beantwoord

Prijsverschil NS International

• 4 februari 2018
  • 11 reacties
  • 774 Bekeken

Goedenavond allemaal,

Vandaag was ik aan het zoeken voor een treinkaartje van Amsterdam CS naar Berlijn Hbf, en dan van Berlijn Hbf naar Praag Hlavni Nadrazi. Nadat ik een kaartje had gekocht voor Amsterdam naar Berlijn(IC Berlijn) dacht ik, nou wellicht kan ik ook via NS International een kaartje kopen voor Berlijn naar Praag, en uiteraard geweldig, dat kon 🙂. Voor €59,90 per persoon om 17:16 met de EuroCity 179(direct).

Mijn medepassagier uit Tsjechië had ook een kaartje gevonden, maar dan via de website van de Tsjechische Spoorwegen, want daar worden ook Europese treinkaartjes aangeboden. Het grote verschil was alleen dat daar het kaartje slechts, 363Kč (€14,40) per persoon kost, in dezelfde trein, de EuroCity 179(direct), en op de zelfde tijd om 17:16.

Nou begrijp ik de verschillen per EU land wel voor binnenlandse verbindingen, en dat in sommige landen treinkaartjes voordeliger zijn, en in andere duurder. Maar in dit geval is dit traject niet in Nederland, maar in Duitsland en Tsjechië, en de verbinding, treintype en uitvoerder zijn precies hetzelfde. Ook op de website van de Deutsche Bahn staat de zelfde reis aangeboden voor €59,90, dus de NS is niet de enige met deze prijs.

Deze post is geen klaagpost, maar mijn Tsjechische medereiziger en ik vroegen ons af waarom deze prijzen zo veel van elkaar verschillen. Heeft de Tsjechische aanbieder een voordeel bij de uitvoerder? krijgen ze meer subsidie? Vragen de NS en/of DB ontzettend veel service kosten etc.. Dit waren een aantal vragen die langskwamen in onze gedachtegang.

Ik hoop dat iemand ons kan vertellen waarom dit soms zo is!

*als de foto te klein is, kan deze in een nieuwe tabblad beter te zien zijn
icon

Beste antwoord door Tamzin 4 februari 2018, 23:06

Op de eerste plaats zijn de prijzen net als bij het vliegtuig afhankelijk van het tijdstip van kopen en van de boekingstatus op dat moment. Verder worden veel producten en dus ook treinkaartjes in landen met een lagere levensstandaard tegen lagere prijzen verkocht dan in landen met een hogere levensstandaard, dat heet marketing. Tot slot spelen belastingverschilen vaak een rol.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Op de eerste plaats zijn de prijzen net als bij het vliegtuig afhankelijk van het tijdstip van kopen en van de boekingstatus op dat moment. Verder worden veel producten en dus ook treinkaartjes in landen met een lagere levensstandaard tegen lagere prijzen verkocht dan in landen met een hogere levensstandaard, dat heet marketing. Tot slot spelen belastingverschilen vaak een rol.
Hallo Leo Borst en welkom op het NS Forum,

Tamzin geeft hier het juiste antwoord. Ik wens je alvast een fijne reis!
Bedankt voor de toelichtingen, wat Tamzin post kwam inderdaad ook al voor in wat wij dachten. Maar we vonden dit een extreem voorbeeld, want een verschil van 75% in prijs is echt veel(voor een internationaale trein), zelfs voor Tsjechië waar de kkp per capita inderdaad lager is, en de prijzen ook minder zijn. Voor een binnenlandse traject zou een verschil van 75% niet heel raar zijn, maar de ticket in kwestie is met de EC 179 Alois Negrelli, een Europese verbinding, ook vliegtickets gekocht op Tsjechische websites zijn niet 75% goedkoper. Belastingen kunnen inderdaad ook een rol spelen maar dan nog 75% goedkoper is veel. Inkoop blijft dan toch het beste antwoord denk ik.

