Skip to main content
beantwoord

Reis Amsterdam-Bolzano geannuleerd door DBahn; geld terug?


Misschien een beetje off-topic op een NS-forum, maar jullie hebben me eerder goed geholpen met het boeken van mijn reis via bahn.de, dus ik waag het er even op:

Ik had dus met jullie hulp een reis geboekt van Amsterdam naar Bolzano voor 2 personen met 2 fietsen op 16 juli a.s.

Vorige week kreeg ik een mail van Deutsche Bahn dat die reis niet meer mogelijk is. De reden geven ze er niet bij, maar als ik in hun dienstregeling kijk is de ICE1081 opgeheven waarmee we van Hannover naar München zouden reizen, en dan kun je dus ook niet verder. Een alternatief bieden ze niet in hun mail. Telefonisch sta ik eindeloos in de wacht (bij een Duits nummer...).

Mijn eerste vraag is natuurlijk: weet iemand wat ik moet doen om mijn geld terug te krijgen? Is daar ervaring mee?

Mijn tweede vraag: zit het erin dat ze me een alternatief aanbieden tegen de prijs van mijn oorspronkelijke boeking? Ik denk dat ik ga proberen zelf een andere reis te boeken (desnoods een dag later of met een extra overstap), maar dat kost natuurlijk meer geld. En het is niet mijn schuld dat ze de verbinding opheffen…

Elke tip/suggestie is van harte welkom!

101 reacties

Reputatie 7
Badge

Normaal gesproken mag je dan een alternatieve verbinding zoeken. 

Reputatie 7

Als je je kaartje bij DB heb gekocht mag je binnen Duitsland met elke trein naar je bestemming omdat je zugbindung vervalt. Treinbinding hebben wij in NL überhaupt niet. Tip: reis op de dag zelf zo snel mogelijk naar München en kijk of er een erzatszug is (vervangende trein). Mocht dat niet zo zijn kan je elke trein pakken in Duitsland.

 

Let wel op dat je je reservering van zitplaatsen wel kwijt bent. Die gelden niet ineens in een andere trein. Elke ICE heeft bahnbonusplaatsen. Die zijn niet reserveerbaar. Kan je dus gaan zitten. Echter als er iemand met een status pas aankomt moet je wel opstaan.

Reputatie 7

Welke trein heb je van München naar Bolzano? Dan zal ik even kijken of ik opties kan vinden :) @IskOV 

Reputatie 4
Badge

@Sander-VH Veel dank voor het meedenken.

Ons oorspronkelijke schema was:

Amsterdam CS (V 17:35) naar Hannover Hbf (A 22:01) met de IC243 op 16 juli

Hannover Hbf (V 00:03) naar München Hbf (A 06:04) met de ICE1081 op 17 juli

München HbF (V 07:34) naar Bolzano (A 11:27) met de EC81 op 17 juli

Het probleem lijkt te zijn dat de ICE1081 niet rijdt.

Als ik nu een alternatieve route zoek, kom ik uit op de Nightjet naar Zürich, en dan ofwel in Mainz ofwel in Karlsruhe overstappen naar München.

Een bijkomend probleem is dat we met twee fietsen reizen. Dus niet alleen de zitplaatsen, maar ook de fietsreservering gaan verloren, en dan moeten er nog maar net twee plekken voor de fietsen in de alternatieve trein zijn… Wat dat betreft vraag ik eigenlijk net zo lief mijn geld terug en koop dan nieuwe kaartjes met gereserveerde plekken voor de fietsen.

Maar ik ben benieuwd welke opties jij ziet...

Reputatie 4
Badge

Bovendien lees ik op de Nederlandstalige versie van Bahn.de:

Bij een verwachte vertraging van minstens 20 minuten op het bestemmingsstation kunt u ook bij tickets voor een specifieke trein

  • bij de eerstvolgende gelegenheid de reis op hetzelfde traject of via een ander traject voortzetten of
  • de reis op een later tijdstip voortzetten als daardoor de vertraging bij aankomst op het bestemmingsstation gereduceerd kan worden of
  • een andere trein gebruiken waarvoor reserveren niet verplicht is.

