Skip to main content
beantwoord

Reis naar Berlijn waar iemand niet meer mee gaat

Ik weet dat de voorwaarden niet toelaten om je ticket om te boeken of een ander te laten reizen. Dus ik vraag hier niet om geld terug of wat dan ook. Ik ben mij bewust van de voorwaarden. Wat ik mij afvraag is waarom het niet kan, los van de voorwaarden. Ik heb een reis voor twee personen geboekt maar door persoonlijke omstandigheden kan de persoon niet mee. Nu heb ik dus een lege stoel in de 1e klas.Ik zet mijn koffer er maar op denk ik. Vraag is dus, waarom kan je niet de persoon aanpassen. Waarom is die voorwaarde er.

Beste antwoord door Tamzin

joep1968 schreef:

Beste ​@Thom . Ik heb aan het begin al aangegeven dat ik de voorwaarden snap en dat mijn enige vraag was waarom die voorwaarde er is.

Die tickets waar u over beschikt zijn tickets die tegen (zeer) lage prijs worden aangeboden en daarom gelden er beperkende voorwaarden, in dit geval op tijd boeken, niet kunnen veranderen en reizen met wat minder drukke treinen. U neemt dus een zeker risico als u ze koopt.

Wie flexibiliteit wil of nodig heeft, zoals veel zakelijke reizigers, heeft geen keuze dan een ticket tegen het volle tarief te kopen en betaalt al gauw het dubbele of drievoudige van wat u hebt betaald.

Als u zou kunnen veranderen of annuleren dan koopt uiteraard niemand nog een ticket tegen de volle prijs.

Bekijk origineel

20 reacties

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4152 reacties
  • 28 februari 2025

Staan de tickets daadwerkelijk op naam? Om wat voor soort tickets gaat het? Sparpreis?

• Auteur
  • Sprinter
  • 3 reacties
  • 28 februari 2025

SUPERSPARPREIS EUROPA WIJZIGING/TERUGBETALING NIET MOGELIJK ALLEEN GELDIG OP DE VERMELDE ICE, PRIJS: EUR ***159.98 RJ(X), IC EN EC TREINEN. OVERIGE 

En er staan twee namen op de lijst. Ik heb al contact gehad met de NS:. 

Helaas is het op basis van de tariefvoorwaarden niet mogelijk het ticket te wijzigen of annuleren. Ik begrijp dat het veel geld is, maar een alternatief is helaas niet mogelijk. Kan ik je verder nog ergens mee helpen? 

Ik begrijp dus wel dat er voorwaarden zijn, maar wat heb je nu als NS aan dergelijke voorwaarden en een lege stoel. 

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4152 reacties
  • 28 februari 2025

NS heeft dat geld binnen en die stoel kan aan iemand anders verkocht worden.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30328 reacties
  • 28 februari 2025

​@joep1968 dit is niet het juiste forom/community voor een oplossing maar de tips krijg je wel.

Als je bij het boeken niet al gekozen hebt voor Supersparpreis (1e klas geeft weg) dan zal wijzigen of annuleren wel ergens mogelijk zijn, toch?

Situatie: een persoon van het gezelschap gaat wegens omstandigheden niet mee, dus geld terug voor het ticket van die persoon graag!

NS International zal daar super moeilijk over doen, DB waarschijnlijk niet.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 25197 reacties
  • 28 februari 2025

Het kan met een e-ticket niet anders dan dat die op naam is. Zonder dat zou iedereen er mee kunnen reizen. U kunt er wel honderd van afdrukken. Daarom moeten de gegevens van de e-ticket overeenkomen met het paspoort of ID. NS zal wel gek zijn dit toe te staan. Samen met het hele elftal naar Berlijn, ja gezellig en op kosten van NS. Deze voorwaarde is geen geldklopperij om meer kaartjes te kunnen verkopen. 

Het is ook nog een goedkoop actieticket, dat doorgaans nog treingebonden is ook. NS heeft er dus heel wat aan want het voorkomt misbruik en oplichting ten koste van NS. Er kan inderdaad iemand met een eigen kaartje gaan zitten, het hoeft helemaal geen lege stoel te zijn en als die is gereserveerd, vervalt die.

