beantwoord

Stopt IC 141 zaterdag 13 juli in Apeldoorn?

Badge
Ik heb a.s. zaterdag tickets voor IC 141 van Apeldoorn naar Berlijn. In de reisplanner van NS International zie ik nu echter in rode letters de melding "Door werkzaamheden wordt IC Berlijn omgeleid en stopt niet te Hilversum, Amersfoort en Apeldoorn." De planner zelf (van zowel NSI als NS) geeft echter gewoon de rechtstreekse verbinding aan (08:02-13:22).

Ik heb dit nagevraagd bij het Twitterteam, hun reactie: "Vooralsnog staat de route via Apeldoorn er nog in. Het kan zijn dat dit nog wordt aangepast. 3 dagen voor vertrek zou het zeker bekend moeten zijn."

Enige reden voor omleiding zie ik niet, er rijden namelijk gewoon de hele dag intercity's tussen Amsterdam - Amersfoort en Amersfoort - Deventer (volgens zowel de planner als de storingspagina). Het gebruikelijke omleiden via Zwolle zou dezer dagen overigens van de zotte zijn want dat is één grote bouwput nu.

Vraag 1: wie weet of IC 141 wel of niet stopt in Apeldoorn?
Vraag 2: waarom is zulke informatie pas zo kort van tevoren bekend? 3 dagen is een lachertje voor een internationale intercity die een halfjaar eerder al te boeken is. Hanteerde NS niet een minimum van 10 dagen voor alleen al haar binnenlandse reizen? En waren internationale treinen niet altijd de eerste om op storingspagina's te verschijnen bij geplande werkzaamheden? (De aangepaste dienstregeling van IC Brussel op 5-6 oktober is bijvoorbeeld nu al bekend.)
Vraag 3, indien er inderdaad een omleiding is: wat doen jullie voor de reizigers die zonder weet hiervan stranden op Hilversum/Amersfoort/Apeldoorn? Wie een kwartier eerder vertrekt kan meestal nog de IC 1600 naar Deventer pakken, maar voor de eerste trein van de dag (IC 245) gaat dat niet op en sta je doodleuk in de kou.
icon

Beste antwoord door Laura NS 10 juli 2019, 12:51

DDietzen, ik heb even met ons interne reisinformatie nummer gebeld en ze kan me niks vertellen over de reis met IC 141 op 13 juli om 8:02 uur. Zoals het er nu uitziet gaat deze gewoon en lijken de werkzaamheden niet plaats te vinden. Ook gaf ze aan nog geen draaiboek te hebben van deze dag en dit traject, dus heel zeker kon ze me dit helaas niet vertellen. Ik wou dat ik meer voor je kon betekenen! Dit was mijn enige interne lijn. Houd voor nu de reisplanner nog nauw in de gaten en bouw een kleine buffer in, just in case!
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad heel vreemd.
Helaas ben ik zo klaar met mijn dienst, ik zet jouw topic even op de Community-wall en zal ervoor zorgen dat morgen missende informatie alsnog wordt gegeven!
Badge
A.s. zaterdag en zondag zijn er werkzaamheden tussen Naarden Bussum en Amersfoort, helaas kan ik niet voor je zien wat dit voor de internationale trein betekend. Er rijden slechts beperkt treinen op dat traject deze dagen.
Reputatie 7
Badge +2
Vraag 2: waarom is zulke informatie pas zo kort van tevoren bekend? 3 dagen is een lachertje voor een internationale intercity die een halfjaar eerder al te boeken is. Hanteerde NS niet een minimum van 10 dagen voor alleen al haar binnenlandse reizen? En waren internationale treinen niet altijd de eerste om op storingspagina's te verschijnen bij geplande werkzaamheden? (De aangepaste dienstregeling van IC Brussel op 5-6 oktober is bijvoorbeeld nu al bekend.)

En de werkzaamheden pagina geeft nu ook al een melding voor 26 t/m 28 juli voor de IC Berlijn.
Idem voor 3 t/m 25 augustus. Met inderdaad geen stop in Hilversum, Amersfoort en Apeldoorn en extra stop in Zwolle.

Lijkt me dit weekend wat lastig in Zwolle, er mist wat spoor 🤣

https://twitter.com/ZwolleSpoort/status/1148583658401538050
Badge
Inmiddels is het minder dan 72 uur (3 dagen) voor vertrek. De reisplanner geeft nog altijd zowel de omleidingsmelding als de rechtstreekse trein aan.

Wat gaat het worden, jongens? 😕

DDietzen, ik heb even met ons interne reisinformatie nummer gebeld en ze kan me niks vertellen over de reis met IC 141 op 13 juli om 8:02 uur. Zoals het er nu uitziet gaat deze gewoon en lijken de werkzaamheden niet plaats te vinden. Ook gaf ze aan nog geen draaiboek te hebben van deze dag en dit traject, dus heel zeker kon ze me dit helaas niet vertellen. Ik wou dat ik meer voor je kon betekenen! Dit was mijn enige interne lijn. Houd voor nu de reisplanner nog nauw in de gaten en bouw een kleine buffer in, just in case!
Reputatie 2
IC Berlijn rijdt wel de gewone route in augustus. Er zijn feitelijk geen werkzaamheden. Alleen is het in augustus stervensdruk in de internationale treinen. Dus zeggen ze dat de treinen niet stoppen in Hilversum, Amersfoort en Apeldoorn. Dit is gewoon om te zorgen dat reizigers tussen Amsterdam en Deventer met andere treinen reizen. De IC Berlijn is in augustus zo goed als vol geboekt. Maar je kan dus wel IC Berlijn reizen tussen Amsterdam en Deventer v.v. maar een stoel is er dan waarschijnlijk niet vrij voor je.
Badge +3
Helaas klopt de mededeling van @InterCityNederland niet.

De IC Berlijn rijdt helemaal niet de gewone route tussen 3 en 25 augustus 2019 vanwege werkzaamheden bij Naarden-Bussum.
https://nieuws.ns.nl/23-daagse-werkzaamheden-naarden-bussumweesp-van-start/
Dat is de reden waarom de IC Berlijn gedurende deze periode niet stopt in Hilversum, Amersfoort en Apeldoorn.

Reputatie 2
Ik had toch echt vernomen dat het voor de drukte was. En dat IC Berlijn bijna helemaal uitverkocht is klopt ook. Ik ben er afgelopen weekend mee naar Bremen geweest en het zat zo goed als vol. Maar er zijn dus ook werkzaamheden dus een dubbele reden voor IC Berlijn om niet in Hilversum, Amersfoort en Apeldoorn te stoppen, het kan zelfs niet. Maar nu kan het tussen Amsterdam en Deventer v.v. toch nog drukker gaan worden omdat de reguliere NS Intercity tussen Amsterdam en Deventer niet rijdt door de werkzaamheden.
Badge +3
Dat geldt alleen voor reizigers van Amsterdam Centraal naar Deventer, Almelo en Hengelo. Voor alle overige verbindingen reis je via Amersfoort. Volgens de reisplanner is het zelfs sneller om vanaf Amsterdam Centraal met overstap via Utrecht Centraal naar Deventer en verder te reizen.

Reageer