Prijs van internationaal treinkaartje te hoog

  • 4 februari 2017
  • 5 reacties
  • 277 Bekeken

Even weer eens klagen over de hoge tarieven als men met de trein de grens over wilt. In Nederland en België betaal je een hoger kilometer tarief voor de hele reis en in Duitsland minimaal het IC tarief. Ik heb een klein onderzoek gedaan naar de tarieven van de intercity Brussel.
Enkele reis Amsterdam - Brussel kost vol tarief €44,70. en met 40% korting € 33,70. Enkele reis Roosendaal - Brussel kost bij de NMBS € 13,20. Een enkele reis Amsterdam - Roosendaal kost € 21,30 en met 40% korting € 12,80. Wat ben ik blij dat je bij de NMBS wel een e-ticket kan kopen en betalen met je creditcard. Want € 21,30 + € 13,20 = € 35,80 plus eventueel € 2,40 toeslag = € 38,20 als je met de IC direct wil. Met het doorgaande biljet hoef je die toeslag niet te betalen. Kan je toch mooi € 6,00 besparen door 2 tickets of 3 te kopen. Met korting €12,80 + €13,20 = € 26,00 + eventueel toeslag € 2,40 = € 28,40. Toch mooi een besparing van minimaal € 5,40.
Dus wie met de trein van Amsterdam naar Brussel wil kan beter twee of 3 kaartjes kopen. Tenzij men een goedkoop thalys ticket kan kopen. Later meer over de tarieven van IC Brussel.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het staat u vrij berekeningen te maken maar veel mensen hebben voor een goedkopere oplossing gekozen. Deze optie heeft alleen zin voor mensen die wat frequent naar Belgie reizen. Het betreft hier de combinatie van een Weekendvrij dan wel Dalvrij-abonnement waar men vrij, dan wel met korting mee reist in Nederland. Voorts een Railpass voor 7,60 per rit van Essen naar elk Belgisch station. Voor het Nederlandse traject wordt dan een internationaal kaartje naar Essen gekocht, waarbij het Nederlandse traject met korting van 40 dan wel 100 procent korting gekocht kan worden.

De prijs is dan die van het internationale kaartje plus €7.60 per rit in België, voor jongeren geldt een prijs van €5,10. Het is de zogenaamde G0-pass. Daar komt 2,40 bij voor de enkele reis van de grens naar Essen. In het weekend geldt het Belgische weekendretour van vijftig procent korting op een retour- en dan kost het derhalve ook 2,40 voor dit deel als u in het weekend heen en terug gaat.

Voor België betaal je dan 10 euro plus de kosten in Nederland. Een 'Vrij' abonnement kan dan snel uit. Het is echter afhankelijk van de persoonlijke situatie en altijd een kwestie van rekenen.

Dit is uiteraard alleen voor mensen die regelmatig naar België gaan. Railpass geeft tien ritten, die binnen een jaar moeten worden opgemaakt. U kunt echter zoveel kopen als u wilt. Alle genoemde prijzen zijn eerste klas.
Reputatie 6
Badge +1
Met twee losse kaartjes betaalt u in feite geen internationaal tarief; Roosendaal geldt dan als Belgisch station/tarief.
Enige punten bij losse kaarten zijn dat de ic direct toeslag wél betaald moet worden, geld terug bij vertraging lastiger is en dat in zo'n geval er wél een middagspitstarief geldt binnen Nederland, terwijl één ticket icm een kortingsabonnement recht geeft op 40% korting na 9:00u.
Reputatie 7
Badge +4
U kunt echter zoveel kopen als u wilt. Alle genoemde prijzen zijn eerste klas.

Edit: uiteraard tweede klas. Voor eerste klas bestaat de Go-pass ook niet, de Railpass wel.
Reputatie 7
Het blijkt vaak een heel gepuzzel om tegen goedkoop/betaalbaar tarief een internationale reis te maken, als je je niet lang tevoren vastlegt. Zelf lukt het me wel,maar ik ken mensen die er daarom niet eens aan beginnen en met de auto gaan. Jammer dat het zo werkt in het zogenaamde 1 Europa, het zou toch allemaal eenvoudiger moeten kunnen.
Reputatie 7
Badge +4
Als mensen een kaartje kopen naar het buitenland tegen het volle tarief, is het wel te overzien maar anders wordt het als er wordt gekeken naar de kortingsmogelijkheden in met name de buurlanden.
Het forum heeft hier een nuttige functie want de goedkope opties vaak beter bekend. Duitsland en België hebben vrij veel opties om stukken goedkoper te reizen dan het brutotarief, vaak in een wat omslachtige manier van doen ook met Nederland.

Van een eenheid in Europa is op dit punt geen sprake, Het is door de privatisering eerder ingewikkelder geworden. De Treinreiswinkel in Leiden heeft alle kennis wel zo'n beetje. Ze hebben ook een winkel in Amsterdam.

Reageer