Skip to main content
beantwoord

Reis Amsterdam-Bolzano geannuleerd door DBahn; geld terug?


Misschien een beetje off-topic op een NS-forum, maar jullie hebben me eerder goed geholpen met het boeken van mijn reis via bahn.de, dus ik waag het er even op:

Ik had dus met jullie hulp een reis geboekt van Amsterdam naar Bolzano voor 2 personen met 2 fietsen op 16 juli a.s.

Vorige week kreeg ik een mail van Deutsche Bahn dat die reis niet meer mogelijk is. De reden geven ze er niet bij, maar als ik in hun dienstregeling kijk is de ICE1081 opgeheven waarmee we van Hannover naar München zouden reizen, en dan kun je dus ook niet verder. Een alternatief bieden ze niet in hun mail. Telefonisch sta ik eindeloos in de wacht (bij een Duits nummer...).

Mijn eerste vraag is natuurlijk: weet iemand wat ik moet doen om mijn geld terug te krijgen? Is daar ervaring mee?

Mijn tweede vraag: zit het erin dat ze me een alternatief aanbieden tegen de prijs van mijn oorspronkelijke boeking? Ik denk dat ik ga proberen zelf een andere reis te boeken (desnoods een dag later of met een extra overstap), maar dat kost natuurlijk meer geld. En het is niet mijn schuld dat ze de verbinding opheffen…

Elke tip/suggestie is van harte welkom!

Oke na verschillende pogingen om tot de informatie te komen heb ik de volgende informatie gekregen:

- Je treinbinding is voor je gehele reis vervallen. Dat betekent dat je iedere trein die uitgevoerd wordt door de Firma DB mag pakken naar Duitsland toe en je mag ook gebruik maken van regionaal treinverkeer. Wel is het zo dat je nieuwe reserveringen moet gaan maken voor zowel je fietsen als zitplaatsen. Voor alle treinen van en naar Nederland is dat verplicht, ook als je zugbindung kwijt is.

- De kosten die je hebt moeten maken voor je reserveringen kan je terugkrijgen. Die kosten kan je wel enkel zelf terugvragen door middel van een bezoek aan het Kundenzentrum of door een e-mail te sturen aan DB. Het e-mailadres kunnen ze aan je geven op sociale media. Soms verwijzen ze je dan door naar een contact formulier. 

- In tegenstelling tot wat ik verwacht had, mag je omreizen als dat je vertraging voor je eindbestemming kan beperken. Dat betekent dus dat je bijvoorbeeld mag reizen via Berlijn.

 

Ik heb achterhaald waarom jouw trein (ICE 1081) opgeheven is. Kort antwoord: heeft te maken met Bauarbeiten op lijn 24. Klinkt misschien heel gek, maar ik zal even een kaartje hieronder toevoegen. Informatie over de werkzaamheden staat hier.

 

 

Doordat er dus werkzaamheden zijn op lijn 24 in de nacht, kan jouw ICE niet rijden. Ik heb ook gelijk even voor je zitten kijken naar de mogelijkheden om op tijd in München te zijn. Er zijn 2 opties die ik gevonden heb. Als je op de REISOPTIE klikt op je telefoon kan je het reisadvies inladen in de DB navigator.

 

REISOPTIE 1:

IC 241 / IC 241 Nach Berlin Ostbahnhof

Abfahrt 15:33 Amsterdam Centraal, gleis 11b

Nach 21:51 Berlin Hbf, gleis 12

* 37 min Umsteigezeit

IC 297 Nach Wien Hbf

Abfahrt 22:28 Berlin Hbf, gleis 2

Nach 05:02 Nürnberg Hbf, gleis 14

* 7 min Umsteigezeit, direkt gegenüber

RE 1 (4001) Nach München Hbf

Abfahrt 05:09 Nürnberg Hbf, gleis 13

Nach 06:47 München Hbf, gleis 24

 

(Vanaf deze optie heb je 47 min naar EC81)

 

REISOPTIE 2:

