beantwoord

Stiptheid Duitse spoorwegnet

  • 19 February 2023
  • 5 reacties
  • 463 Bekeken

Half mei ga ik van Rotterdam naar Kopenhagen. Ik moet daarvoor een plaatsbewijs kopen. Ik begrijp, dat als je door vertraging bv je aansluiting mist je vanaf dat punt opnieuw een plaatsbewijs moet kopen. Klopt dat? En zo ja, is er in het algemeen iets te zeggen over de betrouwbaarheid van het Duitse spoorwegnet wbt op tijd rijden? 

icon

Beste antwoord door iMark 19 February 2023, 22:32

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +1

De normale dagtreinen hebben optionele reserveringen (behalve Hamburg-Denemarken 17 juni t/m 20 augustus). Niettemin is een reservering verstandig, met name rond de weekends, feestdagen en op de trein van Hamburg naar Denemarken. Je kunt bij DB een reservering kopen voor het hele traject voor €4,50.

Als je een aansluiting mist, moet je nooit een nieuwe reservering kopen. Je mag sowieso de volgende verbinding gebruiken en als je tijd hebt, ga dan naar het loket en vraag om een vervangende reservering voor de nieuwe verbinding.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, dat klopt niet.

Als je door vertraging je aansluiting mist kun je met de eerstvolgende mogelijkheid verder reizen. Het is aan te raden om je ticket dan in Duitsland te laten waarmerken door een conducteur of op het station waar je de aansluiting mist. Eventuele zitplaatsreserveringen ben je wel kwijt maar kunnen vervangen worden op het station waar je de aansluiting hebt gemist.

De punctualiteit van DB houdt niet over. 

Reputatie 7
Badge

En hou er rekening mee dat rijtuigen wel eens ontbreken of afgesloten worden. Of dat rijtuigen in omgekeerde volgorde staan. Op donderdag 9 februari ben ik ook die kant op gegaan. In de IC Berlijn was het bistrorijtuig met mijn gereserveerde plek afgesloten. Vanaf Osnabrück had de aansluitende ICE naar Hamburg bijna 40 minuten vertraging waardoor de aansluiting naar Kopenhagen zeer krap werd.

Reputatie 7
Badge +1

Gebruik de app DB Navigator om de vertragingen e.d. in de gaten te houden. Treinsamenstellingen die daarin worden weergegeven kloppen doorgaans met de werkelijkheid. Idem voor de samenstelling die in Duitsland op de CTA wordt aangegeven.

Dank voor jullie nuttige info en tips! 

Reageer