Skip to main content

Beste NS Internationaal,

 

Bij deze een stevige klacht over de tarieven van de IC Brussel.

 

Een aantal jaar geleden hebben jullie flexibele tarieven ingevoerd onder het mom van vroeger boeken is goedkoper. En waar staan we nu? Jullie website vermeldt dat early bird tickets tot 5 dagen van tevoren te boeken zijn. Ik boek nu bijna een maand vooruit en moet de hoofdprijs betalen. Alleen die enkele treinen in de allervroegste ochtend en allerlaatste avond worden nog betaalbaar aangeboden zo ruim van tevoren. Waarom doen jullie dat? Zo wordt een tripje voor de gemiddelde persoon echt een rib uit het lijf, zelfs met dalkorting is het echt niet te doen.

 

Daarnaast is de intercity vaak stampvol waarbij veel reiszigers moeten staan. De hoge tarieven doen dus óók nog eens weinig aan het reis comfort.


Snappen jullie dat dit beleid ervoor zorgt dat de trein wel heel onaantrekkelijk wordt tov de auto? Dat draagt niet bij aan een duurzamere wereld! Helaas hebben mensen als ik die keuze niet en voelt dit echt als het uitknijpen van mij als trouwe reiziger.


Dus wat is jullie opvatting hierover? En is er perspectief op terug naar het oude normale prijssysteem?

 

Alleen die enkele treinen in de allervroegste ochtend en allerlaatste avond worden nog betaalbaar aangeboden zo ruim van tevoren. 

Daarnaast is de intercity vaak stampvol waarbij veel reiszigers moeten staan. 

Ik denk dat uw tweede zin precies verklaart waarom tickets niet goedkoper worden aangeboden. Het idee om tickets tegen een lagere prijs aan te bieden is bedoeld om meer reizigers in slecht bezette treinen te krijgen, niet om u goedkoop op reis te laten gaan in volle treinen.

NS is een bedrijf, geen sociale voorziening. Aan het eind van de maand moet NS zijn personeel en andere rekeningen ook gewoon betalen. En personeel en andere zaken zijn de laatste jaren heel erg duur geworden.

Overigens wordt de rechtstreekse trein Amsterdam-Brussel vanaf half december nog eens fors duurder omdat de Belgische overheid deze trein vanaf dan niet meer subsidieert.

Als u goedkoper naar Brussel wil moet u eens rondkijken bij Flixbus, daar kan het een stuk goedkoper mits u minimaal een week van te voren boekt. Of u moet toch maar die hele vroege of late trein nemen.


Vraag en aanbod heet dat. En die HSL is peperduur. NS betaalde meer dan de concessie waard was. Dat geld willen ze weer terug verdienen. 


Vanaf december gaan meer treinen rijden tussen Rotterdam en Brussel.

 

Indien u tijd hebt dan kunt u kijken of de verbinding via Roosendaal (stoptrein Roosendaal Antwerpen) goedkoper is. Koop een Belgische treinkaart tussen uw Belgisch bestemming en Roosendaal.


Indien u tijd hebt dan kunt u kijken of de verbinding via Roosendaal (stoptrein Roosendaal Antwerpen) goedkoper is. Koop een Belgische treinkaart tussen uw Belgisch bestemming en Roosendaal.

Er zijn ook doorgaande treinkaartjes via Roosendaal te koop. Welk ticket of welke ticketcombinatie het goedkoopste is, dat hangt van de concrete reis en de kortingsmogelijkheden af.


De stoptrein Roosendaal - Puurs is een armoedige, afbladderende barrel - vergane glorie uit een ver verleden. Zag hem vanmiddag weer staan. Volgens mij het oudste materieel dat NMBS heeft. Dat dat anno 2024 nog rijdt. Ik vermijd dat ding. 

Maar als de IC Brussel nog duurder wordt, zal ook ik overstag moeten. Want een ritje ermee naar Antwerpen is wel goedkoper dan via Breda. Of ik moet niet meer naar België gaan...

NS is geen sociale voorziening inderdaad, maar openbaar vervoer lijkt me toch een publieke basisvoorziening, die je juist moet stimuleren te gebruiken…. dus dat schuurt nogal……. hoe meer mensen in het OV hoe beter. Maar dan moet je er wél iets aan doen om dat zover te krijgen natuurlijk, en dan zijn hoge(re) prijzen duidelijk geen goed idee. De loonkosten van het personeel lopen in de toekomst alleen maar op, en overige kosten ook, dus waar eindigt het….. een enkel treinritje Breda - Antwerpen voor 40 euro p.p? 

En als internationaal treinvervoer zo duur wordt ten opzichte wat je er aan kwaliteit voor krijgt (en dat is met de IC Brussel niet al te best), is er toch iets heel flink mis! Ten opzichte van andere vervoersmiddelen zou de trein juist uit principe goedkoper moeten zijn… iets met zorgen dat auto's minder de weg op gaan en mensen milieuvriendelijker reizen…. dat is toch iets waar men naar zou moeten streven in deze tijden! 