Een uitzondering op deze regel zijn treinen waarvoor reserveren verplicht is, bijv. nachttreinen.

Die uitgevallen ICE1081 is een nachttrein. Als deze regel niet geldt voor nachttreinen, vraag ik me af welke regel dan wél geldt ;-)

Reputatie 7
Badge

Onder nachttreinen vallen Nightjet of Euronight. Een ICE die s'nachts rijdt valt daar niet onder.

Reputatie 7
Badge +2

Let wel op dat je je reservering van zitplaatsen wel kwijt bent. Die gelden niet ineens in een andere trein. Elke ICE heeft bahnbonusplaatsen. Die zijn niet reserveerbaar. Kan je dus gaan zitten. 

Je zit er echter dit jaar wel mee dat er een reserveringsplicht op de grensoverschrijdende treinen bestaat. Nieuwe reserveringen heeft @IskOV dus sowieso nodig, maar het lijkt zonder uren eerder te vertrekken (en een overstap van 7 uur in München midden in de nacht) in elk geval niet haalbaar om de EC81 vanuit München nog te halen.

EC83 kan nog met een overstap ergens midden in de nacht, de reismogelijkheid daarna is comfortabeler maar in EC85 wordt al grote drukte verwacht dus of daar nog voldoende plek is is de vraag.

Reputatie 7
Badge

Je zou ook kunnen overwegen om op 16 juli juist een stuk eerder op de dag te vertrekken en dan bijvoorbeeld nabij München Hbf een hotel te boeken. Met een fiets werkt het allemaal wel wat ingewikkelder omdat er fietsplekken beschikbaar moeten zijn en gereserveerd moeten worden.

Nieuwe tickets aanschaffen zal nu relatief kort voor vertrek ook niet echt goedkoop zijn en het lastige blijft in elk scenario denk de beschikbaarheid van fietsplekken. Heel vervelend dit voor TS.

Reputatie 4
Badge

@Raymond123 Tja. Wij hebben ons er ook al op ingesteld om eerder te vertrekken. Of juist later als we alles opnieuw kunnen boeken, maar dan wil ik eigenlijk wel mijn geld terug van DB...

Reputatie 7
Badge

Dat geld zou je terug moeten krijgen vanwege de op voorhand te verwachten >60 minuten vertraging.

Ik kan mij voorstellen dat vooral de trein naar Italië druk is en ook druk met fietsen, maar daarvoor heb ik te weinig in de zomer op dit traject gereisd. Een dagtrein nemen op dinsdag in Duitsland lijkt mij dan kansrijker met de fietsen. En dan kun je verder het geplande programma in Süd Tirol gewoon doen.

 

Reputatie 7

Wat vervelend allemaal zo. Dit komt erg vaak voor bij DB. Je boekt maanden tevoren een trein, en een poosje later is die opeens opgeheven of kan om andere redenen niet zoals gepland rijden (waardoor overstappen vaak ook opeens vervallen of nauwelijks meer haalbaar zijn). Jij als klant zit ermee en moet handelen en verder zelf aan de slag om je reis aan te passen. 

Reputatie 7

Let wel op dat je je reservering van zitplaatsen wel kwijt bent. Die gelden niet ineens in een andere trein. Elke ICE heeft bahnbonusplaatsen. Die zijn niet reserveerbaar. Kan je dus gaan zitten. 

Je zit er echter dit jaar wel mee dat er een reserveringsplicht op de grensoverschrijdende treinen bestaat. Nieuwe reserveringen heeft @IskOV dus sowieso nodig, maar het lijkt zonder uren eerder te vertrekken (en een overstap van 7 uur in München midden in de nacht) in elk geval niet haalbaar om de EC81 vanuit München nog te halen.

