Skip to main content
beantwoord

Reis Amsterdam-Bolzano geannuleerd door DBahn; geld terug?


Misschien een beetje off-topic op een NS-forum, maar jullie hebben me eerder goed geholpen met het boeken van mijn reis via bahn.de, dus ik waag het er even op:

Ik had dus met jullie hulp een reis geboekt van Amsterdam naar Bolzano voor 2 personen met 2 fietsen op 16 juli a.s.

Vorige week kreeg ik een mail van Deutsche Bahn dat die reis niet meer mogelijk is. De reden geven ze er niet bij, maar als ik in hun dienstregeling kijk is de ICE1081 opgeheven waarmee we van Hannover naar München zouden reizen, en dan kun je dus ook niet verder. Een alternatief bieden ze niet in hun mail. Telefonisch sta ik eindeloos in de wacht (bij een Duits nummer...).

Mijn eerste vraag is natuurlijk: weet iemand wat ik moet doen om mijn geld terug te krijgen? Is daar ervaring mee?

Mijn tweede vraag: zit het erin dat ze me een alternatief aanbieden tegen de prijs van mijn oorspronkelijke boeking? Ik denk dat ik ga proberen zelf een andere reis te boeken (desnoods een dag later of met een extra overstap), maar dat kost natuurlijk meer geld. En het is niet mijn schuld dat ze de verbinding opheffen…

Elke tip/suggestie is van harte welkom!

Normaal gesproken mag je dan een alternatieve verbinding zoeken. 

Ik zou de fietsen thuis laten en lekker gaan vliegen...…

De laatste jaren geen treinreis in Deutschland meer volgens plan weten te maken, en dan ben ik nog zeer flexibele met slechts een rugzak.

Een fiets meenemen naar bv Holten vind ik al een mega uitdaging....…

Toevallig gisteren teruggekomen uit het buitenland, hemelsbreed ongeveer net zo ver als Bolzano. Precies 5 kwartier vliegen, op de seconde op tijd voor nog geen Euro 90,-


@Sander-VH

Vreemd, ik kan een reis van Amsterdam naar München met de NJ met zitplaatsaccomodatie (tweede klas) gewoon via DB Navigator boeken en dan staat er expliciet "Reservierungkosten €0,00".

Ik moet alleen akkoord gaan met de vervoersvoorwaarden van de OBB. Is de reservering bij OBB wellicht gratis?


Normaal gesproken mag je dan een alternatieve verbinding zoeken. 

Ik zou de fietsen thuis laten en lekker gaan vliegen...…

De laatste jaren geen treinreis in Deutschland meer volgens plan weten te maken, en dan ben ik nog zeer flexibele met slechts een rugzak.

Een fiets meenemen naar bv Holten vind ik al een mega uitdaging....…

Toevallig gisteren teruggekomen uit het buitenland, hemelsbreed ongeveer net zo ver als Bolzano. Precies 5 kwartier vliegen, op de seconde op tijd voor nog geen Euro 90,-

Goed voor het milieu, dat vliegen op korte afstanden….


@MoDe

Niet alles draait om het milieu. Trouwens als het daarom gaat kun je het beste thuisblijven 

Overigens is Bolzano met 1042 km helemaal geen korte afstand.


Dat klopt. Maar wat moet je dan als het treinreizen zo moeilijk gemaakt wordt. 


@Sander-VH

Vreemd, ik kan een reis van Amsterdam naar München met de NJ met zitplaatsaccomodatie (tweede klas) gewoon via DB Navigator boeken en dan staat er expliciet "Reservierungkosten €0,00".

Ik moet alleen akkoord gaan met de vervoersvoorwaarden van de OBB. Is de reservering bij OBB wellicht gratis?

Ja omdat je via de DB geen fietsreservering kan maken voor NJ. Dan moet je een fietskaartje kopen bij öbb en die is voor 2 personen 64,80.


@IskOV kan je in een privebericht een screenshot sturen van je geplande reis? Bij het Kundenzentrum is het handig om aan te tonen dat een kaartje gekocht is voor de ICE1081


Dat klopt. Maar wat moet je dan als het treinreizen zo moeilijk gemaakt wordt. 

Mee eens. Je moet wel heel principieel zijn om nog zulke treinreizen te maken. 

