Prijsverhoging kaartjes INTernationaal

• 19 januari 2020
  • 7 reacties
  • 272 Bekeken

Reputatie 5

Niet zozeer een vraag maar een mededeling voor geïnteresseerden, ik dacht dit nog nergens anders gezien te hebben terwijl het toch al weer ruim een maand zo geldt:

1.eenmalige chipkaartjes naar BE en DE uit de gele automaat (en ook Lille en LUXemburg) waren altijd zonder de 1 eur extra aftroggeltoeslag (de allerhoogste toeslag voor dat soort kaartjes ter wereld) omdat je dat nou eenmaal niet met de chipkaart kon doen, maar dat is inmiddels niet meer zo. Er blijft nog een heel klein voordeel (tenzij als NS dit leest ze hun omissie beseffen); bij retours daarheen krijg je 2 aparte kaartjes-met aparte data-dat is dan 1 eur extra voor de 2.

Het alternatief hiervoor is uiteraard online met zelf printen. En dan maar hopen dat het systeem er weer niet uren uitligt. Overigens waren dit soort kaartjes met NL-100% korting de allergoedkoopste uit de automaat, naar DE stations net over de grens is het tot 5 km 1,70 (of 1,50 met R+).

Voor degenen die dachten dat dit helemaal niet kon: het zit verstopt achter ´overige´ op begin scherm, dan ´buitenland´ dan het land in kwestie, waarbij L en L gewoon bij BE staan-het is altijd via daar.

2.sterke verhoging grens-Noorderkempen.

Het toch al hoge tarief voor dit korte stukje is verhoogd van 5 eur naar 5,60 (of dus 6,60 met eenmalig chip), dus 12%!-of ruim 30%. Van belang voor diegenen vanaf daar het veel voordeliger NMBS aanbod benutten. Dat betekent dat bvb een senior met het NMBS-dagretour van 6,80 en met 100% korting NL nu dus tenminste 18 eur kwijt is-wat vrijwel evenveel is als vele FLIXbus retours met het hele NL trajekt er ook bij in.

Naar BE is de Railplus korting afgeschaft, maar de automaat blijft gewon de mogelijkheid bieden-de eindprijs is gewoon hetzelfde.

7 reacties

Goed dat je dit deelt, bahnrider! Op onze site waar uitleg staat over het kopen van internationale tickets op het station staat aangegeven dat dit een euro kost.

Reputatie 7
Badge +3

NS noemt dit “boekingskosten”. Je lacht je je krom met NS met dit verhullend taalgebruik. Hier het citaat van de website: “Op een groot aantal NS-stations kunt u tickets voor internationale reizen naar België, Duitsland en Luxemburg kopen. U betaalt €1 boekingskosten bij de aankoop van een internationaal treinkaartje.” Wanneer ik iets boek en daar kosten voor moet betalen dan verwacht ik ook een gereserveerde zitplaats. Maar dat wordt uiteraard niet geregeld voor die euro “aftroggeltoeslag” (met dank aan @bahnrider voor dit prachtige woord).

“Boekingskosten” is dus het verkeerde woord. Ik kan me voorstellen dat NS het zelf geen “aftroggeltoeslag” gaat noemen. Maar een veel beter alternatief is het neutrale “administratiekosten”. Die zijn natuurlijk ook vervelend maar er worden dan in ieder geval geen valse verwachtingen over een boeking/reservering gewekt.

Los daarvan heb je als bedrijf wel een bijzonder treurigstemmend bedrijfsmodel wanneer je kosten gaat berekenen voor het printen van internationale treinkaartjes.

Reputatie 5

NS Internationaal maakt verlies dus het geld moeten ze ergens vandaan halen. Vraag me af wat de volgende stap wordt. 

Reputatie 7
Badge +3

Dan doet NS International toch iets niet goed. In een veranderende wereld vol vliegschaamte liggen er enorme kansen voor het exploiteren van internationale treinen.

Reputatie 7
Badge +3

Dan doet NS International toch iets niet goed. In een veranderende wereld vol vliegschaamte liggen er enorme kansen voor het exploiteren van internationale treinen.

Dat durf ik te betwijfelen. Er wordt heel veel over gepraat maar los van het korte grensverkeer is het aantal mensen dat met de trein naar het buitenland gaat (procentueel) nog steeds heel erg klein.

Ik wil volgend jaar wel eens zien hoe druk die nachttrein naar Wenen gaat worden buiten juli en augustus. Ik zou daar voorlopig mijn geld niet in steken.

Reputatie 7
Badge +3

De spoorwegen kunnen een behoorlijk deel van het vervoer over relatief korte afstanden overnemen van de luchtvaart wanneer de dienstverlening en de prijsstelling maar een beetje in orde zijn. Ik las ergens dat de reizigersaantallen van de IC Berlijn enorm zijn gestegen, zelfs met de huidige treinen en de nogal lange reisduur. Eurostar denkt al aan uitbreiding tot 4 treinparen per dag tussen Londen en Amsterdam. En er zit nog steeds groei in Thalys.

Reputatie 7
Badge +4

In Duitsland zet men ook behoorlijk in op dit onderwerp. Vliegschaamte bij een beperkte groep kan best het nodige duwtje geven.

Reageer