beantwoord

Reizen naar Luxemburg

• 9 september 2020
  • 21 reacties
  • 581 Bekeken

Reputatie 5

Ik had een vraag over tarieven naar Luxemburg. Heb je als je bij ns international een kaartje koopt naar Luxemburg stad gewoon een kaartje dat heel de dag geldig is of moet je een tijd kiezen?

icon

Beste antwoord door Robert B 9 september 2020, 21:37

Voor NL en BE is er bij mijn weten geen treinbinding en in Luxemburg is het ov gratis… 

Bij het bestellen krijg je meestal wel een tijd(vak) maar je mag elke trein nemen.

Bekijk origineel

21 reacties

Badge +3

Voor NL en BE is er bij mijn weten geen treinbinding en in Luxemburg is het ov gratis… 

Bij het bestellen krijg je meestal wel een tijd(vak) maar je mag elke trein nemen.

Reputatie 7
Badge +4

U hoeft geen tijd te kiezen, dat is alleen voor Thalys in dit geval. De overige treinen hebben geen treinbinding en u mag elke trein nemen. Robert was even sneller. 

Reputatie 5

Wauw gratis OV. Je koopt dan een kaart tot de grens of zo?

Badge +3

Wauw gratis OV. Je koopt dan een kaart tot de grens of zo?

Hoe dat werkt bij NS International weet ik niet, maar je zou het zelf kunnen checken a.d.h.v. de prijs van een kaartje tot dichterbij de grens of verderop in Luxemburg.

Reputatie 7
Badge +4

Een kaart tot de grens is niet meer te koop. Ik meende dat in Arlon het ticket voor Luxemburg ook te krijgen is. De trein staat daar 6 minuten stil. Binnen Luxemburg is het openbaar vervoer vrij. Tot Arlon kunt u van de goedkope Belgische tickets gebruik maken.

Maar u moet er een mondkapje dragen. Luxemburg heeft code geel en besmettingsvriendelijk gedrag wordt er niet op prijs gesteld.

Reputatie 7
Badge +1

In Luxemburg is reizen in de 1e klas in de trein niet gratis en dient er een toeslag gekocht te worden (€3 voor 2 uur of €6 voor de hele dag).

Gratis OV in Luxemburg geldt tot aan de grens. Voor grensoverschrijdende busritten is er een RegioZone 1 of 2 ticket nodig.

Tickets Aarlon - Elk treinstation in Luxemburg zijn ook online te koop via de website van SNCB International. De website van CFL gebruikt hetzelfde boekkingssysteem als SNCB International. Verkoop via NS International is ook mogelijk, maar is dan wel €0,10 duurder. 

Reputatie 5

Een kaart tot de grens is niet meer te koop. Ik meende dat in Arlon het ticket voor Luxemburg ook te krijgen is. De trein staat daar 6 minuten stil. Binnen Luxemburg is het openbaar vervoer vrij. Tot Arlon kunt u van de goedkope Belgische tickets gebruik maken.

Maar u moet er een mondkapje dragen. Luxemburg heeft code geel en besmettingsvriendelijk gedrag wordt er niet op prijs gesteld.

Ja in het OV maar toch niet overal zo als in Belgie?

Reputatie 7
Badge +4

België kent verschillende gebieden.  Luxemburg, ik heb over het land en niet over de Belgische provincie, heeft code geel en het is op het Internet te vinden wat de bepalingen zijn waar u zich aan moet houden. Dit kan snel veranderen, het zijn dagkoersen. 

Reputatie 7
Badge +1

De regels voor het dragen van mondkapjes in Luxemburg hebben veel overeenkomsten met de regels die door de nationale overheid zijn opgesteld in België. De exacte regels zijn te vinden op de website van de Luxemburgse overheid. 

Ook in België geldt geen algehele mondkapjesplicht, maar enkel op bepaalde drukke plekken zoals winkelcentra, evenementen, bioscopen, de horeca, in het OV etc. (de volledige lijst is op de website van de Belgische overheid te vinden). Gemeentes mogen extra maatregelen nemen en mondkapjes verplichten op plekken aanvullend op de lijst die op de website staat. Eigenlijk net zoals in Amsterdam en Rotterdam ook gebeurt was.

