Strengere identiteitscontrole internationaal reizen

• 9 januari 2017
  • 11 reacties
  • 2850 Bekeken

Reputatie 5
Vanaf het voorjaar 2018 zal er op internationale trein en busreizen een strengere identiteitscontrole gelden voor reizen van en naar België. Dit gaat mogelijk ook gelden voor reizen tussen Duitsland, Nederland en Frankrijk. Het doel is om de reisbewegingen van terroristen en criminelen beter in de gaten te houden.
Dit betekent dat bij het boeken/kopen van een treinticket de identiteit van de reiziger moet worden vastgelegd, en bij de aanvang van de reis wordt dit wederom gecontroleerd. De maatregel geldt voor alle internationale reizen, dus voor de Thalys, maar ook voor bijv. het stoptreintje van Roosendaal naar Essen.
Ik vind het een onzinnige maatregel. Dit is ingegeven door emotie en machteloosheid. Denkt men nu werkelijk dat dit terroristen gaat tegenhouden? We kunnen straks dus wel ongehinderd per auto, fiets of lopend de grens over, maar niet met een simpele regionale trein, zodra deze een landgrens passeert. Is dit nu het Europa met vrij vervoer tussen de lidstaten? Moeten straks miljoenen reizigers dagelijks worden opgezadeld met zinloze controles die vertragend en kostenverhogend gaan werken? Even spontaan de grens over is er straks niet meer bij, want je moet je vooraf registreren. De grens was van nature al een soort barrière. Miljoenen euro's zijn geïnvesteerd in prachtige splinternieuwe Flits treinen die straks op het traject tussen Düsseldorf en Arnhem gaan rijden, dit allemaal om die barrière te doen verdwijnen. Maar door de beoogde controles wordt er een nieuwe barrière opgeworpen.
Ik hoop niet dat het zo ver gaat komen en dat men de nutteloosheid van deze maatregel gaat inzien. Om over de uitvoerbaarheid maar te zwijgen, want dat lijkt me nog een hele, haast onmogelijke klus.
Ik denk dat men beter kan investeren in een betere internationale samenwerking tussen de inlichtingendiensten. Dat lijkt me effectiever dan deze tijdrovende, overlast gevende, dure, onuitvoerbare en volstrekt zinloze maatregel.
Ik ben benieuwd wat mijn mede forumleden en wat de NS hier van vindt.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik vind het ook allemaal grote onzin en weggegooid geld. Normale burgers worden lastiggevallen met grenscontroles die geen terrorist of crimineel zullen weerhouden om van het ene land in het Schengen-gebied naar het andere te reizen. Het is allemaal geneuzel om wat schijnzekerheid te creëren. Van de Belgen is het alleen maar een rookgordijn om de incompetentie van de eigen politiediensten te maskeren.

De overheden doen er veel beter aan om geld te investeren in de geheime diensten en de internationale samenwerking tussen de politieorganisaties.

Het wordt hoog tijd dat normale burgers gaan protesteren tegen deze emotionele en onzinnige stemmingmakerij. Blijkbaar is iedereen alweer vergeten dat in tijden lang voor de invoering van het Schengenverdrag Duitse RAF-terroristen eenvoudig de grens met Nederland konden passeren en zich hier jaren hebben kunnen schuilhouden. Ook de Britten die zo zeuren over grenscontroles zijn blijkbaar vergeten dat alle terroristische aanslagen gepleegd zijn door Britse staatsburgers.
Reputatie 6
Badge +2
Ik hoop dat je nog wel gewoon een internationaal kaartje uit de NS-kaartautomaat kan halen, waarbij je je bijvoorbeeld met je persoonlijke OV-chipkaart identificeert. bijdragevandennis
Reputatie 4
Badge
De Begische TreinTramBus
http://www.treintrambus.be/actueel/persberichten/2414-voorafgaande-identificatie-jaagt-treinreizigers-richting-auto.html

En Rover
https://www.rover.nl/actueel/1187-rover-waarschuwt-voor-security-theater-internationale-ov-reizen

Hebben hier ook al voor gewaarschuwd. Wat ook opmerkelijk is dat je ook reisdoel en bagage zou moeten gaan opgeven, alle flexibiliteit die nog het voordeel is van de trein gaat daarmee verloren. De laatste paar keer dat ik in België ben geweest, vond ik het juist zo prettig dat ik niet aan een vaste tijd vast zat. Zeker voor de meer locale treinen is dit de doodsteek. In feite is een dergelijke registratie nog lastiger dan de oude grenscontroles. Effectief lijkt me dit verder nauwelijks.

