Roosendaal - geen verkeer naar België en geen bussen

• 10 januari 2017
  • 17 reacties
  • 800 Bekeken

Vanmorgen was het maar goed dat ik tijdig de NMBS en NS-app checkte, want er reed (en nu nog) naar en van Roosendaal.
In Etten-Leur was er nog geen bus, maar ik moest wel mijn trein in Essen halen, dus ben ik maar met de auto naar Essen gereden. Als er geen bussen rijden heb je niet veel andere keus.

In Essen was er constantie met het NMBS-personeel aldaar, want reizigers die naar Roosendaal moesten met de eerste treinen stranden daar. Ik hoorde daar dat NS geen bussen ging inzetten voor het stukje grensverkeer. Mensen naar Roosendaal moeten terug met de trein naar Antwerpen om daar een bus naar Breda te hebben die wel zou gaan rijden.

Volgens de NS-app zou er sprake zijn van een defecte bovenleiding. Maar ik verneem nu via andere media (radio) dat het gaat om een brand in een verdeelstation. Hoe dan ook natuurlijk erg vervelend. Ook vervelend de communicatie over hoe te reizen, want volgens de website van NS-Internationaal onder storingen wordt er niet eens gesproken over bussen tussen Essen en Roosendaal (wat op station Antwerpen ineens wel staat vermeld) en bussen tussen Antwerpen en Breda.

17 reacties

De calamiteit bij Roosendaal is nogal omvangrijk. Door brand en kortsluiting is de bovenleiding defect en de gevolgen zijn groot. De volgende bussen zijn sinds 06:25 door oNS gecommuniceerd:

Er rijden snelbussen tussen Roosendaal en Bergen op Zoom.
Er rijden snelbussen tussen Roosendaal en Oudenbosch.
Er rijden stopbussen tussen Roosendaal en Breda.
Er rijden snelbussen tussen Roosendaal en Essen.

De verstoring van vandaag is echt een incident, gelukkig komt dit bijna nooit voor.
De calamiteit bij Roosendaal is nogal omvangrijk. Door brand en kortsluiting is de bovenleiding defect en de gevolgen zijn groot. De volgende bussen zijn sinds 06:25 door oNS gecommuniceerd:

Er rijden snelbussen tussen Roosendaal en Bergen op Zoom.
Er rijden snelbussen tussen Roosendaal en Oudenbosch.
Er rijden stopbussen tussen Roosendaal en Breda.
Er rijden snelbussen tussen Roosendaal en Essen.

De verstoring van vandaag is echt een incident, gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Inderdaad omvangrijk en vervelend...
Mijn trein van 6.23 naar Roosendaal reed niet en ik heb geen bus gezien, ben dus rechtstreeks maar met auto de grens over gereden. Kan ik dit claimen middels 'Geld terug bij vertraging' voor geen grensabonnement of loop ik het risico dat gezegd wordt dat er al wel een bus had moeten zijn en geen compensatie krijg? Ik heb door snel in de auto te stappen in Essen mijn trein nog wel kunnen halen. Dit was mij anders nooit gelukt en was ik te laat geweest.
Hallo grensarbeider, inderdaad vervelend dat je hinder hebt gehad van deze situatie.
Begrijpelijk dat je de auto hebt gepakt, anders was je te laat geweest wat ook niet fijn is. Je kunt natuurlijk altijd een poging wagen om een claim in te dienen. In dit geval is het wel zo dat er bussen zijn ingezet, dus acht ik de kans op compensatie klein. De bussen zijn ingezet vanaf 06.25 uur en daarom was het wel mogelijk om op je bestemming te komen.
Hallo grensarbeider, inderdaad vervelend dat je hinder hebt gehad van deze situatie.
Begrijpelijk dat je de auto hebt gepakt, anders was je te laat geweest wat ook niet fijn is. Je kunt natuurlijk altijd een poging wagen om een claim in te dienen. In dit geval is het wel zo dat er bussen zijn ingezet, dus acht ik de kans op compensatie klein. De bussen zijn ingezet vanaf 06.25 uur en daarom was het wel mogelijk om op je bestemming te komen.

Met vertraging. Op het moment ik vanuit Etten-Leur zou moeten vertrekken naar Roosendaal (net voor de 6.25) was er niks. En toen ik met de auto in Essen kwam om 7.00 (wanneer ik met de trein uit Roosendaal daar normaal zou komen) was er ook niks. Sterker nog: treinbegeleiders daar vroegen na waarom er geen bussen waren en zij kregen de melding dat NS het toen niet nodig vond bussen te regelen. Dat is nadien wel anders geworden, want bij mijn terugreis na werk zag ik inderdaad een NS-bus in Essen, maar de hele vroege ochtend was wat dat betreft (nog) niet vlekkeloos.

