beantwoord

Reizen op Nederlandse traject Maastricht - Eijsden met NMBS

• 18 augustus 2016
  • 6 reacties
  • 646 Bekeken

Had een vraag aangaande dit traject aangezien er op deze stations wel NS OV-chipkaart palen staan, maar de NMBS de enige trein is die in Eijsden stopt. Er wordt op dit forum aangegeven dat je dit traject gewoons als een NS-traject kan beschouwen, maar hoe weet een Belgische conducteur in een NMBS trein überhaupt of je ingecheckt bent of niet? Een kaartlezer hebben deze conducteurs namelijk niet. Hoe bewijs je dan dat je ingecheckt bent met OV-chipkaart in een NMBS trein?
icon

Beste antwoord door Thom 18 augustus 2016, 18:08

De praktijk is dat de NMBS-conducteurs het niet kunnen. Ze zien dat je een chipkaart hebt. Omdat er natuurlijk altijd mensen zijn die van dit gegeven misbruik denken te kunnen maken, zijn er regelmatig medewerkers van Veilgheid en Service aanwezig, die met een groepje actief bekeuren. Je mag het als een NS-traject beschouwen waar je gewoon kunt in- en uitchecken.

In Eijsden kun je gewoon uitchecken en soms een medewerker van V en S tegen het lijf lopen. Er staan ook paaltjes in Randwijck en je reist gewoon op de voorwaarden van NS als het om in- en uitchecken gaat.
Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3
Het lijkt me eerder dat de NMBS-conducteur moet bewijzen dat je NIET bent ingecheckt. Ik denk overigens dat het ze weinig kan schelen. Als je maar uit de trein bent voordat die in Visé is.
Reputatie 7
Badge +4
De praktijk is dat de NMBS-conducteurs het niet kunnen. Ze zien dat je een chipkaart hebt. Omdat er natuurlijk altijd mensen zijn die van dit gegeven misbruik denken te kunnen maken, zijn er regelmatig medewerkers van Veilgheid en Service aanwezig, die met een groepje actief bekeuren. Je mag het als een NS-traject beschouwen waar je gewoon kunt in- en uitchecken.

In Eijsden kun je gewoon uitchecken en soms een medewerker van V en S tegen het lijf lopen. Er staan ook paaltjes in Randwijck en je reist gewoon op de voorwaarden van NS als het om in- en uitchecken gaat.
Laatst had ik het idee dat de Belgische conducteur wel ov-chipkaarten uitlas. Dit heb ik zowel op de IC Brussel als in de trein naar Eijsden gezien.
Reputatie 7
Badge +4
Op de Beneluxtrein kunnen ze het zonder meer, zowel de Belgen als de Nederlanders en ook op elk deel van de rit. Het kan ook niet anders. Ik reis met de combinatie e-ticket naar Essen gedekt door Dalvrij naast de Belgische Railpass. De Belgische controleurs kunnen alles nagaan en controleren mijn chipkaart.
Volgens mij gebeurt het naar Luik niet, wat ik overigens vreemd vind als het technisch wel kan.
@Thom
Bedank!
Bedankt*

Reageer