beantwoord

SUPERDAGRETOUR Belgie via Maastricht/Roosendaal ook verdwenen?

Gisteren merkte ik dat het niet meer mogelijk is via de NS-internationaalsite het superdagretourtarief te boeken bij een dagretour naar Belgie; ook niet via Roosendaal of Maastricht. Ik dacht juist begrepen te hebben dat de veranderde (hogere) tarieven alleen golden voor de nieuwe route over de (duurdere) HSL lijn via Breda, en dat de voordelige tarieven (weekend-, superdagretour enzo) via roosendaal en maastricht nog gewoon zouden blijven bestaan. Weet iemand hoe dit zit?

onderstaande link op treinreiziger.nl lijkt bovenstaande iig. te suggereren:

https://www.treinreiziger.nl/ic-brussel-weekendretour-tot-70-duurder-enkeltjes-juist-tot-50-goedkoper/
icon

Beste antwoord door Thom 9 april 2018, 17:04

Ik ben gisteren nog met Belgische weekendkorting naar Antwerpen geweest. Euro 10,40 eerste klas retour met Railplus. Ik reis met 100 procent korting in Nederland. Volgend weekend niet meer te boeken. De constructie naar de eerste grensplaats in België en dan met een Belgisch kaartje verder, werkt nog wel. ook via Visé. De afstand naar Noorderkempen is groter dan naar Essen, het is op zich niet onredelijk dat je die 18 km ook betaalt.

Wel grappig, naast me zat een vriendelijke jongeman de hele laatste reis via Roosendaal op te nemen met de iPhone.
Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 6
Badge
Volgens mij is het niet meer te boeken. Wel apart, dat het vanaf Maastricht niet kan. Je zou op de site van NMBS kunnen kijken. In ieder geval weer het weekend retour internet vanaf Maastricht of Roosendaal.
Nee, de NMBS-site geeft hem ook niet. Op de NS-kaartautomaten wordt die optie ook niet meer weergegeven. Dus ik begrijp niet waarom ze dat superdagretour nu blijkbaar helemaal hebben afgeschaft.
Reputatie 7
Badge
ik begrijp niet waarom ze dat superdagretour nu blijkbaar helemaal hebben afgeschaft.
de barrière tussen NL en België is per vandaag verhoogd. Alleen de rijken mogen de grens over?
Reputatie 7
Badge +4
Ik ben gisteren nog met Belgische weekendkorting naar Antwerpen geweest. Euro 10,40 eerste klas retour met Railplus. Ik reis met 100 procent korting in Nederland. Volgend weekend niet meer te boeken. De constructie naar de eerste grensplaats in België en dan met een Belgisch kaartje verder, werkt nog wel. ook via Visé. De afstand naar Noorderkempen is groter dan naar Essen, het is op zich niet onredelijk dat je die 18 km ook betaalt.

Wel grappig, naast me zat een vriendelijke jongeman de hele laatste reis via Roosendaal op te nemen met de iPhone.
Reputatie 5
Badge
O.a. het kaartje naar Essen is toch echt bijna een euro duurder geworden. Ik kon afgelopen september voor €4,80 retour naar Luik vanaf Maastricht, nu is dat €7,00 voor exact dezelfde dienst. Jammer dat de reizigers van de andere lijnen worden benadeeld door het verleggen van de IC Brussel.
O.a. het kaartje naar Essen is toch echt bijna een euro duurder geworden. Ik kon afgelopen september voor €4,80 retour naar Luik vanaf Maastricht, nu is dat €7,00 voor exact dezelfde dienst. Jammer dat de reizigers van de andere lijnen worden benadeeld door het verleggen van de IC Brussel.

Het is idd vrij belachelijk dat nu er een 'snellere' trein tussen Breda en Brussel rijdt, ineens alle tarieven naar Belgie maar omhoog gegooid worden. Een dagje Maastricht-Brussel is nu ineens ongeveer de helft duurder! Treinreizen naar het buitenland wordt op deze manier niet echt aangemoedigd, helaas.
En natuurlijk ontbreekt enige vorm van communicatie over deze absurde prijsstijging.
Badge +3
De concessie om over de HSL te rijden moet ergens van betaald worden, zowel in Nederland als in België.

De reizigers worden opgezadeld met het slechtste van alle werelden. Slome treinen via de HSL die niet sneller zijn dan de Benelux via Roosendaal in 2011 en ook nog eens prijsverhogingen via alle grensovergangen met België. Het Fyra-fiasco zal ons nog lang achtervolgen.
Reputatie 1
begint weer allemaal op amateur gedoe te lijken. weinig geleerd van de fyra denk ik.
Reputatie 2
Een retour Oss - Brussel via Roosendaal is zo'n € 3 euro goedkoper dan via Breda - grensovergang Hazeldonk.
Dit alles zonder de vroegboekkorting.