Mooi dat die toch nog kan zitten, de lege stoel behoort u niet als de medereiziger niet verschijnt

Leuk, nee niet leuk natuurlijk en dat vindt niemand, maar er is nu eenmaal een categorie die misbruik maakt zodra de pakkans nul is. Sneu is het natuurlijk wel. De meeste mensen zijn eerlijk, maar helaas al te veel niet en dat aantal neemt eerder toe dan af. U kunt absoluut niet iemand anders meenemen op zijn op naam gestelde kaartje als u het gekocht heeft bij NS International. Ik koop in principe mijn kaartjes bij DB en alleen bij NS als ik met honderd procent korting in Nederland kan en mag reizen. Duitsland is er wat soepeler mee, maar dat komt ook door de vele verstoringen daar, waardoor de vingers soms wat breder worden. En dat kost ze geld. De Duitse volksaard is op dit punt volstrekt anders dan de Nederlandse. De modale Duitser is eerlijk en minacht zwartrijders. Het is daar ook een vorm van diefstal volgens de wet. Na zes keer zwartrijden kan de rechter je tot een celstraf van een week veroordelen en dat gebeurt ook, al geloven veel Nederlanders.dat niet. Het is in Duitsland een misdrijf, in Nederland een overtreding, vandaar. We zien dus het effect daarvan elke dag in Nederland. Ik vind het Duitse systeem beter, ook omdat het daardoor enige ruimte biedt voor wat coulance.

• Auteur
  • Sprinter
  • 3 reacties
  • 28 februari 2025

​@Vareo Nou nee dus. Want ik kan de reis niet cancelen. Dus die stoel blijft bezet.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 25197 reacties
  • 28 februari 2025

Nee, die stoel blijft niet bezet, ook niet als u dat wilt vanwege vermeend onrecht. U heeft er geen enkel recht op en kunt dat ook niet doen gelden. Knap a-sociaal ook dat iemand anders dan mogelijk maar moet gaan staan vanwege uw op zich wel enigszins begrijpelijke frustratie.

Wat u doet is hetzelfde als iemand die op een gereserveerde plaats gaat zitten en dan met een boel heisa niet weg wil. Daar hebben we al veel te veel van.

De trein naar Berlijn is vaak stervens druk.

• Auteur
  • Sprinter
  • 3 reacties
  • 28 februari 2025

Beste ​@Thom . Ik heb aan het begin al aangegeven dat ik de voorwaarden snap en dat mijn enige vraag was waarom die voorwaarde er is. Jouw reactie vind ik nogal heftig. Ik ben helemaal niet van plan om een stoel bezet te houden. Ik heb er blijkbaar minder verstand van dan jij. Mijn redenatie was dat ik 2 stoelen heb gereserveerd en ik niet kan cancelen. Dan kan de NS dus nooit weten dat die stoel vrij is, en deze kan dus niet geboekt worden. Volgens mij niet zo'n gekke redenatie. Ik denk dat jij mijn zin “Nou nee dus. want ik kan de reis niet cancelen. Dus die stoel blijft bezet." Verkeerd geïnterpreteerd hebt. Ik wilde daarmee dus aangeven dat de stoel in het systeem bezet blijft. Niet zo zeer door mij. 

• Koploper****
  • 20384 reacties
  • Antwoord
  • 28 februari 2025
joep1968 schreef:

Beste ​@Thom . Ik heb aan het begin al aangegeven dat ik de voorwaarden snap en dat mijn enige vraag was waarom die voorwaarde er is.

Die tickets waar u over beschikt zijn tickets die tegen (zeer) lage prijs worden aangeboden en daarom gelden er beperkende voorwaarden, in dit geval op tijd boeken, niet kunnen veranderen en reizen met wat minder drukke treinen. U neemt dus een zeker risico als u ze koopt.

Wie flexibiliteit wil of nodig heeft, zoals veel zakelijke reizigers, heeft geen keuze dan een ticket tegen het volle tarief te kopen en betaalt al gauw het dubbele of drievoudige van wat u hebt betaald.