En natuurlijk is er altijd een verschil in tijd tussen wanneer er bussen besteld zijn en wanneer de eerste aankomt.
- er moet eerst een maatschappij zijn die bussen beschikbaar heeft
- er moeten eerst chauffeurs gevonden worden die snel ingezet kunnen worden
- de chauffeurs moeten van huis snel naar de garage om de bus op te halen en naar stations te rijden
- de chauffeurs moeten naar hun start station rijden en intussen de route instructies nog krijgen en doornemen.
En dus ben je na een belletje al snel ruim een half uur tot uur verder.
Ik ga het even voor je uitzoeken en kom er nog even op terug. Je persoonlijke gegevens heb ik ook al, dus dat komt goed. Je hoort z.s.m. van mij.
UPDATE: Ik ben in afwachting van een terugkoppeling. Zodra ik meer weet zal ik een reactie in dit topic plaatsen.
Hallo grensarbeider, ik heb een terugkoppeling ontvangen. Ik wil je adviseren gewoon een claim in te dienen voor deze reis. De tegemoetkoming wordt per situatie bekeken. Mocht de claim worden afgewezen en je bent het hier niet mee eens, dan kun je deze eventueel ook nog laten herzien via onze Klantenservice. We kunnen je claim dan opnieuw indienen met daarbij een korte toelichting. Succes!
Hallo grensarbeider, ik heb een terugkoppeling ontvangen. Ik wil je adviseren gewoon een claim in te dienen voor deze reis. De tegemoetkoming wordt per situatie bekeken. Mocht de claim worden afgewezen en je bent het hier niet mee eens, dan kun je deze eventueel ook nog laten herzien via onze Klantenservice. We kunnen je claim dan opnieuw indienen met daarbij een korte toelichting. Succes!

Ik ben even ziek geweest en heb dus nog geen claim ingediend. Maar aangezien ik nu na 3 maanden pas reactie krijg van een gelijkaardige claim en die afgewezen is als 'beneden drempelbedrag' zal ik nu ook wel daarom geen schijn van kans maken.

Conclusie voor mij is dat ik bij een vertraging (kon eerst niet eens claimen, dus oudere claims kon ik niet meer indienen ivm ouder dan 3 mnd) dus bijna nooit in aanmerking zal komen voor een compensatie. Vertraging is bijna altijd een half uur en gelukkig nooit een uur, maar half uur is dus geen compensatie.
Ik zal even aan Miriam NS vragen wat je nu het beste kan doen grensarbeider, heb je die afwijzing gekregen ná het indienen van een bezwaar? Of was dit op je eerste claim?
Ik zal even aan Miriam NS vragen wat je nu het beste kan doen grensarbeider, heb je die afwijzing gekregen ná het indienen van een bezwaar? Of was dit op je eerste claim?
Dat was op een claim van een vertraging in november 2016 (die ook daarna heb ingediend). Gezien ik blijkbaar onder jullie uitbetalingsdrempel val zal een bezwaar ook niet veel uithalen. Immers, regel is regel...
Ik zal de gegevens van grensarbeider bekijken en in dit topic terugkoppelen wat de uitkomst is. Zodra ik meer weet over deze situatie zal ik dit laten weten.
UPDATE: Ik ben dit nog aan het uitzoeken, wordt vervolgd.
UPDATE: Ik ben nog in overleg met een collega en de betreffende afdeling om te kijken wat de mogelijkheden hierin zijn. Zodra ik meer weet zal ik dit laten weten.
UPDATE: Helaas kan ik nog geen uitsluitsel over deze situatie geven en hoop ik in de loop van volgende week meer te weten.
Ik heb de gegevens van grensarbeider doorgegeven en de claim zal volgende week nogmaals worden bekeken.
UPDATE: Ik heb helaas nog geen terugkoppeling van de claim ontvangen, maar wel even een reminder verzonden.
Ik heb een terugkoppeling ontvangen en zal deze zo duidelijk mogelijk omschrijven. De reden dat deze in november claim is afgewezen was inderdaad omdat deze onder de uitbetalingsdrempel lag. De reden hiervoor is dat er geen check in of check uit is geweest tussen bijvoorbeeld Etten-Leur en Eindhoven. Dit is wel noodzakelijk, omdat deze ontbrak is de ritprijs (€3,10) van Roosendaal naar Etten-Leur berekend. Bij een vertraging van 60 minuten of meer is een vergoeding €1,55 en dat is lager dan het minimum bedrag (€2,30).

Ik wil wel adviseren om de claim van januari in te dienen. Mocht deze al worden afgewezen dan kunnen we deze altijd laten herzien met daarbij een toelichten van de situatie met de bussen. Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft. Iedere claim is verschillend en daarom bekijken we ook ieder specifiek geval.

Reageer