beantwoord

Slome thalys tussen Brussel en Antwerpen. Blijft dat zo?

• 20 juni 2019
  • 10 reacties
  • 673 Bekeken

Het valt mij op dat de thalys (en eurostar ook) op het traject tussen Brussel Zuid en Antwerpen nog steeds verschrikkelijk sloom rijdt. Zeker nu het grootste deel van het traject schiphol-paris nord wel hsl-spoor is valt dat extra op. Het is me wel opgevallen dat hij tussen schaarbeek en mechelen over een ander/nieuw stuk spoor rijdt langs de snelweg (niet meer langs vilvoorde), waar hij een aantal jaar geleden nog niet over ging als ik mij goed herinner. Maar nog steeds gaat het niet erg snel en vooral het stuk door brussel gaat zoooo langzaam.
Weet iemand of er concrete plannen zijn om op dit gedeelte van het traject ook een hsl-spoor aan te leggen? Ik denk dat er dan makkelijk 15-20 minuten van de reistijd af zou kunnen.
icon

Beste antwoord door gekke_henkie 20 juni 2019, 21:21

De NMBS is momenteel met grootschalige werkzaamheden bezig in en rond het station van Mechelen. De ondergrondse parking voor 2000 wagens is bijna af.

Op de perrons hangen wel wat infoborden rond de werken, maar ik heb nooit de tijd genomen om ze gedetailleerd te bekijken.

Er worden ook twee extra sporen aangelegd. Daarvoor hangen ze nu de eerste draden voor de bovenleiding.

Geen idee dus wat de plannen allemaal zijn, maar volgens http://www.tucrail.be/nl/projects/in-belgi%C3%AB/spoorbypass-mechelen moeten de hogesnelheidstreinen binnenkort Mechelen kunnen passeren tegen 160 km/uur.

Voor de rest rijdt je nog op het gewone spoor. Geen idee of er dus veel tijdswinst uit te halen is.

Al was het een aantal jaren terug wel leuk om een Thalys in the middle of nowhere te zien staan. Wegens een overstroming in de buurt van Duffel moest de Thalys toestemming op papier krijgen om verder te mogen rijden.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Dat is oude snellijn van Brussel naar Antwerpen uit 1934 en die wordt niet verder aangepast.
Badge +3
De laatste versnelling in België is de spoorbypass in Mechelen.
https://www.infrabel.be/nl/nieuws/spoorbypass-mechelen-spectaculaire-hijswerken-nieuwe-spoorbrug
Infrabel zegt dat die het sluitstuk is van de werkzaamheden ten behoeve van het HSL-netwerk in België. Dat is de enige verbetering die is aangebracht in de spoorlijn uit 1934, buiten de snelheidsverhoging tot 160 km/u.
De werkzaamheden aan de spoorbypass moeten eind 2019 gereed zijn. Een versnelling van een paar minuten zit er nog wel in.
De NMBS is momenteel met grootschalige werkzaamheden bezig in en rond het station van Mechelen. De ondergrondse parking voor 2000 wagens is bijna af.

Op de perrons hangen wel wat infoborden rond de werken, maar ik heb nooit de tijd genomen om ze gedetailleerd te bekijken.

Er worden ook twee extra sporen aangelegd. Daarvoor hangen ze nu de eerste draden voor de bovenleiding.

Geen idee dus wat de plannen allemaal zijn, maar volgens http://www.tucrail.be/nl/projects/in-belgi%C3%AB/spoorbypass-mechelen moeten de hogesnelheidstreinen binnenkort Mechelen kunnen passeren tegen 160 km/uur.

Voor de rest rijdt je nog op het gewone spoor. Geen idee of er dus veel tijdswinst uit te halen is.

Al was het een aantal jaren terug wel leuk om een Thalys in the middle of nowhere te zien staan. Wegens een overstroming in de buurt van Duffel moest de Thalys toestemming op papier krijgen om verder te mogen rijden.
Reputatie 7
Badge +4
@herrie Heb jij ook ergens gelezen wat de tijdwinst door alle werkzaamheden is op dit traject, dus tussen Brussel en Antwerpen?
Geen idee Thom.

