beantwoord

Staking 28 mei 2019, reizen naar en vanuit het buitenland

Toon eerste bericht

42 reacties

De staking geldt alleen voor binnenland! Het lijkt erop dat de Thalys gewoon rijdt. Kan ik nog aanvullende vragen beantwoorden?
Ook het Nederlandse personeel van Thalys is opgeroepen om te staken. Houd vooral de actuele berichten goed in de gaten.
Badge +3
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat de internationale treinen volgens dienstregeling zullen rijden op 28 mei. Wanneer er geen binnenlandse treinen rijden dan is het onmogelijk om alle reizigers in een handjevol internationale treinen te vervoeren. Ik vind het nogal opmerkelijk dat NS International nog niets heeft gezegd over 28 mei.

Daar komt nog bij dat wel laten rijden van internationale treinen kan worden opgevat als besmet werk wanneer binnenlandse reizigers met deze treinen kunnen reizen.
Reputatie 7
Badge +3
Daar komt nog bij dat wel laten rijden van internationale treinen kan worden opgevat als besmet werk wanneer binnenlandse reizigers met deze treinen kunnen reizen.
Dat is de door vakbondspersoneel vaker verkondigde onzin over de term "besmet werk". Zolang het vervoer wordt gedaan door niet-stakend personeel dat normaal ook voor NS werkt (eigen personeel of vaste inhuur) is er geen sprake van besmet werk. Ook kantoor- of werkplaatspersoneel met rijbevoegdheid mag dus gewoon op de trein gezet worden.

Het enige wat niet mag is extra personeel (dat dus normaal niet voor NS werkt) inhuren om het vervoer over te nemen. NS mag volgens de wet dus bijv. geen touringcars of (in dit specifieke geval) extra Belgische machinisten inhuren. Of de rechter dat in dit geval ook echt zou verbieden is juridisch overigens nog een twijfelgeval omdat NS geen partij is in dit stakingsconflict.
.
Ik vind het nogal opmerkelijk dat NS International nog niets heeft gezegd over 28 mei.
Ondertussen staat er wel iets op NS International over 28 mei.

Kees4744 reist dus best met eigen vervoer naar Essen.

Ik zou ook bij Thalys of de verkoper van de tickets informeren, voor zo ver dit nog niet gebeurd is, of de Thalys wel rijdt tussen Antwerpen en Schiphol.
Badge +3
Inderdaad stelt Thalys op 28 mei zonder problemen te kunnen rijden. Ik ben benieuwd wat daarvan terechtkomt.
https://www.thalys.com/nl/nl/verkeersinfo/26075

NS International zegt nog steeds weinig over de treinen richting Duitsland. Deutsche Bahn heeft inmiddels dit bericht:

Reputatie 1
Bedankt herrie voor dit bericht. Dus voor mij is het of naar Essen of direct naar Antwerpen. En wat de Thalys betreft is dit voor mij een onderdeel van mijn KLM vlucht naar Bangkok. En bij de KLM ben je verplicht om alle delen van je reis te maken. Dus ook treinreis KL 2992. Of de KLM moet met een alternatief komen. Voor mij jammer , want anders was ik de dag ervoor al naar Schiphol gegaan en had daar een hotel genomen ( met vervoer van en naar Schiphol door het hotel ).
Ik zou toch eens contact opnemen met KLM, er staat dat internationale treinen ook hinder kunnen ondervinden, je loopt dus het risico dat je trein vertraagd of in het geheel niet rijdt. Kan wel zijn dat KLM dan moet zorgen voor een oplossing maar jij schiet er ook niets mee op als je pas een dag later op reis kunt omdat je te laat op Schiphol aankomt.
Reputatie 1
Ik heb ook al contact opgenomen met de KLM. Het probleem is dat de treinreis met de Thalys een onderdeel is van mijn vlucht. Dus zonder toestemming van de KLM kan ik geen andere wijze vinden om naar Schiphol te gaan. En ook nog eens op die bewuste dag. Als ik dit niet doe , en de Thalys bleek wel gewoon te rijden kan mijn hele vlucht geannuleerd worden door de KLM.
Reputatie 7
Badge +2
Hopelijk reageert KLM snel, want ze kunnen wel zeggen dat je met de Thalys naar Schiphol moet maar als deze vanwege de staking niet rijdt kun jij niet aan de verplichting voldoen. Staat daar niets over in de voorwaarden?
Reputatie 1
Nou Momo , de KLM zegt dat er niks aan de hand is en dat de Thalys "gewoon" rijdt. Dus kan ik het risico niet nemen om bijvoorbeeld met de gecombineerde Schipholtaxi naar de luchthaven te gaan. Bovendien moet je deze taxi enkele dagen tevoren bestellen. Ik zie het "doemscenario" al voor me dat ik straks in Antwerpen sta en onverrichte zaken terug kan naar Essen. Dus het geld van mijn goedkoop ticket kwijt. Nu heb ik gelukkig enkel mijn ticket betaald en nog niet mijn hotel. Dus mijn verlies blijft beperkt tot 454 euro. Hopelijk werkt de staking en blijft dan de AOW leeftijd op 66 jaar. Dan heb ik die 454 euro snel terug.
Inmiddels stelt Thalys inderdaad het volgende:

