Stoptrein Brussel

Reputatie 1
Hoewel de huidige IC Brussel via de HSL zuid gaat wat relatief ongunstig is (tijdswinst is er voor niemand) vind ik wel dat de trein erg veel stopt in België.

Van andere topics zag ik al dat de NMBS geen groot fan is van de IC Brussel(lees stoptrein) maar waarom zijn er dan zoveel stops in België?

In Brussel word er op 3 stations gestopt en de luchthaven. In NL is dat alleen Amsterdam CS en Schiphol.
In Antwerpen word er zowel op CS als Berchem gestopt. In NL alleen Rotterdam (geen Blaak bijv.)

Van de 12 stops van de IC Brussel zijn er maar 4 in NL en 8 in België. In NL is het idee van een IC Direct nog relatief acceptabel vind ik dan ook. Maar In België ben je te veel tijd kwijt, waarbij de stops al gauw 2-3 minuten duren.

Ik weet niet wat er afgesproken is met de NL'se overheid en NMBS, maar het zou voor de passagiers vanaf NL (en dan vooral die opstappen in Amsterdam-Schiphol en Rotterdam) eerlijk zijn om de stops goed te verdelen.

Ik ben een voorstander van een "Brusselaar", het vervoer is natuurlijk nodig naast de wat duurdere Eurostar en Thalys. Maar de huidige opzet is gewoon een nationale IC trein (zo niet stoptrein) in België. Als ik in Brussel Zuid moet wezen kies ik ook altijd voor de Thalys. Moet ik op een ander station wezen dan kies ik voor de IC Brussel.

De Thalys heeft dit veel beter verdeeld, 3 stops in NL en 2 stops in BE en 1 stop in FRA.

Het is ook niet gek dat de IC Brussel zo duur is omdat hij alles behalve rendabel is met zoveel stops.

En dan is er nog steeds geen Go pass/Abonnement of hoe je het noemen wilt voor deze treindienst. Zelfs de Thalys heeft een soort abonnement (eigenlijk een kortingsabonnement) voor hun eigen ritten. De NS laat hier veel steken vallen moet ik toegeven.

Dat de huidige opzet gedwongen doorgevoerd is(ik zie weinig passagiers, op die van Breda/Noorderkempen na) blij zijn met deze route maar goed het is nu eenmal het geval. Zorg dan dat alles eromheen goed geregeld is daar houd je passagiers zoet mee.

Wat zou ik bij de IC Brussel graag zien als verbeterpunten:

-Minder stops in België (Antwerpen Berchem, Mechelen en Brussel Centraal kunnen eruit, er zijn genoeg overstapmogelijkheden)
-Punctualiteit, de trein gaat maar 1x per uur zorg er als vervoersbedrijf voor dat deze prioriteit heeft en altijd rijd! (zelfs bij uitval zou een back up trein al klaar moeten liggen eigenlijk, maar zover komt het uiteraard niet bij de NS. Als ie elk uur op tijd rijd is het al een prestatie) Dit lukt de Thalys ook met de vele omleidingsroutes.
-Mijn ervaring van afgelopen week (1x heen en weer naar BRU Noord, en 1x naar Breda) de trein is relatief vol 80% is minimaal wat ik heb meegemaakt, ik verwacht dat een 7e rijtuig echt niet voldoende zal zijn.
- Verkort de stop op Rotterdam Centraal. Dat is haalbaar door eventueel 3 minuten later te vertrekken uit Amsterdam. 7 minuten staan op Rotterdam is te lang en onnodig. (ipv '22 op '25 vertrekken uit Amsterdam CS)
- Zorg voor een speciaal abonnement op dit traject of meer ritten kaart (5/10/20) zodat het voor de vaste pendelaar (wat ik binnenkort ook ben waarschijnlijk) financieel betaalbaar is (een OV Vrij of Grensabonnement tot aan Hazeldonk is goed, maar na Hazeldonk reis je dus "regenboog/zwart" tot aan Noorderkempen).
- Er zijn dagen dat ik met de Thalys goedkoper uit ben naar BRU zuid dan met de IC Brussel, terwijl het product van de Thalys veel beter is laten we eerlijk zijn.
-Bouw een mini bistro in de middelste rijtuig, van +/- 5 stoel rijen. Met een extra rijtuig of 2 is dit haalbaar, en voor de passagiers makkelijker om eten aan boord te kopen(het is toch een lange reis voor sommige passagiers) en ook het aanbod kan dan ruimer. Mijn ervaring is dat mensen eerder gebruik gaan maken van het Bistro dan de Railcatering. (als ik kijk bij de Thalys, loopt het druk na de omroep ik ben geopend, bij Railcatering valt dat wel tegen omdat je elke passagier afmoet)

