beantwoord

Prijzen internationale trein België

• 16 August 2021
  • 37 reacties
  • 594 Bekeken

Reputatie 5

Hoi,

Ik reis zo af en toe naar Mechelen toe. Vanaf Maastricht is de logische route via Luik, maar omdat ik nu een keer doordeweeks ga zat ik te puzzelen of via Breda niet goedkoper is met mijn dal vrij abonnement. De reisplanner geeft Breda-Mechelen aan als 19 euro, en er staat bij dat er een toeslag is. Waar is deze toeslag voor? Ik kan me moeilijk voorstellen dat het een HSL toeslag is, met een gemiddelde snelheid van 70 km/h is dit toch echt geen HSL. Ik ken stoptreinen die sneller gaan. 

icon

Beste antwoord door Thom 17 August 2021, 23:19

Er is hooguit een toeslag als u uitstapt op Brussels Airport en naar het vliegveld gaat. Dit is de Diabolo-toeslag. Als u dat niet doet, is er geen toeslag. Diabolo is ook niet specifiek voor internationaal verkeer of deze trein. Als u een kaartje naar Zaventem/Brussels Airport koopt, wordt de Diabolotoeslag automatisch in rekening gebracht.

Bekijk origineel

37 reacties

Hi Tonny.s, heb je een link naar waar je dit plant? Op nsinternational.nl kom ik op € 20,10 uit.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij kijken jullie op een andere pagina dan ik. Ik kom tot €15,20 enkele reis met de IC Brussel. Traject Breda - Mechelen met 100% korting in NL.

https://www.nsinternational.com/nl/treintickets-v3/#/search/NLBDA/BEMEC/20210816/1442/1537?pax=A:GNA

Reputatie 5

Hi Tonny.s, heb je een link naar waar je dit plant? Op nsinternation.nl kom ik op € 20,10 uit.

Ik heb in de app gekeken die geeft 19,80 euro aan voor Breda-Mechelen (ik heb niks aan korting ingevoerd).

Reputatie 7
Badge +3

Waarom zonder korting als je Dal Vrij hebt?

Reputatie 6

Als ik nu bijvoorbeeld 26 augustus selecteer met 100% korting in Nederland dan krijg ik voor een enkele reis prijzen van € 10,50. Die van 07.42 uur en 08.42 uur mag je dan niet nemen denk ik.

Reputatie 7
Badge +3

Je krijgt “Early bird”-korting wanneer je minimaal 7 dagen voor de reisdatum je ticket koopt voor de IC Brussel.

https://www.nsinternational.com/nl/aanbiedingen/early-bird-belgie

Reputatie 7
Badge +4

Die van 07.42 uur en 08.42 uur mag je dan niet nemen denk ik.

U mag die andere treinen wel nemen. U hoeft met deze trein niet persé te reizen op de tijd die u invult. Wel op die datum. Zorg wel dat de  100 procent korting op dat moment al voor uw hele reis geldig is. Bij een internationaal kaartje heeft u in de middagspits toch 100 procent korting, eigenlijk is er met die voorwaarden geen middagspits.

Voor de ICBrussel moet u wel een tijd invullen maar met inachtneming van bovenstaande is een andere reistijd geen probleem. Het is inderdaad verwarrend. Voor Thalys en Eurostar moet u zich wel aan de opgegeven tijd houden, want die hanteren een tarief voor een specifieke trein op een bepaalde tijd. Voor de ICBrussel geldt dat dus niet.

Het advies van @iMark volgen kan best schelen in de prijs. 

Wanneer daadwerkelijk een IC-Brussel rit wordt aangeklikt komt het ook in beeld te staan:

Reputatie 7

Dat klopt allemaal wel, maar de OP heeft inderdaad gelijk als hij zegt de reizen van 7h42 en 8h42 niet te mogen nemen. Of toch niet met 100% korting. Zijn Dal Vrij is dan immers niet geldig.

Reputatie 7
Badge +4

Er lopen even dingen door elkaar. Je mag wel een andere trein nemen dan op de tijd die je hebt aangegeven, maar uiteraard moet je korting van 100 procent van het Nederlandse traject wel geldig zijn. Dat is pas na negen uur. De treinen op deze tijden mogen alleen in het weekend. In de middagspits geldt dat je de honderd procent korting ook mag gebruiken, dat is afwijkend. Feitelijk is er geen middagspits bij grensoverschrijdend verkeer en mag je de 100 procent  korting ook toepassen als er middagspits is, wat nu net weer afwijkt. In het binnenlands verkeer krijg je immers geen korting in de middagspits.

In het weekend geldt de korting weer altijd en kun je dus ook de vroege treinen nemen. In het weekend is het dus veel rendabeler, want doorgaans gaat het om langere afstanden naar het buitenland. maar je hoeft dus niet de trein te nemen op de tijd die je opgeeft. Je mag alleen geen korting opgeven als je er geen recht op hebt en dat speelt voor negen uur door de week op Nederlands gebied. Voor negen uur kun je de korting niet inzetten.

Reputatie 5

Waarom zonder korting als je Dal Vrij hebt?

