beantwoord

Staking 28 mei: rijden de Thalys treinen naar Parijs?

• 13 mei 2019
  • 30 reacties
  • 4497 Bekeken

Voor 28 mei heb ik een kaartje van Rotterdam naar Parijs via ns international kocht. De reis gaat met de Thalys. Gaan de treinen van Thalys wel door. Zo nee, wanneer krijg ik dit te weten en krijg ik dan compensatie?
icon

Beste antwoord door Thom 13 mei 2019, 14:17

In principe rijdt Thalys gewoon. Een eventuele compensatie is wel mogelijk, maar waarschijnlijk niet aan de orde. Helemaal zeker is het nooit, als bijvoorbeeld de doorgang op de knooppunten niet kan. Het is niet met zekerheid te voorspellen hoe de stakingen gaan verlopen.

Het is zaak de berichtgeving voorafgaand aan de werkonderbrekingen goed bij te houden. Persoonlijk zou ik de reis omboeken als u elk risico wilt uitsluiten. Ook voor de peace of mind.
Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 7
Badge +4
In principe rijdt Thalys gewoon. Een eventuele compensatie is wel mogelijk, maar waarschijnlijk niet aan de orde. Helemaal zeker is het nooit, als bijvoorbeeld de doorgang op de knooppunten niet kan. Het is niet met zekerheid te voorspellen hoe de stakingen gaan verlopen.

Het is zaak de berichtgeving voorafgaand aan de werkonderbrekingen goed bij te houden. Persoonlijk zou ik de reis omboeken als u elk risico wilt uitsluiten. Ook voor de peace of mind.
Ik kan alleen die dag reizen, dus omboeken kan helaas niet.
Reputatie 7
Badge +3
Als u niet kunt schuiven is eventueel Flixbus een alternatief, daar doen ze niet aan stakingen. Het probleem is wel dat als je eerst wacht op Thalys en die rijden uiteindelijk niet dat Flixbus waarschijnlijk al volgeboekt is.
Reputatie 1
We kunnen ook proberen om op het NS personeel in te praten in de hoop dat ze besluiten niet te gaan staken. Iedereen moet langer werken. Het is niet de juiste manier om je ongenoegen daarover te laten blijken door het land even plat te leggen. Dat is niet meer van deze tijd en zouden mediag**le vakbonden ook niet moeten vragen van hun leden. Tot zover.
Reputatie 4
Had je gedacht. Er hoeft maar een of enkele van die gestaalde kaders voor de deur van de remise te gaan staan (trams GVB) of een belangrijk wissel bij het spoor en het hele raderwerk ligt plat. Ze wegduwen heet stakingsbreker en is een enorme doodzonde-voor het geval je niet zo in de socialit\stische traditie bekend bent.
Wat vooral heel irritant is, dat het altijd en eeuwig het OV is dat ze moeten hebben-zo ongeveer de enige bedrijfstak waar ze dat nog kunnen doen. En altijd weer diezelfde smoesjes dat ze best wel hadden gewild gratis te doen, maar dat de baas dat niet toestaat-plus dat de poortjes dan ook niet zullen meewerken.
Maar ach-schrale troost, in Belgie en nog meer in France is het minstens 30x zo erg-en ook atlijd de treintjes. Vooral als de dreiging van mogelijk een ietsepietsie privatiseren er aan komt.
Verder is er ook nog zoiets als solidariteit tussen de bonden-ze rijden niet als daardoor anderen in hun streven zouden kunnen worden geblokkeerd.
Enne-het land platleggen? Dat is toch echt veel te veel eer voor enkel de treinen/trams. Ze beslaan amper 10-11% van het totale vervoer. Wat ook voorheen vrijwel elke keer wel bleek.
Reputatie 7
Badge +3
Wat vooral heel irritant is, dat het altijd en eeuwig het OV is dat ze moeten hebben-zo ongeveer de enige bedrijfstak waar ze dat nog kunnen doen. En altijd weer diezelfde smoesjes dat ze best wel hadden gewild gratis te doen, maar dat de baas dat niet toestaat-plus dat de poortjes dan ook niet zullen meewerken.
Het OV is zowat de enige sector waar de vakbonden nog veel aanhang hebben. Elders worden ze niet meer serieus genomen.