 


Beste Tamzin en anderen,

 

Ik snap dat de NS een commercieel bedrijf is, maar dat wilt niet zeggen dat je je niet fair hoeft te verhouden tov je klanten. Tickets in de (zeldzame ‘rustige') treinen worden niet goedkoper aangeboden, maar de anderen gewoon stukken duurder. Dat voor de zakelijke reiziger die last-minute moet boeken hogere prijzen worden gevraagd, daar kan ik in meegaan. Maar eigenlijk is tijdafhankelijk boeken voor treinen die in beide landen afzonderlijk geen tijdgebonden ticket kennen sowieso grote onzin.

De gewone reiziger die een maand vooruit boekt (terwijl gecommuniceerd wordt early bird is tot 5 dagen vooruit te boeken) toch de hoofdprijs laten betalen is alles behalve fair. Ik denk dat zo'n beetje iedere autobezitter dan al geen trein meer overweegt…

Beetje flauw om te verwijzen naar zeer ongunstige tijden of de Flixbus (over laatstgenoemde kan ik uit ervaring helaas ook nog veel naars vertellen). Dit is simpelweg kritiek op een beleid waarbij de reiziger werd voorgeschoteld goedkoper te kunnen reizen met vroegboekkorting, maar uiteindelijk wordt uitgeknepen door ruim van tevoren al de hoofdprijs te betalen terwijl er nooit al zoveel tickets zijn verkocht om die ticketprijs te verantwoorden.

En ja, het belang van subsidies op OV/trein en dat het voor velen in de samenleving die het nu financieel moeilijk hebben vele malen betaalbaarder zou moeten zijn, dat is een belangrijke politieke discussie.


En ja, het belang van subsidies op OV/trein en dat het voor velen in de samenleving die het nu financieel moeilijk hebben vele malen betaalbaarder zou moeten zijn, dat is een belangrijke politieke discussie.

Reizen naar het buitenland is natuurlijk geen eerste levensbehoefte maar in het algemeen een luxe reisje dat de politiek sowieso niet gaat subsidiëren. 

Wat betreft early bird: er is voor iedere trein een (afhankelijk van de te verwachten drukte) maximaal aantal kaartjes tegen early bird tarief. Zijn die al verkocht dan betaalt u de volle mep, er worden per trein dus niet onbeperkt early bird kaartjes verkocht. Als u op populaire dagen c.q. met populaire.treinen wil reizen en u komt twee weken van te voren is de kans groot dat u mis grijpt. Bijv. als u nu nog wil boeken voor de herfstvakantie.

U mag uw neus optrekken voor Flixbus maar dan moet ook niet klagen over de kosten.


Reizen naar het buitenland is natuurlijk geen eerste levensbehoefte maar in het algemeen een luxe reisje dat de politiek sowieso niet gaat subsidiëren. 

De binnenlandse IC's van NS worden ook niet gesubsidieerd. Wat dat betreft is er geen reden voor hogere prijzen, in ieder geval niet op het Nederlandse traject.


Reizen naar het buitenland is natuurlijk geen eerste levensbehoefte maar in het algemeen een luxe reisje dat de politiek sowieso niet gaat subsidiëren. 

De binnenlandse IC's van NS worden ook niet gesubsidieerd. Wat dat betreft is er geen reden voor hogere prijzen, in ieder geval niet op het Nederlandse traject.

De kosten zijn door de grens-eisen (apart personeel, apart materieel, tweetaligheid) natuurlijk hoger. Voor een binnenlands traject in Nederland gelden trouwens geen hogere tarieven.


En ja, het belang van subsidies op OV/trein en dat het voor velen in de samenleving die het nu financieel moeilijk hebben vele malen betaalbaarder zou moeten zijn, dat is een belangrijke politieke discussie.

Reizen naar het buitenland is natuurlijk geen eerste levensbehoefte maar in het algemeen een luxe reisje dat de politiek sowieso niet gaat subsidiëren. 

Gelukkig is dit echt onzin, want in Europa zijn er al sinds 1995 geen echte binnengrenzen meer en zijn we allen vrij om te werken en wonen waar we willen. Gevolg: vele duizenden van ons die jaarlijks besluiten om ergens anders te studeren, werken, wonen of verblijven. 

En uiteraard willen we elkaar blijven zien, onze familie en vrienden en geliefden en anderen. Dus is het niet acceptabel dat internationale treinen minder betaalbaar zijn dan nationale treinen. We mogen niet verwacht worden om voor de "grens" te betalen, alleen voor de afstand.


 

 

Gelukkig is dit echt onzin, want in Europa zijn er al sinds 1995 geen echte binnengrenzen meer en zijn we allen vrij om te werken en wonen waar we willen. Gevolg: vele duizenden van ons die jaarlijks besluiten om ergens anders te studeren, werken, wonen of verblijven. 

Dat zijn privekeuzes, het is niet zo dat de belastingbetaler die dan maar moet gaan subsidiëren.

Als ik in Spanje de pensionado wil gaan uithangen mag dat maar dat betekent niet dat ik dan iedere maand gesubsidieerd naar mijn familie in Nederland mag vliegen.

Sommige mensen roepen iets te makkelijk dat anderen maar (gedeeltelijk) hun kosten moeten betalen.


