beantwoord

Reiservaring Duitsland, compensatie vragen bij DB?

Reputatie 6
Kan een reis van Hengelo naar Hannover bijna 8 uur duren i.p.v de normale 2.20 uur? Ja, dat blijkt te kunnen. Gisteravond om 18.58 vanuit Hengelo de intercity naar Hannover willen nemen, bepakt met grote koffer en een rugzak. Ik had een al 4 maanden tevoren geboekt ticket hiervoor (20 euro). Morgenochtend dan na een hotelovernachting per trein van Hannover naar Wenen. Toen ik instapte werd in de trein omgeroepen dat de trein maar tot Bad Bentheim zou gaan. Reden: wegens problemen in buitenland van onbekende duur. Ook de Eurobahn zou niet rijden. Het was ook tevens de laatste intercityverbinding naar Duitsland, dus wat nu. Snel naar buiten, conductrice bevraagd, die adviseert me via Enschede - Münster te reizen. Want: Met overstap aldaar komt u vanavond nog in Hannover! Aldus gedaan. Ik kon niet verder vragen, want ze floot gelijk en de trein reed weg. Ik kom na ruim anderhalf uur in Münster aan, heeft daar de trein naar Osnabrück eerst geen, dan 5, dan 10, dan 15 minuten vertraging. Uiteindelijk dan aangekomen in Osnabrück, waar van de overstap van 10 minuten niets meer overbleef: de trein van 21.47 richting Bielefeld zie ik net vertrekken. Deze rijdt maar 1x per uur (Eurobahn), dus dat werd 59 minuten wachten. Die van 22.47 komt 5 minuten te laat en uiteindelijk kom ik om 23.50 in Bielefeld aan, alwaar ik tot 01.21 zal moeten wachten op de ICE naar Hannover/ Berlijn. Geen regionale trein naar Hannover meer! In de ICE is mijn goedkope Sparpreis niet geldig, maar mooi dat ik wel instap! Nu ik dit schrijf, na middernacht wachtend op Bielefeld Hbf, zie ik op het scherm een verontrustend maar inmiddels bekend bericht: IC Berlin 1.21. + 30 min. Verspätung. Ik begrijp de mensen wel die er wat huiverig voor zijn per trein op vakantie te gaan. Het kan lang wachten betekenen en frustraties over 1x per uur rijdende treinen die net wegrijden als je vertraagde trein op het tegenoverliggende perron stopt. Heeft het zin compensatie te vragen bij DB, waar ik het ticket heb gekocht?
icon

Beste antwoord door MoDe 1 juni 2019, 16:09

De reis zoals je gemaakt hebt, kun je niet claimen. Je had voor een deel van de reis (ice) geen geldig vervoersbewijs.
Bekijk origineel

12 reacties

Je hebt zeker recht op compensatie van DB, maar of het de moeite waard is, dat zal je zelf moeten bekijken:

Reisende mit einer durchgehenden internationalen Fahrkarte erhalten ab einer Verspätung von 120 Minuten am Zielbahnhofeine Entschädigung in Höhe von 50 Prozent des Fahrkartenpreises für die einfache Fahrt.

Je kan hier het formulier downloaden waarmee je de aanvraag in kan dienen: https://www.bahn.de/p/view/service/auskunft/fahrgastrechte/entschaedigung.shtml
Badge +3
Ik begrijp de mensen wel die er wat huiverig voor zijn per trein op vakantie te gaan. Het kan lang wachten betekenen en frustraties over 1x per uur rijdende treinen die net wegrijden als je vertraagde trein op het tegenoverliggende perron stopt.
Een treinreis kan inderdaad misgaan op het moment dat er verstoringen in de treindienst zijn. Maar met andere verkeersmiddelen kunnen problemen ontstaan. We hebben wel eens een dag vertraging opgelopen door problemen op een buitenlandse luchthaven waardoor het vliegtuig niet op Schiphol was om de vlucht te verzorgen. We hebben ook wel eens uren vastgestaan in de file voor de Gotthardtunnel.