Ook de politiek (behalve de communistische SP) neemt de vakbeweging niet serieus meer dus deze staking zal ook nul komma nul effect hebben.
Volgens mij is de achterban bij het OV niet veel groter, maar vooral dat er met vrij weinig stakers veel impact en media aandacht kunnen krijgen. Lekker goedkoop voor de stakingskas. Het zou de NS sieren als ze zich niet voor het karretje van de vakbonden laten scharen.
Badge +3
Die laatste zin van @marv87 begrijp ik niet. Hoezo laat NS zich voor het karretje van de vakbonden spannen?
Ieder ander bedrijf had al een kort geding aangespannen om de staking te verbieden omdat ze als werkgever geen partij zijn in het conflict en zou alles doen voor haar klanten om zoveel mogelijk treinen te laten rijden.

Aangezien het geen staking tegen de NS zou de NS mijns inziens veel meer kunnen doen om zoveel mogelijk treinen wel te laten rijden.

De NS kiest ervoor om dat niet te foen, er vanuit te gaan dat alles wel stil zal liggen en alleen de reiziger te informeren over de staking.
Badge +3
Waarom zou NS juridische stappen zetten wanneer het op voorhand duidelijk is dat een kort geding hoogstwaarschijnlijk verloren gaat worden? De werknemers van NS mogen actie voeren voor betere pensioenvoorzieningen. Dat mag in iedere bedrijfstak.
Reputatie 7
Badge +3
Ieder ander bedrijf had al een kort geding aangespannen om de staking te verbieden omdat ze als werkgever geen partij zijn in het conflict en zou alles doen voor haar klanten om zoveel mogelijk treinen te laten rijden.
Dus GVB, HTM en RET hebben al zo'n kort geding aangespannen en de bedrijven in metaalsector, de bouw en andere sectoren waar een dag later gestaakt ook? Dat is mooi, dan kan ik fietsen naar Mariahoeve en de HTM tram naar Delft nemen. 🤔
Reputatie 7
Badge +3
Het zou de NS sieren als ze zich niet voor het karretje van de vakbonden laten scharen.
Met Rogier van Boxtel als hoogste baas is dat ijdele hoop. Bij hem staat de vakbond op 1-2-3, niet de reiziger.
Reputatie 7
Badge +3
Waarom zou NS juridische stappen zetten wanneer het op voorhand duidelijk is dat een kort geding hoogstwaarschijnlijk verloren gaat worden? De werknemers van NS mogen actie voeren voor betere pensioenvoorzieningen. Dat mag in iedere bedrijfstak.
Dat is maar zeer de vraag aangezien dit geen bedrijfsconflict maar een politieke staking is. NS is helemaal geen partij in de discussie en dat maakt het anders dan bij een CAO conflict.

Anderzijds draagt dit wel weer bij aan het slechte imago van de OV-sector van bedrijfstak waar altijd en eeuwig gestaakt wordt. Waarom zou de politiek nog in zo'n sector investeren?
Enkelen van jullie dwalen wat af in dit topic.

Sjors123, van harte welkom bij de Community. Goed dat je je vraag hebt gesteld. Kan je iets met de gegeven reacties?
Om te laten zien dat ze kiezen voor hun klanten en de reizigers op 1, 2 en 3 zetten.

En een rechter zal een afweging moeten maken tussen het stakingrecht en het belang van de NS en haar klanten. Gelukkig wordt stakingsrecht steeds minder als heilig gezien, dus dat ze dat kort geding gaan verliezen is zeker geen uitgemaakte zaak en zeker niet voor al die kerem die nog gaan komen.
Enkelen van jullie dwalen wat af in dit topic.