IC 3067 Nach Nijmegen

Abfahrt 18:24 Amsterdam Centraal, gleis 4b

Nach 19:28 Arnhem Centraal, gleis 8

*17 min Umsteigezeit

VIA RE19 (20037) Nach Düsseldorf Hbf

Abfahrt 19:45 Arnhem Centraal, gleis 6a

Nach 21:15 Duisburg Hbf, gleis 1 B-D

*1 Stunde Umsteigezeit

ICE 2417 Nach Frankfurt(Main)Hbf

Abfahrt 22:15 Duisburg Hbf, gleis 4

Nach 01:15 Frankfurt(Main)Hbf, gleis 18

*1 Stunde, 10 minuten Umsteigezeit

ICE 699 Nach München Hbf

Abfahrt 02:25 Frankfurt(Main)Hbf, gleis 8

Nach 07:28 München Hbf, gleis 15

 

(Vanaf deze optie op je 6 min naar EC81)

 

Persoonlijk zou ik kiezen voor optie 1 omdat je dan een ruime overstap hebt in Berlijn en je bent optijd in München. De overstap in Nürnberg is kort, maar ik heb via de website bahn.expert even in de historie gekeken en het komt weinig tot niet voor dat de ICE te laat in Nürnberg is. Bij optie 2 is ICE699 vaak een minuut of 3/4 eerder in München Hbf, maar soms ook later. Beide reisopties kunnen met de fiets. Ik raad je dan ook aan om reserveringen opnieuw te maken. Als je dan toch bezig bent, reserveer dan ook voor EC83 als dat mogelijk is. Dan ben je ieder geval zeker van als je de 81 mist je met de 83 mee kan met de fietsen.

 

Ik hoop dat ik zo alles heb beantwoord. Mis je nog iets @IskOV geef t dan aan :)

 

Heel veel dank, @Sander-VH .  Super informatief.

Als ik het goed begrijp hoef ik dan dus geen nieuw kaartje te kopen, maar kan ik met mijn bestaande ticket voor de route Amsterdam-Hannover-München opstappen, en hoef ik op de site van bahn.de alleen de knop “Nur Sitzplatz buchen” aan te zetten bij de betreffende treinen uit jouw reisoptie. En dan hopen dat die Sitzplätze nog beschikbaar zijn…

En ik zie nergens een aparte optie om fietsplaatsen te reserveren. Weet jij of die meteen meegaan als ik zitplaatsen reserveer voor de betreffende treinen?

 


Anders ga ik morgen nog proberen uit te vissen hoe ik aan fietsplaatsreserveringen kan komen zonder een gewoon ticket te kopen. Als ik dat niet voor elkaar krijg, vind ik het een beetje te link om erop te gokken dat het altijd wel goed komt….


- De kosten die je hebt moeten maken voor je reserveringen kan je terugkrijgen. Die kosten kan je wel enkel zelf terugvragen door middel van een bezoek aan het Kundenzentrum of door een e-mail te sturen aan DB. Het e-mailadres kunnen ze aan je geven op sociale media. Soms verwijzen ze je dan door naar een contact formulier. 

Er is bij mijn weten ook nog een (gratis?) postadres, heb op die manier namelijk ooit een reservering laten restitueren. Ik vindt nu zogauw alleen deze: https://www.bahn.de/service/informationen-buchung/umtausch-stornierung (onderste optie open klappen), maar meen te herinneren dat ik het naar een ander adres gestuurd had (wat ik echter niet kan terugvinden).


Anders ga ik morgen nog proberen uit te vissen hoe ik aan fietsplaatsreserveringen kan komen zonder een gewoon ticket te kopen. Als ik dat niet voor elkaar krijg, vind ik het een beetje te link om erop te gokken dat het altijd wel goed komt….

Even gauw gekeken, het blijkt redelijk simpel: als je op de boekingspagina van DB “Reisende, Fahrräder, BahnCards" aanklikt en dan in de dropdown de standaardselectie "erwachsene" vervangt door “Fahrrad” krijg je alleen een fietskaartje + reservering als je verder gaat naar boeken.

Als je die optie selecteert krijg je ook te zien of er veel plekken beschikbaar zijn (groen fietsje), enkele plekken (grijs fietsje) of geen plekken (rood fietsje).


O wacht, @Daniel was me net voor... Ik zie nu inderdaad dat je die fietsplaatsen ook ‘gewoon’ kunt kopen. Het is wel een beetje mijl op zeven allemaal, maar het zou moeten kunnen in ieder geval.

