beantwoord

Problemen Bad Bentheim - Hengelo?

  • 21 February 2022
  • 8 reacties
  • 478 Bekeken

Wat is er momenteel aan de hand op het traject Bad Bentheim - Hengelo? Is daar stormschade? Er zijn bussen ingezet en zondag zijn last minute ALLE ICE intercities vanuit Berlijn voor de rest van de dag geannuleerd.

 

Zndagavond zou de ‘situatie’ duren tot 5 uur maandagochtend. De laatste update is dat het nu duurt tot 5.00 DINSDAGOCHTEND! Leuk weer een dagje doorgezet. Is ProRail aan het koffiedrinken?

Ik wil naar Amsterdam, maar als er niets gerepareerd wordt, sta ik weer voor niks op Berlijn Hauptbahnhof!

icon

Beste antwoord door Julian 21 February 2022, 09:04

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Volgens NS app is er een beperking in materieel inzet en  is er vervangend vervoer

Reputatie 7
Badge

Je komt echt wel op je bestemming. Maar wel later. 

De storingsmelding gaat om de RB61 van Eurobahn, de stoptrein tussen Hengelo en Bielefeld. Die vervoerder heeft momenteel te weinig goed werkende treinen die naar Nederland kunnen rijden, dus worden die stoptreinen opgeheven en is er een vervangende bus. Het duurt volgens hen dus tot dinsdag tot die treinen weer gerepareerd zijn.

De intercitytreinen tussen Berlijn en Amsterdam rijden gewoon. De verstoringsmelding spreekt dan ook over 'minder treinen' en niet 'geen treinen'.

Reputatie 7
Badge +1

@eb: problem zit niet enkel in de treintjes, ook in personeel dat zowel aan de duitse als NL eisen vwb kennis/baankunde etc. voldoet. Oude erfenis uit tijden dat elke land geheel op eigen (en onnavolgbare) wijze de eigen rails beschermde tegen ongewenste indringers etc. Dit komt zo af en toe (einde jaar is berucht-als veel personeel de vrije dagen moet opmaken) ook voor bij dezelfde eb op het lijntje vanaf Venlo.

In de praktijk moet-als dat in die kontrakten goed is geregeld-die bedrijven dan soms flinke boetes aan de concessieverlener betalen. Of de prov. Overijssel er nou veel werk van maakt is de vraag.

Personeel voor Hengelo-Bad Bentheim wordt geleverd door Keolis Nederland voor zover ik weet, dus dat is geen enkel probleem. De meerspanningen FLIRT-treinen die gebruikt worden voor deze treindienst schijnen echter helaas niet de meest betrouwbare treinen te zijn, waardoor er relatief veel uitval is. Vaak wordt er dan ook een vervangende trein ingezet die niet over de Nederlandse beveiliging en meerspanningeninstallatie beschikt. Daarom rijdt die trein in dat geval dan maar tot het grensstation Bad Bentheim en keert daar.
Zoals in het door mij gelinkte storingsoverzicht te lezen is, is dat ook vandaag het geval:

Aufgrund einer Fahrzeugstörung kommt es auf dem genannten Streckenabschnitt zu Teilausfällen.


Kortom: gewoon een storing aan de meerspanningen-FLIRT waardoor er alternatief materieel gebruikt moest worden dat slechts tot Bad Bentheim mag rijden.

Eurobahn/Keolis heeft in Duitsland inderdaad (net als zoveel andere bedrijven momenteel) een personeelstekort, maar als er treinen uitvallen om die reden staat dat er ook gewoon bij. Bijvoorbeeld de RB89 valt deels uit door personeelstekort, daar staat dan ook keurig de melding:

Aufgrund eines kurzfristigen Personalausfalls kommt es auf dem genannten Streckenabschnitt zu Teilausfällen.

@eb: problem zit niet enkel in de treintjes, ook in personeel dat zowel aan de duitse als NL eisen vwb kennis/baankunde etc. voldoet. 

Dat is niet correct. Keolis Nederland levert namelijk het personeel voor het stuk Hengelo-Bentheim en dat personeel pendelt op dat stuk. Tussen Bentheim en Bielefeld rijdt er Duits personeel, in Bentheim vindt steeds een personeelswissel plaats.

Het probleem is dat slechts enkele treinstellen geschikt zijn gemaakt om ook in Nederland te rijden. Omdat er momenteel stellen defect zijn dan wel aanrijdingsschade hebben zijn er nu te weinig stellen beschikbaar om alle treinen door te kunnen laten rijden.

Er is al naar gekeken om daarom één geschikt stel te laten pendelen op het grenstraject en de reizigers tijdelijk te laten overstappen in Bentheim. DB Netz heeft dat afgewezen vanwege de beperkte spoor/perroncapacteit. Vroeger kon dat met de Grensland Express wel maar het spoor wat toen daarvoor werd gebruikt is nu in gebruik bij de BE voor de heropende lijn naar Nordhorn.

De Duitsers ( zelf Duitse afkomst) zijn wel vindingrijk........ vertraging of uitval wegen politieactie........personel valt in eens uit dus uit de trein gesprongen. Beste is nog de verhaal dat de trein niet verder dan bad bentheim rijdt ivm. dat deze niet met het Nederlandse stroomnet koppelen kan. Lekker dat hun dat in de zin komt op een trein van Bielefeld na Hengelo............. thv. Rheine.....

Beste is nog de verhaal dat de trein niet verder dan bad bentheim rijdt ivm. dat deze niet met het Nederlandse stroomnet koppelen kan. Lekker dat hun dat in de zin komt op een trein van Bielefeld na Hengelo............. thv. Rheine.....

Ze hebben maar een paar treinen die ook op het Nederlandse stroomnet kunnen rijden. Als er daar een van defect raakt door bijv. een aanrijding wordt er ter vervanging een stel ingezet dat alleen geschikt is voor het Duitse stroomnet.

Reageer