Reizen naar het buitenland is natuurlijk geen eerste levensbehoefte maar in het algemeen een luxe reisje dat de politiek sowieso niet gaat subsidiëren.

Voor mensen die dicht bij de grens wonen is het gewoon een trein als iedere andere. Die wordt dan ook gebruikt voor alledaagse dingen zoals reizen van huis naar werk/school/studie en om te gaan winkelen. Daar is niks luxe aan.


 

 

Gelukkig is dit echt onzin, want in Europa zijn er al sinds 1995 geen echte binnengrenzen meer en zijn we allen vrij om te werken en wonen waar we willen. Gevolg: vele duizenden van ons die jaarlijks besluiten om ergens anders te studeren, werken, wonen of verblijven. 

Dat zijn privekeuzes, het is niet zo dat de belastingbetaler die dan maar moet gaan subsidiëren.

Als ik in Spanje de pensionado wil gaan uithangen mag dat maar dat betekent niet dat ik dan iedere maand gesubsidieerd naar mijn familie in Nederland mag vliegen.

Sommige mensen roepen iets te makkelijk dat anderen maar (gedeeltelijk) hun kosten moeten betalen.

 

Je kan ontzettend gesubsidieerd naar Spanje Vliegen! Als ik nu kijk naar dezelfde vertrekdagen, zijn er tal van Spaanse bestemmingen goedkoper te bevliegen dan een retourtje Brussel. Mede mogelijk gemaakt door de belastingbetaler... #fossielesubsidies


 

 

Gelukkig is dit echt onzin, want in Europa zijn er al sinds 1995 geen echte binnengrenzen meer en zijn we allen vrij om te werken en wonen waar we willen. Gevolg: vele duizenden van ons die jaarlijks besluiten om ergens anders te studeren, werken, wonen of verblijven. 

Dat zijn privekeuzes, het is niet zo dat de belastingbetaler die dan maar moet gaan subsidiëren.

Als ik in Spanje de pensionado wil gaan uithangen mag dat maar dat betekent niet dat ik dan iedere maand gesubsidieerd naar mijn familie in Nederland mag vliegen.

Sommige mensen roepen iets te makkelijk dat anderen maar (gedeeltelijk) hun kosten moeten betalen.

Dat is natuurlijk een beetje een slecht voorbeeld. Het vliegverkeer wordt indirect zwaar gesubsidieerd. o.a geen belasting op kerosine.


 

 

 

 

Je kan ontzettend gesubsidieerd naar Spanje Vliegen! Als ik nu kijk naar dezelfde vertrekdagen, zijn er tal van Spaanse bestemmingen goedkoper te bevliegen dan een retourtje Brussel. Mede mogelijk gemaakt door de belastingbetaler... #fossielesubsidies

Het speelveld tussen luchtvaart en spoorwegen is ongelijk. 

Het is absurd in een tijd met klimaatverandering en milieuproblemen dat de energieverbruik van schonere treinen zwaarder belast worden dan de smerige vliegtuigen. Vooral op korte afstanden van 500 - 1000 kilometer. 

Er is wat beweging in gekomen door vliegtickets duurder te maken met brandstoftoeslag. Maar dat zal zeker geen gamechanger zijn. 


Vanavond zag ik bij de NOS een onderwerp over de komende snellere Eurocity Direct trein Amsterdam - Brussel. Prijs voor een enkeltje kan max. 64 euro zijn. Een retour dus 128 euro. De auto is veel goedkoper op die afstand. De dame van NS International: Als je kiest voor ons mooie product, snel naar Brussel, hangt daar logischerwijs een prijskaartje aan. Reizigers vinden dit echter veel te duur en zullen veelal blijven kiezen voor de tragere variant vanaf Rotterdam - Breda. Er zijn veel mensen die wonen rond Amsterdam en werken in Brussel/ Antwerpen, of net andersom. Bleek uit wat ik hoorde en las. Die gaan 3x of 4x per week op en neer....

Sorry maar ik vind het bizar, een retourtje Amsterdam - Brussel met een trein, op de veelgevraagde tijdstippen voor 128 euro p.p. En dan op zo'n veelgebruikte verbinding ook moeten boeken, terwijl er in feite niks anders aan is dan van Amsterdam naar Groningen met de intercity (wat zelfs nog verder is!).... Raar!

En die vliegtuigen maar blijven ontzien....  en voor een paar centen van Eindhoven naar Rome vliegen. 


Net als bij Eurostar moet je ruim van tevoren boeken. 

€ 128 voor een retour betalen bepaalde rijke treinreizigers waarschijnlijk. Maar dat zal slechts een héél klein groepje zijn.  

De meesten zullen van tevoren welk eerst kijken wat het kost. En bij € 64,-- per enkele reis zullen de meesten afhaken. Het is variabel met prijzen van € 25 - 64 per enkele rit. Als toerist zou ik ruim van tevoren boeken. Een zakenman mogelijk kort van tevoren. 

De directeur NS International gaf aan dat er flexibel geboekt kan worden. De Eurocity Rotterdam - Brussel (zie NS Nieuws) is aanzienlijk goedkoper. 


Reageer