Privacy? | NS Community
beantwoord

Privacy?


Na alle problemen die ik gehad heb bij het terugkrijgen van het te veel betaalde bedrag voor tickets bij NS International heb ik een nieuwe vraag. Tegen beter weten in daarover gebeld met klantenservice, vergeefs natuurlijk. Dus ik leg het hier maar voor. De reis ging van Eindhoven via Rotterdam naar Parijs. Je krijgt dan een ticket voor Eindhoven-Rotterdam en een voor Rotterdam-Parijs. Het eerste is alleen om de poortjes open te maken, wat niet lukte. Uiteindelijk heeft een NS medewerker ons doorgelaten. Maar thuisgekomen zie ik dat wel € 10,00 starttarief is afgeschreven, een check-in is afgeboekt en weer is teruggeboekt. Financieel klopt het waarschijnlijk wel, maar hoe kan NS registreren dat ik door de poortjes ga, als ik mijn ov-chipkaart niet gebruik? Als ik zelfs helemaal geen geldige kaart gebruik, omdat het ticket dat ze me stuurden niet werkt en iemand van NS ons heeft doorgelaten. En als het wel gewerkt had, had niets mogen worden afgeschreven, want dat ticket was al (dubbel) betaald. Hoe werkt privacy bij NS?

icon

Beste antwoord door Stijn NS 21 March 2023, 12:50

Bekijk origineel

11 reacties

Goedemiddag Daantje. Alle informatie over hoe wij omgaan met gegevens kun je vinden via deze pagina op onze website.

Wat betreft de geschetste situatie is dat gewoon ronduit vreemd. Er kan geen correctietarief in rekening gebracht worden op jouw OV-chipkaart als er niet met die OV-chipkaart is in- of uitgecheckt. Een NS medewerker heeft simpelweg niet de mogelijkheid om dat in rekening te brengen, tenzij jij jouw OV-chipkaart hebt overhandigd en die medewerker met jouw kaart het poortje heeft geopend. Ik kan je dan ook geen uitleg geven over deze situatie, want deze situatie is helemaal niet mogelijk.

Goedemiddag Daantje. Alle informatie over hoe wij omgaan met gegevens kun je vinden via deze pagina op onze website.

Wat betreft de geschetste situatie is dat gewoon ronduit vreemd. Er kan geen correctietarief in rekening gebracht worden op jouw OV-chipkaart als er niet met die OV-chipkaart is in- of uitgecheckt. Een NS medewerker heeft simpelweg niet de mogelijkheid om dat in rekening te brengen, tenzij jij jouw OV-chipkaart hebt overhandigd en die medewerker met jouw kaart het poortje heeft geopend. Ik kan je dan ook geen uitleg geven over deze situatie, want deze situatie is helemaal niet mogelijk.

Misschien was ik niet helemaal duidelijk. Ik denk niet dat de NS medewerker een tarief in rekening heeft gebracht, dat kan inderdaad niet. Maar ik vermoed dat het systeem zo is ingesteld dat dit automatisch gebeurt. Dus dat mijn ov-chipkaart wordt gedetecteerd als deze in mijn koffer zit en er geld wordt afgeschreven terrwijl ik hem niet voor een poortje hou. Hoe gaat dat dan als je met je bankpas incheckt? Ook geld eraf als je met een passagepas door het station loopt?  Ik vind het een kwalijke zaak.

Deze apparatuur is zo afgesteld dat een pas enkel afgelezen kan worden als deze echt voor de apparatuur gehouden wordt. Dit gaat dan om een afstand van maximaal enkele centimeters. Als de apparatuur werkelijk zo gevoelig afgesteld zou zijn dat een pas gelezen kan worden als die in een koffer zit wanneer je door het poortje loopt, dan zou de Community vol staan met meldingen dat er onterecht iets van de OV-chipkaart zou zijn afgeschreven.

Ik weet niet wat er is gebeurd in deze situatie, maar wat jij schets als verklaring is onmogelijk.

Ik zou graag een reactie willen van iemand die dit kan uitleggen. Als mijn verklaring onmogelijk is, hoe kan het dan wel gebeurd zijn? 

 

Ik zou dan willen adviseren om contact op te nemen met de klantenservice van de OV-chipkaart.

Reputatie 7
Badge

Het lijkt me echt sterk dat je OV-chipkaart gedetecteerd wordt als je ermee langs een poortje of paaltje loopt. Heb je jouw OV-chipkaart aan die medewerker gegeven toen die je hielp?

Reputatie 7
Badge +3

Als de OV chipkaart in de koffer zat en de koffer niet langs het schermpje is geweest kan het niet zo zijn dat er €10 afgeschreven is en daarna weer bijgeschreven.

Heb je automatisch opwaarderen aanstaan voor €10 per keer of geprobeerd jouw kaart met €10 op te waarderen, maar dat is mislukt?

Komen datum en tijd van die €10 afschrijving overeen met wanneer je door het poortje ging?

Met een e-ticket kun je niet elk poortje openen, alleen die met opschrift ‘scan ticket’. Dat zijn de buitenste poortjes.

 

Badge +3

Ben wel benieuwd waar je ziet dat er een check-in (instaptarief) is afgeboekt en teruggeboekt, terwijl je zelf niets gedaan hebt of om een restitutie gevraagd hebt.

Overigens kan je in Eindhoven bij de meeste poortjes e-tickets scannen, dus niet alleen de buitenste.

Het zit zo. Ik heb automatisch saldo opladen met € 10,00.

Op het moment van inchecken met de QR code op het ticket Ehn.-R’dam is van mijn bankrekening een bedrag van € 10,00 voor automatisch opladen OV-chipkaart afgeboekt. 

Op OV-chipkaart.nl staat ook op dezelfde tijd check-in trein NS instaptarief € 10,00.

Vijf minuten later komt deze € 10,00 terug van instaptarief.

Ik heb mijn ov-chipkaart niet uit mijn koffer gehad, heb dus niet daarmee ingecheckt. Dat kan ook niet want dan zou ik vijf minuten later weer hebben uitgecheckt en had ik niet de trein kunnen nemen. Ik begrijp dat niemand dit begrijpt, ik begrijp zelf ook niet wat hier is gebeurd. 

Badge +3

Apart verhaal inderdaad, als er bij ov-chip die oplaadtransactie staat moet er wel een chipkaart gescand zijn (en bij passeren poortje aan de binnenkant opnieuw).

Maar een poortpassage duurt geen 5 minuten en bovendien wordt een ‘automatisch opladen’ transactie dan echt niet teruggeboekt naar je bank.

Heeft het echt niet met OVpay te maken (virtuele bankpas en e-ticket op je telefoon)? Maar dan klopt 10 euro instaptarief weer niet…

Als een NS medewerker je binnen gelaten heeft en je ergens uitcheckt door poortjes (met een ov-chipkaart en NS abonnement op saldo) wordt er wél 10 euro in rekening gebracht.

Het blijft vooralsnog vreemd.

Reageer