Het was veel beter, dat de miljarden die men besteed heeft op het traject Breda - Noordkempen - Antwerpen, besteed had om een trein te laten rijden op het traject Tilburg Universiteit - Turnhout - Antwepen.
Reputatie 4
Dan moet die trein wel rendabel zijn.
Reputatie 7
Badge +3
@lijnennetkaart
En met vroegboekkoring?
En hoe zit het met doordeweeks en weekend?
Reputatie 7
Badge
er is nooit gemeld door NS dat ALLE superdagretouren e.d. zouden verdwijnen. Alleen op de route via Breda naar Antwerpen zou geen superdagretour komen. https://nieuws.ns.nl/download/525506/besluittarievenenassortimenticbrussel.pdf
Reputatie 4

Het was veel beter, dat de miljarden die men besteed heeft op het traject Breda - Noorderkempen - Antwerpen, besteed had om een trein te laten rijden op het traject Tilburg Universiteit - Turnhout - Antwerpen.

Wie gaat die 30 kilometer ontbrekend spoor aanleggen? Daarnaast ligt Turnhout - Antwerpen ook nog eens niet rechtstreeks.

Kortom, mij lijkt de route langs de E19 zo beroerd nog niet.
Reputatie 7
Badge +4
Het Bels lijntje is nu een recreatief fietspad.
Daarnaast ligt Turnhout - Antwerpen ook nog eens niet rechtstreeks.
Turnhout heeft een rechtstreekse trein- en (snel- en stopbus)verbinding met Antwerpen. Of bedoel je hier iets ander mee?

De bus Tilburg - Turnhout is best wel populair, ook bij reizigers die liever geen risico lopen op controle bij de grens. Ik weet niet of die allemaal meer willen betalen omdat een aantal treinliefhebbers liever een trein hebben.

Vroeger stak ik voor 3 euro de grens over. Tegenwoordig gaat dit op kosten van de werkgever. Met de trein gaat dit minstens 5 euro kosten. Laat dat fietspad maar liggen.:)
Reputatie 7
Badge +4
Wel een grappig fietspad, want de seinhuizen staan er nog.....
Badge +3
Je zou zomaar even omlopen.. maar ja, dat mag niet hè (is achterkant van de trein dus die gaat sowieso naar rechts op de foto dus er achter omheen is safe op zich)?
Er staat een trein stil maar die even halen mag dus niet!

Okee, de deuren aan die kant gaan niet open om er met een wheelie in te fietsen!

Dank https://twitter.com/Congetngan/status/983725377989304320
Gevalletje jammer dan, en half uur wachten?
En het fietspad gaat langs Weelde Station. Het station heeft nu wel een andere bestemming.

Maar we gaan of topic.

Het helpt wel om NS International met NMBS nationaal en B-europe te vergelijken. Omdat de NMBS alles voorbij Vise als een tariefpunt aanziet, is een kaartje van NS International het goedkoopste voor Eijsden - Vise. Go figure.
Badge +3
Oh, ik ben geen international expet maar " Omdat de NMBS alles voorbij Vise als een tariefpunt aanziet, is een kaartje van NS International het goedkoopste voor Eijsden - Vise"

Meestal denkt NS daar anders over en is dus tegenwoordig (veel) duurder eigenlijk.

Dan maar via Limboland dus! Dank voor de tip (vanuit Eindhoven en tijd genoeg meestal)
Reputatie 2
Vanaf Station Turnhout de route vervolgen via Malle en Braschaat

De trein mag van mij part ook lopen vanaf station Eindhoven of desnoods vanaf station Boxtel.

De miljarden die nu besteed worden aan betere verbindingen in de Randstad met Antwerpen en Brussel, kunnen ook besteed worden een grote verbetering van internationale verbindingen elders in Nederland.
Reputatie 1
Echt belachelijk deze prijs verhoging. Ga veel naar de Ardennen met de trein. Vanaf Maastricht via Luik naar Bomal (bij Durbuy) was dit met een (100% korting NL) weekendretour 13 euro. (afgelopen Pasen als voorbeeld vrijdag heen, maandag terug ook 13 euro, Ook mijn andere weekendjes vrijdag-zondag waren 13 euro)
Nu is een retour wanneer je ook gaat 21,60 euro een prijsverhoging van 8,60 of te wel bijna het dubbele. Hoe jaag je mensen uit de trein en maak je het moeilijker voor de treinreiziger.

Dit maakt me echt zo boos, de trein moet goedkoper en beter worden niet duurder en slechter.
Badge +3
Via de website van de NMBS kun je nog steeds weekendretours krijgen. Een weekendretour naar Bomal via Visé grens met 100% korting in Nederland kost €14,60.
https://www.b-europe.com/NL
Reputatie 4
Via de website van de NMBS kun je nog steeds weekendretours krijgen. Een weekendretour naar Bomal via Visé grens met 100% korting in Nederland kost €14,60.
https://www.b-europe.com/NL

Zijn de weekendretours van de Belgen duurder geworden sinds 9 april?
Badge +3
Dat durf ik niet te zeggen. Er zaten altijd al wat kleine prijsverschillen tussen de websites van NS International en de NMBS.
De huidige prijs is identiek aan dat van het Weekendretour Maastricht dat de NMBS verkoopt.

http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbewijzen/buitenland/maastricht/weekendbiljet-naar-maastricht.aspx

Reageer