EC83 kan nog met een overstap ergens midden in de nacht, de reismogelijkheid daarna is comfortabeler maar in EC85 wordt al grote drukte verwacht dus of daar nog voldoende plek is is de vraag.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat een reserveringsplicht ook vervalt als je je zugbindung kwijt bent. (Heb dat zelf gehad eerder in juni). Heb mij gewoon gemeld bij de Zugchef en de situatie uitgelegd. Is niet moeilijk over gedaan. 

 

@IskOV mijn advies: neem contact op met DB via X (voorheen Twitter) daar reageren ze vrij snel overdag en kan in Engels. Wat betreft reisadvies (mits mogelijk)

IC 241 15:33 Amsterdam - Osnabrück Hbf 18:51

ICE 1917 19:37 Osnabrück Hbf - Köln Hbf 21:49

ICE 619 22:47 Köln Hbf - München Hbf 06:03

En vanaf daar je reis voortzetten.

 

 

Misschien heb ik iets gemist maar ik heb twee vragen:

1. Waarom moet de reis perse via Hannover en niet via Arnhem-Düsseldorf? Was dat vanwege lagere kosten?

2. Waarom niet overdag? Als je om 6.38 uit Amsterdam vertrekt ben je dezelfde dag met twee overstappen om 19.27 in Bolzano.

Reputatie 4
Badge

@Sander-VH Dank voor het advies. Ik zal X eens proberen. Opmerkelijk overigens dat ze niet op zijn minst een chatfunctie hebben. Maar goed…

@Tamzin : Het hoeft voor ons niet per se via Hannover, en ook niet per se ‘s nachts. Maar het was de optie die ons werd aangeboden toen we boekten. Inmiddels krijgen we opties met de Nightjet Zürich en overstappen in Mainz of Karlsruhe; al weet ik niet of de fietsen daarop mee kunnen. Die wil ik best zelf boeken, maar dan wil ik niet achteraf te horen krijgen dat ik mijn geld voor de oorspronkelijke boeking niet terug krijg omdat ik zelf al een alternatief heb geboekt...

@Sander-VH

@Tamzin : Het hoeft voor ons niet per se via Hannover, en ook niet per se ‘s nachts. Maar het was de optie die ons werd aangeboden toen we boekten. Inmiddels krijgen we opties met de Nightjet Zürich en overstappen in Mainz of Karlsruhe; al weet ik niet of de fietsen daarop mee kunnen. Die wil ik best zelf boeken, maar dan wil ik niet achteraf te horen krijgen dat ik mijn geld voor de oorspronkelijke boeking niet terug krijg omdat ik zelf al een alternatief heb geboekt...

Het probleem met kort voor vertrek zelf wat anders boeken is dat je dan in het hoogseizoen de absolute hoofdprijs betaalt. Ik zou de bal voorlopig bij DB leggen om met een oplossing te komen en uitleggen je klem zit omdat je bijv. volgende week vakantie hebt opgenomen of in Italië iets gereserveerd hebt.. 

Reputatie 7

@Sander-VH Dank voor het advies. Ik zal X eens proberen. Opmerkelijk overigens dat ze niet op zijn minst een chatfunctie hebben. Maar goed…

@Tamzin : Het hoeft voor ons niet per se via Hannover, en ook niet per se ‘s nachts. Maar het was de optie die ons werd aangeboden toen we boekten. Inmiddels krijgen we opties met de Nightjet Zürich en overstappen in Mainz of Karlsruhe; al weet ik niet of de fietsen daarop mee kunnen. Die wil ik best zelf boeken, maar dan wil ik niet achteraf te horen krijgen dat ik mijn geld voor de oorspronkelijke boeking niet terug krijg omdat ik zelf al een alternatief heb geboekt...