Ik passeer er gemiddeld 6 keer per week, maar dat hangt er echt niet op een spandoek of zo. Sowieso verlies je wel wat tijd door de omrit via de luchthaven t.o.v. de route via Vilvoorde.

Als je meer wil weten, zou je het eens kunnen proberen via info@mecheleninbeweging.be. Of bij Infrabel.
Badge +3
Het is wachten op de nieuwe jaardienstregeling van Thalys. Dan weten of het sneller rijden via de bypass van Mechelen verdisconteerd wordt. Mijn verwachting is dat het niet veel zal uitmaken omdat de vastliggende patroontijden tussen Brussel en Parijs en tussen Brussel en Amsterdam niet zullen wijzigen.

Wel wordt de dienstregeling van Thalys een beetje robuuster wanneer wat vertraging kan worden ingelopen tussen Antwerpen en Brussel. En het is natuurlijk comfortabeler voor de reizigers wanneer er over een nieuw stuk spoor gereden kan worden.
De laatste versnelling in België is de spoorbypass in Mechelen.https://www.infrabel.be/nl/nieuws/spoorbypass-mechelen-spectaculaire-hijswerken-nieuwe-spoorbrugInfrabel zegt dat die het sluitstuk is van de werkzaamheden ten behoeve van het HSL-netwerk in België. Dat is de enige verbetering die is aangebracht in de spoorlijn uit 1934, buiten de snelheidsverhoging tot 160 km/u.
De werkzaamheden aan de spoorbypass moeten eind 2019 gereed zijn. Een versnelling van een paar minuten zit er nog wel in.

Is er ook een reden bekend dat er geen echte hsl-lijn tussen brussel en antwerpen gepland is? (te duur?/ logistiek te ingewikkeld?/politieke overwegingen?)
Reputatie 2
Heel simpel.. het kostenplaatje t.o.v. de winst is buiten proportioneel.
Is er ook een reden bekend dat er geen echte hsl-lijn tussen brussel en antwerpen gepland is? (te duur?/ logistiek te ingewikkeld?/politieke overwegingen?)
Volgens Infrabel is er momenteel al een hogesnelheidslijn tussen Antwerpen en Brussel. Zie o.a. https://www.infrabel.be/nl/hogesnelheidsnetwerk en http://www.tucrail.be/nl/projects/in-belgi%C3%AB/het-hsl-net.

De treinen rijden dan misschien wel op een traject waar sneller kan gereden worden. Ze delen de 4 sporen tussen Brussel en Antwerpen wel grotendeels met gewone IC- en stoptreinen. Hier door kan de snelheid waarschijnlijk niet volledig benut worden.

En er rijden niet genoeg hogesnelheidstreinen om aparte sporen zoals het IC Directtraject tussen Breda en Hoofddorp te rechtvaardigen. Als ik me niet vergis rijden er nu 2 Eurostars per dag per richting op dit traject. En een Thalys per uur per richting vanaf X uur tot Y uur. Dat is echt niet voldoende.

Ik denk ook niet dat de Belgen een toeslag gaan willen betalen voor een apart traject met misschien 5 minuten tijdswinst t.o.v. de 35 minuten die de snelste IC nu nodig heeft. Voor een apart traject moeten er eerst de nodige onteigeningen en jaren spoorwerken gebeuren. Ik zie dit niet snel gebeuren.
Badge +3
Allereerst is er natuurlijk het knelpunt van de Noord-Zuidtunnel in Brussel waar niet bepaald snel gereden kan worden. Dat gaat niet opgelost worden.

Lijn 25 tussen Antwerpen en Brussel heeft wel degelijk modernisering gezien. De baanvaksnelheid wordt 160 km/u wanneer ook de bypass in Mechelen gereed is. In de toekomst is er misschien nog wel een upgrade naar 200 km/u mogelijk.

Een volledig nieuwe lijn aanleggen is veel te duur en levert veel te weinig op.

Reageer