-Als de NS de trein ook nog voller wil krijgen dan zou de eerste rit veel eerder moeten vertrekken! Het is voor zakenreizigers erg onhandig om deze trein te kiezen als ze om 9:00 op Brussel Zuid willen zijn. Dat houd in dat veel zakenreizigers de Thalys van 06:17 zullen nemen en om 08:10 ongeveer in Brussel aankomen. Zelfs met een overstap naar Bru Noord of CS zijn ze ruim voor 9:00 op hun plek. Dit is een gemiste kans voor de NS, want zo is de eerste trein zeker onhandig. Er zou dan ook kunnen worden afgewogen of het niet zin heeft om de eerste IC Brussel om 05:30 te laten starten vanaf Amsterdam en via de HSL naar Rotterdam te gaan. Passagiers vanaf Den Haag HS kunnen met de IC 1417 prima overstappen.

Er zijn ook wel pluspunten aan de trein:

-De trein maakt Noord Brabant erg blij met de stop in Breda
-Het personeel is vriendelijk aan boord
-Er word actief gecontroleerd door de HC's

Als iemand van de moderators dit aan de desbetreffende managers zou kunnen laten zien ben ik ook benieuwd naar hun reactie:P.

102 reacties

Reputatie 4
Brussel centraal is geen slechte halte. Dat is een handig station voor de mensen naar Brussel zelf willen.
Brussel luchthaven schrappen zal een stuk aan reistijden schelen.
Reputatie 1
Brussel centraal is geen slechte halte. Dat is een handig station voor de mensen naar Brussel zelf willen.
Brussel luchthaven schrappen zal een stuk aan reistijden schelen.

Klopt echter denk ik dat een directe treinverbinding van Schiphol en Brussel luchthaven niet zomaar word geschrapt.

En als je naast Brussel Noord ook op Zuid stopt zou Centraal best geschrapt kunnen worden.
Reputatie 4
Het zou ook schelen als de stops op bepaalde stations zo als Rotterdam minder lang maken.
Maar dat is minder handig voor mensen die overstappen.
Dit zou pas kunnen veranderen met de nieuwe dienstregeling in december.
Reputatie 1
Het zou ook schelen als de stops op bepaalde stations zo als Rotterdam minder lang maken.
Maar dat is minder handig voor mensen die overstappen.
Dit zou pas kunnen veranderen met de nieuwe dienstregeling in december.

Op zich zouden kortere stops geen probleem moeten zijn, maar dan wel "latere stops" De IC die vanaf Amsterdam gaat staat 7 minuten stil in Rotterdam. Als je deze lijn 3/4min later laat vertrekken komt ie wat later aan op Rotterdam en vertrekt ie op dezelfde tijd. De overstapper merkt er niks van en de internationale reiziger wint tijd op het traject.

De 3x dat er een trein start op Den Haag HS is de overstaptijd 12 minuten! Daar word je ook niet blij van.

Momenteel doet de IC Brussel er van Amsterdam CS tot Brussel Zuid 2:53 over. Als de NS efficiënter in plant, maar ook de stops minimaal maakt. En met Prorail kan afspreken dat de treindienstleiders deze trein zoveel mogelijk op max veilige baanvaksnelheid laten rijden. Dan kan deze trein makkelijk 2:35 erover doen om het hele traject af te leggen.

Worden er stops als Berchem en Brussel Noord of Centraal geschrapt dan kan de reistijd al omlaag naar 2:25.

Als de stop op Bro Airport word geschrapt kan de reistijd naar 2:10 ongeveer.

