deutsche Bahn. Zover ik heb begrepen van mijn collega's bij NS International zijn de tarieven gebaseerd op de kosten die gemaakt worden om de trein te laten rijden. Mocht je hierover meer willen weten wil ik je adviseren om even contact op te nemen met NS International via 030-2300023 (lokaal tarief). Je kan ook met mijn collega's chatten. Je kan de chatfunctie links onderaan de pagina vinden 🙂
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 6
Badge
Het kan gratis met de fiets, als het toch maar 9 km is...

Heb het zelf ooit gedaan vanuit Roosendaal naar Essen, mooie fietstocht.
Reputatie 7
Badge +3
Er zit sinds jaar en dag een (merkwaardige) toeslag verwerkt in de grenstrajecten tussen NS en DB. Voor €2 extra reis je een station verder naar Rheine.

Grenstrajecten vallen niet onder de concessie van het HoofdRailNet en dus ook niet gesubsidieerd. De tarieven gaan pas omlaag op het moment dat een buitenlandse partij een Nederlands station in het eigen tariefsysteem opneemt, zoals gebeurd is in Roosendaal, Maastricht, Venlo, Arnhem (sinds april 2017) en Enschede. (Heerlen laat ik even buiten beschouwing omdat ik daar de ins een outs niet van ken.) Hengelo - Bad Bentheim is in dit verband een ongelukkige uitzondering.
Het tarief dat je ziet staan in de planner is het juiste tarief, Rene.

Ik heb even bij mijn collega's van NS International gepeild of dit goedkoper kan maar ik kreeg jammer genoeg te horen dat dit niet kan. De tarieven zijn vastgesteld door NS en de Deutsche Bahn. Zover ik heb begrepen van mijn collega's bij NS International zijn de tarieven gebaseerd op de kosten die gemaakt worden om de trein te laten rijden. Mocht je hierover meer willen weten wil ik je adviseren om even contact op te nemen met NS International via 030-2300023 (lokaal tarief). Je kan ook met mijn collega's chatten. Je kan de chatfunctie links onderaan de pagina vinden 🙂
Reputatie 7
Dank voor de reacties. Het blijft bijzonder: Heb al eens een rit naar Berlijn geboekt vanaf Hengelo, enkele weken voor vertrek. Dit kostte toen 39 euro. Vanuit Bentheim had het 24 euro gekost (met Sparpreis van DB). Als ik dan het stukje van grens tot Bentheim los gekocht had, was ik in totaal 30 euro kwijtgeweest. Bottomline is dat dit grensstukje naar verhouding ongeveer 6 tot 7x zo duur is als een enkeltje Berlijn. Raar toch, zo'n systeem. Hoeveel zou het kosten als de stoptrein Hengelo-Bielefeld straks gaat rijden?
Reputatie 7
Ik bedoel dus: de ruim 400 km naar Berlijn is spotgoedkoop. Had ook al gezien dat je zo voor 39 of 49 euro naar Praag kunt sporen via Berlijn. Om dan terug te komen op dat grensstukje: NS International zal moeten toegeven dat die 6 euro voor 9 km dan wel vreemd op mensen overkomt ?
Reputatie 7
Badge +3
Duitse IC/ICE-treinen zijn niet bedoeld voor lokaal vervoer maar voor langeafstandsreizigers. Daarom is het beleid om korte stukjes extreem duur te maken om zo de lokale reizigers uit die treinen te weren. Het vervelende is alleen dat er tussen Hengelo en Bad Bentheim nog geen alternatieve mogelijkheden zijn.
Reputatie 7
Badge +3
NS en DB richten zich vooral op reizigers die een zo lang mogelijk traject meereizen. De IC Berlijn is eigenlijk niet interessant voor korte afstanden. Op de lange afstanden wordt met marktprijzen geconcurreerd met vliegtuigen, auto's en bussen. Op het korte grenstraject wordt met niks geconcurreerd en staat de hoge prijs niet onder druk.