Waarschijnlijk wil minster Jambon van de N-VA maatreglen voor de bühne maken en krijgt hij helaas Nederland en Duitsland mee.

Zie ook http://nieuws.vtm.be/binnenland/219414-jambon-uitwisseling-treingegevens-nodig
Reputatie 7
Badge +3
Meneer Jambon kletst maar wat. Ik hoop dat de Europese Commissie en Belgische buurlanden in het geweer komt tegen deze flauwekul. In Beneluxverband moet het ernstig ontraden worden.

Om een voorbeeld te geven hoe onzinnig verschillende maatregelen zijn het volgende. Na de aanslagen in Nice zijn we met de auto naar de veerhaven in Duinkerken gereisd voor de oversteek naar Dover. Voor de Belgisch-Franse grens gaf onze TomTom aan dat er een file en vertraging was bij de grens en gaf ons het advies om de E40 bij Adinkerke te verlaten en via de N39 richting Frankrijk te rijden. Uiteraard was daar geen grenscontrole en konden we de binnenwegen zonder veel vertraging weer terug naar de snelweg.

We moeten ons scherp uitspreken tegen al deze schijnmaatregelen en bangmakerij. Bovendien krijgen de terroristen op deze manier precies waar ze op uit zijn: een bange bevolking.

Hoe verschrikkelijk de verschillende aanslagen in 2016 ook zijn geweest, er zijn in Europa door terreur minder slachtoffers gevallen dan in bijvoorbeeld in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw. We moeten ons niet laten gangmaken door types als Jambon.
Reputatie 7
Badge +3
Ik hoop dat je nog wel gewoon een internationaal kaartje uit de NS-kaartautomaat kan halen, waarbij je je bijvoorbeeld met je persoonlijke OV-chipkaart identificeert. bijdragevandennis

Het lijkt me een kansloze affaire. Gaan de Belgen ook reizigersgegevens controleren wanneer ik met bus 20a van de Lijn van Maastricht naar Hasselt reis? En als dat al zo is, heeft de buschauffeur dan apparatuur on valse ID-kaarten te kunnen onderschepen? Ik geloof er helemaal niets van.
Gaan de Belgen ook reizigersgegevens controleren wanneer ik met bus 20a van de Lijn van Maastricht naar Hasselt reis? En als dat al zo is, heeft de buschauffeur dan apparatuur on valse ID-kaarten te kunnen onderschepen? Ik geloof er helemaal niets van.
Of op lijn 460 van Turnhout naar Baarle-Hertog/Baarle-Nassau. Gaat de Lijnbuschauffeur elke keer wanneer die de grens oversteekt de bus even aan de kant zetten om de identiteit van de reizigers te controleren? Of op de 450 van Turnhout naar Tilburg? Want ik vrees dat die laatste lijn nu al voor sluipgrensverkeer gebruikt wordt.

Op een korte wandeling door Baarle-Hertog/Baarle-Nassau steek je ook al gauw 100 keer de grens over. Overal een douanier zetten?

De Belgische politiekers zijn blijkbaar ook vergeten dat een deel van de terroristen van Parijs en Zaventem uit België komen. Met dit soort van controles kan je nadien wel een deel van hun gangen kunnen nagaan, maar daar voorkom je niet snel een aanslag mee.

In de Belgische kranten is er sprake van een soort van poortjes/scanners voor Antwerpen-Centraal, Brussel-Zuid en Liège-Guillemins. Hier heb ik begrip voor zolang ik hierdoor niet eerder op het station moet zijn.

Maar dan hoop ik ook dat daardoor de lift op het einde van perron 23B in Antwerpen eindelijk terug opengezet wordt. Redelijk snel na de aanslagen in Parijs werd deze 'tijdelijk' buiten werking gezet wegens werkzaamheden. Ik werk afwisselend in de buurt van Brussel-Noord en Antwerpen-Centraal. Door dit grapje mag ik in Antwerpen minstens 5 minuten vroeger vertrekken om op tijd op het perron te staan. :@

Ook hoop ik dat dat vereiste reisplan er nooit komt. Dan kan ik evengoed mijn Weekend Vrij opzeggen. Alle spontaniteit weg. En geen alternatieven mogelijk als de trein naar mijn aangegeven eindpunt niet meer rijdt.