Op reis gaan brengt een zeker risico met zich mee. Maar de meeste ongevallen gebeuren nog steeds in en om het huis.

Wanneer je extra kosten gemaakt hebt die niet worden vergoed door DB dan kan het zin hebben om te claimen op de reisverzekering. Wel bonnen en andere bewijsstukken bewaren.
Badge +3
Mooi relaas, maarre..

In de ICE is mijn goedkope Sparpreis niet geldig, maar mooi dat ik wel instap!
Daar gaat je recht op compensatie/restitutie dus al!

Dan maar liever van A naar B met die vermaledijde ov-chipkaart (soms via C en D)... en de GTbV regeling binnen NL. @ovshitkaart

Toezeggigngen door personeel graag schriftelijk. Over "neem maar een taxi" zijn al genoeg topics (met wisselende uitkomst).
Reputatie 7
Badge +2
Reden: wegens problemen in buitenland van onbekende duur.
De problemen betroffen een aanrijding met reinigingsvoertuig.

Der Fahrer des Reinigungsfahrzeuges war mit der Reinigung einer Ölspur auf der Straße beschäftigt, als der Regionalzug der Eurobahn auf dem Weg von Bielefeld ins niederländische Hengelo auf dem halbseitig beschrankten Bahnübergang in den Lastwagen fuhr.

https://www.nw.de/lokal/bielefeld/mitte/22470425_Zugunfall-Eurobahn-kollidiert-zwischen-Bielefeld-und-Osnabrueck-mit-Lkw.html
https://www.mt.de/lokales/regionales/22470374_Mehrere-Verletzte-bei-Zusammenstoss-von-Zug-und-Lastwagen.html

Badge +3
Hoorde het en nu de beelden erbij. Heftig dus!

Dat men dan zegt "wegens problemen in het buitenland" vind ik wel erg simpel...

Maar goed, bij een gesloten AHOB doen ook veel mensen hun kunstje. Ik zie het wekelijks wel een paar keer gebeuren... Duurt te lang of zo!

https://www.youtube.com/watch?v=n_j1clPqEvg
Reputatie 3
Je moet atlijd de vergoeding claimen bij de instantie/bedrijf dat je ticket heeft uitgegeven. Dat hoeft in dit geval niet noodzakelijkerwijs de DB te zijn. DB vergoedt volgens de EU-regels, die beduidend minder uitkeren als NS-in dit geval bij meer als 2 uur vertr. 50%. En-het blijft burokratisch DE, ingewikkelde formulieren die je moet opsturen naar het zgn''Büro Fahrgastrechte''-een onafhankelijk buro dat dus bekijkt of je recht hebt, het maakt niet uit (dat is weer wel veel gunstiger als in NL) of je op een andere vervoerder bent overgestapt, en die trouwens ook buiten jou om het verantwoordelijk bedrijf ervoor aanslaat. Je kan dat formulier ook afgeven bij elke bemensd DB-kantoor. Voorts worden in DE heel vaak hotelkosten vergoed als de reis niet meer die dag kan worden voltooid.
Reputatie 6
Badge +1
De reis zoals je gemaakt hebt, kun je niet claimen. Je had voor een deel van de reis (ice) geen geldig vervoersbewijs.
Reputatie 2
Misschien wat off-topic, maar waarom per trein helemaal naar Wenen, met zelfs een geplande overnachting, terwijl je voor rond de E 40,00 binnen 2 uurtjes relaxt kunt vliegen. Natuurlijk komt er nog wat tijd bij op de luchthaven (1,5 uur) maar dat is per lijnvlucht toch ruim comfortabeler dan 11 uren of meer treinen.
Reputatie 6
Als je dan niet meer van Bielefeld in Hannover kunt komen na middernacht- behalve als enige optie nog per ICE- wat moet je dan? Wachten tot in de ochtend tot alles weer rijdt kan ook niet want dat is dan weer reizen op een ongeldige datum en reis je met een ticket van gisteren. Bij controle was er waarschijnlijk toch niet moeilijk over gedaan, in alle andere treinen deed men ook niet moeilijk ondanks de Zugbindung op het ticket. Wel apart trouwens die nachtelijke ICE - hij was zeker voor driekwart bezet in de 2e klas maar heel stil, bijna iedereen zat of lag te dutten. Geen conducteur gezien...
Reputatie 6
Misschien wat off-topic, maar waarom per trein helemaal naar Wenen, met zelfs een geplande overnachting, terwijl je voor rond de E 40,00 binnen 2 uurtjes relaxt kunt vliegen.