Ik hoop van harte dat de NS voor de nieuwe dienstregeling een goed plan maakt waarbij er zo veel mogelijk tijd word gewonnen door deze kleine dingen
Reputatie 4
Er is nog rekening te houden met andere treinen op de verschillende delen van de route. De tijdwinst zal niet zo groot zijn als u suggereert. De Brusselse trein vormt zeker in België die onderdeel uitmaakt van het binnenlands verkeer. Zomaar stops opheffen dupeert regionale reizigers. Iemand die snel wil reizen wordt naar Thalys verwezen.
Reputatie 1
Er is nog rekening te houden met andere treinen op de verschillende delen van de route. De tijdwinst zal niet zo groot zijn als u suggereert. De Brusselse trein vormt zeker in België die onderdeel uitmaakt van het binnenlands verkeer. Zomaar stops opheffen dupeert regionale reizigers. Iemand die snel wil reizen wordt naar Thalys verwezen.

Begrijpelijk dat er regionale reizigers zullen worden gedupeerd. Maar ik vraag me hardop af of de IC Brussel dan een internationale trein is(en derhalve weinig stopt) of in België eigenlijk een Stoptrein is.

Als de NMBS al die mensen graag wil vervoeren kunnen ze voorzien in nieuwe routes.

Met alle respect maar ik krijg de indruk dat de NMBS bewust dwarsboomt of laat ik zeggen de IC Brussel zo erg oninteressant maakt voor de Nederlandse reiziger om de Thalys maar te gebruiken wat meer winst oplevert.
Reputatie 4
Het valt wel mee met de stops. Luister eens op Antwerpen centraal hoe veel stops sommige treinen hebben.
Reputatie 4
Die extra stops komen door de NMBS en NS. Toen schiphol een stop kreeg wilde de Belgen een stop bij de luchthaven in Brussel.

NMBS heeft trouwens aandelen in Thalys.
Reputatie 1
Die extra stops komen door de NMBS en NS. Toen schiphol een stop kreeg wilde de Belgen een stop bij de luchthaven in Brussel.

NMBS heeft trouwens aandelen in Thalys.

Dat verklaart een hoop dank je!
Bedankt voor het meedenken over de IC Brussel, iemandt! Ik kan uiteraard niets beloven, maar ik zal je suggesties doorsturen.

Ik wil wel alvast in gaan op een paar punten waarvan ik nu al wel kan aangeven dat ze waarschijnlijk niet op korte termijn gaan veranderen:
- Minder stops in België (Antwerpen Berchem, Mechelen en Brussel Centraal kunnen eruit, er zijn genoeg overstapmogelijkheden) In België vervangt deze verbinding een binnenlandse Intercity-verbinding. Om reizigers goed te kunnen bedienen moet Intercity Brussel alle stations op de route aandoen. Om minder stops in België te realiseren zou er dus een andere trein daarvoor in de plaats moeten komen.

- Mijn ervaring van afgelopen week (1x heen en weer naar BRU Noord, en 1x naar Breda) de trein is relatief vol 80% is minimaal wat ik heb meegemaakt, ik verwacht dat een 7e rijtuig echt niet voldoende zal zijn. We zijn uiteraard op de hoogte van de drukte in de trein, zeker omdat de IC Brussel ook een van de IC Direct treinen vervangt. Het lijkt mij nu echter wel te vroeg om al te gaan oordelen of de verlenging van één bak voldoende is of niet. Ook vanwege het invoeren van de 40% korting op de IC Direct toeslag in de daluren. We blijven dit natuurlijk nauwlettend in de gaten houden.

- Verkort de stop op Rotterdam Centraal. Dat is haalbaar door eventueel 3 minuten later te vertrekken uit Amsterdam. 7 minuten staan op Rotterdam is te lang en onnodig. (ipv '22 op '25 vertrekken uit Amsterdam CS) Ik snap je gedachtegang hierachter, maar het is niet gezegd of later vertrekken uit Amsterdam een mogelijkheid is, gerelateerd aan de rest van de dienstregeling. De trein moet er wel inpassen.

Maar goed, ook deze suggesties zal ik doorsturen. Wie weet.
Reputatie 1
Bedankt voor het meedenken over de IC Brussel, iemandt! Ik kan uiteraard niets beloven, maar ik zal je suggesties doorsturen.