 

Onze Duitse collega's zijn nog niet zo modern om het zo maar te zeggen. In tegenstelling tot NS hebben ze in Duitsland nog heel veel Kundenzentrums. Dat ze op de socials zitten is vooral iets dat ze doen omdat het in alle andere landen ook gebeurt. 

 

Ik hoop dat je het geregeld krijgt met de DB. Ik ben tot en met woensdag in Stuttgart. Mocht je er niet uitkomen met ze, kan ik vandaag of morgen eventueel naar het Kundenzentrum om informatie te vragen. 

Reputatie 4
Badge

@Sander-VH Dank voor het advies. Ik zal X eens proberen. Opmerkelijk overigens dat ze niet op zijn minst een chatfunctie hebben. Maar goed…

@Tamzin : Het hoeft voor ons niet per se via Hannover, en ook niet per se ‘s nachts. Maar het was de optie die ons werd aangeboden toen we boekten. Inmiddels krijgen we opties met de Nightjet Zürich en overstappen in Mainz of Karlsruhe; al weet ik niet of de fietsen daarop mee kunnen. Die wil ik best zelf boeken, maar dan wil ik niet achteraf te horen krijgen dat ik mijn geld voor de oorspronkelijke boeking niet terug krijg omdat ik zelf al een alternatief heb geboekt...

 

Onze Duitse collega's zijn nog niet zo modern om het zo maar te zeggen. In tegenstelling tot NS hebben ze in Duitsland nog heel veel Kundenzentrums. Dat ze op de socials zitten is vooral iets dat ze doen omdat het in alle andere landen ook gebeurt. 

 

Ik hoop dat je het geregeld krijgt met de DB. Ik ben tot en met woensdag in Stuttgart. Mocht je er niet uitkomen met ze, kan ik vandaag of morgen eventueel naar het Kundenzentrum om informatie te vragen. 

 

Wat superaardig van je! Ik houd je op de hoogte.

 

Reputatie 4
Badge

Ik hoop dat je het geregeld krijgt met de DB. Ik ben tot en met woensdag in Stuttgart. Mocht je er niet uitkomen met ze, kan ik vandaag of morgen eventueel naar het Kundenzentrum om informatie te vragen. 

Nou de beloofde update: ik heb vanavond eerst 45 minuten in de wacht gestaan, en zojuist (omdat ik dacht dat het rond middernacht misschien rustiger was) nog eens een kwartier, maar zonder resultaat….

Mijn belangrijkste vraag is eigenlijk: als ik nu zelf een alternatieve route boek, krijg ik dan mijn oorspronkelijke reisgeld terug? En wat moet ik daar dan voor doen? (Het liefst zou ik natuurlijk zien dat ze me die alternatieve route aanbieden tegen het tarief dat ik al betaald heb, maar ik neem een zeker verlies dan wel voor lief.) Een andere vraag is hoe ze in hemelsnaam op een normale manier te bereiken zijn...

@Sander-VH : Als je toevallig langs een Kundenzentrum komt en er geen rij staat, zou het geweldig zijn als je het kunt navragen, maar voel je vooral niet verplicht; zeker niet als het veel tijd gaat kosten.

Overigens zijn we inmiddels al afgezakt tot het niveau dat we desnoods de Flixbus naar München nemen en daarvandaan een trein naar Italië boeken ;-). Ons schrikbeeld met de bus (afgezien van gebrek aan comfort) is dat je een aansluiting mist en in de middle of nowhere moet wachten op een volgende kans, maar van Amsterdam naar München kan rechtstreeks, met fietsen...

 

Reputatie 7

Ik hoop dat je het geregeld krijgt met de DB. Ik ben tot en met woensdag in Stuttgart. Mocht je er niet uitkomen met ze, kan ik vandaag of morgen eventueel naar het Kundenzentrum om informatie te vragen. 

Nou de beloofde update: ik heb vanavond eerst 45 minuten in de wacht gestaan, en zojuist (omdat ik dacht dat het rond middernacht misschien rustiger was) nog eens een kwartier, maar zonder resultaat….

