beantwoord

Rail & Fly Ticket Utrecht -> Dusseldorf

Kan de NS bevestigen dat je gratis met een ICE trein mag rijden vanaf Utrecht naar Dusseldorf?
De Deutsch Bundesbahn heb ik zojuist telefonisch gesproken en hebben stellig beweerd dat Rail en Fly ticket te gebruiken is in een DB trein die vertrekt van een Nederlands station (zoals Amsterdam, Utrecht, en Arnhem).

vertaling duits->nederlands op basis van de ticketvoorwaarden

Rail & Fly is geldig voor de treinreis van / naar de luchthaven als onderdeel van een internationale vlucht.
Voor de reis naar de luchthaven is uw ticket geldig op de dag van vertrek en de dag ervoor
geldig is; voor de terugreis is uw ticket geldig op de dag van aankomst en de volgende dag.
Tussen de terugreis mag er maximaal twaalf maanden zijn.
Alleen geldig in combinatie met een internationaal vliegticket of met reisbevestiging (in papieren vorm
of elektronisch). Het Rail & Fly-ticket is geldig voor alle treinen van Deutsche Bahn AG (ICE, EC / IC,
TGV, RJ, IRE, RE, RB, S-Bahn) evenals treinen van andere bedrijven die het DB-tarief erkennen.
Het ticket is niet geldig in speciale treinen of in Thalys. Het Rail & Fly-ticket heeft nee
Geldigheid in onderling verbonden verkeer (vertrek- en bestemmingsstation binnen dezelfde groep) in
Trams, bussen, treinen in de voorsteden, RB, RE, IRE enz.
Voor vertrek vanaf de luchthaven van Salzburg is het Rail & Fly-ticket geldig voor de reis naar Salzburg Hbf
Vertrekkend vanuit Basel-EuroAirport zijn de spoorlijn Basel Badischer Bahnhof - Basel SBB en de
Buslijn 50 van Basel SBB inbegrepen. Voor vertrek van andere buitenlandse luchthavens
niet dit kaartje, zelfs niet voor de binnen-Duitse route naar de grens. Voor gasten die niet in zijn
Duitsland woont, Rail & Fly volgens de o.g. Voorwaarden alleen binnen Duitsland van / tot
Duitse grensstation.
Houd rekening met de aanbevelingen van uw touroperator bij het plannen van uw aankomst
en ontdek kort voor vertrek over mogelijke wijzigingen online op www.bahn.de, mobil
via de DB Navigator-app of het servicenummer van Deutsche Bahn. De bijbehorende
Telefoonnummer is te vinden op www.bahn.de/kontakt.
U hebt de mogelijkheid om zitplaatsen voor uw reis te reserveren - gebruik www.bahn.de,
elke DB-machine, uw reisbureau met DB-bureau of een DB-reiscentrum.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 3 mei 2019, 13:33

Goedemiddag onnoman en welkom bij de NS Community!

Ik heb het even nagevraagd bij collega's van NS International en heb ook zelf een speurtochtje uitgevoerd en voor zover ik kan vinden moet ik de reacties van iMark en Tamzin bevestigen. Met het Rail & Fly ticket kun je met de trein reizen tussen elk station in Duitsland en het vliegveld vanaf waar jouw vlucht vertrekt (of aankomt). In het geval dat je vliegt van/naar Schiphol, is het ticket ook geldig op het Nederlandse ICE traject, maar dat is voor jouw ticket niet het geval. Gezien jouw vlucht vertrekt vanaf Dusseldorf, is het Rail & Fly ticket ook enkel geldig in Duitsland. Je zult dus een extra treinticket moeten aanschaffen voor het Nederlandse gedeelte tot aan de grens.
Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Voor gasten die niet in zijn Duitsland woont, Rail & Fly volgens de o.g. Voorwaarden alleen binnen Duitsland van / tot Duitse grensstation.
Conclusie: uw kaartje is niet geldig in Nederland maar pas van vanaf het Duitse grensstation Emmerich.
Badge +3
Het antwoord van Deutsche Bahn klopt niet. Het ticket is alleen geldig in Duitsland. U zult een aanvullend vervoerbewijs moeten kopen vanaf uw vertrekstation in Nederland tot Emmerich grens.
Zie bijvoorbeeld dit topic: https://community.ns.nl/internationaal-reizen-37/rail-fly-kaart-al-geldig-in-nl-arnhem-duesseldorf-flughafen-48936

De ICE International ziet er weliswaar uit als een Duitse trein maar is een joint-venture van NS en DB. In Nederland wordt onder Nederlandse voorwaarden gereden.

Ik heb het even nagevraagd bij collega's van NS International en heb ook zelf een speurtochtje uitgevoerd en voor zover ik kan vinden moet ik de reacties van iMark en Tamzin bevestigen. Met het Rail & Fly ticket kun je met de trein reizen tussen elk station in Duitsland en het vliegveld vanaf waar jouw vlucht vertrekt (of aankomt). In het geval dat je vliegt van/naar Schiphol, is het ticket ook geldig op het Nederlandse ICE traject, maar dat is voor jouw ticket niet het geval. Gezien jouw vlucht vertrekt vanaf Dusseldorf, is het Rail & Fly ticket ook enkel geldig in Duitsland. Je zult dus een extra treinticket moeten aanschaffen voor het Nederlandse gedeelte tot aan de grens.