In ieder geval zal het wel een combinatie wezen van wat Tamzin gepost heeft, nogmaals bedankt voor het meedenken 🙂. Gelukkig kan iedereen in het Engels ook tickets boeken op Centraal Europese websites!
Reputatie 7
Badge
Als ik op die tsjechische site amsterdam-praag of omgekeerd opzoek, is de prijs duurder dan bij bahn.de. Het !ijkt me meer een zaak van contingenten, zoals bij de Thalys: de verbinding berlijn-praag (met een traject in 2 landen) wordt door 2 treinbedrijven geexploiteerd, en elk moet het eigen aandeel kaartjes zien kwijt te raken om enigszins de kosten te drukken. In het thuisland Tsjechie gebruikt men het daar haalbare prijsniveau. Je ziet zoiets vaker bij grensoverschrijdende verbindingen, ook tussen 2 armere landen als Roemenie en Bulgarije, en als Spanje en Portugal, waar aankoop in Roemenie en Spanje duurder is.
Bedenk wel dat je bij verstoringen ook aan de leveringsvoorwaarden van het verkopende bedrijf vastzit. Idem bij een ticket dat treinnummer gebonden is.
Dat klopt Klant_Jac maar dat is niet bij alle reizen, soms is het duurder, en soms voordeliger op de Tsjechische website. Bijvoorbeeld: Amsterdam - Praag(IC Berlijn - ICE - EC) op 8 februari om 09:00 kost omgerekend 60,60 euro, en op de DB zelfde reis 159,90 euro en op NS ook 159,90 euro, en inderdaad op 6 februari om 07:00 is het veel voordeliger op de DB, die vaak vaste prijzen heeft. En ook las ik ergens over risico factoren in verband met inkoop. Toch valt er 100 euro te besparen dat zijn maar liefst ongeveer 60 Tsjechische biertjes!:D

Dus nogmaals, het antwoord van Tamzin in verband met de inkoopprijzen, en uw uitgebreide antwoord in verband met haalbare prijsniveau in andere landen zijn in mijn mening het beste. Toch schrok ik wel een beetje van de prijsverschillen:S
Reputatie 7
Badge
treintarieven zijn net aanbiedingen van laptops of vliegtickets... erg afhankelijk van loket, moment en snelheid ;)

Ik boek net voor eind maart 's-morgens een enkeltje EC naar Berlijn (A13:04) voor € 32,65 op www.bahn.de , en mijn vrouw zocht een type laptop die vanmorgen bij Norrod 100 euro goedkoper was dan bij moederbedrijf Paradigit
Inderdaad dat begin ik nu ook te merken. Dan hoop ik dat ik binnen twee dagen ook nog de msi gt83vr titan sli-212 laptop(~€5000) met 75% korting kan vinden, beste wat ik zie is 10 a 12% 😃
Reputatie 6
Er zou één Europese treinplanner moeten zijn, die van alle landen automatisch per dag en ingegeven tijd laat zien welke vervoermaatschappij de aanbiedingen/goedkoopste tarieven geeft van A naar B, in ieder geval naar alle steden in Europa. De luchtvaart heeft dat al jaren... Dat scheelt veel zoekwerk. Als je dat niet uitvoert, betaal je soms zomaar tientallen euro's teveel.
Mee eens Rene!
Badge
Volgens mij heeft er enkele jaren al iemand bij Treinreiziger.nl geprobeerd om zo'n Europa-brede planner te maken, maar stuitte die op weerstand bij nationale maatschappijen die geen data wilden vrijgeven of iets dergelijks...
Dat is inderdaad een van de problemen, een aantal landen geven geen of pas sinds kort (NMBS bijv.) (open) data. Daarnaast moet je dan nog een planner zien te bouwen die met bijzonderheden (terugsteekverbod e.d.) voor alle landen overweg kan. Zeker niet onmogelijk, wel een flinke klus.

Reageer