Maar zoals Lectrr het in een cartoon in De Standaard liet zien: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170102_02654072?pid=6134723. Het budget bepaald niet hoe goed de controles werken.
Reputatie 7
Badge +3
Als je werkelijk effectieve grenscontrole wilt invoeren, dan is er geen andere mogelijkheid dan een hek rond het land zetten met een zone zonder struikgewas, op heel heel regelmatige intervallen wachttorens etc. Zoiets als de DDR had aan de grens met de BRD.
Ieder ander voorstel zal slechts beperkt effect hebben. Terroristen en andere criminelen zullen een iets andere route moeten kiezen maar kunnen zonder problemen grenzen passeren. Het is een schande dat er politici zijn die niet-effectieve onzin propageren met als blijkbaar enige doel om argeloze burgers nog banger te maken dan ze al gemaakt zijn.
Hoewel veel mensen denken dat we in een erg onveilige wereld leven, laten de statistieken juist het tegenovergestelde zien en dat terwijl er nog nooit zo veel mensen op aarde geleefd hebben.
http://www.welingelichtekringen.nl/samenleving/586457/het-leven-is-veiliger-dan-ooit-toch-zijn-we-nog-nooit-zo-bang-geweest.html
Het kan beslist geen kwaad dat we ons dit beter realiseren en niet allerlei onzin geloven.
Reputatie 7
Badge +4
Er is inmiddels een soort akkoord over tussen België, Nederland, Frankrijk en Engeland over het begin van identititeitscontrole bij Thalys en Eurostar.

De bron is Trouw 27 januari 2017.

Met de passagierslijsten kunnen veiligheidsdiensten checken of er gezochte criminelen in de trein zitten. Een identiteitscontrole voor vertrek moet garanderen dat de naam op het vervoersbewijs en op het paspoort overeenkomen, de zogeheten conformiteits-check.

Een gezamenlijke taskforce gaat over de uitvoering van de maatregel overleggen met vervoerders Thalys en Eurostar. In eerste instantie komt er een proef waarvoor in maart een plan klaar moet zijn. Onder meer zal bekeken worden wie de paspoortcontroles gaat uitvoeren. Mogelijk zullen die worden gedaan door de conducteur.

Het Nederlandse ministerie van veiligheid en justitie benadrukt dat het nog om een onderzoek gaat en dat de vervoerders sowieso niets wordt opgelegd of opgedrongen. Het departement staat "uiteraard wel positief tegenover'' het plan. Het internationale busvervoer blijft voorlopig buiten schot.

Vervoerders en reizigersverenigingen hebben al gewaarschuwd dat ze het gebruik van passagierslijsten niet zien zitten omdat het zou leiden tot vertragingen en hogere kosten. Ook zouden meer mensen dan de auto nemen.
Reputatie 7
Badge +3
Je kunt hier uithalen wat je wilt. Er komt weliswaar een taskforce die onderzoek gaat doen maar tegelijkertijd wordt er niets aan de vervoerders opgelegd.

Die taskforce snel tot de conclusie komen dat bijvoorbeeld een conducteur geen middelen heeft om goed vervalste documenten te herkennen. Ik heb het vage vermoeden dat we nooit meer wat van die taskforce gaan horen.
Bij Eurostar zou het makkelijker in te voeren dan bij Thalys omdat je daar toch al door bagagescans moet en 20 minuten voor vertrek aanwezig moet zijn. Zonder ingrijpende maatregelen loopt dit bij Thalys op niks uit.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben niet de enige die twijfels heeft over paspoortcontrole bij de Thalys.
http://nos.nl/op3/artikel/2155163-houd-je-met-treincontroles-terroristen-tegen.html

Wat een tijd- en geldverspilling.
Reputatie 6
Het nieuwsbericht kwam vandaag inderdaad op Radio 2, met de nadrukkelijke vermelding erbij, dat de internationale bussen sowieso en gegarandeerd NIET bij dit plan zijn betrokken. Dus de Belgische boeven reizen tegenwoordig met Flix.

Reageer