beantwoord

RE19 Station Arnhem - Dusseldorf hoe kaartje te kopen met VIAS

  • 16 September 2022
  • 37 reacties
  • 7589 Bekeken

Heeft iemand recent met de RE19 gereisd?

Op treinreiziger.nl las ik het volgende:

“VIAS neemt de treindienst Arnhem – Düsseldorf over.

De dienstregeling en tarieven blijven gelijk. Treinreizigers moeten echter voorlopig online hun treinkaartje kopen omdat in Arnhem nog geen kaartautomaat is van de nieuwe vervoerder. De kaartautomaat van Abellio werkt niet meer.”

Maar tegelijkertijd kan ik niet vinden waar ik een kaartje kan kopen (niet op NS internationaal en niet op bahn.de), behalve dan de 24-Stunden-Ticket 1 Person voor 30,50 - maar dat is zo duur dat ik dan bijna beter met de ICE kan gaan.

De enkele reis kostte altijd een euro of 15-16. Weet iemand hoe daaraan te komen?

icon

Beste antwoord door HannesN 16 September 2022, 14:13

Bekijk origineel

37 reacties

Reputatie 7
Badge +1

NS heeft er in samenwerking met Prorail ervoor gezorgd dat die metalen obstakels op diverse stations geplaatst zijn, reden hiervoor was o.a. om het zwartrijden te verminderen en agressie tegen te gaan. In hoeverre dat gelukt is, laat ik even in het midden. NS/Prorail dienen er dus nu voor te zorgen dat een eventuele andere vervoerder ook gebruik kunnen maken van dergelijke stations. Als dat dan niet via een barcode op een kaartje kan, dan zal dat op een andere manier moeten. Ik vraag mij af of dit soort onderwerpen ooit bij de aanbesteding ter sprake zijn gekomen??

 

De klant afschepen en leiden naar een contactzuil om de poortjes te openen vind ik in deze volstrekte onvoldoende. Duurt vaak een tijd voordat er gereageerd wordt. Medewerker snapt vaak de situatie niet en ondertussen vertrekt je trein en kan je dus een uur op de volgende wachten (zo die nog gaat).    

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft er in samenwerking met Prorail ervoor gezorgd dat die metalen obstakels op diverse stations geplaatst zijn, reden hiervoor was o.a. om het zwartrijden te verminderen en agressie tegen te gaan. In hoeverre dat gelukt is, laat ik even in het midden. NS/Prorail dienen er dus nu voor te zorgen dat een eventuele andere vervoerder ook gebruik kunnen maken van dergelijke stations. Als dat dan niet via een barcode op een kaartje kan, dan zal dat op een andere manier moeten. Ik vraag mij af of dit soort onderwerpen ooit bij de aanbesteding ter sprake zijn gekomen??

 

De klant afschepen en leiden naar een contactzuil om de poortjes te openen vind ik in deze volstrekte onvoldoende. Duurt vaak een tijd voordat er gereageerd wordt. Medewerker snapt vaak de situatie niet en ondertussen vertrekt je trein en kan je dus een uur op de volgende wachten (zo die nog gaat).    

De poortjes stonden er al voordat VIAS de kaartautomaat daar neerzette. Het is aan VIAS om er voor te zorgen dat hun klanten door de poortjes kunnen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk eerder dat het VRR dit moet regelen. Die hebben die automaat in Arnhem neergezet. Blijkbaar is dit probleem ontstaan nadat de oude automaat van Abellio is vervangen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk eerder dat het VRR dit moet regelen. Die hebben die automaat in Arnhem neergezet.

Ja maar ik denk dat het VRR daar bijzonder weinig mee gaat doen. Afijn de reiziger zal wel blijven tailgaten in dit geval. Informatie richting klant is onvoldoende zoals uit heel veel (taxi) topics over de informatiezuil blijkt.   

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk eerder dat het VRR dit moet regelen. Die hebben die automaat in Arnhem neergezet.

Ja maar ik denk dat het VRR daar bijzonder weinig mee gaat doen. Afijn de reiziger zal wel blijven tailgaten in dit geval. Informatie richting klant is onvoldoende zoals uit heel veel (taxi) topics over de informatiezuil blijkt.   

In ieder geval moeten er voldoende klachten over gegenereerd worden voordat iemand het belangrijk gaat vinden. In de eerste instantie denk ik dan aan een klacht bij VIAS en dan aan de concessieverlener aan Nederlandse kant. Is dat de provincie Gelderland?

Reputatie 7
Badge +1

@rvdborgt : Ik lees in onderstaande nota op pagina 4 dat het onderdeel uitmaakt van de concessie Niederrhein. Door het faillissement van Abellio is dit overgegaan naar Vias, ik heb wel gezocht maar niet kunnen vinden wie de opdrachtgever is vanuit Nederlandse zijde. Een klacht indienen wordt zo wel moeilijk gemaakt. 

 

https://gelderland.stateninformatie.nl/document/6413756/1/Bijlage_Nota_van_Uitgangspunten

Reputatie 7
Badge +2

De Nederlandse concessieverlener is de provincie Gelderland ja. Staat ook gewoon op de treinen vermeld 😉

I

 

In de eerste instantie denk ik dan aan een klacht bij VIAS en dan aan de concessieverlener aan Nederlandse kant. Is dat de provincie Gelderland?

Het VRR en de Provincie gaan over de kaartverkoop en niet VIAS vrees ik. Duitse concessies zitten anders in elkaar dan Nederlandse.

Is het niet het makkelijkste om gewoon met je ov-chipkaart door het poortje te gaan en daarna gelijk weer uit te checken ( zonder weer terug door het poortje te gaan uiteraard) ? Het maakt in dat geval ook niet uit of je nu een poortje van NS of Arriva gebruikt.

Wij gaan deze week voor het eerst sinds lange tijd weer met de RE19 en als we met dat kaartje niet door de poort kunnen en er is geen NS-medewerker in de buurt gaan we het op deze manier doen, lijkt me sneller als contact zoeken via één of andere knop.

Reputatie 7
Badge +1

Wij gaan deze week voor het eerst sinds lange tijd weer met de RE19 en als we met dat kaartje niet door de poort kunnen en er is geen NS-medewerker in de buurt gaan we het op deze manier doen, lijkt me sneller als contact zoeken via één of andere knop.

Die knop heeft bij mij altijd binnen een halve minuut resultaat opgeleverd.

Reputatie 5

Is het niet het makkelijkste om gewoon met je ov-chipkaart door het poortje te gaan en daarna gelijk weer uit te checken ( zonder weer terug door het poortje te gaan uiteraard) ? 

Dat is inderdaad snel en makkelijk. Ik check zelf meestal uit op het perron bij een paaltje en op de terugweg doe ik het omgekeerd. Je kunt er eventueel ook je bankpas voor gebruiken.

Als je vanuit Duitsland terug naar Nederland reist dan wordt in de trein ter hoogte van station Emmerich-Elten omgeroepen voor de poortjes op station Arnhem Centraal. De conducteur loopt langs in de trein en daaraan dien je te vragen naar een QR code om de poortjes te kunnen openen in Arnhem.

De conducteur loopt met een stapel qr codes rond zag ik vandaag in de trein.

Reageer