beantwoord

Staking 28 mei 2019, reizen naar en vanuit het buitenland

Reputatie 1
Kan ik 28 mei met de trein van Roosendaal naar Antwerpen Centraal ?.
En daarna met de Thalys van Antwerpen Centraal naar Schiphol.
icon

Beste antwoord door Iris NS 24 mei 2019, 20:28

Inmiddels stelt Thalys inderdaad het volgende:

"De stakingsactie in Nederland op 28 mei 2019 zal gevolgen hebben voor het Thalys-verkeer. De precieze gevolgen voor het transportplan zijn momenteel nog niet bekend. Thalys raadt klanten aan om realtime verkeersinformatie te raadplegen op thalys.com.
Alle tickets voor een reis naar of van Nederland op dinsdag 28 mei 2019 kunnen zonder bijkomende kosten omgeruild en terugbetaald worden. Dit kan tot maandag 3 juni 2019 in het station, via uw reisagent of via het Thalys Contact Center +33 1 83 75 49 69 in Frankrijk, + 32 2 808 19 17 in Belgie, +49 6 21 37 90 91 44 in Duitsland gebeuren."
Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 4
Op zich wel, beiden zijn niet van de NS. Alleen is niet duidelijk wat voor impact de staking heeft op andere treindiensten in Nederland. Ik neem aan dat u een manier zoekt om naar Schiphol te reizen zonder NS?
Reputatie 1
Nee , de reden is niet dat ik zonder NS naar Schiphol wil , maar omdat ik een KLM ticket heb gekocht waarbij ik verplicht ben om vanaf Antwerpen Centraal met de Thalys naar Schiphol te gaan. Dit was circa 160 euro goedkoper dan direct via Schiphol !!.
Voor zover ik weet wordt er bij Thalys tickets niet geregistreerd of het gebruikt is of niet. In de tijd dat ik nog regelmatig naar Parijs ging kwam het ook wel eens voor dat mijn ticket niet eens gecontroleerd is, een controle tussen Antwerpen en Schiphol is dan ook niet zeker.
Reputatie 1
Maar de KLM controleert wel of ik echt via Antwerpen ben gereisd. Zo niet dan vervalt mijn vliegtuigticket.
Als Thalys het niet registreert, hoe controleert de KLM dat dan? Moet je in Antwerpen een foto maken van jezelf met een krant van die dag voor het station ofzo?
Reputatie 4
Thalys is een eigen onderneming met een separaat tickets systeem die los functioneert van de NS. Van de internationale intercity's ben ik niet zeker.
Reputatie 4
Volgens mij ben je verplicht om het vliegticket op te halen op Antwerpen Centraal.
Ik heb even gegoogeld, het zit inderdaad net even anders in dit geval, zie ook dit artikel:

https://insideflyer.nl/klm-ticket-met-trein-vanuit-belgie-zo-werkt-het/

Dat is wel iets om op te letten overigen:

Procedure op de reisdag

Je moet de treinreis dus maken, en nog belangrijker dit aan kunnen tonen. Pas op de dag van vertrek, vanaf twee uur voordat de trein vertrekt, kan je met je KLM e-ticket en identificatiebewijs je treinkaart ophalen. Op Brussel Zuid Midi is dit bij de SNCB Europe balie / Air France KLM Air&Rail Terminal. Op Antwerpen Centraal is dit bij de Internationale ticketbalie. Zo wordt ook in je boeking een melding gemaakt dat je je treinkaartje hebt opgehaald.

Ook is het ten zeerste aan te raden om in de trein je ticket door de conducteur af te laten stempelen of anderszins te laten valideren. Als de conducteur niet langskomt, zoek deze dan op voordat je op Schiphol aankomt.. Eenmaal op Schiphol kan je geen gebruik maken van de kiosks of self-service bagage drop-off. Je ticket is namelijk geblokkeerd totdat een agent heeft geverifieerd dat je inderdaad met de trein hebt gereisd. Zorg dus – zeker in de vakantie periode als je geen Skypriority hebt – dat je genoeg tijd hebt. Je kunt dus ook geen gebruik maken van Online Check-In. Als je geen elite status hebt, kan je dan pas erg laat een stoel selecteren tenzij je van te voren een toeslag betaald. Mogelijk zijn er dan geen goede plaatsen meer over.

Dus inderdaad @kees4744, Antwerpen niet zomaar overslaan

[edit: waarom haalt het forum enters en lege regels wel uit een tekst die ik ingeef 😡]
Badge +3
"Als je geen elite status hebt, kan je dan pas erg laat een stoel selecteren tenzij je van te voren een toeslag betaald."
Het staat er echt. Betaald in plaats van betaalt. Is er niemand die de teksten nakijkt voordat ze online gezet worden?🤔
En dan ook nog "elite status" in plaats van "elitestatus".

Wat een treurigheid.
Reputatie 1
Belangrijk vind ik of ik gewoon in Roosendaal op kan stappen om naar Antwerpen Centraal te gaan , of dat ik misschien beter naar Essen kan gaan ?.
Reputatie 7
Badge +3
De trein vanaf Roosendaal rijdt vrijwel zeker wel omdat die van de NMBS is.
Badge +3
Ik heb nog niet gelezen dat de verkeersleiders en treindienstleiders van ProRail gaan staken. De treinen van de NMBS zullen gewoon naar en van Roosendaal kunnen rijden.

