Spoorverbinding Nederland - België | NS Community
beantwoord

Spoorverbinding Nederland - België


Reputatie 5

Had een vraag. En het is deels ook conversatie. 

Gaat ICNG België tussen Brussel Zuid - Amsterdam (-Zuid/Centraal) tussen Amsterdam - Schiphol - Rotterdam Centraal - Antwerpen Centraal - Brussel Centraal - Brussel Zuid rijden vanaf dienstregeling 2025?

Daar zijn al onduidelijkheden over. Zal het dienstregeling 2025 worden voordat de nieuwe Beneluxtrein gaat rijden? Welke stoppatroon heeft het? En wordt de Benelux verbinding omgebogen via Amsterdam Zuid? Het huidige Amsterdam Zuid is niet geschikt om te keren. Beter kunnen je keren bij Lelystad opstelterrein. Almere Centrum en Lelystad Centrum integreren in ICNG België. 

Verder is er het verhaal dat NMBS met Traxx (reeks 28/17) met I - 11 rijtuigen zullen worden ingezet tussen Brussel - Breda/Rotterdam zullen worden ingezet. En dat die de stoppatroon van de huidige Beneluxtrein gaat overnemen. NMBS zal er méér van weten. Maar weten jullie er meer van? 

icon

Beste antwoord door Stijn NS 4 July 2022, 17:29

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 5

Er wordt gespeculeerd op juni 2024. Als dat het geval zal het een bescheiden begin zijn. Veel ICNG België van de 33.. serie zijn nog niet. Wel zijn ze al zeer uitvoerig getest. 

Daar wordt niet over gespeculeerd maar dat staat gewoon op de spoorkaart van de NS: “Serie 9500: vanaf juni 2024 4x per dag per richting”.

https://nieuws.ns.nl/spoorkaart-2024-hier-te-downloaden/

Ja het kan heel leuk op een kaart staan maar het is nog geen juni 2024 en NS heeft wel meer zaken op het laatste moment aangepast. Ik hou dus maar het adagio: eerst zien dan geloven aan. 

Zo sta ik er ook in. Al zal het prachtig zijn als dat gebeurt. Want in de zomerperiode zijn die treinen tussen Brussel - Nederland erg vol op bepaalde tijden. Dan kunnen de 7 rijtuigen niet alle (inter) nationale treinreizigers een zitplaats bieden. 

Reputatie 7
Badge +1

Er wordt gespeculeerd op juni 2024. Als dat het geval zal het een bescheiden begin zijn. Veel ICNG België van de 33.. serie zijn nog niet. Wel zijn ze al zeer uitvoerig getest. 

Daar wordt niet over gespeculeerd maar dat staat gewoon op de spoorkaart van de NS: “Serie 9500: vanaf juni 2024 4x per dag per richting”.

https://nieuws.ns.nl/spoorkaart-2024-hier-te-downloaden/

Ja het kan heel leuk op een kaart staan maar het is nog geen juni 2024 en NS heeft wel meer zaken op het laatste moment aangepast. Ik hou dus maar het adagio: eerst zien dan geloven aan. 

Reputatie 7
Badge

Al iets bekend over de tarieven van deze nieuwe treinen?

Er wordt gespeculeerd op juni 2024. Als dat het geval zal het een bescheiden begin zijn. Veel ICNG België van de 33.. serie zijn nog niet. Wel zijn ze al zeer uitvoerig getest. 

Daar wordt niet over gespeculeerd maar dat staat gewoon op de spoorkaart van de NS: “Serie 9500: vanaf juni 2024 4x per dag per richting”.

https://nieuws.ns.nl/spoorkaart-2024-hier-te-downloaden/

Reputatie 5

De inzet van ICNG België in 2024 begint concretere vormen aan te nemen: 

Dit is een zeer oude filmpje van ICNG België met oude geel/blauwe kleurstelling op Antwerpen Centraal. 

Er wordt gespeculeerd op juni 2024. Als dat het geval zal het een bescheiden begin zijn. Veel ICNG België van de 33.. serie zijn nog niet. Wel zijn ze al zeer uitvoerig getest. 

De ICNG België en Traxx 17 (2026?) + I - 11 rijtuigen zullen de Eurostar Parijs/Londen - Amsterdam tussen Brussel - Schiphol - Amsterdam Zuid/Amsterdam Centraal een bijrol geven. Treinreizigers kunnen in 2025 kiezen uit de volgende verbindingen tussen Nederland - België v.v.: 

Eurostar Amsterdam - Parijs

Eurostar Amsterdam - Londen: Ergens in 2025 na verbouwing Amsterdam Centraal met terminal?

ICNG België

NMBS Traxx + I - 11 rijtuigen

L trein Roosendaal - Antwerpen C (Puurs)

L trein Maastricht - Luik

De dienstregeling 2025 zal voor treinreizigers prettig zijn tussen Nederland - België v.v. Meer keuzemogelijkheden. 

Maar ik wil hier toch ook een pleit dooien voor Amsterdam Centraal, hoe dan ook is dat wel waar de meeste mensen heen willen.

Zal niet gebeuren, door de verbreding van de perrons op CS komt daar veel minder ruimte voor treinen die dan voornamelijk gebruikt zal worden voor treinen die daar niet beginnen/eindigen. Daarnaast is Zuid voor zakelijke reizigers handiger dan CS. 

Reputatie 1

Het huidige Amsterdam Zuid is niet geschikt om te keren maar dat hoeft ook niet. Treinen gaan na aankomst leeg naar opstelterrein Watergraafsmeer dat een paar kilometer verderop ligt en komen daar ook leeg vandaan. Maar ik wil hier toch ook een pleit dooien voor Amsterdam Centraal, hoe dan ook is dat wel waar de meeste mensen heen willen.

Reputatie 5

Bedankt voor jouw reactie! Zal een verbetering zijn tussen Nederland - België - Frankrijk/Engeland. Thalys vooral bedoeld voor Parijs. Eurostar specifiek voor Londen. ICNG België vooral bedoeld als snelle Intercity naar Antwerpen/Brussel. En NMBS IC die alle bovengenoemde treinen aanvult. 

Hoop dat het concreet is vanaf 2025/2026. Hopen dat corona niet alles in de soep laat lopen. 

Reputatie 7
Badge +1

Het is inderdaad de bedoeling dat hij vanaf 2025 ook ingezet wordt voor het internationale traject naar Antwerpen en Brussel, maar over de exacte route en verdere details is, voor zover ik kan vinden in ieder geval, nog niks bekend.

De stoppatronen zijn al wel bekend, zie bv.:

https://treintrambus.be/wp-content/uploads/2022/03/MoMo139-nieuwe-locomotieven.pdf

Goedemiddag Hanzeboog. Ik vrees dat wij hier echt nog helemaal niks over weten. Het enige wat vooralsnog bekend is, is dat de ICNG als allereerst ingezet gaat worden op de HSL, tussen Breda en Amsterdam en daarna op de HSL tussen Den Haag en Eindhoven.

Het is inderdaad de bedoeling dat hij vanaf 2025 ook ingezet wordt voor het internationale traject naar Antwerpen en Brussel, maar over de exacte route en verdere details is, voor zover ik kan vinden in ieder geval, nog niks bekend.

Reageer