Sjors123, van harte welkom bij de Community. Goed dat je je vraag hebt gesteld. Kan je iets met de gegeven reacties?

Ha ja ik hebt het gemerkt. Ik heb zelf ook contact opgenomen met NS international die zeiden dat het afwachten is, maar dat de internationale treinen meestal wel rijden. Ik zit nog wel te twijfelen of ik heb erop ga wagen 28 mei met de Thalys of dat ik voor een alternatief ga. Alternatieve opties zijn duur of erg langzaam (flixbus overwogen maar duurt +- 8 uur). Ik ga het overleggen met reisgezelschap en misschien nog even een paar dagen afwachten. Dank voor uw reacties.
Goed om het nog even aan te zien, hopelijk wordt er gauw meer bekend en kan je je reis gewoon maken.

Wil je na afloop nog laten weten wat je hebt besloten en je ervaring? Mocht je nog vragen hebben, dan weet je oNS te vinden! ☺

Waarom zou NS juridische stappen zetten wanneer het op voorhand duidelijk is dat een kort geding hoogstwaarschijnlijk verloren gaat worden? De werknemers van NS mogen actie voeren voor betere pensioenvoorzieningen. Dat mag in iedere bedrijfstak.Om te laten zien dat ze kiezen voor hun klanten en de reizigers op 1, 2 en 3 zetten.

En een rechter zal een afweging moeten maken tussen het stakingrecht en het belang van de NS en haar klanten. Gelukkig wordt stakingsrecht steeds minder als heilig gezien, dus dat ze dat kort geding gaan verliezen is zeker geen uitgemaakte zaak en zeker niet voor al die kerem die nog gaan komen.

NS zou zelf weleens belang kunnen hebben bij de bevriezing dan wel vertraagde verhoging van de AOW-leeftijd. Dit vanwege het sterk vergrijsde personeelsbestand.
Reputatie 7
Badge +3
@Perron23
En wie draait er op voor de miljarden aan extra AOW- en pensioenpremies als de verhoging van de AOW-leeftijd niet doorgaat? Dat zijn dus de werkgevers, in dit geval dus NS.
Reputatie 7
Badge +4
AOW is een volksverzekering van werknemers.

Deze hele discussie of 'discussie' heeft allemaal niet zoveel meer te maken met de vraag van TS. Het is hier een hulpverleningsforum van NS, geen politiek forum.
Edit: vragen die niet relevant waren voor topic zijn verwijderd
Ik zie dit topic een beetje afdwalen van de originele vraag. Enkele reacties hebben wat dat betreft niks te maken met de vraag van Sjors.

Kortom, afdwalen kan/mag in een nieuw topic 😉
Ik zie dit topic een beetje afdwalen van de originele vraag. Enkele reacties hebben wat dat betreft niks te maken met de vraag van Sjors.

Kortom, afdwalen kan/mag in een nieuw topic 😉

We dwalen toch niet af. We gaan iets dieper in op de achterliggende zaken, nadat Sjors voorzien is van een antwoord ⛑️😊
Voor de vraag van Sjors zijn achterliggende zaken niet relevant. Vandaar ook dat ik aangeef dat afdwalen kan/mag in een nieuw topic.
Update: laatste uren voor vertrek bekend gemaakt dat de Thalys niet gaat rijden. We hadden al tickets geboekt via Flixbus op aanraden van Tamzin. Dus we zijn nu in de bus naar Parijs. Wel jammer dat ik via Thalys zelf en NS international hoor dat de internationale treinen vaak geen last hebben van stakingen. Volgens Thalys kon ik er zelfs op rekenen dat de trein ging. Gelukkig hebben we een alternatief, wel minder snel, maar hij gaat tenminste.
Ps. Wel lekker rustig op Rdam CS.

Reageer