beantwoord

reizen naar Aken

• 15 september 2019
  • 13 reacties
  • 440 Bekeken

Ik heb begrepen dat je naar Aken gewoon met de OV-chipkaart kunt reizen en dat je in Aken bij een NS-paal kunt uitchecken. Klopt dit? En zo ja, gaat dit ook goed als je bij je vertrekstation in Nederland een keuzedag op je kaart hebt geladen?
icon

Beste antwoord door Thom 15 september 2019, 22:09

Ja, dat met de chipkaart klopt en het gaat ook goed met de Keuzedag. U reist gratis naar Aken toe en terug. In Heerlen checkt u op het perron uit bij NS en in voor de trein naar Aken. Het is een paaltje van Arriva en u reist met Eurobahn. De treinen staan elk aan een kant van het perron. Het station van Heerlen is nu een beetje een rommeltje.

De chippaal in Aken bevindt zich vlak voor de grote hal in de gang waar u uitkomt, bij het Reisezentrum.

Voor de meelezers: iedereen met een vrij-abonnement mag ook gratis naar Aken en Leer reizen, al liggen beide plaatsen in Duitsland.
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ja, dat met de chipkaart klopt en het gaat ook goed met de Keuzedag. U reist gratis naar Aken toe en terug. In Heerlen checkt u op het perron uit bij NS en in voor de trein naar Aken. Het is een paaltje van Arriva en u reist met Eurobahn. De treinen staan elk aan een kant van het perron. Het station van Heerlen is nu een beetje een rommeltje.

De chippaal in Aken bevindt zich vlak voor de grote hal in de gang waar u uitkomt, bij het Reisezentrum.

Voor de meelezers: iedereen met een vrij-abonnement mag ook gratis naar Aken en Leer reizen, al liggen beide plaatsen in Duitsland.
Reputatie 6
Badge +2
Met een keuzedag kun je inderdaad gewoon naar Aken reizen.

en dat je in Aken bij een NS-paal kunt uitchecken.
Het is trouwens een paal van Arriva. Ook niet vergeten om bij het overstappen in bijvoorbeeld Heerlen uit te checken bij NS en in te checken bij Arriva.
Dank voor de info, Thom. Dat scheelt weer zoeken in Aken.

Ik reis niet op dezelfde dag terug, dus voor de terugreis heb ik geen keuzedag. Die zou ik eventueel in Heerlen nog op mijn kaart kunnen zetten, want ik neem niet aan dat er in Aken ook een NS-automaat is.
Reputatie 7
Badge +4
Ik durf niet te zeggen of er een Arriva-automaat in Aken is. Ik heb het niet gezien. Als dat zo is, kunt u uw NS keuzedag daar opnemen. Mogelijk weten ze in het Reisezentrum meer. in Heerlen kan het zeker wel, mogelijk zit u aan een kaartje van Aken naar, in de praktijk, Heerlen vast.
Reputatie 6
Badge +2
Er is in Aken wel een automaat van Arriva waar keuzedagen op te halen zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Prachtig Masd. Weet jij waar die staat?
Reputatie 6
Badge
In de hal op hbf staat de automaat. In het reisezentrum staat ook een gele ov chipzuil. De arrival automaat staat ook in aachen west, op het perron.
Reputatie 6
Badge +2
Prachtig Masd. Weet jij waar die staat?

Ja, hij staat meteen vooraan als je het station inloopt door de hoofdingang. Dus (dwars) voor de automaten van DB die het dichtst bij de ingang staan. Als je het station uitloopt zit hij wat verstopt achter diezelfde DB-automaten.
Reputatie 7
Badge +4
Dank! En dan te bedenken dat ik vaak in West uitstap. 😉 Erg eigenlijk.
Reputatie 7
Badge +4
Dank voor de info, Thom. Dat scheelt weer zoeken in Aken.

Ik reis niet op dezelfde dag terug, dus voor de terugreis heb ik geen keuzedag. Die zou ik eventueel in Heerlen nog op mijn kaart kunnen zetten, want ik neem niet aan dat er in Aken ook een NS-automaat is.

Het hoeft niet, want het kan in Aken op de terugweg. Als u naar Heerlen reist met de keuzedag, lukt het er op zetten van een tweede op dezelfde dag ook niet. Het hoeft niet, maar het kan ook niet.
Reputatie 4
Het is een paaltje van Arriva en u reist met Eurobahn.

Nee, je reist gewoon met Arriva. Eurobahn gaat bij Venlo en Oldenzaal de grens over.
Reputatie 4
Het station van Heerlen is nu een beetje een rommeltje.

Het station van Heerlen is thans helemaal geen rommeltje meer. Het nieuwe station is twee weken geleden geopend en bevindt zich in het bezienswaardige Maankwartier.

Wel de feiten juist weergeven heer Thom !
Reputatie 7
Badge +4
Die laatste ontwikkelingen waren me niet bekend, maar het geeft me een beter gevoel dan wat ik kortgeleden nog aantrof. Ik zal het Maankwartier mogelijk bekijken. Heerlen kan wel een opknapbeurt gebruiken. Mooi dat het verbeterd is. Gezien mijn beroepsmatige achtergrond kijk ik veel naar het verleden, als u begrijpt wat ik bedoel. ;-)

Met uw welnemen,

Th. B. Bommel.

Reageer