"De stakingsactie in Nederland op 28 mei 2019 zal gevolgen hebben voor het Thalys-verkeer. De precieze gevolgen voor het transportplan zijn momenteel nog niet bekend. Thalys raadt klanten aan om realtime verkeersinformatie te raadplegen op thalys.com.
Alle tickets voor een reis naar of van Nederland op dinsdag 28 mei 2019 kunnen zonder bijkomende kosten omgeruild en terugbetaald worden. Dit kan tot maandag 3 juni 2019 in het station, via uw reisagent of via het Thalys Contact Center +33 1 83 75 49 69 in Frankrijk, + 32 2 808 19 17 in Belgie, +49 6 21 37 90 91 44 in Duitsland gebeuren."
Wat ontzettend zuur, kees4744 😞. Echt een lastige constructie op deze manier. Ik hoop dat alles volgens plan zal verlopen met de Thalys en dat je zorgeloos op reis kunt! En ik ben blij dat je er nog zo'n relativerend grapje tegenaan kunt gooien 🙂.
Reputatie 4
Maar de KLM is er toch verantwoordelijk voor dat je op je bestemming komt? Als in Antwerpen blijkt dat de Thalys niet rijdt dan zullen ze een alternatief voor je moeten zoeken. Ik zou contact met ze opnemen en ze vragen wat er gebeurt zodra die Thalys niet rijdt.
Reputatie 1
Ach Iris , ik ben al heel vaak in Zuidoost Azië geweest , en de treinreizen naar Schiphol zijn altijd zonder probleem verlopen. Deze keer zag ik een hele goedkope aanbieding van KLM via Antwerpen. Dus dit voor de eerste keer zo geboekt. Gelukkig ben ik sinds kort met prepensioen , dus kost het me geen snipperdagen. En mijn hotel en taxi in Bangkok heb ik wel geboekt , maar nog niet betaald. Dit kan ik zonder kosten annuleren. De volgende vlucht maar weer op de "normale" , iets duurdere manier , boeken. Dan kan ik zelf bepalen hoe en wanneer ik naar Schiphol of Zaventem ga.
Ik hoop in ieder geval toch nog iets van de KLM te horen , maar dan wel voordat ik dinsdagochtend vertrek. Gelukkig zijn er veel maatschappijen die naar Bangkok vliegen.
Dat scheelt inderdaad weer! Ondertussen wil Schiphol een kort geding aanspannen als het overleg met de vakbonden niet het gewenste resultaat oplevert: https://www.parool.nl/amsterdam/schiphol-dreigt-met-geding-om-bereikbaarheid-ov-staking~bf537af9/.
Reputatie 1
Een e-mail naar de KLM gestuurd waarin ik aangaf dat ik 28 mei gewoon naar Antwerpen zou gaan , en dat de KLM verantwoordelijk was om mij van daaruit naar Schiphol te vervoeren. Daarbij gaf ik ook aan dat ik best bereid was om op eigen gelegenheid naar Schiphol te gaan. Vanmiddag kreeg ik een telefoontje van de KLM waarbij de medewerkster zei dat ik als ik dat wou ik op eigen gelegenheid naar Schiphol kon. Dit was zonder bijbetaling en ik kreeg een nieuw ticket hiervoor met als vertrekpunt Schiphol. En inderdaad dit kwam meteen , met als prijs 0,00. Ik kreeg sterk de indruk dat de KLM blij was dat ze een probleem minder had. Mijn plan is nu om op maandag al naar Schiphol te gaan en om in de buurt een hotel te boeken met haal en breng service. Deze heb je al voor een 60 euro. Een lekker relaxed begin van mijn vakantie.
Reputatie 7
Badge +3
Volgens rijdende treinen.nl rijden de stoptreinen van de NMBS niet tussen Roosendaal en Essen.

Reageer