Zelf heb ik besloten niet meer naar Zwitserland af te reizen per trein, nu straks de ICE Arnhem - Basel niet meer rijdt. Overstappen is me veel te risicovol, na genoeg van zulke ervaringen te hebben meegemaakt. Bovendien is Basel niet mijn eindpunt, dus heb ik in CH ook nog overstappen, soms meerdere, die ik wil halen om 's avonds nog aan te kunnen komen.

Voortaan vliegen naar Zürich of Genève en van het vliegveld direct per trein verder. Of vliegen naar Milaan en van daar per trein naar Italiaanstalig Zwitserland of Graubünden. Dat is allemaal veel meer ontspannen en veel minder gestress.


Dat klopt. Maar wat moet je dan als het treinreizen zo moeilijk gemaakt wordt. 

Mee eens. Je moet wel heel principieel zijn om nog zulke treinreizen te maken. 

Zelf heb ik besloten niet meer naar Zwitserland af te reizen per trein, nu straks de ICE Arnhem - Basel niet meer rijdt. Overstappen is me veel te risicovol, na genoeg van zulke ervaringen te hebben meegemaakt. Bovendien is Basel niet mijn eindpunt, dus heb ik in CH ook nog overstappen, soms meerdere, die ik wil halen om 's avonds nog aan te kunnen komen.

Voortaan vliegen naar Zürich of Genève en van het vliegveld direct per trein verder. Of vliegen naar Milaan en van daar per trein naar Italiaanstalig Zwitserland of Graubünden. Dat is allemaal veel meer ontspannen en veel minder gestress.

Het is mijns inziens ook doorgeschoten. Het ging er om om vluchten op korte afstand te vervangen door de trein, dan praat je grofweg over afstanden tot 500-600 km.. Bestemmingen als Hamburg, Londen, Frankfurt, Stuttgart, Berlijn, Parijs, etc. 

Inmiddels gaat het echter over Wenen, Boedapest, Italië, Spanje, Zweden, etc. De vraag is of je dat soort afstanden van meer dan 1000 km überhaupt wel naar de trein moet willen overhevelen. Het is, mede gezien de enorme versnippering in bestemmingen, ook redelijk ondoenlijk om daar overal snelle, laat staan rechtstreekse treinverbindingen naar toe te organiseren.

Er zijn fanatici die niet zullen rusten voordat Schiphol volledig gesloten is maar de meer realistische mensen onder ons begrijpen dat iedere uithoek van Europa vanuit Nederland snel met de trein bedienen wellicht wat al te ambitieus is.


@IskOV reis je eerste klas of 2e klas?

Tweede klas, twee personen, leeftijd resp 64 en 63, korting in NL. Met twee fietsen…

 


@IskOV kan je in een privebericht een screenshot sturen van je geplande reis? Bij het Kundenzentrum is het handig om aan te tonen dat een kaartje gekocht is voor de ICE1081

Ik zie even niet hoe ik in een privebericht een afbeelding kan opnemen. ik geloof niet dat het veel kwaad kan als ik hier een geanonimiseerd plaatje neerzet, toch?


Mee eens. Je moet wel heel principieel zijn om nog zulke treinreizen te maken. 

Zelf heb ik besloten niet meer naar Zwitserland af te reizen per trein

Goede beslissing @Rene74 Daar ben ik een paar jaar geleden al mee gestopt. Altijd vertragingen, opgeheven treinen, incidenten, defecten, dronken reizigers en drukte. Soms ruim 4 uur vertraging.

Sinds die tijd met het vliegtuig, en vaak nog ruim goedkoper ook. Onlangs een keer 20 minuten vertragingen maar dat was het wel op de vele, vele vluchten... En heerlijk ontspannen en uitgerust op je bestemming / weer terug in NL.


@IskOV kan je in een privebericht een screenshot sturen van je geplande reis? Bij het Kundenzentrum is het handig om aan te tonen dat een kaartje gekocht is voor de ICE1081

Ik zie even niet hoe ik in een privebericht een afbeelding kan opnemen. ik geloof niet dat het veel kwaad kan als ik hier een geanonimiseerd plaatje neerzet, toch?

Dat mag ook, laat ik aan jou over:)


Dat klopt. Maar wat moet je dan als het treinreizen zo moeilijk gemaakt wordt. 

