beantwoord

Reizen met een zomertour kaart

• 6 augustus 2019
  • 12 reacties
  • 366 Bekeken

kan je met die bon ook met de trein van Heerlen naar Aachen? Of moet je dan betalen?
icon

Beste antwoord door Denice NS 6 augustus 2019, 14:33

Welkom bij de Community, Denisezwan.

Met de Zomertoer kan je helaas niet naar Aachen. Het is namelijk niet mogelijk om een buitenlandse eindbestemming in te vullen op het ticket. Met de Zomertoer kan je reizen tot Eygelshoven Markt. Op het station kan je in de automaat een aanvullend ticket Eygelshoven Markt - Aachen bijkopen of, zoals tridek_ok hieronder aangeeft, via de website van Arriva (thanks voor de tip tridek_ok!).

Reactie aangepast 15.00u n.a.v. tip van tridek_ok
Bekijk origineel

12 reacties

Welkom bij de Community, Denisezwan.

Met de Zomertoer kan je helaas niet naar Aachen. Het is namelijk niet mogelijk om een buitenlandse eindbestemming in te vullen op het ticket. Met de Zomertoer kan je reizen tot Eygelshoven Markt. Op het station kan je in de automaat een aanvullend ticket Eygelshoven Markt - Aachen bijkopen of, zoals tridek_ok hieronder aangeeft, via de website van Arriva (thanks voor de tip tridek_ok!).

Reactie aangepast 15.00u n.a.v. tip van tridek_ok
Badge +3
Volgens mij is dat niet volledig correct. De Zomertoer is een retour en is geldig tot het laatste station voor de grens en niet tot het grenspunt. Richting Aachen is dat inderdaad station Eygelshoven Markt. Je moet in de automaat een internationaal kaartje bijkopen van Eygelshoven Markt naar Aachen Hbf. Het lastige is dat dit ticket niet te koop is op de website van NS International.

Edit: jammer dat in de edit van @Denice NS niet vermeld staat dat de informatie van de kant van NS in eerste instantie onjuist was. Reizigers hadden zonder de correctie een gedeelte van de reis zonder geldig vervoerbewijs in de trein gezeten.
Een kaartje Eygelshoven Markt - Aachen is online wel aan te schaffen op de site van Arriva, dat hoeft dus niet ter plaatse
Badge +3
Weer wat geleerd. Een retour kost €9,44.
https://www.arriva.nl/eticket/

Dat is maar 24 cent duurder dan een ticket vanaf de grens bij NS.
Reputatie 4
Je zou eventueel nog met bus 350 vanaf Maastricht naar Aken kunnen gaan. Dit is met 7,10 euro voor een retour (na 9.00 uur) iets goedkoper en dan stop je in Aken midden in het centrum.

Moet je wel tijd voor hebben/zin in hebben, want je bent iets langer onderweg. De bus gaat trouwens wel veel vaker dan de trein, tot vier keer per uur.
Badge +3
Maak van "iets langer onderweg" maar zo'n 30 tot 40 minuten langer onderweg. De aansluiting is met 2 minuten overstaptijd wel aan de krappe kant in Heerlen.
Reputatie 4
Oké. Misschien wel iets meer dan iets. :)

De trein doet er een half uur over vanaf Heerlen en de bus een uur vanaf Maastricht. Dan hangt het nog een beetje af van waar in Aken je wilt zijn. Als je gaat om te winkelen of de Dom te bezoeken scheelt het daar ook nog zo'n tien minuten, omdat je bus je naar Elisenbrunnen brengt.

Ik ga zelf trouwens liever met de trein, vooral in de spits. Door de drukte in het centrum van Aken wordt het busverkeer dan een beetje onregelmatig. Trein heeft meestal ook veel meer plek dan de bus. Nadeel vind ik ook de vrij krappe overstaptijd. Het lukt meestal wel, maar als je de trein mist dan kun je een uur wachten en echt goede opties vanaf Heerlen zijn er ook niet.

Maar goed. Misschien wil TS wel gewoon alleen in Nederland heen en weer nu.
Nou het Nederlands tariefsysteem is gewoon geldig tot Aken. Dus een zomertoer hoort ook geldig te zijn tot Aken (en ook Weener en Leer). Wel uitsluitend geldig in de Nederlandse trein die rijdt van Maastricht naar Aken. In Aken kan men ook gewoon een treinkaartje kopen naar alle stations in Nederland in de Arriva automaat. en gewoon in en uitchecken met een ov-chipkaart. Alleen het station is niet in te vullen. Dit vind ik een systeem fout. En ik hoop dat dit spoedig kan worden aangepast. Het gaat immers maar om een toevoeging van 3 stations. Aken, Weener en Leer. Ik zou gewoon Eygleshoven markt invullen en door rijden naar Aken.
Badge +3
Alleen het station is niet in te vullen. Dit vind ik een systeem fout. En ik hoop dat dit spoedig kan worden aangepast. Het gaat immers maar om een toevoeging van 3 stations. Aken, Weener en Leer. Ik zou gewoon Eygleshoven markt invullen en door rijden naar Aken.
Tja, daar is al een ander topic over.

Met die dagretours van willekeurig station in NL naar willekeurige bestemming zou je Eygelshoven door kunnen krassen en Aachen in kunnen vullen dus... Arriva vindt het allemaal prima (bevestigden ze via Twitter!)

Maar da's niet echt een oplossing dus... Zie https://community.ns.nl/overige-producten-6/naar-aken-met-dagkaart-55688#post395250 (vanaf het moment dat het interessant wordt) 😅
Reputatie 7
Badge +2
Nou het Nederlands tariefsysteem is gewoon geldig tot Aken. Dus een zomertoer hoort ook geldig te zijn tot Aken (en ook Weener en Leer). Wel uitsluitend geldig in de Nederlandse trein die rijdt van Maastricht naar Aken. In Aken kan men ook gewoon een treinkaartje kopen naar alle stations in Nederland in de Arriva automaat. en gewoon in en uitchecken met een ov-chipkaart. Alleen het station is niet in te vullen. Dit vind ik een systeem fout. En ik hoop dat dit spoedig kan worden aangepast. Het gaat immers maar om een toevoeging van 3 stations. Aken, Weener en Leer. Ik zou gewoon Eygleshoven markt invullen en door rijden naar Aken.
Het station Aken/Aachen is niet in te vullen op NS enkel of retour e-tickets komt ook omdat deze alleen geldig zijn naar een Nederlands station. Dit staat bij in ieder geval bij de voorwaarden van Spoordeelwinkel retours en andere retour actiekaarten.
Badge +3
Terwijl het wel geldig is als NL station, met ALLE (dag)kaartjes en ov-chipkaart?

Het staat er wel als beperkende voorwaarde bij die actiekaartjes (Nederland).

Maar wat als zelfs Arriva gewoon keihard zegt "Wij vinden het helemaal prima, moeten de NS zelf maar oplossen in hun ticket-systeem!" 🤔

Met elk vervoerbewijs (vrije bestemming) waar je binnen NL ergens heen mag, mag je ook mee naar Aachen. Klaar!
Reputatie 7
Badge +2

Met elk vervoerbewijs (vrije bestemming) waar je binnen NL ergens heen mag, mag je ook mee naar Aachen. Klaar!

Dat was niet het antwoord wat ik via twitter en Spoordeelwinkel kreeg. Spoordeelwinkelretour was alleen geldig naar een Nederlands station.

Reageer