 


Heel veel dank, @Sander-VH .  Super informatief.

Geen probleem. Is voor mij een kleine moeite, ook al heeft t aardig wat tijd gekost om alles duidelijk te krijgen 😉

 

Als ik het goed begrijp hoef ik dan dus geen nieuw kaartje te kopen, maar kan ik met mijn bestaande ticket voor de route Amsterdam-Hannover-München opstappen, en hoef ik op de site van bahn.de alleen de knop “Nur Sitzplatz buchen” aan te zetten bij de betreffende treinen uit jouw reisoptie. En dan hopen dat die Sitzplätze nog beschikbaar zijn…

En ik zie nergens een aparte optie om fietsplaatsen te reserveren. Weet jij of die meteen meegaan als ik zitplaatsen reserveer voor de betreffende treinen?

Je kan inderdaad zonder nieuw vervoerbewijs aan te schaffen op elke trein stappen en je mag dus ook omreizen via Berlijn zonder extra kosten omdat het zorgt dat je je aansluiting haalt. Ben trouwens vergeten te zeggen dat er een kans bestaat dat je het personeel het wel even moet uitleggen.
Je hoeft inderdaad alleen “nur sitplatz buchen” aan te klikken. 

 

In dit menu kan je 2 personen neerzetten maar ook 2 fietsen. Dat zou er dan zo uitzien:
 

Dan neemt ie ook gelijk de fietsen mee als het goed is. Oh ja, als je dat gaat doen: niet vergeten bij “Zwisachenhalte” Berlin Hbf in te voeren met een overstaptijd van minimaal 20 minuten.


O wacht, ik zie nu dat je die fietsplaatsen ook ‘gewoon’ kunt kopen:

 

@IskOV je hoeft ze niet opnieuw te kopen want je hebt al een fietsticket. Je hebt enkel nieuwe reserveringen nodig

 

 

EDIT: Sorry, ik moet mijzelf hier toch corrigeren. Het lijkt erop dat je inderdaad een nieuw fietskaartje nodig hebt. Maar ik vind dat een beetje gek, dus help mij morgen even herinneren dat ik het navraag bij DB.


Als je die optie selecteert krijg je ook te zien of er veel plekken beschikbaar zijn (groen fietsje), enkele plekken (grijs fietsje) of geen plekken (rood fietsje).

Heb je daar een screenshot van? Want als ik die fietsen toevoeg zie ik geen gekleurde fiets bij de ritten staan.

 


Helaas lijkt het niet te werken: de combinatie alleen zitplaatsen, maar wel fietsen.

Als ik dit opvraag:

 

Krijg ik uiteindelijk dit resultaat:

 

Daar zitten dus geen fietsplekken bij….

Al kan ik misschien aan de hand van deze screenprints wel ‘bewijzen’ dat ik mijn best gedaan heb 😉. Maar met name op het traject naar Berlijn kan het in mijn ervaring behoorlijk vol staan met fietsen...


Helaas lijkt het niet te werken: de combinatie alleen zitplaatsen, maar wel fietsen.

Als ik dit opvraag:

 

Krijg ik uiteindelijk dit resultaat:

 

Daar zitten dus geen fietsplekken bij….

Al kan ik misschien aan de hand van deze screenprints wel ‘bewijzen’ dat ik mijn best gedaan heb 😉.

Ik vrees dat je dan nieuwe fietskaartjes nodig hebt. Dan kan je ook de oude fietskaarten terugvragen bij het Kundenzentrum. Mijn advies: Neem op de terugweg van je reis wel de tijd om langs het Kundenzentrum te gaan. Dat is makkelijker en sneller want zij geven je gelijk een bewijs mee dat je je geld terug krijgt. Boek dan wel de fietskaartjes apart van de zitplaatsen. Vind overigens de fiets meenemen van Amsterdam naar München via Berlijn niet duur, 47 euro voor 2 fietsen. Had meer verwacht.


Ik zag bij de fietskaartjes de opmerking dat die alleen geldig zijn als je ook kaartjes hebt voor de reizigers, en die hebben we dan dus. Ook al is het voor een andere route die niet meer mogelijk is…

Heel veel dank allemaal, in het bijzonder @Sander-VH .  Ik ben nu te moe om zeker te zijn dat ik het allemaal foutloos intik, maar ik ga morgenochtend mijn best doen.