Mee eens. Je moet wel heel principieel zijn om nog zulke treinreizen te maken. 

Zelf heb ik besloten niet meer naar Zwitserland af te reizen per trein, nu straks de ICE Arnhem - Basel niet meer rijdt. Overstappen is me veel te risicovol, na genoeg van zulke ervaringen te hebben meegemaakt. Bovendien is Basel niet mijn eindpunt, dus heb ik in CH ook nog overstappen, soms meerdere, die ik wil halen om 's avonds nog aan te kunnen komen.

Voortaan vliegen naar Zürich of Genève en van het vliegveld direct per trein verder. Of vliegen naar Milaan en van daar per trein naar Italiaanstalig Zwitserland of Graubünden. Dat is allemaal veel meer ontspannen en veel minder gestress.

Het is mijns inziens ook doorgeschoten. Het ging er om om vluchten op korte afstand te vervangen door de trein, dan praat je grofweg over afstanden tot 500-600 km.. Bestemmingen als Hamburg, Londen, Frankfurt, Stuttgart, Berlijn, Parijs, etc. 

Inmiddels gaat het echter over Wenen, Boedapest, Italië, Spanje, Zweden, etc. De vraag is of je dat soort afstanden van meer dan 1000 km überhaupt wel naar de trein moet willen overhevelen. Het is, mede gezien de enorme versnippering in bestemmingen, ook redelijk ondoenlijk om daar overal snelle, laat staan rechtstreekse treinverbindingen naar toe te organiseren.

Er zijn fanatici die niet zullen rusten voordat Schiphol volledig gesloten is maar de meer realistische mensen onder ons begrijpen dat iedere uithoek van Europa vanuit Nederland snel met de trein bedienen wellicht wat al te ambitieus is.

Ik ga toevallig in september weer naar München. Mijn vuistregel voor reizen met DB is altijd: minstens 30 minuten overstaptijd in plannen. Zo had ik laatst een kaartje van Hengelo naar Hamburg gekocht met 6 min overstap op Osnabrück. Je raad al: dat gaat niet😂 maar omdat DB er zelf mee kwam toch dat kaartje gekocht en aparte reservering gemaakt voor een ICE later. Heb toen 30 euro teruggekregen. Dan kan die 6 euro er ook nog wel van af.


Moet zeggen: vind München ook wel echt een grensgeval om met de trein te doen. Oostenrijk zou ik alleen doen met de nachttrein, maar niet overdag want veel te lange reis. Nachttreinen zijn ook alles behalve punctueel, maar leveren wel geld op door alle vertraging 


Mee eens. Je moet wel heel principieel zijn om nog zulke treinreizen te maken. 

Zelf heb ik besloten niet meer naar Zwitserland af te reizen per trein

.

Sinds die tijd met het vliegtuig, en vaak nog ruim goedkoper ook. Onlangs een keer 20 minuten vertragingen maar dat was het wel op de vele, vele vluchten... En heerlijk ontspannen en uitgerust op je bestemming / weer terug in NL.

 

Het is natuurlijk voor iedereen anders, maar ik vond vliegen niet echt ontspannen reizen. Hoewel het meestal natuurlijk vele malen sneller is dan met de trein, kost het toch vaak meer tijd dan je denkt. Voor bv een reis naar Madrid oid ben je meestal wel een groot deel van de dag kwijt (naar het vliegveld reizen met OV/auto, wachten op het vliegveld, douane/veiligheidscontroles, 2,5 uur in een (vrijwel altijd) bomvol vliegtuig zitten, op bestemming het vliegveld afkomen, naar de stad/accommodatie reizen). Ik kwam in ieder geval nooit ‘uitgerust’ op mijn bestemming aan. 

Neemt niet weg dat de complexiteit en de onbetrouwbaarheid van het internationaal treinvervoer (met het Duitse spoorwegnet als absoluut dieptepunt) het reizen er ook niet gemakkelijker op maakt.


Nachttreinen zijn ook alles behalve punctueel, maar leveren wel geld op door alle vertraging 

Een beetje perverse reden om voor de nachttrein te kiezen.😊


@IskOV kan je in een privebericht een screenshot sturen van je geplande reis? Bij het Kundenzentrum is het handig om aan te tonen dat een kaartje gekocht is voor de ICE1081

Ik zie even niet hoe ik in een privebericht een afbeelding kan opnemen. ik geloof niet dat het veel kwaad kan als ik hier een geanonimiseerd plaatje neerzet, toch?