Omdat ik graag per trein reis (gisteravond echter even niet) en ik dat al een deel van de ervaring/belevenis vind 😁. Ik kom allerlei mensen tegen, proef sfeer en geniet van het landschap. Zo ben ik bijv. ook al eens (met twee overnachtingen in Kopenhagen zodat ik ook een dag voor die stad had) per trein naar Stockholm geweest en ook naar Oslo. Ik heb geen haast en geniet van het reizen op zich.
Reputatie 6

Ik begrijp de mensen wel die er wat huiverig voor zijn per trein op vakantie te gaan. Het kan lang wachten betekenen en frustraties over 1x per uur rijdende treinen die net wegrijden als je vertraagde trein op het tegenoverliggende perron stopt.Een treinreis kan inderdaad misgaan op het moment dat er verstoringen in de treindienst zijn. Maar ook met andere verkeersmiddelen kunnen problemen ontstaan.

Dat is zeker waar, maar met een auto heb je maar te maken met 1 auto. Met het vliegtuig (meestal) ook maar met 1. Recht van A naar B. Als je treinreis rechtstreeks is, of misschien met 1 overstap is het te overzien en is enige vertraging niet zo erg. Echter, hoe meer overstappen, heen en weer van perron naar perron, trap op trap af etc, hoe groter dan de kans op (oplopende) vertraging door gemiste aansluitingen, defecte treinen enz. En daarom is dit wel risicovoller denk ik en zijn veel mensen daar niet happig op. Veel te stressvol en teveel gesjouw als je koffers hebt.
Reputatie 6
Badge +1

De reis zoals je gemaakt hebt, kun je niet claimen. Je had voor een deel van de reis (ice) geen geldig vervoersbewijs.Als je dan niet meer van Bielefeld in Hannover kunt komen na middernacht- behalve als enige optie nog per ICE- wat moet je dan? Wachten tot in de ochtend tot alles weer rijdt kan ook niet want dat is dan weer reizen op een ongeldige datum en reis je met een ticket van gisteren. Bij controle was er waarschijnlijk toch niet moeilijk over gedaan, in alle andere treinen deed men ook niet moeilijk ondanks de Zugbindung op het ticket. Wel apart trouwens die nachtelijke ICE - hij was zeker voor driekwart bezet in de 2e klas maar heel stil, bijna iedereen zat of lag te dutten. Geen conducteur gezien...

wat je het beste kunt doen wanneer je in Duitsland de (aansluitende) trein waarvoor je een kaartje hebt door vertraging niet kunt nemen?
  1. naar de conducteur gaan van de trein waarmee je vertraging hebt gekregen en vragen hoe verder te reizen
  2. naar het loket van het station waar je gestrand bent met de vraag hoe verder
  3. conducteur van ICE vragen of je met jouw vervoersbewijs mee mag
Nu zal de conducteur van de ICE niet moeilijk gedaan hebben, maar je kunt nu geen vergoeding voor vertraging claimen voor de hele reis.

Paar jaar geleden zag ik in Duitsland de ICE naar Berlijn waar ik op zou overstappen langs mijn vertraagde trein rijden. Die overstap zou ik nooit meer kunnen halen. Mijn kaartje was aan tijd gebonden, dus wachten op de volgende kon niet. De trein waar ik inzat ging ook naar Berlijn maar zou veel later aankomen. Naar de conducteur gegaan, die erkende dat ik die overstap niet meer zou halen en gaf toestemming om.te blijven zitten.

Reageer