Omdat ik het niet ingesteld had, ik wist niet eens dat dat kon. Dus goeie tip :)

Reputatie 6
Badge

Maar als tegenhanger voor die vervallen (net als gewoon tot eind vorig jaar met elke VDU) mi-spits is het dus wel zo dat er ook GEEN mogelijkheid is-als je een doorgaand INT ticket benut-om al voor 6.30 te vertrekken. dat kan weer wel als je op je DAL abo reist-maar dan heb je een lange wacht in Breda tot >9.00

Voor senioren >65 is er en blijft het aanbod van het Belse seniorenretour, dat geldt ook ma-vr pas vanaf 9.00 en kostte me gister in Roosendaal 11,50-vanaf Mstr zelfde prijs meen ik en niet klagen dat je dan met je weekendvrij dat stukje tot de grens eigenlijk dubbel betaalt. Vanaf Aken is het iets duurder. Een enkel in de nMBS-automaat in rsdl kost inmiddels maar liefst 4,90 tot Essen en anders als binnen BE is er daarop ook al geen korting met weekendretour. Binnen BE zelf kost het snr rtr nu 7,20.

@tonny: het voordeligst is en blijft, als je nog geen 65 bent, om dus die early bird minstens 7 dagen in het vooruit te kopen, kan enkel online, en naar ik meen kan dat ook net zo goed via Visë/Wezet, het zijn altijd enkeltjes dus als het je beter uitkomt kan je dut heen en terug de andere weg nemen

ALT; de LIJNbus vanaf Mstr tot Hasselt-enkel is 3 eur, of 1,60 met een 10-rittenLIJNkaart en dan de NMBS, duurt wat langer, is en pak voordeliger.

de Belgen hebben zelfs een eigen nette site: grenstreinbus.be die alles vertelt over bussen en treintjes over hun landsgrenzen

naar ik meen kan dat ook net zo goed via Visë/Wezet

Via Vise kent men geen Early Bird meer, enkel nog over Antwerpen.

Reputatie 7
Badge +3

naar ik meen kan dat ook net zo goed via Visë/Wezet

Via Vise kent men geen Early Bird meer, enkel nog over Antwerpen.

Correct. Eijsden - Mechelen met 100% korting in NL kost altijd €17,10.

Reputatie 5

Bedankt voor de adviezen iedereen! Ik ga inderdaad gewoon via Luik, betere dienstverlening en geen wazige toeslagen voor een intercity of HST die eigenlijk een stoptrein is.

Op een onbegrijpelijke manier grappig dat Vise-Mechelen bijna even duur is als Breda-Mechelen, terwijl het veel verder is en ddeels echt op hoge snelheid. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat bedoel je met toeslag? De IC Brussel kent geen toeslag in internationaal verkeer.

“Ik reis zo af en toe naar Mechelen toe.”

Is het dan misschien nog interessant om een Standard Multi pass of 10-rittenkaart te halen voor Vise-Mechelen?https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/overview-products/adult-senior

Reputatie 5

Wat bedoel je met toeslag? De IC Brussel kent geen toeslag in internationaal verkeer.

Daar denkt de NS app anders over lijkt het. 

Henk, interessante tip. Bedankt! 

Reputatie 7
Badge +4

Er is hooguit een toeslag als u uitstapt op Brussels Airport en naar het vliegveld gaat. Dit is de Diabolo-toeslag. Als u dat niet doet, is er geen toeslag. Diabolo is ook niet specifiek voor internationaal verkeer of deze trein. Als u een kaartje naar Zaventem/Brussels Airport koopt, wordt de Diabolotoeslag automatisch in rekening gebracht.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou de binnenlandse reisplanner niet aanraden voor internationale reizen. Er verschijnt onzin op je scherm.

Reputatie 7
Badge +4

Ik zou via Visé gaan en vanaf deze plaats naar Mechelen de Standard Multi (Rail Pass) gebruiken voor acht euro per rit. Het grenstraject komt er uiteraard nog wel bij. Met de Youthpass is het goedkoper als u die leeftijd nog heeft.

Zie de link van NMBS. 

De tickets krijg ik overigens met geen mogelijkheid in de NMBS app gekocht, iedere transactie breekt af met een wazige foutmelding in het betaalproces. Nooit echt moeite gedaan om uit te zoeken, maar ben benieuwd of het jou wel lukt als Nederlander.

Luik-Leuven voelt wat meer als een echte HSL ook, haha. Sinds reizen weer enigszins gaat ben ik er ook weer vaste klant, mevrouw Henk woont dichtbij Leuven :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +4

Luik-Brussel gaat met 140 km per uur. Mevrouw Thom woont wat dichterbij dan mevrouw Henk. De ervaren hap hier weet dat ik voor de Corona elke week naar Leuven of Brussel reisde met een Railpluskaart maar ik ben inmiddels bejaard volgens de NMBS. Helemaal niet erg, want de 65 pluskaart in Belgie is spotgoedkoop. Wel altijd een retour, dat is een nadeel ten opzichte van de Railplus.

Ik kocht Railplus altijd in op het automaat. De stap na het betaalproces ga ik niet opzoeken.Doe het wel op een automaat binnen Belgie. In Maastricht en Roosendaal lukt het niet.

Luik-Brussel gaat met 140 km per uur.

Een deel van het binnenlands materieel is tegenwoordig toegelaten op 200km/h op de HSL2, en op een beperkt aantal diensten wordt dat ook gebruikt?

Reputatie 7
Badge +4

Wie weet rijden ze dat wel na de Corona. Ik heb de snelheid opgemeten voor die tijd  en kwam niet boven de 140 uit. Hoe snel de trein Keulen - Parijs hier rijdt, is me niet bekend.

Reageer