beantwoord

Reizen naar buitenland met korting in NL

• 30 maart 2018
  • 7 reacties
  • 205 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Ik wil dit weekend met de trein naar Brussel (en terug) en heb via nsinternational.nl een ticket gekocht op basis van 100% korting in NL. Ik heb een business card en kan dus in principe gratis reizen in NL. Probleem is alleen dat ik niet kan uitchecken in Brussel. Ik wil daarom ook liever niet inchecken bij mijn vertrekstation - althans; niet met mijn business card. Vraag is nu: is het toegestaan om met een internationaal ticket (100% korting in NL) in combinatie met een niet ingecheckte business card door Nederland te reizen? Of word ik dan bekeurd?
icon

Beste antwoord door Thom 30 maart 2018, 14:06

Als u een e-ticket heeft, hoeft u niet uit te checken in Brussel. Het kan ook helemaal niet. Sterker nog: U moet ook niet inchecken, maar het poortje openen met de vierkante code. Inchecken heeft met betalen te maken en uw kaartje is al betaald.

Wat wel moet is in de trein uw bewijs van korting van 100 procent meenemen, naast uw ID. In uw geval is uw BC het bewijs van korting.
Terug werkt het hetzelfde. U kunt in mijn geliefde Beneluxtrein gewoon instappen in Brussel, want uw e-ticket is een geldig kaartje. In Nederland neemt u terug een poortje met 'Scan Ticket'. Dat is bij het inchecken in ieder geval het meest rechtse brede poortje, en bij het uitchecken uiteraard het meest linkse.

In de Beneluxtrein wordt er streng naar gekeken of alles klopt. De conducteur zat er naast, tenzij uw kaart als bewijs niet geldig was op dat moment. Doorgaans zijn ze donders goed op de hoogte.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Als u een e-ticket heeft, hoeft u niet uit te checken in Brussel. Het kan ook helemaal niet. Sterker nog: U moet ook niet inchecken, maar het poortje openen met de vierkante code. Inchecken heeft met betalen te maken en uw kaartje is al betaald.

Wat wel moet is in de trein uw bewijs van korting van 100 procent meenemen, naast uw ID. In uw geval is uw BC het bewijs van korting.
Terug werkt het hetzelfde. U kunt in mijn geliefde Beneluxtrein gewoon instappen in Brussel, want uw e-ticket is een geldig kaartje. In Nederland neemt u terug een poortje met 'Scan Ticket'. Dat is bij het inchecken in ieder geval het meest rechtse brede poortje, en bij het uitchecken uiteraard het meest linkse.

In de Beneluxtrein wordt er streng naar gekeken of alles klopt. De conducteur zat er naast, tenzij uw kaart als bewijs niet geldig was op dat moment. Doorgaans zijn ze donders goed op de hoogte.
Thom, hartelijk bedankt voor je reactie.

Ik weet dat het niet mogelijk is om uit te checken in Brussel. Wat ik me afvroeg, is of een niet ingecheckte Business Card afdoende bewijs is voor gratis reizen in NL.

Ik vraag dit omdat ik dit traject eerder heb afgelegd met een kortingsconstructie. Toen vertelde een conducteur mij dat, als ik op mijn internationaal ticket aangeef gratis te reizen in NL, ik dat ook moest kunnen bewijzen met een ingecheckt kaartje, en dat ik dan maar in Roosendaal snel heen en weer moest rennen om uit te checken. Je begrijpt natuurlijk dat ik daar geen zin in heb, en ik hoop dat dit beleid inmiddels is aangepast. Vandaar mijn vraag...
Reputatie 7
Badge +4
Het systeem werkt weer prachtig. Type ik een lang en verhelderend verhaal in en het is alweer foetsie.

Wat de conducteur zegt is alleen waar als uw BC voor delen dan de dag niet geldig is, zoals een Dalvrijkaart voor de ochtend. Er is een simpele en legale truc, die een paar euro kost.
Mijn BC is de gehele dag geldig.

Wat de conducteur zei leek me sowieso onzinnig. Als je uitcheckt in Roosendaal reis je immers 'zwart' tussen Roosendaal en de grens (NL-BE).
Reputatie 7
Badge +4
Nee, want dan geldt je BC nog als bewijs voor korting van het traject tot de grens. Voor het als bewijs dienen, is inchecken of ingecheckt zijn niet nodig en zelfs ongewenst. 😉 De conducteur zit er gewoon naast in dit geval.
Reputatie 7
Badge
Het systeem werkt weer prachtig. Type ik een lang en verhelderend verhaal in en het is alweer foetsie.
Hey. Dat heb ik de laatste dagen ook al paar keer gehad. Ik dacht dat het door het spam filter van Erryt kwam.
Reputatie 7
Badge +4
Nou, ik ben meer van het exacte denken dan van het magische. 😉 In boze geesten geloof ik niet. Wat een flutbedrijf, met een aantoonbaar dedain naar de gebruikers, dat NS helaas heeft ingehuurd. Kennelijk wordt alles in rekening gebracht.

Reageer