Gelukkig heb ik voor de terugweg al kaartjes voor de fietsbus van Cycletours vanuit Turijn 😁. Dus even langs het Kundenzentrum zit er niet in, maar dan worstel ik me wel door die formulieren heen.


In dit menu kan je 2 personen neerzetten maar ook 2 fietsen. Dat zou er dan zo uitzien:
 

 

Je zou in dit geval wel de twee personen even weg moeten gooien, dan krijg je de fietskaartjes.

Heb je daar een screenshot van? Want als ik die fietsen toevoeg zie ik geen gekleurde fiets bij de ritten staan.

 

Hier zie je alledrie de opties die je kunt krijgen


Gelukkig zijn we niet de enigen die puzzelen met Duitse treinen:

 

 


Ik zag bij de fietskaartjes de opmerking dat die alleen geldig zijn als je ook kaartjes hebt voor de reizigers, en die hebben we dan dus. Ook al is het voor een andere route die niet meer mogelijk is…

Heel veel dank allemaal, in het bijzonder @Sander-VH .  Ik ben nu te moe om zeker te zijn dat ik het allemaal foutloos intik, maar ik ga morgenochtend mijn best doen.

Gelukkig heb ik voor de terugweg al kaartjes voor de fietsbus van Cycletours vanuit Turijn 😁. Dus even langs het Kundenzentrum zit er niet in, maar dan worstel ik me wel door die formulieren heen.

Nogmaals graag gedaan! Kijk er morgen rustig naar en ook morgen kan ik helpen waar nodig :)

 

Je kan trouwens in je 47 min overstap ook naar t Kundenzentrum in München. Die opent om 07:00 uur smorgens elke dag vd week.


P.S. ik vind persoonlijk wel dat mijn antwoord hierboven mag worden gemarkeerd als het antwoord op deze vraag🤭😉

Vind ik ook, dus bij deze. 👍 🙏


Gelukkig zijn we niet de enigen die puzzelen met Duitse treinen:

 

 

Waarom gaan ze niet gewoon met de teambus? Berlijn-Dortmund is qua afstand toch makkelijk per bus te doen?


@dorae_mon

Het is 300 km, waarschijnlijk was dit het snelste te regelen. Het bericht dat de trein niet zou rijden kwam pas toen ze al bijna bij het station waren.

Overigens gaan de clubs in de Bundesliga voor wat grotere afstanden ook altijd met het vliegtuig. Zeker van/naar plaatsen als Hamburg, Berlijn of München. 

Wat verder dit keer meespeelde was dat DB de grote sponsor van het EK was en er daarom zoveel mogelijk met de trein moest worden gereisd. Dus was er door de organisatie van het EK ook geen langeafstandsvervoer per bus geregeld. Helaas is het EK voor DB een anti-reclame geworden.

Bij het vorige WK in Duitsland waren er voor iedere ploeg via sponsoren uit de busbranche teambussen geregeld. Toen regende het echter klachten over de ellenlange busreizen, Duitsland is nu eenmaal een maatje groter dan Nederland.

De Engelse ploeg had overigens zelf al vliegtuigen geregeld los van het vervoer per trein dat de organisatie van het EK aanbood.


Wat dit keer verder meespeelde was dat DB de grote sponsor van het EK was en er daarom zoveel mogelijk met de trein moest worden gereisd.

Had DB niet beter het geld in eigen treinen kunnen steken ipv het EK. Wat was ook weer de taak van een vervoersbedrijf😉

 


 

Had DB niet beter het geld in eigen treinen kunnen steken ipv het EK. Wat was ook weer de taak van een vervoersbedrijf😉

Ja zeker, maar ik heb de indruk dat men in de DB Tower in Berlijn nog steeds niet beseft hoe ernstig de situatie bij DB is.

​​​​​​Dit was natuurlijk verzonnen door de marketing afdeling van DB, die het mooie reclame vond om hun langeafstandstreinen aan te prijzen bij een breed internationaal publiek.

De taak van DB is inderdaad om reizigers met treinen te vervoeren. Maar die treinen moet je ook vol zien te krijgen, daar dient een marketing afdeling voor.