Als u zou kunnen veranderen of annuleren dan koopt uiteraard niemand nog een ticket tegen de volle prijs.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 25197 reacties
  • 1 maart 2025

Nou, dat matigt het wel weer en ik ben er blij mee dat u het zo ziet. Het werkte kennelijk anders dan u veronderstelde. Het was inderdaad met name dit wat me niet zo beviel, maar met uw opmerking is dat dan weer gladgestreken en is de kou weer uit de lucht.

Mijn redenatie was dat ik 2 stoelen heb gereserveerd en ik niet kan cancelen. Dan kan de NS dus nooit weten dat die stoel vrij is, en deze kan dus niet geboekt worden. Volgens mij niet zo'n gekke redenatie. Ik denk dat jij mijn zin “Nou nee dus. want ik kan de reis niet cancelen. Dus die stoel blijft bezet." Verkeerd geïnterpreteerd hebt. Ik wilde daarmee dus aangeven dat de stoel in het systeem bezet blijft. Niet zo zeer door mij. 

Nu heb ik dus een lege stoel in de 1e klas.Ik zet mijn koffer er maar op denk ik.

Helder nu u aangeeft het zo niet te bedoelen, het stond er natuurlijk wel. De redenering is begrijpelijk, maar als gereserveerde stoelen niet worden ingenomen dan kunnen ze worden vrijgegeven. Niet zo gek want heel veel mensen reserveren wel voor de zekerheid maar komen niet opdagen. Voor de ICE is reserveren niet verplicht, bij Eurostar altijd wel. Met de ICBerlijn hangt het ook een beetje van de tijd van het jaar af en mag je zonder reservering nog wel gebruik maken. In een volgeboekte ICE zijn meestal nog wel een paar plaatsen. die wel snel worden ingenomen.

Ik heb u hopelijk voldoende duidelijk gemaakt dat e-tickets omruilen voor een andere reiziger niet kan en ook niet moet kunnen. Dat het ingewikkeld is en soms te ingewikkeld, weten we hier maar al te goed.

Dit met name. Een gereserveerde plaats bezet houden en niet weten of willen weten waarom een e-ticket niet kan worden omgeruild terwijl het misbruik toch echt zeer bekend is bij veelal jongeren, schiet me wel eens in het verkeerde keelgat. 

Ik wens u een prettige tijd toe in Berlijn. Zelf reis ik bij voorkeur via Duisburg, dan heb je twee keer een ICE. Dat kan een enkele keer ook met de Sparpreis.

Het kan bovendien met één reservering.

Sim70
  • Reisleider*
  • 713 reacties
  • 1 maart 2025

Mogelijk heeft uw medereiziger een annuleringsverzekering. Die is voor dit soort omstandigheden en dan ben je je geld niet kwijt 

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13650 reacties
  • 1 maart 2025
Sim70 schreef:

Mogelijk heeft uw medereiziger een annuleringsverzekering. Die is voor dit soort omstandigheden en dan ben je je geld niet kwijt 

Je moet wel een goede reden hebben om geld terug te krijgen van een annuleringsverzekering.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 1644 reacties
  • 1 maart 2025

Tip voor de volgende keer, al heb je daar nu helaas niets aan: Boek voortaan bij DB, daar hoef je maar 1 naam op te geven. Als dan de andere persoon (zijnde niet de hoofdreiziger waarvan de naam is opgegeven) niet mee kan, dan kan een willekeurig iemand anders mee, omdat de naam van medereiziger(s) niet bekend is.

Bij NS moet kennelijk de naam van elke reiziger opgegeven worden, wat nu dus, ten opzichte van boeken bij DB, onnodig in het nadeel werkt.

(Overigens heb ik afgelopen dagen vele uren met DB gereisd, maar hierbij is niet gevraagd naar legitimatie bij de verschillende controles.)

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2737 reacties
  • 1 maart 2025
Raymond123 schreef:

Bij NS moet kennelijk de naam van elke reiziger opgegeven worden, wat nu dus, ten opzichte van boeken bij DB, onnodig in het nadeel werkt.