Beste Stijn,

Het is een Duits ticket met specifieke voorwaarden
controleer maar eens deze pagina: https://www.bahn.de/p/view/service/buchung/flug/rail_und_fly.shtml
De persoon die ik sprak van Bahn, benadrukte dat het wel kon. Hij was immers zelf met een dergelijk ticket naar Amsterdam afgereisd.

Je kan zo bijvoorbeeld ook van Belgie naar Duitsland en van Basel/Salzburg naar een Duits vliegveld.
Op die pagina staat dit:

• von/zu jedem der über 5.600 DB-Bahnhöfe

Daar behoren de Nederlandse stations toch niet toe?

Naar Amsterdam (ik doe de aanname voor een vlucht van/naar Schiphol) staat er ook een specifieke voorwaarde:

• von/zu jedem deutschen Flughafen sowie den Flughäfen Basel und Salzburg auf dem gesamten DB-Streckennetz. Einige Airlines bieten auch Rail&Fly zum Flughafen Zürich und Amsterdam an.
hmm.. nu lees ik dat de regels hiervoor per luchtvaartmaatschappij verschilt
ik ga reizen met bulgaria air
Volgens deze pdf doet Bulgaria Air niet mee met Train&Fly. Sowieso moet je een Train&Fly ticket hebben, een regulier ticket voor alleen een vlucht geeft nog geen trein-reisrecht.
Volgens deze pdf doet Bulgaria Air niet mee met Train&Fly. Sowieso moet je een Train&Fly ticket hebben, een regulier ticket voor alleen een vlucht geeft nog geen trein-reisrecht.

klopt niet wat u zegt

https://www.air.bg/en/news/take-advantage-of-the-rail-amp-amp-fly-service-of-bulgaria-air-and-deutsche-bahn
Het antwoord van Deutsche Bahn klopt niet. Het ticket is alleen geldig in Duitsland. U zult een aanvullend vervoerbewijs moeten kopen vanaf uw vertrekstation in Nederland tot Emmerich grens.
Zie bijvoorbeeld dit topic: https://community.ns.nl/internationaal-reizen-37/rail-fly-kaart-al-geldig-in-nl-arnhem-duesseldorf-flughafen-48936
De ICE International ziet er weliswaar uit als een Duitse trein maar is een joint-venture van NS en DB. In Nederland wordt onder Nederlandse voorwaarden gereden.

Dit idee heb ik ook. Het lijkt er dus op dat de voorwaarden voor Duitsers gunstiger zijn dan voor Nederlanders.
Ok, ik baseerde mij op de (gelinkte) pdf van DB, daar staat Bulgaria Air niet tussen. Als Bulgaria Air wel Train&Fly aanbiedt, zoals inderdaad op de website staat aangegeven, zou het goed zijn om na te gaan of het om een Train&Fly ticket gaat of niet. Wat niet wegneemt dat vertrek vanaf een Nederlands station nog altijd niet onder de voorwaarden valt.
Badge +3
Het betekent alleen maar dat voorwaarden die in Duitsland gelden alleen in Duitsland gelden. Met als uitzondering het Oostenrijkse Salzburg dat als Duits tariefpunt wordt gezien.

Overigens staat op de website van Bulgaria Air heel duidelijk dat het kaartje alleen geldig is in Duitsland:

Het betekent alleen maar dat voorwaarden die in Duitsland gelden alleen in Duitsland gelden. Met als uitzondering het Oostenrijkse Salzburg dat als Duits tariefpunt wordt gezien.

Overigens staat op de website van Bulgaria Air heel duidelijk dat het kaartje alleen geldig is in Duitsland:

ik lees dat bulgaria air sowieso geen partnership heeft met de Deutschen Bahn.
Dat is gek, want ik heb wel rail en fly tickets
Dan kun je je het beste wenden tot het bedrijf waar je je ticket geboekt hebt, die zullen daar dan toelichting op kunnen geven.
Badge +3
Iedere luchtvaartmaatschappij of touroperator kan Rail & Fly-tickets bestellen bij DB. Daarvoor hoeft die organisatie geen officiële partner te zijn.
https://www.bahn.de/regional/view/regionen/partner/35_rail_and_fly.shtml
Reputatie 3
Vraag is wel wat het grensstation is dat bedoeld wordt. Is dat Emmerich, of is dat het fictieve grensstation Emmerich (Gr) ?