 

Had DB niet beter het geld in eigen treinen kunnen steken ipv het EK. Wat was ook weer de taak van een vervoersbedrijf😉

Ja zeker, maar ik heb de indruk dat men in de DB Tower in Berlijn nog steeds niet beseft hoe ernstig de situatie bij DB is.

​​​​​​Dit was natuurlijk verzonnen door de marketing afdeling van DB, die het mooie reclame vond om hun langeafstandstreinen aan te prijzen bij een breed internationaal publiek.

Dat is dan goed mislukt😂


Thank you for träwelling wiss Deutsche Bahn 🫠🫠

 


En dan te bedenken dat wij dit jaar eens ruim op tijd geboekt hebben om niet in de stress te zitten vlak voor of tijdens de reis, en omdat we geen zin hebben in allerlei ingewikkelde discussies met conducteurs of servicemedewerkers 🤣🤣. Daarom heb ik via social media nog eens in mijn beste Duits (wat best goed is, maar wel een beetje roestig) nog eens gevraagd om een bevestiging van het voorstel van @Sander-VH . En je raadt het nooit: ik krijg keurig antwoord:

 

 

Nu is het omboeken van reserveringen in een DB-Reisezentrum natuurlijk geen optie als je eerst een reservering nodig hebt om naar Duitsland te komen, maar goed.

Kennelijk kun je eventueel ook van de hele reis afzien en je geld terugvragen. Maar dan ben ik ook het ticket München-Bolzano kwijt 😉.


En dan te bedenken dat wij dit jaar eens ruim op tijd geboekt hebben om niet in de stress te zitten vlak voor of tijdens de reis, en omdat we geen zin hebben in allerlei ingewikkelde discussies met conducteurs of servicemedewerkers 🤣🤣. Daarom heb ik via social media nog eens in mijn beste Duits nog eens gevraagd om een bevestiging van het voorstel van @Sander-VH . En je raadt het nooit: ik krijg keurig antwoord:

 

 

Extra bevestiging is altijd goed toch? Maak dus wel nieuwe fietsreservering door nieuw kaartje te kopen en ga in de tijd die je hebt in Berlijn (als die nog open is rond 22 uur) of in München (vanaf 07:00 uur) even naar het DB-Reisezentrum (ook wel Kundenzentrum). Komt het helemaal goed. 😊

Hoop dat dit obstakel je er niet van weerhoudt om in de toekomst met internationale trein te reizen. Mocht je nog hulp nodig hebben mag je mij altijd om hulp vragen. Ik ben wel wat actiever op X dan hier op de community. 


Thank you for träwelling wiss Deutsche Bahn 🫠🫠

 

Kijk, de reden dat ik ben gestopt met lange afstandreizen per trein in Deutschland zoals eerder al aangegeven. Je kan gewoon nergens meer op rekenen en je hele planning loopt in het honderd. Kan er een dik boek over schrijven.

Veel sterkte daar @Sander-VH met je excursie ....


Thank you for träwelling wiss Deutsche Bahn 🫠🫠

 

Kijk, de reden dat ik ben gestopt met lange afstandreizen per trein in Deutschland zoals eerder al aangegeven. Je kan gewoon nergens meer op rekenen en je hele planning loopt in het honderd. Kan er een dik boek over schrijven.

Veel sterkte daar @Sander-VH met je excursie ....

Bedankt haha. Ik moet zeggen: het alternatief dat de DB mij gaf was niet verkeerd. Echter stond ik al op Stuttgart Hbf en heb ik überhaupt geen Zugbindung omdat ik met FIP reis. (Voor de mensen wie niet weten wat dat is, reizen met korting voor treinpersoneel) Enige dat ik heb is een zitplaatsreservering en die vervalt nu voor de eerste trein. Ik heb een ICE van ruim 40 minuten eerder genomen. Aardig druk, maar de bahnbonusplaatsen kunnen niet gereserveerd worden en daar mag je ook zitten totdat iemand die plek wil hebben die ook daadwerkelijk de goud of platinum status heeft.

Het gebruik maken van de bahnbonusplaatsen mag iedere reiziger, dus ook de reiziger met een ‘normaal’ vervoerbewijs.


Reageer