Dat mag ook, laat ik aan jou over:)

Hier is-ie dan, als je er nog wat aan hebt…

 


Wat betreft vliegen:

  • Na de nodige fietsvakanties in Azië vermijden wij inmiddels inderdaad het vliegen als het enigszins kan.
  • De fiets meenemen in het vliegtuig is ook niet ideaal. Hoewel ik moet toegeven: richting Azië ging het wel altijd goed. De maatschappij die nog het moeilijkst deed was KLM; de luchthaven die het moeilijkst deed was Schiphol...
  • Het is ook wel een beetje een testcase voor ons. Het lijkt er sterk op dat treinreizen op een traject als dit ontmoedigd wordt….

Ben benieuwd of de missie van @Sander-VH iets oplevert. Zo niet, dan was dit wel de laatste keer dat ik iets bij DB boek, tenzij het echt niet anders kan. Ik sprak net nog een collega die bij het horen van mijn verhaal zei “O, dat gebeurt zo vaak bij Deutsche Bahn….” Dan wordt het waarschijnlijk toch Flixbus met een heel ruime overstap op de trein van München naar Italië. En als dat misgaat is een extra dag in München ook geen ramp 😉.


  • Het is ook wel een beetje een testcase voor ons. Het lijkt er sterk op dat treinreizen op een traject als dit ontmoedigd wordt….

Ik denk niet dat internationaal vervoer bewust ontmoedigd wordt, het is eerder onverschilligheid omdat het een markt is die spoorwegmaatschappijen niet interessant vinden. De meeste maatschappijen zijn voornamelijk op binnenlands vervoer georiënteerd mede omdat dat (in tegenstelling tot internationaal vervoer) door de meeste landen wordt gesubsidieerd.


 

 

Het is natuurlijk voor iedereen anders, maar ik vond vliegen niet echt ontspannen reizen. Hoewel het meestal natuurlijk vele malen sneller is dan met de trein, kost het toch vaak meer tijd dan je denkt. 

Dat dus, paar jaar geleden nog voor werk richting München gevlogen: 8 uur op Schiphol en dan pas ergens in de middag op m'n bestemming want dat was ook nog wel even rijden vanaf de luchthaven. En dan zit je in een krap lawaaierig regionaal vliegtuigje. Terug ook nog met een overboekte vlucht. Allesbehalve relaxed.

De afgelopen jaren de meerdere vakanties per trein gedaan en ja, dan is er ook wel eens wat maar over het algemeen gaat het toch ook vaak zat goed hoor.

En als verbindingen te krap zijn voor één dag dan maak je toch een tussenstop, zie je nog eens wat meer. De reis is gewoon een onderdeel van de vakantie als je per trein gaat. (Deze zomer bijvoorbeeld een overnachting in Luxemburg er tussen gepropt om via een wat exotische route in Zwitserland te belanden, terug omdat ik toch wel wat gek ben Wenen - Amersfoort overdag. Lange trip, maar daar zit ook anderhalf uur overstap in Hannover tussen dus buffer zat als de eerste overstap niet lukt. 

De grootste uitdaging zit 'm nog in zoiets plannen)


....... Zo had ik laatst een kaartje van Hengelo naar Hamburg gekocht ........

Hopelijk toch wel op een FIP-Couponnetje DB ?


....... Zo had ik laatst een kaartje van Hengelo naar Hamburg gekocht ........

Hopelijk toch wel op een FIP-Couponnetje DB ?

Die had ik toen nog niet😂 Nu reis ik wel bijna altijd op FIP. Heel soms nog op gewoon ticket, ook om mn Bahnbonusstatus te houden :)


Oke na verschillende pogingen om tot de informatie te komen heb ik de volgende informatie gekregen:

- Je treinbinding is voor je gehele reis vervallen. Dat betekent dat je iedere trein die uitgevoerd wordt door de Firma DB mag pakken naar Duitsland toe en je mag ook gebruik maken van regionaal treinverkeer. Wel is het zo dat je nieuwe reserveringen moet gaan maken voor zowel je fietsen als zitplaatsen. Voor alle treinen van en naar Nederland is dat verplicht, ook als je zugbindung kwijt is.