Ik wil wel alvast in gaan op een paar punten waarvan ik nu al wel kan aangeven dat ze waarschijnlijk niet op korte termijn gaan veranderen:
- Minder stops in België (Antwerpen Berchem, Mechelen en Brussel Centraal kunnen eruit, er zijn genoeg overstapmogelijkheden) In België vervangt deze verbinding een binnenlandse Intercity-verbinding. Om reizigers goed te kunnen bedienen moet Intercity Brussel alle stations op de route aandoen. Om minder stops in België te realiseren zou er dus een andere trein daarvoor in de plaats moeten komen.

- Mijn ervaring van afgelopen week (1x heen en weer naar BRU Noord, en 1x naar Breda) de trein is relatief vol 80% is minimaal wat ik heb meegemaakt, ik verwacht dat een 7e rijtuig echt niet voldoende zal zijn. We zijn uiteraard op de hoogte van de drukte in de trein, zeker omdat de IC Brussel ook een van de IC Direct treinen vervangt. Het lijkt mij nu echter wel te vroeg om al te gaan oordelen of de verlenging van één bak voldoende is of niet. Ook vanwege het invoeren van de 40% korting op de IC Direct toeslag in de daluren. We blijven dit natuurlijk nauwlettend in de gaten houden.

- Verkort de stop op Rotterdam Centraal. Dat is haalbaar door eventueel 3 minuten later te vertrekken uit Amsterdam. 7 minuten staan op Rotterdam is te lang en onnodig. (ipv '22 op '25 vertrekken uit Amsterdam CS) Ik snap je gedachtegang hierachter, maar het is niet gezegd of later vertrekken uit Amsterdam een mogelijkheid is, gerelateerd aan de rest van de dienstregeling. De trein moet er wel inpassen.

Maar goed, ook deze suggesties zal ik doorsturen. Wie weet.

Bedankt voor je reactie Stijn NS!

Hoewel de IC Brussel een binnenlandse trein vervangt in België vraag ik me toch af of het niet mogelijk is om de huidige IC Brussel minder te laten stoppen en een trein vanaf Rotterdam via Roosendaal te laten gaan(die wel al deze stops aandoet of andersom).

Het word misschien een dure grap, maar als de internationale trein over de HSL minder stops heeft kan de NS rechtvaardigen om meer geld te vragen voor de tickets. (Omdat de reistijd dan ook echt afneemt)

De huidige opzet scheelt voor mij als passagier niks omdat ik in het oude systeem al 30 min bespaarde met de ICD.

De stop op Rotterdam kan worden verkort. Zelf heb ik vaak meegemaakt dat de ICD op Schiphol 3/4 minuten blijft wachten tot de Thalys gaat. En dat ging zonder moeite. Mocht Prorail dit ook prima vinden zou het zeer wenselijk zijn er naar te kijken

Mocht je een terugkoppeling krijgen van de desbetreffende afdelingen dan hoor ik dat natuurlijk graag hier 😃
Reputatie 4
Een extra internationale sneltrein via Roosendaal kan je niet verwachten. De beneluxtrein maakt vorig jaar veel verlies. Reiziger vanuit Zeeland en West-Brabant zullen het moeten met een stoptrein die wel 10x stopt en er 2x keer zo lang over doet.
Reputatie 1
Zoals op www.ovmagazine.nl wordt voorgesteld (https://www.ovmagazine.nl/2018/04/sla-breda-en-zaventem-over-met-ic-brussel-1733/) kan er ook veel worden gewonnen door Breda over te slaan. De stop en het kopmaken nemen nu enorm veel tijd in beslag. En, paradoxaal niemand lijkt hier baat bij te hebben (behalve dan inwoners van Breda) want ook de aansluitingen van en naar Eindhoven of Nijmegen/Arnhem zijn ronduit slecht.