Badge +3

In Luxemburg mag een sjaal of bandana… 

It is compulsory to cover your nose and mouth with a mask, scarf or bandana on public transport and for activities that are open to the public (shops, counters, recycling centres, fairs and exhibitions, markets).

Wearing a mask is also compulsory for gatherings of more than 20 people during which the distance of two meters cannot be respected.

Let op met kids, in LU is het vanaf 6 jaar, NL vanaf 13 en BE weet ik ff niet meer… 

Reputatie 7
Badge +1

In België geldt de mondkapjesplicht vanaf 12 jaar.

Het gebruik van een sjaal of bandana is in België ook toegestaan, hoewel dat wel afgeraden wordt. 

Reputatie 5

Ja oke duidelijk. Mijn vraag is beantwoord.

Reputatie 7
Badge +4

Luxemburg is geloof ik even geen land voor Melvinhage.:innocent:

Reputatie 5

Voorlopig niet. Ik blijf dan liever inderdaad in Nederland.

Reputatie 5
Badge

Hangt van je leeftijd af en welke trein je naar BE wilt benutten.

De gewoonlijk allerduurste oplossing is via ns-internationaal-zoals zo vaak.

Afwegend moeite en kosten en aannemend dat je geen ju/senior bent (want dan reis je IN BE stukken goedkoper) is het vermoedleijk het voordeligste om tenminste 7 dagen voor de reis tot Arlon of Gouvy te boeken en dan via b-rail/europe een extra enkeltje vanaf die plaatsen naar LUX. Dat kost 2,50 (1 week tevoren) of 2,60/2,80.

Ben je wel ju/se, dan boek je tot Noorderkempen/Visë=Wezet en vanaf daar binnenlands BE/NMBS, Go1 of seniorretour.

Je kan dat laatste uitsparen door de omweg via Athus te nemen (enkel ma-vr), vanaf daar rijdt elke 30 min een CFL stel, vanaf daar is het gratis LUX. Er is geen enkele noodzaak om zo in Arlon te rennen en je waals/fransoos op te poetsen.

Woon je bvb in Limburg, dan kan het makkelijker en goedkoper zijn via bahn.de te boeken vanaf Aachen via Köln-Trier (meestal wel voor 18,90 te krijgen) en vanaf daar nieuw enkeltje of de BUS (dubbeldeks, is in de praktijk gratis, net zoals alle LUX bussen naar hun buitenland.

Reputatie 5

Ik ben 23 bijna 24. De gopass is tot 26 dus ik mag hopen dat die corona rotzooi dan over is.

Reputatie 7
Badge +4

Ik was vandaag in Duitsland en daar kun je met jouw opvattingen ook maar beter maar niet naar toe gaan. Mij beviel het wel eigenlijk.;-)

Reputatie 5

Nou @Thom ik draag wel een mondkapje als het verplicht maar u begrijpt dan ook dat je dan geen leuke vakantie is als je dat ding overal moet dragen.

Badge +3

Nou @Thom ik draag wel een mondkapje als het verplicht maar u begrijpt dan ook dat je dan geen leuke vakantie is als je dat ding overal moet dragen.

Dan ga nog even niet op vakantie!

Het dragen went echt en als je ‘dat ding’ bedoelt dan hoop ik dat het niet één (blauw/groen) wegwerpmaskertje is dat je meerdere dagen gaat opzetten voor de sier of uit braafheid, en dus minimaal per dag een ‘vers’ maskertje opzet (tussentijds bewaren in een plastic zakje of desnoods in je broodtrommel).

En je handen kapot wassen zoals Rutte ooit zei… Geen idee of er ooit iemand besmet is geraakt is door handjes schudden maar dat terzijde, zijn andere (recente) topics over.

Reputatie 5

Ik gebruik zo een wasbare mondkapje. Al zeggen mensen dat die al niet werkt als je dat kapje even in je jas doet.

Nee @Robert B ik wacht nog wel even.

Reputatie 6

Het is toch heel simpel? Als de mondkapjes-plicht je niet bevalt dan ga je niet reizen.

Reageer