beantwoord

Reizen Als Minderjarige

  • 11 November 2020
  • 3 reacties
  • 686 Bekeken

Beste iedereen,

Ik ben 15 jaar oud en wil graag met de trein naar Zwitserland reizen zonder een persoon boven de 18, ouder of voogd. Ik vroeg me af of in hoeverre dit mogelijk is. Zwitserland zit immers niet in de EU dus er gelden wellicht andere regels… 

Ik weet wel dat je met de trein naar Duitsland kan reizen als je de papieren hebt waarin staat dat je ouders toestemming geven voor je reis. Maar geldt deze regel ook voor Zwitserland?

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Vareo 12 November 2020, 09:45

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge

Je hebt inderdaad toestemming van je ouders nodig. En die moet je ook desgewenst kunnen tonen. Op de website van de rijksoverheid kan je een toestemmings-brief downloaden en vervolgens door je ouders laten ondertekenen. 

Reputatie 7
Badge +3

Meer informatie is te vinden op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reizen-met-kinderen/vraag-en-antwoord/moet-ik-een-toestemmingsformulier-invullen-als-mijn-kind-alleen-naar-het-buitenland-reist

Reputatie 7
Badge +1

Heeft niks met de EU te maken.

In principe heb je zelfs geen echte controle, de hele route zit in de Schengenzone. Wel gelden momenteel uiteraard de in elk land andere corona-regels.

In de praktijk is vliegen veelal goedkoper, althans in normale tijden en langer vooraf geboekt. De luchtvaart is zeer bekend met ´unaccompanied minors´. Nog goedkoper zal de FLIXbus zijn, ook weer yitgaand van normale tijden. Met ook veel meer kans op minder overstappen.

 

Reageer