Roosendaal - Antwerpen

• 11 juni 2018
  • 8 reacties
  • 317 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
Vandaag via Roosendaal naar Antwerpen gereisd. Enkele opmerkelijke dingen:

- Er moet nu in Essen worden overgestapt. Die overstap is op papier heel ruim (iets van 9 minuten) maar door een draconische snelheidsbeperking op het Nederlandse stuk (30 kmh) is de rijtijd Roosendaal - Essen nu ongeveer 18 minuten. Gelukkig wacht de trein naar Antwerpen wel in Essen.

- Buiten de spits rijden alle treinen tussen Antwerpen en Essen nu met Desiro's, ook de IC-treinen naar Charleroi. Of er in de spits ook nog dubbeldekkers rijden weet ik niet maar dat moet haast wel. Overigens zien veel Desiro's er vrijwel even smerig uit als de varkensneuzen. De woorden onderhoud en schoonmaken komen nog steeds niet voor in het Vlaamse en Waalse woordenboek.

- De NMBS Is een nieuwe campagne gestart: de deuren van de treinen worden voortaan 30s voor de vertrektijd gesloten. Dat kwam me heel bekend voor.

- En geen verrassing: eind van de maand wordt er bij de NMBS weer eens drie dagen gestaakt.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Wel opvallend dat NMBS als motief voor de 30 seconden eerdere sluiting veiligheid voor reizigers en treinpersoneel aangeeft, terwijl het bij NS vooral om stiptheid ging.

http://www.belgianrail.be/nl/nieuws/aangepaste-vertrekprocedure.aspx

Morgen en overmorgen veel minder treinverkeer van België naar Frankrijk.
Reputatie 4
Wanneer zijn die stakingen van Belgen dan?
Reputatie 7
Badge +3
22; 23 en 28 juni. Niet alle bonden staken tegelijk dus er zullen ook treinen zijn die wel rijden.
Reputatie 6
Tot wanneer moet je overstappen in Essen en waarom is dat?
Reputatie 5

- Buiten de spits rijden alle treinen tussen Antwerpen en Essen nu met Desiro's, ook de IC-treinen naar Charleroi. Of er in de spits ook nog dubbeldekkers rijden weet ik niet maar dat moet haast wel. Overigens zien veel Desiro's er vrijwel even smerig uit als de varkensneuzen. De woorden onderhoud en schoonmaken komen nog steeds niet voor in het Vlaamse en Waalse woordenboek.

Hmm had wel beter verwacht, vooral als je moet denken dat die treinen tussen 2011 en 2015 gebouwd zijn... en wij in NL maar klagen over onze treinen
Reputatie 7
Badge +3
@Rene74
Het overstappen is voor onbepaalde tijd omdat alleen oude varkensneuzen in Nederland mogen rijden en daar zijn er door de verbouwing niet genoeg meer van. De verbouwde stellen zijn nog steeds niet in Nederland toegelaten. De overstaptijd in Essen is behoorlijk lang omdat er bij een directe aansluiting twee treinstellen nodig zouden zijn die elkaar dan steeds halverwege Essen en Roosendaal zouden tegenkomen.

@RSD
Als je geen onderhoud pleegt (zoals in België gebruikelijk is) zien ook nieuwe treinen er binnen een paar versleten uit.
Reputatie 5
@Rene74
Het overstappen is voor onbepaalde tijd omdat alleen oude varkensneuzen in Nederland mogen rijden en daar zijn er door de verbouwing niet genoeg meer van. De verbouwde stellen zijn nog steeds niet in Nederland toegelaten. De overstaptijd in Essen is behoorlijk lang omdat er bij een directe aansluiting twee treinstellen nodig zouden zijn die elkaar dan steeds halverwege Essen en Roosendaal zouden tegenkomen.

@RSD
Als je geen onderhoud pleegt (zoals in België gebruikelijk is) zien ook nieuwe treinen er binnen een paar versleten uit.

Ik reis zelf vrij weinig naar België per trein, maar wat ik zelf altijd zie staan op het station in Roosendaal zijn die oude varkensneuzen. Verder pak ik alleen de IC Brussel en dat is (gelukkig) Nederlands materieel. Verder alleen 2x in een oude varkensneus gezeten. Maar had oprecht wel verwacht dat die desiro's er beter uit zouden zien
Reputatie 4
De lijn gaat ook staken. Dus bussen in Vlaanderen rijden ook niet altijd. Al is de onduidelijk en uitval vrij normaal bij de Lijn.

Reageer