- De kosten die je hebt moeten maken voor je reserveringen kan je terugkrijgen. Die kosten kan je wel enkel zelf terugvragen door middel van een bezoek aan het Kundenzentrum of door een e-mail te sturen aan DB. Het e-mailadres kunnen ze aan je geven op sociale media. Soms verwijzen ze je dan door naar een contact formulier. 

- In tegenstelling tot wat ik verwacht had, mag je omreizen als dat je vertraging voor je eindbestemming kan beperken. Dat betekent dus dat je bijvoorbeeld mag reizen via Berlijn.

 

Ik heb achterhaald waarom jouw trein (ICE 1081) opgeheven is. Kort antwoord: heeft te maken met Bauarbeiten op lijn 24. Klinkt misschien heel gek, maar ik zal even een kaartje hieronder toevoegen. Informatie over de werkzaamheden staat hier.

 

 

Doordat er dus werkzaamheden zijn op lijn 24 in de nacht, kan jouw ICE niet rijden. Ik heb ook gelijk even voor je zitten kijken naar de mogelijkheden om op tijd in München te zijn. Er zijn 2 opties die ik gevonden heb. Als je op de REISOPTIE klikt op je telefoon kan je het reisadvies inladen in de DB navigator.

 

REISOPTIE 1:

IC 241 / IC 241 Nach Berlin Ostbahnhof

Abfahrt 15:33 Amsterdam Centraal, gleis 11b

Nach 21:51 Berlin Hbf, gleis 12

* 37 min Umsteigezeit

IC 297 Nach Wien Hbf

Abfahrt 22:28 Berlin Hbf, gleis 2

Nach 05:02 Nürnberg Hbf, gleis 14

* 7 min Umsteigezeit, direkt gegenüber

RE 1 (4001) Nach München Hbf

Abfahrt 05:09 Nürnberg Hbf, gleis 13

Nach 06:47 München Hbf, gleis 24

 

(Vanaf deze optie heb je 47 min naar EC81)

 

REISOPTIE 2:

IC 3067 Nach Nijmegen

Abfahrt 18:24 Amsterdam Centraal, gleis 4b

Nach 19:28 Arnhem Centraal, gleis 8

*17 min Umsteigezeit

VIA RE19 (20037) Nach Düsseldorf Hbf

Abfahrt 19:45 Arnhem Centraal, gleis 6a

Nach 21:15 Duisburg Hbf, gleis 1 B-D

*1 Stunde Umsteigezeit

ICE 2417 Nach Frankfurt(Main)Hbf

Abfahrt 22:15 Duisburg Hbf, gleis 4

Nach 01:15 Frankfurt(Main)Hbf, gleis 18

*1 Stunde, 10 minuten Umsteigezeit

ICE 699 Nach München Hbf

Abfahrt 02:25 Frankfurt(Main)Hbf, gleis 8

Nach 07:28 München Hbf, gleis 15

 

(Vanaf deze optie op je 6 min naar EC81)

 

Persoonlijk zou ik kiezen voor optie 1 omdat je dan een ruime overstap hebt in Berlijn en je bent optijd in München. De overstap in Nürnberg is kort, maar ik heb via de website bahn.expert even in de historie gekeken en het komt weinig tot niet voor dat de ICE te laat in Nürnberg is. Bij optie 2 is ICE699 vaak een minuut of 3/4 eerder in München Hbf, maar soms ook later. Beide reisopties kunnen met de fiets. Ik raad je dan ook aan om reserveringen opnieuw te maken. Als je dan toch bezig bent, reserveer dan ook voor EC83 als dat mogelijk is. Dan ben je ieder geval zeker van als je de 81 mist je met de 83 mee kan met de fietsen. Dit heb ik samen met de medewerker in het Kundenzentrum gecontroleerd.

 

Ik hoop dat ik zo alles heb beantwoord. Mis je nog iets @IskOV geef t dan aan :)


Als aanvulling op bovenstaande: RE 1 (4001) vertrekt ook nog wel eens met +5 of +10.

 

P.S. ik vind persoonlijk wel dat mijn antwoord hierboven mag worden gemarkeerd als het antwoord op deze vraag🤭😉


Reageer