beantwoord

Reizen vanaf Brussel-zuid naar Nederland, hoe krijg ik tickets?

Hii!

Ik heb een probleem en weet niet helemaal hoe ik het moet aanpakken. Ik zit vast in Frankrijk vanwege corona, ik heb netjes een ticket voor een directe trein naar Nederland. Alleen nu heeft Thalys de directe treinen gestaakt tot 8 juni. Normaal zou ik gewoon netjes afwachten, maar ik heb vorig jaar een kaak operatie ondergaan en er zijn nu complicaties. Nu heb ik een afspraak bij mijn arts in het ziekenhuis waar ik bij moet zijn. Dus ik moet essentiaal met de trein reizen. Ik kan een thalys ticket krijgen voor naar Brussel-Zuid, maar vanaf Brussel-zuid weet ik niet hoe ik aan tickets moet komen. IC brussel rijd niet tussen Brussel en Antwerpen, dus moet ik een belgische trein gebruiken. Daarna kan ik via Antwerpen naar Nederland. Maar waar moet ik mijn tickets halen? Moet ik die nu al online bestellen via NsInternationaal? Maar daar staat dat IC brussel wel gewoon rijd vanaf Brussel, maar in de info niet. Of moet ik gewoon wachten tot ik in Brussel ben en vanaf daar kaartjes kopen bij een automaat voor naar Nederland?

En is een brief met de afspraak in het ziekenhuis genoeg bewijs om door de grenzen te komen?

Dankjewel!

Nikita

icon

Beste antwoord door loklok8 4 mei 2020, 23:32

De IC Brussel rijdt tot nader order niet tussen Brussel-Zuid/Midi - Antwerpen Centraal en tussen Rotterdam Centraal - Amsterdam Centraal.

Tussen Brussel-Zuid en Antwerpen Centraal rijden er doordeweeks 4x per uur en in het weekend 2x per uur een trein. Het beste is om de website van NMBS in de gaten te houden voor de meest actuele informatie voor binnenlandse Belgische treinen.

Vanaf Antwerpen Centraal rijdt de IC Brussel richting Rotterdam Centraal (1x per uur) en de stoptrein richting Roosendaal (1x per uur).

Het beste is om kaartjes alvast online te kopen (via bijvoorbeeld NS International) , zo hoef je niet te zoeken naar een loket of automaat in Brussel-Zuid. Bovendien vermijdt u contact met de automaat of personen. Als uw reis 7 dagen of meer in de toekomst ligt is het 'Early Bird' tarief beschikbaar om goedkoop naar Nederland te reizen. U mag tussen Brussel-Zuid en Antwerpen Centraal gebruik maken van de reguliere binnenlandse treinen, eveneens geldt dat in Nederland.

Vergeet niet dat het verplicht is om een mondmasker te dragen in de Thalys en in de Belgische treinen. 

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Er zitten wat Belgen op deze community, misschien kan @Ferdinand Delasoie jou verder helpen.

Een afspraak met een ziekenhuis zou voldoende moeten zijn om in België met de trein te kunnen reizen. Er is wel een mondkapjes plicht in het Belgische OV.

Reputatie 6
Badge +1

De IC Brussel rijdt tot nader order niet tussen Brussel-Zuid/Midi - Antwerpen Centraal en tussen Rotterdam Centraal - Amsterdam Centraal.

Tussen Brussel-Zuid en Antwerpen Centraal rijden er doordeweeks 4x per uur en in het weekend 2x per uur een trein. Het beste is om de website van NMBS in de gaten te houden voor de meest actuele informatie voor binnenlandse Belgische treinen.

Vanaf Antwerpen Centraal rijdt de IC Brussel richting Rotterdam Centraal (1x per uur) en de stoptrein richting Roosendaal (1x per uur).

Het beste is om kaartjes alvast online te kopen (via bijvoorbeeld NS International) , zo hoef je niet te zoeken naar een loket of automaat in Brussel-Zuid. Bovendien vermijdt u contact met de automaat of personen. Als uw reis 7 dagen of meer in de toekomst ligt is het 'Early Bird' tarief beschikbaar om goedkoop naar Nederland te reizen. U mag tussen Brussel-Zuid en Antwerpen Centraal gebruik maken van de reguliere binnenlandse treinen, eveneens geldt dat in Nederland.

Vergeet niet dat het verplicht is om een mondmasker te dragen in de Thalys en in de Belgische treinen. 

Dus als ik via NS international een ticket koop mag ik gewoon gebruik maken van de reguliere trein tussen Brussel en Antwerpen? Als ik het goed begrepen heb. NsInternationaal is wel tijd gericht van wat ik weet, klopt dat? Als ik via NsInternationaal boek krijg ik een directe lijn van Brussel naar Rotterdam, maar aangezien ik moet overstappen komen mijn tijden niet over met de ticket als ik dadelijk met de trein moet.

Dankjewel voor de informatie in ieder geval!

Reputatie 6
Badge +1

Het klopt dat u van elke trein gebruik mag maken ongeacht het tijdstip op de dag welke op uw ticket vermeld staat. In de tariefvoorwaarden voor zowel het Mid-flex (Early Bird) als het Full-Flex tarief staat het volgende vermeld:

Speciale info

U mag met elke Intercity of regionale trein reizen, mits u zich houdt aan de reisdag, de route (grenspunt), de tariefvoorwaarden en de eventuele internationale daluren in combinatie met uw NS-abonnement.

Als u een kortingsabonnement heeft en deze geldig is op uw ticket dient u wel rekening te houden met de voorwaarden van uw abonnement. 