Op de website van Thalys staat (nog) niets over het al dan niet rijden van Thalys in Nederland op 28 mei. Het is niet ondenkbaar dat het Nederlandse personeel die dag staakt en dat de treindienst uitgedund of geheel stilgelegd wordt. Dat levert op zich weer een interessante casus op. Hoe kan KLM je verplichten om met Thalys te reizen wanneer Thalys niet rijdt?
De staking geldt alleen voor binnenland! Het lijkt erop dat de Thalys gewoon rijdt. Kan ik nog aanvullende vragen beantwoorden?

Aanpassing i.v.m. update 24 mei:

Inmiddels stelt Thalys het volgende:

"De stakingsactie in Nederland op 28 mei 2019 zal gevolgen hebben voor het Thalys-verkeer. De precieze gevolgen voor het transportplan zijn momenteel nog niet bekend. Thalys raadt klanten aan om realtime verkeersinformatie te raadplegen op thalys.com.
Alle tickets voor een reis naar of van Nederland op dinsdag 28 mei 2019 kunnen zonder bijkomende kosten omgeruild en terugbetaald worden. Dit kan tot maandag 3 juni 2019 in het station, via uw reisagent of via het Thalys Contact Center +33 1 83 75 49 69 in Frankrijk, + 32 2 808 19 17 in Belgie, +49 6 21 37 90 91 44 in Duitsland gebeuren."
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Is het Thalys personeel voor diensten in Nederland in dienst van NS? Het is namelijk een staking bij NS.
Badge
De Thalys valt onder NS internationaal en ja er rijdt ook Nederlands personeel op de Thalys treinen, zowel als machinist als in de bediening/service in de trein.
Reputatie 4
Sowieso is KLM de aanspreekpartner bij de reis tussen Antwerpen en Schiphol. Het beste contact opnemen met de KLM en vragen hoe het zit met de treinverbinding.
Reputatie 1
Allen bedankt voor de antwoorden. Ik probeer gewoon vanaf Roosendaal naar Antwerpen te komen , en gaat dat niet , dan ben ik nog snel in Essen. Wat de Thalys betreft ga ik inderdaad contact opnemen met de KLM.
Reputatie 7
Badge +3
De Thalys valt onder NS internationaal en ja er rijdt ook Nederlands personeel op de Thalys treinen, zowel als machinist als in de bediening/service in de trein.
Bij mijn weten verkoopt NS Internationaal alleen kaartjes voor de Thalys maar is Thalys verder een apart bedrijf.
Badge +3
@Tamzin
Jouw kennis over dit onderwerp schiet ernstig tekort.

Het is je al meerdere malen uitgelegd dat NS International groepen personeel (machinisten en treinpersoneel) heeft dat wordt ingezet bij Thalys, ICE International, de IC Berlijn, de IC Brussel en de IC Direct.

Thalys heeft zelf geen machinisten en treinpersoneel in dienst. Dat personeel wordt geleverd door NMBS, SNCF, NS International en DB. Het cateringpersoneel wordt door de cateraar geleverd.
Reputatie 1
De staking geldt alleen voor binnenland! Het lijkt erop dat de Thalys gewoon rijdt. Kan ik nog aanvullende vragen beantwoorden?
Als aanvullende vraag heb ik nog of ik in Roosendaal problemen kan verwachten met het kopen van een ticket naar Antwerpen. Of eventueel een probleem om het perron op te komen vanwege de staking.
Zo ja , dan kan ik beter in Essen opstappen.
En is er eventueel oponthoud te verwachten bij de stop in Rotterdam ?
Reputatie 7
Badge +4
U kunt in Roosendaal desnoods op het Belgische automaat in de hal gewoon een kaartje kopen. De Nederlandse automaten zullen ook werken, ik zou hem zelf op het Belgische kopen. Roosendaal ligt in Nederland , is echter ook een Belgisch tariefpunt en de zuiderburen rekenen een binnenlands Belgisch tarief,
Reputatie 1
Dank u. Ik weet van de Belgische automaat. kost 6.80 euro. Nederlandse automaat 8.00 euro. Bij mij gaat het erom of ik chaos kan verwachten in Roosendaal.
Reputatie 7
Badge +3
Choas zal er niet zijn, eerder doodse stilte.
Reputatie 7
Badge +4
De gave van de profetie is mij ook niet gegeven, maar het ligt niet direct voor de hand.
@kees4744,

Je mag blij zijn dat de staking in Nederland is en niet in België.

Bij eerdere stakingen in België durfden de vakbonden zowel sporen als wegen blokkeren. Als de sporen dan op een slechte plaats geblokkeerd worden, kan de Thalys ook niet rijden.

Er vanuit gaande dat de seinen tussen Essen en Roosendaal bediend worden, voorzie ik weinig problemen.

Maar kijk op de dag zelf zeker de reisplanners na. Als de trein dan niet voorbij de grens geraakt, kan je eventueel nog uitwijken naar Essen.

Reageer