Het zou dus voor de hand liggen om te denken aan een ander soort bediening van Noord-Brabant. Dat hoeft niet per se een nieuw ingelegde trein te zijn maar ook het verleggen van huidige intercities kunnen behelsen. Bijvoorbeeld door de 3600 (Zwolle - Roosendaal) te verleggen naar (Zwolle - Antwerpen), waarbij de stoptrein Eindhoven - Tilburg wordt doorgetrokken naar Etten-Leur en Roosendaal. Of, het doortrekken van een Belgische intercity naar Breda (bijvoorbeeld IC2: Oostende - Antwerpen - Breda of IC4: Lille Flandres/Poperinge - Antwerpen - Breda).
Reputatie 7
Badge
Haal buitenlandse verbindingen uit de binnenlandse concessie, en besteed ze apart aan, met de mogelijkheid om IC's van knooppunt naar knooppunt te rijden, bijv Antwerpen-Breda, Antwerpen-Rotterdam, enz.
Reputatie 1
Zoals op www.ovmagazine.nl wordt voorgesteld (https://www.ovmagazine.nl/2018/04/sla-breda-en-zaventem-over-met-ic-brussel-1733/) kan er ook veel worden gewonnen door Breda over te slaan. De stop en het kopmaken nemen nu enorm veel tijd in beslag. En, paradoxaal niemand lijkt hier baat bij te hebben (behalve dan inwoners van Breda) want ook de aansluitingen van en naar Eindhoven of Nijmegen/Arnhem zijn ronduit slecht.

Het zou dus voor de hand liggen om te denken aan een ander soort bediening van Noord-Brabant. Dat hoeft niet per se een nieuw ingelegde trein te zijn maar ook het verleggen van huidige intercities kunnen behelsen. Bijvoorbeeld door de 3600 (Zwolle - Roosendaal) te verleggen naar (Zwolle - Antwerpen), waarbij de stoptrein Eindhoven - Tilburg wordt doorgetrokken naar Etten-Leur en Roosendaal. Of, het doortrekken van een Belgische intercity naar Breda (bijvoorbeeld IC2: Oostende - Antwerpen - Breda of IC4: Lille Flandres/Poperinge - Antwerpen - Breda).

Wat ook kan is laat de huidige IC Brussel voor wat het is dan wel dat er meer stops komen op Blaak en Sloterdijk bijvoorbeeld. Zo is de verhouding NL en BE wat beter.

En installeer een tweede IC Brussel die weinig stopt en vraag er 10%+ voor. Een IC
Amsterdam-Schiphol-Rotterdam-(Dordrecht/Roosendaal als HSL niet mag)-Antwerpen-(Brussel Airport evt als KLM meebetaalt)-Brussel Centraal/Zuid

Zo kan de reistijd flink omlaag naar 2:30 ongeveer en zijn de passagiers die vroeg opstappen ook blij met een snelle trein zonder in het Thalys segment te komen, en niet in een soort "stoptrein" zitten. (Alhoewel de huidige tariefstructuur soms hoger is dan Thalys)
Reputatie 1
Haal buitenlandse verbindingen uit de binnenlandse concessie, en besteed ze apart aan, met de mogelijkheid om IC's van knooppunt naar knooppunt te rijden, bijv Antwerpen-Breda, Antwerpen-Rotterdam, enz.

Ik denk dat de huidige IC Brussel korter kan als Breda Noorderkempen worden overgeslagen en de overgebleven 2/3 rijtuigen een Internationale IC te maken van Eindhoven tot Antwerpen. Omdat er dan geen kop maken meer plaatsvind in Breda kan er ook een locomotief af die dan de ritten van Eindhoven-Antwerpen kan bedienen.
Reputatie 7
Badge +4
Enige nuancering is wel op zijn plaats. Vijf van de negen stops zijn in de grote steden Antwerpen en Brussel. Nederland kent geen stad van de grootte van de Belgische hoofdstad en Noord is echt van belang voor de aansluitende verbindingen. Drie stops in deze metropool zijn niet zo overdreven. Als ik naar Rotterdam wil, is er een stop in Alexander. Naar Amsterdam in Sloterdijk of Amstel. Zo gek is dat niet. Brussel is groter dan Amsterdam de EU zetelt er.

