beantwoord

Seniorenticket Belgie

• 9 december 2016
  • 6 reacties
  • 311 Bekeken

Ik reis frequent naar Brussel. Ik ben 65+, heb een Dalvrijabonnement en Railplus. Een NS ticket maakt helaas geen gebruik van deze gegevens voor het Belgische traject. In België betaal je €6 voor een senioren(dag)kaart.
Nu koop ik een e-ticket tot Essen en bij Belgianrail een senioren ticket. Dus voor €9,40 een retour.
Waarom maakt NS geen gebruik hiervan? Dat maakt het reizen weer een stukje aantrekkelijker/gemakkelijker. Ik reis 6-10x naar Brussel/Gent per maand.
icon

Beste antwoord door Thom 9 december 2016, 10:22

Uw oplossing is inderdaad de juiste. NS maakt geen gebruik van de abonnementen die gelden van het ene Belgische station naar het andere. Essen-grens is helaas geen station. U reist met Dalvrij tot Essen en betaalt alleen het gedeelte Essen-Grens naar Essen. NSInternational geeft alleen kortingspercentages voor beide landen. Dat is de reden dat ze uw constructie niet aan kunnen, want voor het genoemde grensstukje is er geen korting.
U heeft de goede oplossing al gevonden. Het stukje naar Essen is wat sneu geld in verhouding. Gelukkig maar dat NS het Belgische weekendretour wel meeneemt, waardoor u in het weekend voor half geld reist.
Ik reis zelf eerste klas en ben voor dit stukje door de week €6,80 (€ 5,10)kwijt, en dat is wat veel voor 2 x 200 meter. Ik reis met de Railpass in België. U bent verder niet slecht uit met uw seniorenticket.
Het is overigens geen dagkaart, maar een dagretour wat u heeft.

Omdat u Railplus heeft, betaalt u 3,40 voor een retour door de week en 6 euro voor de rest. U kunt voor Nederland 100 procent opgeven en voor België 25.
U moet het zo wel doen, er is geen alternatief.

Voor de meelezers met een Keuzedag en ouder dan 65: Het werkt voor u hetzelfde. Bent u tussen de 60 en 65 dan is de Railpass handig als u vaker reist. Dat is een tienrittenkaart voor 76 euro.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Uw oplossing is inderdaad de juiste. NS maakt geen gebruik van de abonnementen die gelden van het ene Belgische station naar het andere. Essen-grens is helaas geen station. U reist met Dalvrij tot Essen en betaalt alleen het gedeelte Essen-Grens naar Essen. NSInternational geeft alleen kortingspercentages voor beide landen. Dat is de reden dat ze uw constructie niet aan kunnen, want voor het genoemde grensstukje is er geen korting.
U heeft de goede oplossing al gevonden. Het stukje naar Essen is wat sneu geld in verhouding. Gelukkig maar dat NS het Belgische weekendretour wel meeneemt, waardoor u in het weekend voor half geld reist.
Ik reis zelf eerste klas en ben voor dit stukje door de week €6,80 (€ 5,10)kwijt, en dat is wat veel voor 2 x 200 meter. Ik reis met de Railpass in België. U bent verder niet slecht uit met uw seniorenticket.
Het is overigens geen dagkaart, maar een dagretour wat u heeft.

Omdat u Railplus heeft, betaalt u 3,40 voor een retour door de week en 6 euro voor de rest. U kunt voor Nederland 100 procent opgeven en voor België 25.
U moet het zo wel doen, er is geen alternatief.

Voor de meelezers met een Keuzedag en ouder dan 65: Het werkt voor u hetzelfde. Bent u tussen de 60 en 65 dan is de Railpass handig als u vaker reist. Dat is een tienrittenkaart voor 76 euro.
Reputatie 4
NS houdt in het algemeen alleen rekening met de normale buitenlandse tarieven maar niet met allerlei actietarieven en aanbiedingen met allerlei speciale voorwaarden. Daar is gewoon geen beginnen aan.
Deze seniorenkorting bestaat al vele jaren. Het is geen actietarief of aanbieding. Kwestie van even alert zijn op standaard zaken in het buitenland en in de geautomatiseerde systemen opnemen.
Het is inderdaad een dagretour. Voor het gemak, en als advies, kies ik standaard Kortrijk als eindbestemming (seniorenkaart Essen-Kortrijk). De reis mag dan via Brussel, Gent en zelfs Oostende. Handig voor een zomerse dag. Alle gegevens staan dan al voorgeprogrammeerd in mijn pc voor het bestellen van de tickets.
Reputatie 7
Badge +4
Een vergelijkbare truc is, naast Kortrijk, mogelijk met Marloie. Luik-Marloie is een van de fraaiste landschappelijke trajecten in België.
Reputatie 4
@HansJant01
Naar Kortrijk mag je wel via Brugge-Roeselaere maar niet via Oostende.

Reageer