NS boekt tickets naar/via Duitsland op de achtergrond ook via het DB-systeem. Staan er dan toch 2 namen op het ticket als je via NS boekt?

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 1644 reacties
  • 1 maart 2025
rvdborgt schreef:
Raymond123 schreef:

NS boekt tickets naar/via Duitsland op de achtergrond ook via het DB-systeem. Staan er dan toch 2 namen op het ticket als je via NS boekt?

Blijkbaar staan er dan inderdaad 2 namen op het ticket. Wellicht gebruikt NS dan toch een ander ticketformat dan DB. Bij DB hoef je in ieder geval echt maar 1 naam op te geven (en alleen kortinggegevens: leeftijd, Bahncard van de medereizigers.)

In mijn optiek kan TS gewoon een andere persoon meenemen, omdat een DB conducteur in het geval van legitimatie tonen, slechts om 1 legitimaitie zal vragen omdat de DB voorwaarden niet anders kennen.

Sim70
  • Reisleider*
  • 713 reacties
  • 1 maart 2025
MoDe schreef:
Sim70 schreef:

Je moet wel een goede reden hebben om geld terug te krijgen van een annuleringsverzekering.

Dat ligt aan de verzekering en polisvoorwaarden. Maar als je af moet zeggen door iets ernstigs qua ziekte of een overlijden is dat doorgaans wel gedekt. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4213 reacties
  • 2 maart 2025
Raymond123 schreef:

In mijn optiek kan TS gewoon een andere persoon meenemen, omdat een DB conducteur in het geval van legitimatie tonen, slechts om 1 legitimaitie zal vragen omdat de DB voorwaarden niet anders kennen.

Dat klopt. Ik koop altijd bij DB, bewust nooit bij NS International. (super)Sparpreistickets heb ik weleens geboekt voor 5 personen, met mij als hoofdboeker. Wij gingen toen een week naar Noord- Duitsland, via Berlijn. Alleen mijn naam staat op het ticket, ik dien legitimatie te laten zien, de overige mensen bij mij niet. Valt er iemand uit, kan gewoon eventueel een andere persoon zijn/haar plaats innemen, maar geld terug kan niet. De 5 gereserveerde stoelen staan ook niet op naam, maar staan gewoon opgesomd op mijn ticket.

Rene74 schreef:
Raymond123 schreef:

Dat klopt. Ik koop altijd bij DB, bewust nooit bij NS International. (super)Sparpreistickets heb ik weleens geboekt voor 5 personen, met mij als hoofdboeker. Wij gingen toen een week naar Noord- Duitsland, via Berlijn. Alleen mijn naam staat op het ticket, ik dien legitimatie te laten zien, de overige mensen bij mij niet. Valt er iemand uit, kan gewoon eventueel een andere persoon zijn/haar plaats innemen, maar geld terug kan niet. De 5 gereserveerde stoelen staan ook niet op naam, maar staan gewoon opgesomd op mijn ticket.

Wat gebeurt er met het ticket voor vijf personen als de boeker (waarvan de naam op het ticket staat) zelf niet kan reizen, maar de andere vier personen wel?

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2737 reacties
  • 2 maart 2025
Pieter van Ieperen schreef:

Wat gebeurt er met het ticket voor vijf personen als de boeker (waarvan de naam op het ticket staat) zelf niet kan reizen, maar de andere vier personen wel?

Als je het ticket dan niet kunt annuleren, dan heb je pech.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 25197 reacties
  • 2 maart 2025

Dat is de houder, dan wel boeker van het ticket en als die er niet is, hebben de andere vier uiteraard geen recht om te reizen. Zo werkt het in Nederland ook met het groepsticket. Het feit dat er geld voor betaald is, maakt niet uit, want een kaartje is geldig op basis van voorwaarden. Zonder de boeker voldoe je niet aan de voorwaarden voor een geldig ticket. De vier overigen mogen dus niet met dit ticket gaan reizen. Daar is niets onrechtvaardigs aan.

Reageer