In Nederland gaat het wel sneller tussen Amsterdam en Rotterdam, daarna niet meer want er is een fors tijdsverlies bij Breda. De tijdwinst vanaf Rotterdam is daarmee nul, maar Breda overslaan is te duur want voor Zuid-Nederland is er nog geen alternatief. Zonder Breda zou een kwartier schelen, zonder de omweg langs Brussels Airport ook. Het levert een kleine tijdswinst op als je in Antwerpen overstapt op de binnenlandse intercity, dat geldt ook vanaf Noord als je de Benelux mist. Noorderkempen is natuurlijk discutabel maar Mechelen is voor de aansluitingen in België van belang. Het is echt wel een city. IC Brussel is gewoon een internationale intercitytrein.

Wie snel, comfortabel en duur wil, met treinbinding, pakt de Thalys. Wie met weinig comfort in een bus goedkoop wil reizen en een uurdienst niet belangrijk vindt, pakt de Flixbus. De reiziger die een vrij te kiezen uurdienst prefereert, voor een min of meer voorspelbare prijs, pakt de IC Brussel.

Zonder Breda en Brussels Airport zou er wel een enorme tijdswinst kunnen zijn. De Brabantse stedenring en Antwerpen verbinden, en Breda overslaan, lijkt mij in de toekomst een goede zaak.
Reputatie 1
Enige nuancering is wel op zijn plaats. Vijf van de negen stops zijn in de grote steden Antwerpen en Brussel. Nederland kent geen stad van de grootte van de Belgische hoofdstad en Noord is echt van belang voor de aansluitende verbindingen. Drie stops in deze metropool zijn niet zo overdreven. Als ik naar Rotterdam wil, is er een stop in Alexander. Naar Amsterdam in Sloterdijk of Amstel. Zo gek is dat niet.

In Nederland gaat het wel sneller tussen Amsterdam en Rotterdam, daarna niet meer want er is een fors tijdsverlies bij Breda. De tijdwinst vanaf Rotterdam is daarmee nul, maar Breda overslaan is te duur want voor Zuid-Nederland is er nog geen alternatief. Zonder Breda zou een kwartier schelen, zonder de omweg langs Brussels Airport ook. Het levert een kleine tijdswinst op als je in Antwerpen overstapt op de binnenlandse intercity, dat geldt ook vanaf Noord als je de Benelux mist. Noorderkempen is natuurlijk discutabel maar Mechelen is voor de aansluitingen in België van belang. Het is echt wel een city. IC Brussel is gewoon een internationale intercitytrein.

Wie snel, comfortabel en duur wil, met treinbinding, pakt de Thalys. Wie met weinig comfort in een bus goedkoop wil reizen en een uurdienst niet belangrijk vindt, pakt de Flixbus. De reiziger die een vrij te kiezen uurdienst prefereert, voor een min of meer voorspelbare prijs, pakt de IC Brussel.

Zonder Breda en Brussels Airport zou er wel een enorme tijdswinst kunnen zijn.

Ik deel je mening enigszins wel maar ook weer niet Thom.

Wat nou als je de huidige IC Brussel in 2 splitst

Je laat een IC starten in Amsterdam met 5 rijtuigen. Deze rijd van Amsterdam-Schiphol-Rotterdam-Antwerpen(en vanaf Antwerpen de huidige route)

En je laat de tweede IC met 2/3 rijtuigen starten in Breda. Deze rijd van Breda-Noorderkempen-Antwerpen. Op Antwerpen houd je een stop van 4-5 minuten zodat beide IC's worden gekoppeld aan elkaar. En dan als geheel doorrijden.

Op de terugreis vanaf Bru Zuid rijd je als geheel tot Antwerpen, en hier koppel je weer af en laat je een trein(dit zullen dan de voorste wagons zijn) naar Breda rijden. En de achterste naar Amsterdam.

Zo verbind je alle steden en behoud Breda een uursdienst naar België.

Als je het goed inplant op Antwerpen dan kan de machinist die vanaf Breda komt in ongeveer 15 minuten weer terug met de volgende trein terug naar Breda. En dan laat je de laatste treindienst met twee locomotieven de huidige route rijden zodat je niet met twee machinisten vast zit op Brussel.