Reputatie 5

Gewoon online een ticket bestellen. Kan zowel op NS Internationaal als NMBS Europe. Een officiele brief van het ziekenhuis waarin de medische afspraak wordt bevestigd moet voldoende zijn om de grens over te gaan.

Reputatie 5
Badge

Op de gewone INternational tickets-dit als algemene info aan iedereen die er niet veel van afweet- kan je dus via de aangegeven route ELKE trein gebruiken en naar wens en binnen de geldigheidsduur (tegenwoordig nog maar 2 dagen, helaas, was ooit 2 maand), behalve dan enkele van die special tarief treinen als Thalys/EURstar etc. Voor sommige treinen is toeslag nodig of verplicht resevreren. In theorie kan je zo-al zijn daarvan de kosten inmiddels astronomisch hoog-een ticket kopen van elk station anywhere in EURope naar everywhere (althans-elke grotere plaats met station en international tickets). De prijs is dan gewoon de som van alle nationale tarieven van/tot de grenspunten, waarbij enkele landen ook nog veel hogere prijzen hanteren als voor binnenland (Belgie bvb).

Opgelet: als je een INT ticket in BE aan een winket koopt, betaal je steeds 7 eur servicetoeslag-online niet.

Reputatie 6

Er zitten wat Belgen op deze community, misschien kan @Ferdinand Delasoie jou verder helpen.

Een afspraak met een ziekenhuis zou voldoende moeten zijn om in België met de trein te kunnen reizen. Er is wel een mondkapjes plicht in het Belgische OV.

De details over de treinen zijn al gegeven. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk mondkapjes zijn. Er komen nu net beelden op het journaal over razzia’s in de treinen binnen.

Passagier zit in zijn eentje in de coupé. Heeft zijn mondmasker even af gedaan. Want geen andere mensen immers.

Vervolgens komen er 5 gewapende politie-agenten met kogelvrij vest binnen, 3 Securail-leden en de cameraploeg. Hele coupé vol. En die 8 lezen hem de les over dat hij geen mondmasker op heeft.

Zucht…

Je hebt in principe geen garantie, dat je de grens over mag. De officiële regel in jouw geval is: in Frankrijk hebben ze ook artsen. Het binnenreizen van België voor niet-essentiële zaken is verboden. Maar goed… ik zou zeggen ‘probeer het maar’. 

Als je aan boord van de Thalys geraakt in Parijs, dan kunnen ze je slechts in Bxl Midi eruit schoppen en dan ben je immers al binnen. En buiten, terug naar Nederland, zullen ze je wel laten. Graag zelfs.

Ik wens je veel succes en vooral beterschap met die kaak. Precies niet het goede moment om zo iets aan de hand te hebben.

Er zitten wat Belgen op deze community, misschien kan @Ferdinand Delasoie jou verder helpen.

De details over de treinen zijn al gegeven. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk mondkapjes zijn. Er komen nu net beelden op het journaal over razzia’s in de treinen binnen.

Passagier zit in zijn eentje in de coupé. Heeft zijn mondmasker even af gedaan. Want geen andere mensen immers.

Vervolgens komen er 5 gewapende politie-agenten met kogelvrij vest binnen, 3 Securail-leden en de cameraploeg. Hele coupé vol. En die 8 lezen hem de les over dat hij geen mondmasker op heeft.

Zucht…

Je hebt in principe geen garantie, dat je de grens over mag. De officiële regel in jouw geval is: in Frankrijk hebben ze ook artsen. Het binnenreizen van België voor niet-essentiële zaken is verboden. Maar goed… ik zou zeggen ‘probeer het maar’. 

Als je aan boord van de Thalys geraakt in Parijs, dan kunnen ze je slechts in Bxl Midi eruit schoppen en dan ben je immers al binnen. En buiten, terug naar Nederland, zullen ze je wel laten. Graag zelfs.

Ik wens je veel succes en vooral beterschap met die kaak. Precies niet het goede moment om zo iets aan de hand te hebben.

Ik snap dat ze kunnen zeggen "in Frankrijk hebben ze ook artsen". Het probleem is, ik spreek geen Frans en wil echt weten wat er met mijn lichaam gaat gebeuren. Misschien heb ik namelijk een 2e operatie nodig en dadelijk begrijp ik iets niet en doen ze iets waar ik dan mijn hele leven aan vast zit. Mijn eigen arts weet in ieder geval alles over mijn kaak. Dat ga ik ze ook zeker duidelijk maken. Daarnaast wil ik ook naar huis. Ze kunnen mij als Nederlander hopelijk niet weigeren om terug te gaan naar mijn eigen huis. Ik heb hier al 2 maanden vast gezeten.. 

Ik heb trouwens de tickets geboekt dus ik ga het gewoon proberen! Maskers haal ik hier in de supermarkt dus komt goed. Ik ga ook handschoenen dragen. 

Bedankt voor de informatie!

Reputatie 7
Badge +3

@Nokoto Ziek zijn is niet fijn, zeker niet in een vreemde omgeving. Ik wens je een goede reis.

Goedemorgen Nokoto. Welkom bij de NS Community.

Kan je uit de voeten met de adviezen van de communityleden hierboven? Sterkte gewenst. Bij deze ook nog een handige site met alle geldende regels in België inclusief voorbeelden: https://www.info-coronavirus.be/nl/faq/#009

Reputatie 6

@Nokoto sterke met je afspraak en laat je weten hoe je reis is vergaan?

Reageer