Mijn belangrijkste vraag is eigenlijk: als ik nu zelf een alternatieve route boek, krijg ik dan mijn oorspronkelijke reisgeld terug? En wat moet ik daar dan voor doen? (Het liefst zou ik natuurlijk zien dat ze me die alternatieve route aanbieden tegen het tarief dat ik al betaald heb, maar ik neem een zeker verlies dan wel voor lief.) Een andere vraag is hoe ze in hemelsnaam op een normale manier te bereiken zijn...

@Sander-VH : Als je toevallig langs een Kundenzentrum komt en er geen rij staat, zou het geweldig zijn als je het kunt navragen, maar voel je vooral niet verplicht; zeker niet als het veel tijd gaat kosten.

Overigens zijn we inmiddels al afgezakt tot het niveau dat we desnoods de Flixbus naar München nemen en daarvandaan een trein naar Italië boeken ;-). Ons schrikbeeld met de bus (afgezien van gebrek aan comfort) is dat je een aansluiting mist en in de middle of nowhere moet wachten op een volgende kans, maar van Amsterdam naar München kan rechtstreeks, met fietsen...

 

Balen dat je er niet uitgekomen bent met ze! Ik ga vanmiddag het centrum in en zal dan even langs het Kundenzentrum gaan en kijken hoe druk het is. Ik laat het je weten.

Ik ben ooit met de rechtstreekse nachtbus van Flixbus van Amsterdam naar München v.v. geweest en dat viel nog best mee. Reizen met een nachtbus is zeker (in de zomer) toch wat beter te doen dan overdag.

De bus eindigt in München op het ZOB naast het S-Bahn station Hackerbruecke. Vandaar is het naar het Hbf 1 kilometer lopen/fietsen of 2 minuten met de S-Bahn.

Overigens als je bereid bent te reizen zonder slaapaccomodatie kun je ook gewoon een zitplaats in de NightJet naar München boeken. Dat zal nauwelijks duurder (in het weekend soms zelfs goedkoper) zijn dan Flixbus. Ik heb dat ook een keer gedaan (ik kan toch niet slapen in een nachttrein).en dat was toch wat comfortabeler. 

Maar misschien even @Sander-VH afwachten.

Reputatie 7

Ik ben ooit met de rechtstreekse nachtbus van Flixbus van Amsterdam naar München v.v. geweest en dat viel nog best mee. Reizen met een nachtbus is zeker (in de zomer) toch wat beter te doen dan overdag.

De bus eindigt in München op het ZOB naast het S-Bahn station Hackerbruecke. Vandaar is het naar het Hbf 1 kilometer lopen of 2 minuten met de S-Bahn.

Overigens als je bereid bent te reizen zonder slaapaccomodatie kun je ook gewoon een zitplaats in de NightJet naar München boeken. Dat zal nauwelijks duurder (misschien zelfs wel goedkoper) zijn dan Flixbus en is toch wat comfortabeler.

Maar misschien even @Sander-VH afwachten.

Een reservering van de nightjet is een stukje duurder. Tevens zijn die fietsplekken zover ik kon zien al volgeboekt. Maar zal ook dat even navragen zometeen. Ga t eerst op X even proberen want het is hier in Stuttgart al vanmiddag 32 graden 🤭

 

Reputatie 7

@IskOV reis je eerste klas of 2e klas?

Bij de zitaccomodatie is de reservering volgens de DB app inbegrepen? Of zie ik iets over het hoofd?

De fiets kan wel een probleem zijn, daar heb ik geen ervaring mee.

Reputatie 7
Badge

Volgens mij zijn reserveringen bij DB niet meer gratis, ook niet in 1e klasse.

Reputatie 7

Volgens mij zijn reserveringen bij DB niet meer gratis, ook niet in 1e klasse.

Klopt, en reserveringen voor NJ moeten via öbb gemaakt worden.

Reageer