Zo kan de NS toch een wat "snellere" verbinding aanbieden en houd je alle passagiers tevreden.
Reputatie 7
Badge +3
@thom
Dat laatste vereist weer ieder uur een extra trein en zal dus niet gaan gebeuren want daarvoor zijn er niet voldoende reizigers.

@iemandt
Ook jouw plan is kansloos om dezelfde reden: het vereist weer ieder uur een extra trein. Daarnaast geldt dat wie snel van de Randstad naar Brussel wil de Thalys maar moet nemen en daar dan ook maar voor moet betalen. Veel mensen willen echter voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.
Reputatie 1
Dat laatste vereist weer ieder uur een extra trein en zal dus niet gaan gebeuren want daarvoor zijn er niet voldoende reizigers.

Maar dat is de enige manier om tegemoet te komen aan de wens van de provincie. Want eigenlijk is de passagier met deze trein niks opgeschoten eigenlijk, en dat is een kwalijke zaak
Reputatie 1
@thom

@iemandt
Ook jouw plan is kansloos om dezelfde reden: het vereist weer ieder uur een extra trein. Daarnaast geldt dat wie snel van de Randstad naar Brussel wil de Thalys maar moet nemen en daar dan ook maar voor moet betalen. Veel mensen willen echter voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.

Daar heb je een punt, maar ook de KLM ziet er brood in en zijn vast bereid om mee te betalen aan zo een nieuwe snellere verbinding.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/pieter-elbers-betrouwbare-snelle-trein-kan-korte-vluchten-vervangen

Het probleem met de Thalys is dat sommige aansluitingen niet gunstig zijn. De overstap op Mechelen en Bru Airport bijvoorbeeld is 15 min wachten op Antwerpen. Ben je al een deel van je tijdwinst kwijt. En dan is de prijs ervan het niet waard.

Dat de overheid geen druk heeft gevoerd om met spoed een goede FYRA vervanger te regelen dan wel de concessie in te trekken is ook jammer. Dan is een 2e trein per uur maar iets wat alle partijen moeten slikken na het falen van de FYRA ter verbetering voor de passagier
Reputatie 7
Badge +3
@iemandt
Provincies kunnen van alles wensen maar zij gaan niet over het treinverkeer en betalen het ook niet.
Reputatie 7
Badge +4
Los van techniek en besluitvorming denk ik dat de verbinding Eindhoven-Antwerpen zou moeten aansluiten op de trein naar Charleroi, die Brussels Airport overslaat. Deze trein is nu al sneller in Brussel, terwijl hij later uit Antwerpen vertrekt. Rijtuigen koppelen en ontkoppelen wordt weinig meer gedaan en is in een land als België hachelijk, gezien de vele vertragingen.

Vanaf Eindhoven kan het ook een bestaand treinpad zijn, waarbij niet wordt doorgegaan naar de Randstad, maar naar Antwerpen. In Breda moeten dan wel goede aansluitingen zijn. Er zijn meerdere varianten denkbaar, maar de voordelen voor de reiziger zijn groot. Bovendien levert het de belastingbetaler die het indertijd mogelijk heeft gemaakt een snelheidsvoordeel op.

De technische, organisatorische, politieke en economische kant van de zaak is er natuurlijk, maar Antwerpen en Eindhoven direct verbinden, de snelheidswinst van en naar de Randstad, en met een overstap twee keer per uur een reisoptie, geeft ook kansen.

Als Albert Heijn indertijd alleen bang was geweest om te durven investeren gezien de winstverwachting, was er geen Ahold geweest. Visie is ook noodzakelijk.
Reputatie 7
Badge +3
Een treinverbinding van Eindhoven naar Antwerpen via Breda is zinloos omdat het een enorme omrit is. Het is niet sneller dan met Flixbus maar wel minstens drie keer zo duur.
Reputatie 4
Het voorstel om Eindhoven per trein met Antwerpen te verbinden passeert op diverse fora regelmatig de revue, en ook in de politiek ligt die wens er. Ik zelf vind het onzinnig omdat fernbussen in België tot aan Antwerpen gebruik mogen maken van de pechstrook.
Een eventuele extra trein kan het best eindigen in Breda om materieel uit te sparen.

Reageer