In dat laatste geval kun je dus (als je geen vrij reizen in Nederland hebt) een kaartje kopen met het Duitse traject gratis (optie Bahncard 100 gebruiken). Anders zul je waarschijnlijk (omdat de ICE niet in Emmerich stopt en er dus ook geen ICE-kaartje van/naar Emmerich te koop is) een kaartje tot Oberhausen moeten kopen.
Badge +3
Het is voldoende om een ticket te kopen tot het grenspunt, Emmerich (Gr).
Reputatie 6
Badge +1
De persoon die ik sprak van Bahn, benadrukte dat het wel kon. Hij was immers zelf met een dergelijk ticket naar Amsterdam afgereisd.
Denk dat iemand die werkt bij Bahn in Duitsland woont en inwoners van Duitsland mogen met dat ticket per trein naar een buitenlands vliegveld reizen.

zie reactie @Tamzin
Badge +3
@MoDe
Alleen wanneer dat op het ticket staat. Het hangt er dus vanaf welk ticket de luchtvaartmaatschappij bij DB heeft besteld. Er zijn een paar maatschappijen die vanuit Duitsland tickets naar Schiphol aanbieden. Zie bijvoorbeeld: https://community.bahn.de/questions/1369073-gilt-rail-fly-amsterdam-airport-schipol

Stelregel bij de Rail & Fly-tickets is dat de geldigheid afhankelijk is van wat de luchtvaartmaatschappij of touroperator bij DB besteld heeft.
Reputatie 3
Zowel Basel als Salzburg liggen maar net over de grens met DE en zijn de eindpunten van het DB-tariefstelsel. IN DE geldt R+F ook altijd op zonodig bus/metro naar airport, dat is daar omdat het om buitenlandse bedrijven gaat) echter niet het geval.
Er bestaan 2 (TWEE!) soorten R+F-een door de airline geregeld/aangeboden en een apart daarvan, meestal door reisburo's of boekingscentrales. Dus vermoedelijk is van de 2e sprake.
Het zal overigens nog niet mevallen een NS-ticket TOT grenspunten te kopen-want daar doet NS/INT niet aan. De bijkomende servicekosten zijn dan zo hoog, dat het meestal beter/goedkoper is een sparpreis ruim vooraf te bestellen-en voor het hele traject of het 1e DE bahnhof waar de zug stopt.
Ben je met 2, dan kan je ook-elk uur, maar wat trager, met de ABELLIO RE 19 vanaf Arnhem tot vlak naast die airprot reizen-met een 4-ritkaart uit de VRR-automaat in Arnhem betaal je dan ca 14€/pp/rit.
Zowel Basel als...

als je via een NL reismaatschappij een all inclusive vakantie boekt met een duits vliegveld als vertrekpunt, krijg je daar blijkbaar standaard een rail en fly ticket bij.
Ik heb deze tickets ontvangen, maar ik maak er geen gebruik van omdat NL blijkbaar hier niet aan mee wenst deel te nemen (service??).
Uiteindelijk besloten om toch maar met de leaseauto te gaan.
Badge +3
Als er ergens dagkaartjes verkrijgbaar zijn (AH, Kruidvat, Primera etc.) dan mag je daarmee tot de grens.

Een incheck met een ov-chipkaart telt ook. Je zit dan alleen met een gemiste uitcheck en betaalt dus het instaptarief (€10 met abonnement en €20 zonder abonnement). Dat is te overzien (vanuit Utrecht of Amsterdam), en geen probleem zolang je dat maar niet te vaak doet.
Als er ergens dagkaartjes verkrijgbaar zijn (AH, Kruidvat, Primera etc.) dan mag je daarmee tot de grens.

Een incheck met een ov-chipkaart telt ook. Je zit dan alleen met een gemiste uitcheck en betaalt dus het instaptarief (€10 met abonnement en €20 zonder abonnement). Dat is te overzien (vanuit Utrecht of Amsterdam), en geen probleem zolang je dat maar niet te vaak doet.

nou, krijg je onherstelbaar het beste antwoord van mij :)
ik wilde quoten haha
volgens mij moet je met ov-chipkaart wel toeslag betalen
Badge +3
nou, krijg je onherstelbaar het beste antwoord van mij :)
ik wilde quoten haha
volgens mij moet je met ov-chipkaart wel toeslag betalen

Dank (een moderator kan het wel 'onmarkeren' hoor)

En ja, bij reizen zonder abonnement is toeslag (€ 2,40) verschuldigd (NL traject/reis).

Heb je een willekeurig NS abonnement of SRP (student) dan reis je toeslagvrij met de ICE binnen Nederland. Uitgezonderd de NS Flex Basis en het €2 per maand Weekend Voordeel varianten.

Maar als je een internationaal ticket hebt is nooit toeslag nodig, en dan is een dag/actie kaartje ook prima om 100% korting te krijgen binnen NL.

Lekker ingewikkeld allemaal.
Badge +3
Een internationaal ticket naar Düsseldorf met 100% korting in Duitsland is volgens mij de handigste methode. De facto is dat een ticket naar Emmerich grens.

Zowel Basel als...als je via een NL reismaatschappij een all inclusive vakantie boekt met een duits vliegveld als vertrekpunt, krijg je daar blijkbaar standaard een rail en fly ticket bij.

En heb je al eens bij de reismaatschappij gevraagd hoe zij dit denken op te lossen? Als zij jou verkopen dat jouw treinreis van/naar het vliegveld inclusief is mogen zij het ook oplossen.

Reageer