beantwoord

Spoorverbinding Nederland - België

  • 4 July 2022
  • 5 reacties
  • 220 Bekeken

Reputatie 5

Had een vraag. En het is deels ook conversatie. 

Gaat ICNG België tussen Brussel Zuid - Amsterdam (-Zuid/Centraal) tussen Amsterdam - Schiphol - Rotterdam Centraal - Antwerpen Centraal - Brussel Centraal - Brussel Zuid rijden vanaf dienstregeling 2025?

Daar zijn al onduidelijkheden over. Zal het dienstregeling 2025 worden voordat de nieuwe Beneluxtrein gaat rijden? Welke stoppatroon heeft het? En wordt de Benelux verbinding omgebogen via Amsterdam Zuid? Het huidige Amsterdam Zuid is niet geschikt om te keren. Beter kunnen je keren bij Lelystad opstelterrein. Almere Centrum en Lelystad Centrum integreren in ICNG België. 

Verder is er het verhaal dat NMBS met Traxx (reeks 28/17) met I - 11 rijtuigen zullen worden ingezet tussen Brussel - Breda/Rotterdam zullen worden ingezet. En dat die de stoppatroon van de huidige Beneluxtrein gaat overnemen. NMBS zal er méér van weten. Maar weten jullie er meer van? 

icon

Beste antwoord door Stijn NS 4 July 2022, 17:29

Bekijk origineel

5 reacties

Goedemiddag Hanzeboog. Ik vrees dat wij hier echt nog helemaal niks over weten. Het enige wat vooralsnog bekend is, is dat de ICNG als allereerst ingezet gaat worden op de HSL, tussen Breda en Amsterdam en daarna op de HSL tussen Den Haag en Eindhoven.

Het is inderdaad de bedoeling dat hij vanaf 2025 ook ingezet wordt voor het internationale traject naar Antwerpen en Brussel, maar over de exacte route en verdere details is, voor zover ik kan vinden in ieder geval, nog niks bekend.

Reputatie 6
Badge

Het is inderdaad de bedoeling dat hij vanaf 2025 ook ingezet wordt voor het internationale traject naar Antwerpen en Brussel, maar over de exacte route en verdere details is, voor zover ik kan vinden in ieder geval, nog niks bekend.

De stoppatronen zijn al wel bekend, zie bv.:

https://treintrambus.be/wp-content/uploads/2022/03/MoMo139-nieuwe-locomotieven.pdf

Reputatie 5

Bedankt voor jouw reactie! Zal een verbetering zijn tussen Nederland - België - Frankrijk/Engeland. Thalys vooral bedoeld voor Parijs. Eurostar specifiek voor Londen. ICNG België vooral bedoeld als snelle Intercity naar Antwerpen/Brussel. En NMBS IC die alle bovengenoemde treinen aanvult. 

Hoop dat het concreet is vanaf 2025/2026. Hopen dat corona niet alles in de soep laat lopen. 

Het huidige Amsterdam Zuid is niet geschikt om te keren maar dat hoeft ook niet. Treinen gaan na aankomst leeg naar opstelterrein Watergraafsmeer dat een paar kilometer verderop ligt en komen daar ook leeg vandaan. Maar ik wil hier toch ook een pleit dooien voor Amsterdam Centraal, hoe dan ook is dat wel waar de meeste mensen heen willen.

Reputatie 7
Badge +3

Maar ik wil hier toch ook een pleit dooien voor Amsterdam Centraal, hoe dan ook is dat wel waar de meeste mensen heen willen.

Zal niet gebeuren, door de verbreding van de perrons op CS komt daar veel minder ruimte voor treinen die dan voornamelijk gebruikt zal worden voor treinen die daar niet beginnen/eindigen. Daarnaast is Zuid voor zakelijke reizigers handiger dan CS. 

Reageer