Wanneer vanaf december 2017 de RB 61 naar Hengelo wordt doorgetrokken zullen Oldenzaal, Hengelo Oost en Hengelo in het Tarifverbund worden opgenomen. De kaartjes voor de korte afstanden worden dan goedkoper dan de tarieven van NS.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Het treinvervoer in deze regio is geen onderdeel van het VGB-Tarifverbund, dat geldt (net als bij de meeste Tarifverbunde in het westen van Niedersachsen) alleen voor bussen. Volgens mij zijn er ook geen plannen om dat te gaan veranderen.

In principe zal voor de RB61 dus ook gewoon het kilometertarief van het Niedersachsentarif gaan/blijven gelden. Misschien gaat dat tarief ook gelden voor reizen naar Oldenzaal en/of Hengelo en dan zou het grensverkeer wellicht wel wat goedkoper worden.
Reputatie 7
Badge +4
Het is dan ook mogelijk om vanaf december 2017 met het Niedersachsen dagkaartje te reizen vanaf Hengelo, dat biedt voor veel mensen ook mogelijkheden, bij Hengelo als Duits tariefpunt. Zeker ook Schönes Wochenende en aanverwant zijn mooie en goedkope opties. Dan hebben we die mogelijkheid al vanaf Hengelo, Arnhem en Venlo, terwijl we omgekeerd met Nederlandse dagkaarten naar Leer kunnen en daar de reis vervolgen. Van en naar Groningen is het Niedersachsen ticket Groningen bruikbaar.
Reputatie 7
Badge +3
De details zijn dus nog niet bekend maar er komen hoe dan ook aantrekkelijker aanbiedingen voor de korte afstanden.
Reputatie 1
Vroeger lagen de prijzen veel lager maar nu de tariefsystemen van DB en NS gelijkgetrokken zijn is het extreem duur
Reputatie 7
Badge +3
@Thom
Niedersachsenticket en andere dagkaartjes zijn geen alternatief voor iemand die van Oldenzaal naar Bad Bentheim moet.
Reputatie 7
Tja, nu moet je vanuit Oldenzaal eerst terugsteken naar Hengelo om daar tegen fors tarief naar Bentheim te reizen. Veel te duur en te tijdrovend. Dat doet dus niemand. Aan de andere kant; ik vraag me af of de toekomstige RB-trein Bielefeld- Hengelo wel rendabel zal zijn. Enkele jaren terug heeft de Grensland Express gereden. Die reed op de allereerste rit na, voornamelijk leeg heen en weer. Geen wonder ook: nul komma nul reclame of marketing, slechte aansluitingen, vroeg stoppen met rijden.
Reputatie 7
Badge +3
De Grensland Expres had een apart tarief en dat was de dood in de pot. Verder kon je er alleen mee naar Bad Bentheim want verdere aansluitingen waren slecht.
Reputatie 7
Hopelijk wordt Hengelo-Bielefeld net zo'n succes als Enschede-Münster/Dortmund. Maar ik verwacht het eigenlijk niet.
Naar alle waarschijnlijkheid gaat de RB61 (Hengelo-Bielefeld) vanaf December NIET in Hengelo Oost stoppen, aangezien er voldoende buffer moet worden opgebouwd om (kleine) vertragingen op te vangen en de meerwaarde van stoppen in Hengelo Oost erg beperkt is. Reizigers van Hengelo Oost naar Duitsland kunnen met Syntus naar Oldenzaal en daar overstappen. Overstaptijd 15 tot 20 minute. Vermoedelijk wordt dit dan ook de dienstregeling:
Hengelo 12:38
Oldenzaal 12:46
Bad Bentheim 12:56-57
Osnabrück 13:46-48
Bielefeld 14:48

Bielefeld 15:09
Osnabrück 16:12-14
Bad Bentheim 17:03-08
Oldenzaal 17:18
Hengelo 17:26
Reputatie 7
Badge +3
Ik had begrepen dat stoppen op Hengelo Oost sowieso niet kan omdat de perrons (maximaal 4 bakken) daar te kort te zijn.
Reputatie 6
Badge +1
De Grensland Express bood overstap op de RB naar Bielefeld, maar die werd niet altijd gehaald. Doorrijden geeft wat meer kansen en mogelijkheden.

Reageer